Sivu 1/1
Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 10 Marras 2011 05:58
Kirjoittaja Luumi
Hei!
Liityinpä sitten yhteisöönne. Hivenen taustaa ensiksi. Olen kolmannen kymmenen puoliväliin kerennyt perheetön mies, joka on ollut ikänsä kiinnostunut matkailusta, erityisesti mieleen ovat jääneet toistakymmentä vuotta sitten asuntovaunu perässä tehdyt vuosittaiset Lapin reissut. Nyttemmin, oman kortin ajettuani, olen omistanut useampia ns. "pikkuveroisia" dieselautoja, farkkua kovilla takapenkeillä ja yhdestä vanhasta taksitransitista "rakensin" pieniveroisen matkailuauton kiinnittämällä matkustamon seinustalle lastulevylipaston ja sen kanteen sähkökeittolevyn. Tällä tulikin reissuttua kotimaata ristiin rastiin ja mm. Virossa. Transitista kuitenkin luovuin, kun rupesi pellit häviämään ympäriltä, vaikka joka vuosi uutta laitatti ja lisäksi verotuskin kiristyi hieman.
Nyt on alkanut kiinnostaa, että millä sitä ajelisi halvalla nämä vähät reissut, joita tulee ajeltua nykyisellä peruspassatilla. Jos lähden, niin lähden pidemmälle ja olen myöskin useamman yön, mieluiten autossa. Kauppareissut sun muut kyläilyt hoidan firman autolla. Auton ei tarvitsisi olla nätti, vähän kuluttava (ne n. 10tkm/v omalla autolla ajaessa on aivan sama imeekö auto 10l vai 15l) tai kovin tehokaskaan, tärkeintä olisi se, ettei auto syökse minua vararikkoon veroissa ja vakuutuksissa. BC-kortti löytyy.
Niinpä olen kahlannut nettiä läpi matkailuautovaihtoehtoja etsien. Tuossa huomasin sattumalta, että 1875 kg ja sisäkorkeudessa 1.9m ylittäviltä matkailuautoilta ei autoveroa peritä, eli ilmeisesti tälläisen voisi tuoda vaikka Saksasta verovapaasti? Ilmeisesti kuitenkin käyttö olisi aika ankarasti verotettua tuossa mallissa, vai onko kellään kokemusta siitä, että pystyisikö moisen (yli 3,5tn painavana luonnollisesti) rekisteröimään täällä kuorma-autoksi?
Mietteitänne ja ideoitanne odotellen,
Luumi
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 11 Marras 2011 10:18
Kirjoittaja Lahti32
saksasta voi tuoda matkailuauton suomeen ja siitä ei vielä kanneta autoveroa. Tuo 190 sentin sisäkorkeusvaatimus on verovapauden ehto ja koskee alle 6000kg painoisia autoja. Toinen tapa on tehdä verollisesta pikkubussista veroton matkailuauto, kertaallrrn maksettu pikkubussin autovero mahdollistaa myös alle 190 cm korkuisesta matkailuauton tekemisen kuten sinun transittikin oli. Kokonaan ilman mitään veroja pääsee linja-autoksi rekisteröidyllä pikkubussilla tai sit ihan oikealla isolla bussilla. Nämä isot bussit eivät kylläkään edusta halvinta tapaa matkustella.
Tervetuloa foorumille!
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 11 Marras 2011 20:09
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla on tuollainen MB 609. Semmoinen korkea malli. Siinä riittää sisäkorkeus, jos haluaa matkailuautoksi rekisteröidä.
Tuo autoni on rekisteröity erikoisautoksi, joten sen verot ovat samat kuin kuorma-autossa. Ei käyttömaksua, mutta käyttövoimavero menee kokonaispainon mukaan - olisko jotain 150-200eur vuodessa.
Kannattaa valita aihioksi jokin yleinen malli. Silloin varaosien saanti on turvattu ja purkaamoilta löytyy palikoita, jos jotain hajoaa.
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 12 Marras 2011 16:46
Kirjoittaja scania 112
Lahti32 kirjoitti:saksasta voi tuoda matkailuauton suomeen ja siitä ei vielä kanneta autoveroa. Tuo 190 sentin sisäkorkeusvaatimus on verovapauden ehto ja koskee alle 6000kg painoisia autoja. Toinen tapa on tehdä verollisesta pikkubussista veroton matkailuauto, kertaallrrn maksettu pikkubussin autovero mahdollistaa myös alle 190 cm korkuisesta matkailuauton tekemisen kuten sinun transittikin oli. Kokonaan ilman mitään veroja pääsee linja-autoksi rekisteröidyllä pikkubussilla tai sit ihan oikealla isolla bussilla. Nämä isot bussit eivät kylläkään edusta halvinta tapaa matkustella.
Tervetuloa foorumille!
Kyllä se sisä korkeus 190cm 40cm leveydeltä 40% asuinosan pituudesta vaadittiin myös 15000kg painavalta autolta kun se rekisteröitiin M1 luokan henkilöauto/matkailuauto.Periaatteessa pitäis olla vielä kaappi,keittolevy ja 2kpl 80cm leveitä sänkyjä ja jos oikein muistan niin sängyn pituus piti olla 180cm.Mutta kun verottaja on saanut omansa eli kun tosiaan kun rakentaa pikkubussista eli täyden veron henkilöautosta niin edellä mainituista ei tartte kun pienen laatikon ja kiinteän keittolevyn taittuvat penkit riittää sängyksi..Nämä säännöt on aina vähän katsastus miehen tulkinnasta kiinni.
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 12 Marras 2011 17:16
Kirjoittaja Lahti32
Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu

Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 12 Marras 2011 18:30
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu

Juu 6tkg:ssä tipahtaa tuo seisoskelukiusa pois.
Alkaa ihan oikeesti nyppimään noitten katsastushitlereiden ddr-meininki. Ei se että hakkas runkopalkkiin kolon ja hyllytti 4kk edellisestä katsastuksesta, mutta sai se ajattelemaan. Sama konttori, eri ukko ja meininki oli että jotakin löytyy varmasti, jopa valojen suuntaus kyylättiin, etittiin runkonumeroita ja väänneltiin joka helvetin nippeli. Jopa kolme tippaa öljyä lattialla merkattiin korjauskehotukseksi!
Ottakaa ihmiset selvää (vaikka tämä palsta, trafi, ym.) ennen kuin menette muutoskatsastamaan, katsastuspaikkaan ei ole luottaminen!
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 12 Marras 2011 23:58
Kirjoittaja Jan-Erik
Lahti32 kirjoitti:Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu

Onko se omamassa vai kokonaispaino, mistä löytytt tuo paragraaffi
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 13 Marras 2011 00:02
Kirjoittaja Jan-Erik
Reddewil kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Sisäkorkeusvaatimus koskee vain alle 6000 kg omamassaltaan olevia. Jos joku katsastusmies toisin väittää niin pyytää ystävällisesti tutkimaan lakikirjaansa tarkemmin. Nämä isot on tietysti sen verran harvinaisempia vehkeitä että muutoskatsastuksia ei välttämättä ihan joka katsastusmiehelle satu

Juu 6tkg:ssä tipahtaa tuo seisoskelukiusa pois.
Alkaa ihan oikeesti nyppimään noitten katsastushitlereiden ddr-meininki. Ei se että hakkas runkopalkkiin kolon ja hyllytti 4kk edellisestä katsastuksesta, mutta sai se ajattelemaan. Sama konttori, eri ukko ja meininki oli että jotakin löytyy varmasti, jopa valojen suuntaus kyylättiin, etittiin runkonumeroita ja väänneltiin joka helvetin nippeli. Jopa kolme tippaa öljyä lattialla merkattiin korjauskehotukseksi!
Ottakaa ihmiset selvää (vaikka tämä palsta, trafi, ym.) ennen kuin menette muutoskatsastamaan, katsastuspaikkaan ei ole luottaminen!
Apua ! Kauhee paikka tuo konttori
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 13 Marras 2011 00:16
Kirjoittaja Berkhof
Lainaus jostain aikaisemmasta keskustelusta tällä tai joltain muulta foorumilta
703/1998 on kumottu pääosin, mutta mm. 17 § 3. momentti on edelleen voimassa.
Yli 6000 kg painavan M1-luokan ajoneuvon autoverovapaudesta on maininta verkkosivuilla.
http://www.ake.fi -> verotus -> autovero -> Ajoneuvojen luokittelu ja eri ajoneuvoluokkien ja -ryhmien autoveroasema -> Henkilöauto (M1-luokka):
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauton autovero:
* henkilöauto, jonka omamassa on alle 4 500 kg, on täysimääräisen veron alainen
* henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg, on kokonaan verovapaa (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.
Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.
Terveisin
Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 13 Marras 2011 00:29
Kirjoittaja scania 112
Jep tässä olis faktaa laki muodossa oikeessa olit lahti 32 sen painon kanssa!!!!
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueel-la, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
Henkilöauto (M1-luokka)
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauto (M1-luokka)
Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).
Henkilöauto, jonka omamassa on alle 6 000 kilogrammaa, on autoveron alainen ajoneuvo. Henkilöauton autoveron määrä on auton CO2-päästöistä (g/km) tai kokonaismassasta ja käyt-tövoimasta riippuen 12,2 – 48,8 prosenttia auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta (autoverolain 6 § ja lain liitteen verotaulukko 1)
Henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on autoverosta vapaa ajo-neuvo (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 13 Marras 2011 23:34
Kirjoittaja Luumi
No niin. Monta sivua lakitekstiä "viisaampi" olen taas. Tulihan noita haettua ja AKEn sun muiden sivuja selailtua, mutta ei ole helppo aihe bussialoittelijalle, jos ei ole katsastussedillekään.

Re: Uusi yhteisössänne
Lähetetty: 14 Marras 2011 11:30
Kirjoittaja mikko
Reddewil kirjoitti:Sama konttori, eri ukko ja meininki oli että jotakin löytyy varmasti, jopa valojen suuntaus kyylättiin, etittiin runkonumeroita ja väänneltiin joka helvetin nippeli. Jopa kolme tippaa öljyä lattialla merkattiin korjauskehotukseksi!
Ottakaa ihmiset selvää (vaikka tämä palsta, trafi, ym.) ennen kuin menette muutoskatsastamaan, katsastuspaikkaan ei ole luottaminen!
mie en oo koskaan käyttäny mitään autoa sellaisessa katsastuksessa, jossa ei olis tarkastettu noita asioita.