Sivu 1/1

Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 17 Tammi 2012 10:57
Kirjoittaja pekka82
Terve vaan kaikille.

Kulkuriaihion metsästys on alkanut :) Tarkoitus olisi tehdä autonkuljetus/asunto auto, sillälailla että
perään sais auton tai kaksi mahtumaan päällekkäin. Elikkäs tulisi Jokkisremmin käyttöön. Ja kärryn perään tarvittaessa.

Tuota oon katsellut --> http://www.nettikone.com/volvo/c10m/1018608

Olisi hyväkuntoisen näköinen aihio, himppasen saattas joutua korottaa peräosasta.
Olisi suhteellisen edullinenkin, nuita C10M malleja ei taida olla kulkuri käytössä kovinkaan paljon.
Mitä mieltä on porukka tuosta autosta/jos historiaa on tiedossa niin mielellään kuulisi lisää.

-Pekka

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 17 Tammi 2012 14:13
Kirjoittaja b12m
Korina tuo Volvon Sveitsissä teettämä Ramseier & Jenzer, joka tuossa Saarelan myymässä autossa on päällä, on hyvin harvinainen. Erään tiedon mukaan valmistettu vain 66 koria. Tästä mallista piti tulla Volvon läpimurto turistiautopuolella Keski-Euroopassa ennen sittemmin esiteltyä B12 mallia. Kun Volvon yhteistyö hyvin kalliiksi muodostuneen korin valmistajan kanssa loppui, jäi Volvolle 13 kpl C10M -alustoja, jotka myytiin Suomeen Someron Linjalle. Näiden alustojen päälle Someron Linja rakennutti Wiimalla M500 Finlandia -malliset korit. Tiettävästi C10M -alustoja on siis kaikkiaan valmistunut 79 kappaletta ja näiden päälle tehty vain kahta erilaista koria.

Suomeen aikanaan tuotiin yksi Ramseier & Jenzer uutena 80-luvun puolivälissä Paunulle. Sittemmin 90-luvulla tuotiin joitakin yksilöitä käytettynä tämän Saarelan auton tavoin. Ko. yksilö palveli 12 ensimmäistä vuottaan Ruotsissa Linjebussilla.

Akseliväli 12-metrisessä autossa on 7 metriä, eli ylitykset tosi lyhyet, etenkin keskimoottoriautoksi. Alustapuolen tekniikka hyvin pitkälti samaa kuin 80-luvun loppupuolen B10M:ssä.

Kuten nettikoneen kuvastakin näkee, tässä korimallissa on ilmastointilaitteen lauhduttimet tuolla katon takaosassa. Ts. korin takakaton korottaminen vähintään kuolettaa ilmastoinnin, eikä varmasti muutenkaan ole yhtä helppo tehdä kuin johonkin tavanomaisempaan korimalliin. Myöskään lyhyen takaylityksen vuoksi autoon ei liene mitenkään sovitettavissa kahta kilpuria päällekkäin, koska alemman pitäisi mahtua kokonaan taka-akselin takapuolelle? Muutenkin olisi minusta suoranainen harmi, mikäli näin harvinainen ja kenties hyväkuntoinenkin yksilö päätyisi silvottavaksi... Tälle soisin pitkän elämän vaikkapa museoituna.

Tässä yksi linkki kyseiseen, Saarelan yksilöön liittyen.

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 17 Tammi 2012 18:56
Kirjoittaja AtAi
Hommaa pitkä traileri ja tästä veturi http://www.nettikone.com/volvo/b10m-wiima/908149
Kävin katsomassa lauantaina pirun siisti sisältä ja keskivertoa siistimpi päältä, tavaratilan mittakin vois kyllä riittää jollekkin jm-fiatille(4.2m tavaratila).

Omaan kuljetuskäyttöön olis tarvinnu tosiaan sänkynipun siirtämistä 80cm eteenpäin + ramppien rakennusta niin jäi nyt väliin.

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 18 Tammi 2012 13:25
Kirjoittaja pekka82
Se näkkyy tuo C10M meni jo kaupaksi :) Noh toivottavasti hyvään kotiin.

Etsintä jatkuu, tuo kyllä kuulosti todella hyvälle aihiolle tuohon hintaluokkaan.
Pitää varmaan katsella vähän korkeampaa mallia, mutta ois kuitenki hyvä olla tuossa
-90 luvun tuntumassa ni vois tosiaan olla rosteri/alumiini korisia.
Pääsis suoraan rakentelemaan mieleisekseen eikä tarvis välttämättä
niin paljo ruostehommia.


-Pekka

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 18 Tammi 2012 16:33
Kirjoittaja Carman
pekka82 kirjoitti:
Pitää varmaan katsella vähän korkeampaa mallia, mutta ois kuitenki hyvä olla tuossa
-90 luvun tuntumassa ni vois tosiaan olla rosteri/alumiini korisia.
Pääsis suoraan rakentelemaan mieleisekseen eikä tarvis välttämättä
niin paljo ruostehommia.

-Pekka
Otahan huomioon myöskin Ajokki Royalit, korkea turistikori kokonaan kuumasinkittynä.

Omasta ei ole löytynyt yhtään ruostetta korista, yhden murtuneen sauman löysin ja hitsasin keskioven montusta.

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 18 Tammi 2012 21:29
Kirjoittaja Komissarov
Tuo C10M:hän oli aikanaan olevaan siitä erikoinen, että moottori ja vaihteisto olivat erittäin lyhyen kardaanin nokassa välittömästi taka-akselin etupuolella, kun ne tuolloin pitkissä autoissa olivat pitkän kardaanin päässä heti etuakselin takana. Sanoivatpa jotkut noita puolileikillisesti tuupparimahureiksin... Tuon moottorin sijoituksen takia oli ilmeisesti päädytty lyhyeen takaylitykseenkin, kun ei pitkällä takaylityksellä tarvinnut nostaa taka-akselipainoa liukkaalla liikkeellelähdön varmistamiseksi. Sittemminhän koritehtaat ovat välillä toteuttaneet itsekin tuota moottorin sijoitusideaa normaaleissa B10M/B12M-alustoissa. Olisiko Ajokki jopa ollut liikkeellä ennen C10M:ää..?

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 19 Tammi 2012 13:07
Kirjoittaja Wonderi
Ajokki teki Royaleita joissa moottori oli heti taka-akselin edessä. Ne oli käsittääkseni koritehtaan itse muokkaamia alustoja eli ilmeisesti ennen C10M:ää. Sittemmin tuli B10M-C niminen alusta jossa kyljessä oleva jäähdytin ja sähkökeppivaihteisto teki siitä luontevamman ratkaisun. B12M alustojahan ei sitten muunlaisena ole saanutkaan kuin "takakeskimoottorisena" (paitsi 10m lyhyissä moottori tulee kuitenkin ihan etuakselin taakse). Kyljessä oleva jäähdytin paljastaa moottorin sijainnin.

Re: Kulkurin aihion mietiskely

Lähetetty: 20 Tammi 2012 07:16
Kirjoittaja b12m
Wonderi kirjoitti:Ajokki teki Royaleita joissa moottori oli heti taka-akselin edessä. Ne oli käsittääkseni koritehtaan itse muokkaamia alustoja eli ilmeisesti ennen C10M:ää. Sittemmin tuli B10M-C niminen alusta jossa kyljessä oleva jäähdytin ja sähkökeppivaihteisto teki siitä luontevamman ratkaisun. B12M alustojahan ei sitten muunlaisena ole saanutkaan kuin "takakeskimoottorisena" (paitsi 10m lyhyissä moottori tulee kuitenkin ihan etuakselin taakse). Kyljessä oleva jäähdytin paljastaa moottorin sijainnin.
Tämä C10M esiteltiin joko 1984 lopulla tai ihan 1985 alussa, ja tuohon mennessä Ajokki Royalista ei liene tehty yhtäkään "isomahaista" yksilöä. "Isomahaisia" tehtiin sekä Ajokilla että Deltalla. Vaihteensiirtomekanismina ensimmäisissä yksilöissä joko vaijerivälitteinen tai tankovälitteinen, molemmissa tapauksissa jäykähkö käyttää. Sittemmin näitä tehtiin toki myös EGS-vaihtestolla, jolloin käyttömukavuus koheni säädylliselle tasolle.

Ajokin ja Deltan modifioimat "isomahaiset" olivat käsittääkseni kuitenkin Volvon osavalikoimia hyödyntäen tehtyjä, mm. hydraulikäyttöisine jäähdytinflekteineen (keulalla) ja vaihteensiirtomekansimeineen. Rekisteriotteissa alustan mallimerkintänä usein B10M-W70 (70 kuvastaa akseliväliä, tässä esimerkissä 7 metriä).