Sivu 1/1
Neoplanit
Lähetetty: 13 Huhti 2012 00:26
Kirjoittaja neppi
Heps!
Tällä foorumilla taitaa muutamalla neppari olla. Oon nyt Saksasta kattellu vaik mitä, ku ei oo kukaa tuonu kotipihaan mitään kulkuriks kelpaavaa. Nepparit näyttää herkullisilta!
Nehän taitaa olla himmeleitä kaikki vai? Onks niillä jotain ominaisvikoja ylipäänsä? Mitä niistä hajoaa? Saaks niihin osia täältä?
Miten menee Neppareiden mallinumerot? Mitä ne siis tarkottaa? On tullu vastaan esim 116 Cityliner, 216 HD, 316 L, 318 UE... Että mitä?
Yks namu ois Scanian alustalla, mut eihän siitä nyt ota sitte kenkään tolkkua, et mikä hän oikein on. Laitoin sinne viestiä just.
Ettei nyt vaan taas lähtis räpylästä tää homma!
N
Re: Neoplanit
Lähetetty: 13 Huhti 2012 08:50
Kirjoittaja Komissarov
neppi kirjoitti:Miten menee Neppareiden mallinumerot? Mitä ne siis tarkottaa? On tullu vastaan esim 116 Cityliner, 216 HD, 316 L, 318 UE... Että mitä?
Onhan niissä joku logiikka...

100-sarja on aina 1½- tai 2-kerroksinen, 200- ja 300-sarjat matalampia. Ja sama logiikka jatkuu; esim. Cityliner ei ole mikään kaupunkibussi, vaan täys turistiauto.
neppi kirjoitti:Yks namu ois Scanian alustalla, mut eihän siitä nyt ota sitte kenkään tolkkua, et mikä hän oikein on.
Ei niissä mitään varsinaista "alustaa" ole, ne ovat yhtenäisrakenteisia, kuten esim. Setra tai Kabus. Voimalinja on tullut vaihtelevasti eri valmistajilta, täällä nähdyissä pääsääntöisesti Scanialta ja Mersulta. Myös etuakselin navat näyttävät vanhemmissa autoissa voimalinjan toimittajasta riippumatta varsin usein olevan Scanialta, vaikka erillisjousitettu "akseli" lieneekin Neoplanin oma. Uusissa autoissa kaikki lienee MAN:ia, koska kuuluu nykyisin samaan MAN Truck & Bus -konserniin.
Amerikassa Neoplanilla on oma tehdas. Ovatpa sielläkin harrastaneet
kulkureitten tekoa niistä...

Re: Neoplanit
Lähetetty: 13 Huhti 2012 10:28
Kirjoittaja Bussiton
No johan on

Re: Neoplanit
Lähetetty: 13 Huhti 2012 12:20
Kirjoittaja neppi
No siinä on pari muuttujjaa!
Minkälaisia ne niitten "omat" osat on? Saaks niitä mistään alle miljoonalla jos jotain hajoaa? Ja hajoaaks?
Yks vanha 116 oli joku 14litranen Mersun V10. Alkaa varmaan olee alavääntö kohillaan. 12metrin auto.
Niistä loppunumeroista ja kirjaimista en oo kyl saanu mitään tolkkua.
Milläs tekniikoilla kulkureitten nepparit o? Onko ollu jotain ongelmia osien tai jonku huoltojen kans?
Tämmöstä tällä kertaa, eikä tää lopu tähän!
Täältä tähän.
N
Re: Neoplanit
Lähetetty: 13 Huhti 2012 22:58
Kirjoittaja Lahti32
Taitaa kulkureiden Nepparit olla mersun V10 versioita. Olikos jollakin jopa yli 18 litranen V10 ! Täytyy olla finanssiasiat hanskassa ku tommosella myllyllä reissaa 25 tonninen koppa päällä.
Re: Neoplanit
Lähetetty: 13 Huhti 2012 23:34
Kirjoittaja Komissarov
Ainakin vanhempi lukijapolvi muistaa keltaiset Nelostien tukot, Pakasen V10 Mersut.

Toki linja-auto pärjää rahtiautoa vähemmällä, mutta ei tuollainen vapaasti hengittävä iso V10 käytössä paras mahdollinen ole.
Re: Neoplanit
Lähetetty: 14 Huhti 2012 22:27
Kirjoittaja IRJA
Lahti32 kirjoitti:Taitaa kulkureiden Nepparit olla mersun V10 versioita. Olikos jollakin jopa yli 18 litranen V10 ! Täytyy olla finanssiasiat hanskassa ku tommosella myllyllä reissaa 25 tonninen koppa päällä.
Tuo meidän kerrostaloprojekti pitää sisällään mersun V8 tuplaturbon vajaan 400 hevosen voimat . Omapainoa kertynee n 16 t ja kuormallekin jää vielä n4 t

. Ennen rakenelua koeajelin n3000 km ja sellainen mielikuva jäi että potkua ihan mukavasti ja aika alhaltavääntävältä tuntui . kulutus pyöri 25-30 nurkilla tosin kovin tarkkaan et tullut mitattua kun tankki imaisee n600l

Re: Neoplanit
Lähetetty: 14 Huhti 2012 23:40
Kirjoittaja neppi
Siihenhän mahtuu neljäsataa hevosta jo sisäänki! Ü
Oon kolunnu nettiä ja yrittäny muodostaa jonkinlaista käsitystä Neoplaneista. Tommonen dd ois hauska, ja Saksasta löytyy niitä vaikka lampaat söis, mut ehkä vähän hankala vehe. Yläkertaan ei sovi suihkua ja alakertaan ei mahdu vesi -/ septitankkeja. Nytpä muuten tuli tässä ihan samalla mieleen että jossain jenkkiversiossa (saatto se olla Venäläinenki, ota niistä nyt selvää - molemmat on idässä), oliki vessa siinä kerrosten välissä. Takaportaikon puolessavälissä, perän puolella. Eiks siinä oo semmonen matkalaukun kolo? Jos laittaiski suihkun siihen?
En oikeestaan oo kulutuspuolesta huolissani (mulla on oma öljylähde. Eiku ei ookkaa, unohin, sori.) koska ensinnäki a) ja toiseks b). Vehje kevenee aika tavalla, ainaki omassa ajatuksessa. Ei tule miksauspöytiä yläkertaan, vaan muutama sänky ja jotain semmosta. Alakertaan keittiöö ja ruokailutilaa. Tuskin koskaan on 90pax kyydissä, vaan maks 16 hlö tavaroineen, joten kevyellä kuormalla mennään. Kyllähän usein on niin että tehokkaampi kone vie vähemmän ku ei tarvii polkee niin älyttömästi. Toki on siinäki käyrässä pari muutaki muuttujaa.
Pystyiskö siihen rappujen puoleenväliin tekee jotain suihkumeininkii? Muussa tapauksessa taidan katella jotain muita vehkeitä. 117 on hyvä aihio! 12m pituutta, mut hyötypituus on juurikin se 12m, koska matkustamo alkaa tasan auton keulasta, eikä kuskin selän takaa niinku muissa 12metrisissä. Sen ku vielä löytäis Scania-versiona, ni ois ehkä helpompaa ettii palikoita ku se räpsähtää. Vaikka on V8 (saati sit 10!) iha eri!
Tai sit 118/3. Tosin 14metrisessä tuo em hyötypituus taitaa olla sama 12m ku tossa 117:ssa. Saahan siinä sit kuitenki kulettaa enemmän tyhjää tilaa siellä alla mukana!
Mene tiedä. On noi hinnoissaan. Minkälainen korirakenne niis on? Tällä palstalla ei juurikaan näe Neoplanin ruosteremonteista kuvakavalkaadeja. Johtuuks se siitä et ne ei ruostu ikinä, vai onks niitä vain niin vähän? Netin (inter-) sivuilla näkyy paljon ruosteisia VanHooleja ja Berkhoffeja, toki myös meikäläisiä koreja, mut yhtään mätää Nepparia en oo nähny. Palaneita sitäki enemmän. Siihenhän saa vakuutuksen. Ü
Katotaans nyt rauhassa.
HA!!!
N
ps. Oottekste Irjat jossain maailmalla, vaiko kotosalla? Pääsiskös sitä projektia kurkistaa? Xysmassako vaiko Qsamossa? Mähän oon puoli-kesä-Sysmäläinen itekki. Suvisoiton kans ollu vähän naimisissa, ja Lasten Suvisoiton kans sit jo ihan tosissaan...
Re: Neoplanit
Lähetetty: 14 Huhti 2012 23:54
Kirjoittaja IRJA
Tokihan tuota voi vilkaisemaan tulla kunhan kotiudutaan . Tällähtkellä vielä Portugalin keväässä mutta vapun jälkeen jo Sysmässä projektia jatkamassa jos kelit suovat

Re: Neoplanit
Lähetetty: 17 Huhti 2012 19:52
Kirjoittaja Komissarov
neppi kirjoitti:Minkälainen korirakenne niis on? Tällä palstalla ei juurikaan näe Neoplanin ruosteremonteista kuvakavalkaadeja. Johtuuks se siitä et ne ei ruostu ikinä, vai onks niitä vain niin vähän?
Rautaa ne on Neoplanitkin.
Tuolla on joitain projektikuvia, mutta ei niinkään mittavista ruosteremonteista, joskin parissa kuvassa ruostetta kyllä esiintyy. Mutta jos meitä otollisemmassa ilmanalassa ruostevaurioita esiintyy, niin en epäile hetkeäkään, etteikö niitä esiintyisi suolavellissä uitetuissakin. Ja kyllähän Saksassakin suolataan...