Sivu 1/2

0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 19 Helmi 2012 14:03
Kirjoittaja AtAi
Kun joku kuitenkin kevääseen mennessä unohtaa ahtopainetopiccia häirinneen keskustelun niin laitetaan heti pystyyn

1/4mile: aika/nopeus, nimim., auto
29.4 s/ 72km/h, Wiima1963, Volvo Wiima 1963
30,7s/74kmh, reddewil, Delta star 50, Volvo b58 /thd100(e?) moottori ja scanian 5v laatikko ja joku scanian 2-alueinen perä.
40s/72.94kmh, AtAi, Wiima M200 Scania111 Racebussi, omapaino otteessa 10,7ton + kuormaa noin 1,5ton


0-80kmh: aika, nimim., auto
21s, motoku, scania f112 wiima303
24.2s, VANHOOL, Volvo B10M Carrus Star 302 -96 ZF-automaatilla, 2-akselinen n. 12m pitkä.
25s, Wonderi, Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia.
28s, VANHOOL, Scania K113 Carrus Star 602 -95 12m teliauto sähkökepillä
28s, Sisupussi, 1973 Kiitokori S-66 Sisu BK-84/CVT 5000 Volvo THD102KF + ZF 5HP500
33s, Lahti32, Volvo B58 S1-6500 THD100D+Allison MT647 Lahti32 1979 saunabussi





Muistakaa pilke silmäkulmassa.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 19 Helmi 2012 19:38
Kirjoittaja Reddewil
Tuolta vanhoista keskusteluista, löysin oman vanhan:
1/4miles 30,7 sek ja loppunopeus oli 74km/h. Mittauksesta huolehti gps-pulikka ja nokia e51.
0-80 muistelisin 31sek ottaneen viime syksynä, mutta tämähän muuttuu faktaksi keväällä.
Delta star 50, Volvo b58 /thd100(e?) moottori ja scanian 5v laatikko ja joku scanian 2-alueinen perä.

Omasta mielestä tässä ei tosiaan ole tarkoitus vertailla kenellä kiihtyy parhaiten, mutta näkee nyt sen että ollaan samoilla minuuteilla, joten auto on kunnossa. Ja sitten kun tekee muutoksia, niin ompahan mihin verrata.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 05:18
Kirjoittaja Wonderi
Kun tämä nyt nousi esille niin pitihän kellottaa työkalun kulku. Jos muuten autot kehittyy vuosien mittaan niin kiihtyvyys ei ole juuri parantunut.

Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 08:18
Kirjoittaja Reddewil
Hienoa että saadaan uudenkin kaluston kiihtyvyyksiä, mutta nyt tuli mieleen että miten sulla 16t on massaa? Omassa 15,5t kokonaispaino, mutta eihän tuo 8hlö kuormalla ja 400l vettä mukana paina ku n.7t. Täytyy käyttää puntarilla keväällä.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 18:34
Kirjoittaja Wonderi
Siis rekisteriotteessa tyhjän auton omamassa on noin 15 tonnia, siihen arvioin mukana olleen elävän ja kuolleen kuorman painon. Suurin sallittu kokonaismassa taitaa tuossa kolmiakselisessa olla 26 tonnia.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 18:52
Kirjoittaja Reddewil
Wonderi kirjoitti:Siis rekisteriotteessa tyhjän auton omamassa on noin 15 tonnia, siihen arvioin mukana olleen elävän ja kuolleen kuorman painon. Suurin sallittu kokonaismassa taitaa tuossa kolmiakselisessa olla 26 tonnia.
No onhan tuo suoritusarvo sitten melko kova, kun puhutaan tuplapainosta! :shock: Mikähän siinä kolmessa lisämetrissä ja telissä painaa 6t? Paksua rautaa täytyy olla. Et kai sä sillä ruumiita kuljettele kuiteskaan :lol:

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 19:42
Kirjoittaja Wonderi
Meidän kaksiakseliset 12-litraiset 13,5-metriset Volvot painaa tyhjänä n. 14 tonnia ettei ne paljon kevyempiä ole. Erillisjousitus etuakselilla painaa muutaman sata kiloa, ja kai nykybussi sitten vaan on kaatumisenkestämisvaatimuksineen ja törmäysturvallisuuksineen niin paljon järeämpää tekoa että se painaa.

Toistaiseksi kaikki matkustajat on saatu elävänä perille. :lol:

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 20:23
Kirjoittaja wiima63
en tiiä miten noissa uudemmissa on tuo tavaratila tehty..äkkiä vois kuvitella että sinne uppoo rautaa jos tarttee rahtiakin kuljettaa tonnikaupalla ?

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 22:25
Kirjoittaja Wonderi
Täyden kuorman kantavaksi ne on tehty. Tai ylikin.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 20 Helmi 2012 23:04
Kirjoittaja VANHOOL
Kyllä se täytyy todeta että kyllä automaatti vain pesee manuaalin aika kirkkaasti 0-80km.

Volvo B10M Carrus Star 302 -96 ZF-automaatilla, 2-akselinen n. 12m pitkä. 24.2sek 0-80km/h

Scania K113 Carrus Star 602 -95 12m teliauto sähkökepillä 28 sek.

Scania L124 400hv lastutettu 500hv 3- akselinen vesipäinen rekkaveturi, joskus kiihtyvyys kiinnitti huomion ja sitä kellotettiin. 11,4 sek 0-90km/h kun pökkäs rajoittimeen. Manuaali laatikolla, 2 kertaa piti liikkeelle lähdön jälkeen vaihtaa vaihdetta ennen rajoitinta. Ei uskaltanu kaveri lähteä 1.6 Avensiksella viivalle, kun oli ollut hytissä ajan kellottamassa.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 21 Helmi 2012 00:08
Kirjoittaja motoku
kuvan perusteella reddewilin auto painaa n.11 tonnia +-500kg eikä 7tn. eroa on siis 2500-4000kg teliautoon riippuen kummankin varusteista. silti ero vastaa täyttä kuormaa yläasteikäisiä ja tuntuu varmasti. 3:s akseli tuo lisäpainoa 1000-1500kg loppu on pidempää koria ja lisättyjä varusteita.

kieltämättä vois käydä itekki testaamassa muttaku kaania metrin hangen alla ilman leimaa suvilaatudieselit tankissa. hulluahan se on autoaan repiä, mutta.. ahtopainemittarin mukaan oikeastaan vasta 2;lla isoimmalla vaihteella ehtii käydä täydet ahtopaineet jos tasamaalla lähtee. toivakan mäessä tulee kokeiltua: mäen alla 90 tauluun kiristää kaasulla sitä mukaa kun mäki jyrkkenee. ennen piti just tasan, nyt laskee 2-3km. vertailuna mainittakoon että uudempi 124;nen (joko 380hp tai 420hp koneella, eipä tullut katsottua kummalla olin) nousi tyhjänä samaisen mäen vauhdin laskematta-kiihtymättä, siitä pudotin pykälän 6:lle että sain moottoriin samat kierrokset.

riittää meille.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 21 Helmi 2012 12:17
Kirjoittaja Wonderi
Vaihdekäsikin tekee ison eron kiihtyvyyteen. Useampivaihteisilla pitää tietää mitkä vaihteet hypitään yli, varsinkin kun ne useampivaihteiset vaihteistot on usein samoja kuin rekkamiehillä ja siksi järeämpiä ja samalla hitaampia toimimaan. Tuo viime vuoden mallin 12-vaihteinen Volvo käyttää 0-80 kiihdytyksessä tyhjänä vaihteita 5-7-9-11, isommalla kuormalla tai ylämäkeen vähän useampaa.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 24 Helmi 2012 10:29
Kirjoittaja b12m
Wonderi kirjoitti:Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.
Ei ole tullut kellotettua, mutta samaisella yksilöllä ajettuna persdynoni väittää, että vaihteiston power-moodissa kulku vain huononee. Tämä siksi, että power-asetuksella laatikko kelaa kiihdytyksessä useamman vaihteen läpi ennen tavoitenopeutta, eikä tästä ole vääntävän moottorin kyseessä ollessa mitään vastaavaa hyötyä...

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 25 Helmi 2012 19:24
Kirjoittaja wiima63
b12m kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Volvo 9700 B13R vm. 2011, 420hv, 12-lovinen I-Shift automaattivaihteisto, noin 15m pitkä, mittaushetkellä massaa noin 16 tonnia. 0-80km/h käsiajanotolla 25 sekuntia vaihteisto economy-asennossa, powernapista saisi lisää kulkua, kulutusta ja nykivämpiä vaihtoja.
Ei ole tullut kellotettua, mutta samaisella yksilöllä ajettuna persdynoni väittää, että vaihteiston power-moodissa kulku vain huononee. Tämä siksi, että power-asetuksella laatikko kelaa kiihdytyksessä useamman vaihteen läpi ennen tavoitenopeutta, eikä tästä ole vääntävän moottorin kyseessä ollessa mitään vastaavaa hyötyä...
Kuorma-auto volvoissa ainakin i-shift laatikossa tuo power asento on ihan turha ellei mennä 40-60tn kokonaispainoilla ja mäkisessä maastossa.. siihen asti pelaa paremmin ku ei käytä poweria vaan ajaa alarekisterin väännöllä.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 27 Helmi 2012 02:05
Kirjoittaja b12m
wiima63 kirjoitti:Kuorma-auto volvoissa ainakin i-shift laatikossa tuo power asento on ihan turha ellei mennä 40-60tn kokonaispainoilla ja mäkisessä maastossa.. siihen asti pelaa paremmin ku ei käytä poweria vaan ajaa alarekisterin väännöllä.
Vanhimmissa I-Shift -busseissa (Euro 3) tuosta power -moodista on jotain havaittavaa hyötyäkin. Näissä ensimmäisissä I-Shiftin kaupallisissa bussisovelluksissa kun tuppaa olemaan tarpeettoman innokkaasti pykälien yli loikkiva vaihteistosofta suhteutettuna moottorin alakierrosvääntöön. Onneksi uudemmissa kehitysversioissa vaihteiston toiminta on huomattavasti kehittyneempää, eikä juurikaan enää ole tarpeen manuaalisesti puuttua laatikon aivojen valintoihin.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 19 Huhti 2012 19:48
Kirjoittaja B9M
Tänään työhommissa tullessa oli Scanian säiliö tyhjänä 11,5 m3 ja teli ylhäällä. Tuli tämä topicci mieleen, automaatti ja 360 hv. Kännykällä mitattuna, viddu 15,6 sec, ja 84 oli mittarissa. Heti kun on LiisAri liikenteessä niin kellotetaan. Tv. Ari

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 19 Huhti 2012 21:14
Kirjoittaja Komissarov
VANHOOL kirjoitti:Kyllä se täytyy todeta että kyllä automaatti vain pesee manuaalin aika kirkkaasti 0-80km.
Kyllä, ainakin jos ZF:stä puhutaan. Rähinä-Allison, vaikka olisi säädöissäänkin, hukkaa kaiken tehon äänen kehittämiseen, sillä on turha lähteä... :twisted: Tosin nuo uusimmat ZF:tkin on säädetty niin savuttomiksi, etteivät meinaa päästää kierroksia kuin hädin tuskin vihreän puoleen väliin, mutta kyllähän siinäkin vääntökäyrän ylemmillä osilla pysytään.

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 19 Huhti 2012 22:14
Kirjoittaja Lahti32
rähinäallisoni antaa sentään koneen laulaa, mikä sopii muuten laiskaan koslaan ;)

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 02 Touko 2012 11:49
Kirjoittaja happa66
Eilen tuli laitetuksi taas talven jäljiltä kulkuri liikenteeseen ja olihan sitä kiusattava pikkasen, 49 sekunttia eli aika tuulen nopea toi mersukin on :D

a-p

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 02 Touko 2012 18:53
Kirjoittaja AtAi
happa66 kirjoitti:Eilen tuli laitetuksi taas talven jäljiltä kulkuri liikenteeseen ja olihan sitä kiusattava pikkasen, 49 sekunttia eli aika tuulen nopea toi mersukin on :D

a-p
Vartti vai 80 ? :DDD


Lisäsin maanantaina kellotetun vartin viimalla, voi tuota vauhdin huumaa :lol:

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 07 Touko 2012 14:51
Kirjoittaja B9M
Liisari 35s talven jäljiltä :lol: . Vertyyköhän kesällä :roll:

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 07 Touko 2012 20:10
Kirjoittaja Lahti32
B9M kirjoitti:Liisari 35s talven jäljiltä :lol: . Vertyyköhän kesällä :roll:
Tämä todistaa että automaatti vaihtaa nopeammin :lol:

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 11 Touko 2012 22:35
Kirjoittaja wiima63
Pumpulla ja ennakolla leikitty taas vähäsen. tulos 29.4 sekunttia ja 72km/h varttimaililla. vedettiin vielä varmuudenvuoks pieneen ylämäkeen ettei tuu sanomisia..

Ennakkoa kestää antaa vielä aavistuksen lisää. tuli jo pimeetä niin viimeset hieromiset jäi tekemättä. Putkea pitää vielä muokata ja ilmanputsarit päivittää nykypäivään..koittaa ottaa öljyputsareista pikku huikkia välillä kone...äänieristeetkin oli konekopasta kelvannu... :shock:

HX35 Holsetti pyöris kanssa kohta ylimääräsenä...tilaa vaan ei juuri ole... :roll:

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 11 Touko 2012 23:38
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:Pumpulla ja ennakolla leikitty taas vähäsen. tulos 29.4 sekunttia ja 72km/h varttimaililla. vedettiin vielä varmuudenvuoks pieneen ylämäkeen ettei tuu sanomisia..

Ennakkoa kestää antaa vielä aavistuksen lisää. tuli jo pimeetä niin viimeset hieromiset jäi tekemättä. Putkea pitää vielä muokata ja ilmanputsarit päivittää nykypäivään..koittaa ottaa öljyputsareista pikku huikkia välillä kone...äänieristeetkin oli konekopasta kelvannu... :shock:

HX35 Holsetti pyöris kanssa kohta ylimääräsenä...tilaa vaan ei juuri ole... :roll:
Sehän ruppee kulekemaan! Vastaseen ajan itekki, niin kerää paremmin ahtoja ;)
Täytyy tehä sitten uus ryhmä bensa vehkeille ku saan Betukan liikenteeseen =) Toki sitä ei vissiin oo edes suunniteltu 80km/h vauhtiin vaan 74km/h, muistan jostain lukeneeni...

Täytys käyvä Vulvalla taas kopasee, mut nyt hinaus reissuun mennessä ja ilmaputkia ku vaihtelin nylonisiin niin kaasu ei mene pohjaan, tiedän ahtomittarista. Sen katon kuntoon ja nykäsen uuvet ajat!

Re: 0-80kmh sekä 1/4mile topic.

Lähetetty: 12 Touko 2012 18:12
Kirjoittaja AtAi
wiima63 kirjoitti:Pumpulla ja ennakolla leikitty taas vähäsen. tulos 29.4 sekunttia ja 72km/h varttimaililla. vedettiin vielä varmuudenvuoks pieneen ylämäkeen ettei tuu sanomisia..
Ohhoh, sehä alkaa kulkemaan....

Tarvii varmaan itekkin alkaa säätään ja tiputtaa extramassa pois kyydistä, Hangon reissulla viikon päästä vois koittaa että kuin lähtee ilman 1,5t menestyspainoja :lol: