Historiaa

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Historiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Bussien aikaisempien omistajien historiatietoja voi selvitellä http://www.bussidata.fi sivustolla.

Ihan huvikseni selvittelin missä on oman auton sisarukset nykyään. Someron linja osti 3kpl Lahti32 korimallin Volvo-busseja vuonna 1979 joista ensimmäinen tämän korimallin bussi mitä Lahden Autokori on tehnyt, sattuu olemaan minulla. Kuin kummaa sattumaa, seuraavalla alustanumerolla on Busabussin Volvo tallessa ja uusin niistä kolmesta on vjk8.n samanlainen bussi. Tämä minun on köyhin malli näistä kun siitä puuttuu webasto ja takaovi. Kummasti on matka jatkunut kaikilla yksilöillä yli 32 vuotta.

Hauskaa sattuu olemaan sekin että Busabussin Volvo on kiertänyt Koskilinjojen kautta ja olen istunut sen kyydissä -80 luvulla kun sillä ajettiin lasketteluretkiä Rukalle. Edesmennyt naapurini Onni ajoi sitä, söi ajaessa paksua lenkkimakkaraa ja joi litran purkista kulutusmaitoa. Tyttöjä ällötti makkaransyönti joka näkyi sisäpeilistä peräpenkkiin saakka. Bussin sivuvilkun kestävyyttä kokeiltiin liukkaassa alamäessä Saabin sivupeiliin joka särkyi mutta vilkku ei. Hassua että nämä jäivät iäksi mieleen.

Nyt nämä muistot on muuttuneet monien mutkien kautta harrastusvälineiksi ja matka jatkuu. Siinä on moni bussi ruostunut romuksi mutta ikiliikkuja Lahti-Volvot senkun liikkuu :D
Tulevaisuus on sähköinen
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Truck: Volvo B58 Lahti32
Viesti:

Re: Historiaa

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Lahti32 kirjoitti:Bussien aikaisempien omistajien historiatietoja voi selvitellä http://www.bussidata.fi sivustolla.

Ihan huvikseni selvittelin missä on oman auton sisarukset nykyään. Someron linja osti 3kpl Lahti32 korimallin Volvo-busseja vuonna 1979 joista ensimmäinen tämän korimallin bussi mitä Lahden Autokori on tehnyt, sattuu olemaan minulla. Kuin kummaa sattumaa, seuraavalla alustanumerolla on Busabussin Volvo tallessa ja uusin niistä kolmesta on vjk8.n samanlainen bussi. Tämä minun on köyhin malli näistä kun siitä puuttuu webasto ja takaovi. Kummasti on matka jatkunut kaikilla yksilöillä yli 32 vuotta.

Hauskaa sattuu olemaan sekin että Busabussin Volvo on kiertänyt Koskilinjojen kautta ja olen istunut sen kyydissä -80 luvulla kun sillä ajettiin lasketteluretkiä Rukalle. Edesmennyt naapurini Onni ajoi sitä, söi ajaessa paksua lenkkimakkaraa ja joi litran purkista kulutusmaitoa. Tyttöjä ällötti makkaransyönti joka näkyi sisäpeilistä peräpenkkiin saakka. Bussin sivuvilkun kestävyyttä kokeiltiin liukkaassa alamäessä Saabin sivupeiliin joka särkyi mutta vilkku ei. Hassua että nämä jäivät iäksi mieleen.

Nyt nämä muistot on muuttuneet monien mutkien kautta harrastusvälineiksi ja matka jatkuu. Siinä on moni bussi ruostunut romuksi mutta ikiliikkuja Lahti-Volvot senkun liikkuu :D
Nää on hauskoja ja uskomattomiakin sattumia :D
AtAi
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Kätevä kyllä bussidata on.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
mb608vm69
Rattimajuri
Truck: scania f82
Member id: 658

Viesti Kirjoittaja mb608vm69 »

Sieltä bussidatan sivustolta löysin omankin tiedot eli A Nikkilän liikenteen uudesta vuoteen 1984.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Miunki onnikaa oon sieltä katellu, toki koritusta edeltävät tiedot ei ole tiedossa. Mikä lie ollu ennen sitä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Truck: B10M vanhool
Member id: 122

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

Voi sitä riemua, kun huomattiin että joku oli bongannut meidän auton viimekesänä ja laittanut sen tuonne bussidataan. :lol: :lol: :lol:
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Tässä olis Busabussin aikaisempia versioita:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva[/quote]

Kiitos Lahti32 kun kaivelit arkistoja :D
Lahti32
Vapaaherra

Reddewil kirjoitti:Miunki onnikaa oon sieltä katellu, toki koritusta edeltävät tiedot ei ole tiedossa. Mikä lie ollu ennen sitä?
Otteesta löytyy yleensä ainakin yksi aikaisempi rekisteritunnus. Sillä sit kuvahakuun. Kalustolistoissa on myös alustanumerot jolla löytyy. Voi olla hauska huomata että ajelee entisellä kasikutterilla ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Carman
Rattiamiraali
Truck: Scania Ajokki Royal
Member id: 134

Viesti Kirjoittaja Carman »

Oman bussin historia on hyvin tarkasti selvillä.

Scania oli teettänyt Ajokilla 1987 muutaman Royalin varastoon.
Esko Manninen Ky tarvitsi uutta autoa 1988 ja valitsi tämän yksilön varastosta jossa oli vielä jokunen auto jäljellä.
Mannisella auto olikin sitten 2003 saakka, jolloin se siirtyi 718Bus-firmalle Ylläkselle. Siellähän sitä ei tietenkään kesällä tarvittu joten se palasi kesiksi takaisin Manniselle.
Auto huollettiinkin koko ajan pääasiassa Mannisella saman miehen toimesta ( huolletaan vieläkin).
Ylläksen ajot loppuivat 2008 tai 2009, jonka jälkeen ei suurempia ajoja ollut.
Tosin alkuvuonna 2010 auto oli kuukauden pari Hostikka-charterilla vuokralla Hamina-Helsinki pikavuorolla!
Sitten huhtikuussa 2010 se tuli mulle.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Lahti32
Vapaaherra

Tässä meidän Volvon historia kuvina. Uudesta ei ole kuvaa muuta kuin mustavalkoinen kopio lehtijutusta vuodelta keppi&keihäs.
Liitteet
Lahti32.JPG
Lahti32.JPG (97.88 KiB) Katsottu 9997 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
Reddewil
Vapaaherra

Sundelin kylmäkuletukselta on tuo sinun kulkine, no ei kauas johda jälet! Joo siis EAX-700 on edellinen tunnus, ja omalla it-taustallani en löydä mitään. Nykyisellään tuo on kivan näkönen tuossa pihassa =) Niin, hyvin on rautasi nuortunut, oikeissa käsissä!
Reddewil
Vapaaherra

Busabussi kirjoitti:Tässä olis Busabussin aikaisempia versioita:
"kuvat poistettu"

Kiitos Lahti32 kun kaivelit arkistoja :D
Mäkelän autot ajaa tästä x kertaa ohi, ja kylällä pyörii, siinä ois pari kivaa vanhaa rouskua kiikarissa. Viime vuonna kylätoimikunta ajo kerran viikossa lapsia uimaan, millon tuplalasisella eaglella millon milläkin. Se superstarin kokonen vähän kiinnistas, mitä nyt näkyy aina ajolla olevan (ajetaan niin kauan ku liikkuu...) Rönttäpelejä. Ollu muutama vuokralla, ja toiset sammuu täydestä laukasta, toisista webaston kaasut sisään, ja muuta mitä pitää tietää ennen ku lähtee reissuun, pussit vuotaa jne... Nämä siis tällä hetkellä, eli jos sais ostettua, niin ois pientä tekemistä :wink:
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Näitkös sen haitarin mistä laitoin linkin tonne muualta bongattua, eiks tuollainen olis kova sana? :)
Reddewil
Vapaaherra

Busabussi kirjoitti:Näitkös sen haitarin mistä laitoin linkin tonne muualta bongattua, eiks tuollainen olis kova sana? :)
Jos multa kysyt, niin ei. Ongelmana pituus, ei saa m!:ksiedes kossupullolla, saati mikskään? Tai no bussinahan se menis, mutta ei ole tarkotus jaa moista korttia koska ne tarkistukset jne. rasitteet tulee päälle. C-kortilla mennään tuolla nysellä 15,5tkg henkilöautolla =)
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viesti:

Arvelinki ettei ole ihan helppoa, kai noita muuten olis :(
Lahti32
Vapaaherra

Reddewil kirjoitti:Joo siis EAX-700 on edellinen tunnus, ja omalla it-taustallani en löydä mitään.
LAAKSONEN ONNI LINJALIIK 1974 1974-04 1985-12 VOLVO B 5860 4825 TEB-813 WIIMA M68LUX 3720 101 46 TAIVASSALON AUTO EAX-700

Eipä ollu kutteri vaan Wiima :D
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin