Sivu 1/3
Juniorikulkuri
Lähetetty: 30 Elo 2012 21:45
Kirjoittaja Janezki88
Tervehdys kaikille!
Ajokortti ei salli isoa autoa eikä lääkäri anna lisäkirjaimia korttiin, niin pitää tyytyä vähän pienempään. Kelpuutetaanko tällaista autoa kulkuriksi?
http://www.nettikaravaani.com/transhotel/lt35/1366779
Tarkoituksena olisi mennä lauantaina junalla Helsingistä Rovaniemelle (VR-tarjous 10e/suunta) ja sieltä kaverin kyydillä Pelloon. Sieltä sitten joko auton kanssa tai maitojunalla takas kotiin. Onko mitään erityistä tarkastettavaa tällaisessa? Kiitos vinkeistä jo etukäteen

Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 07:07
Kirjoittaja Komissarov
Alustan tekniikka noissa on perusvarmaa, jos kaikki toimii normaalisti, niin ei kai siinä sen kummempaa... Asunto-osasta tarkistat, että kaikki on kiinni ja toimii (jääkaappi niin sähköllä kuin kaasullakin, lämmitys...), onko kaasulaitteita tarkastettu jne... Kaikkihan on toki korjattavissa, mutta kannattaa huomioida hinnassa. Kori on tyypillinen tuon ajan saksalaisen pakettiauton kori, eli mätänee silmissä, jos ei ole tehty mitään suojauksia ja siltikin. Ja kun tuollaisessa korjaaminen tuppaa usein olemaan kolminkertaisen työn takana (kalusteiden purku, korjaus, kalusteiden kasaus), kannattaa siihen puoleen kiinnittää erityistä huomiota. Yleensähän nuo matkailulaitteet ovat hyvällä pidolla olleita ja usein vain kesäisin ajettujakin ja sikäli paremmassa kunnossa verrattuna ympärivuotisessa työkäytössä olleisiin, mutta kannattaa silti tarkkana olla. Mutta jos on kaikin puolin kunnossa niin mikä ettei, kyllähän tuo kulkuriksi kelpaa...
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 08:24
Kirjoittaja Reddewil
Kelpaa kulkuriksi. Omaan korvaan vähän kallis, mutta toki kokonaisfiilis ratkaisee, ja tarjouksiahan tuossa pyydettiin. Koppiosa näkyy maalatun jälkeen, joten ilmeisesti mätähommien kans painit on jo tehty...
Jos ostat, niin tulee ainakin moottorin laulu tutuksi kun laskettelet suomen läpi tulemaan =)
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 09:00
Kirjoittaja PekuMAN66
80-luvun lopulla työpaikassani oli perätysten 2 eri versiota näistä korotettuina pakettiautoina, ekaksi oli turbolla ilman ohjaustehostajaa ja sitten ilman turboa ohjaustehostajalla. Molemmat jutut olis vaan saanut olla samassa autossa...
Mukava 6-dieselin ääni. Turbopotkun ansiosta kiihtyvyys jopa räväkän tuntuista tyhjällä autolla
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 12:10
Kirjoittaja LT 28
Mikä ettei hyviä pelejä , tulee Römppänen mieleen

Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 13:27
Kirjoittaja 65-14
Moottorin lohko on vahva, jakohina on tuon moottorin heikoin lenkki joka kannattaa vaihtaa jos ei vähään aikaan ole vaihdettu. Muutaman moottorin olen rakentanut uusiksi kun on nokkahihna mennyt poikki (samaa 2.4 diesel moottoria on käytetty Volvoissa ). Voimaa on helppo lisätä suurentamalla syöttöä
Mielestäni tuo nokkahihna ja vesiletkujen kunto kannattaa tarkistaa ennen pidempää ajoa. On jonkin verran omaa kokemusta

Tallissa on tälläkin hetkellä kaksi vaparia ja yksi turbollinen joista turbollisen nokka akseli poikki koska edellinen omistaja ei ollut vaihatanut nokkahihnaa muutamaan vuoteen, ei siis ollut kyse ajetuista kilometreistä vaan oli aika tullut vastaan... Kumi haurastuu ajan kanssa ja tarvikehihnojen laaduissakin on eroja.
LT on perusvahvaa tekniikkaa ja yksinkertaista huoltaa/korjata.
Tuosta kutosen äänestä olen samaa mieltä eli on ihan kohdallaan, ja kuuluu hyvin kajuuttaankin.
Ps. Päästöjen vuoksi kyseinen moottorityyppi ei jää koskaan katsastamatta, ruuvaa vaan syötön pieneksi ja nostaa joutokäyntiä. Hupaisaa katsoa katsastusmiehen ilmettä kun ei juurikaan tupruttele ja päästöt ovat kertapolkaisulla olemattomat. Katsastuksen jälkeen taas voimasavua lisää.

Sama pätee tietysti moniin muihinkin vanhempiin moottoreihin...
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 19:03
Kirjoittaja Janezki88
Soittelin myyjälle. On kuulemma käytetty pajalassa huollossa alkuvuodesta ja siellä vaihdettu jakohihna. Soittelin sitte pajalaan ja kyselin tietoja autosta. Jakohihnan vaihto sieltä vahvistettiin ja pari muuta pikkuhuoltoa. Syöttöpumppu kuulemma vuotaa pikkusen mutta kuitenki niin vähän ettei sitä alettu sillon korjaamaan. Ei kuitenkaan pitäis mitään isompaa vikaa olla tässä autossa

Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 19:27
Kirjoittaja wiima63
Jos meinaat tingata niin tee se valmiiksi puhelimessa vaikka tinkaaminen näkemättä onkin ihan hanurista. Sen verran pitkä matka sulla kohteen luokse että myyjän hinnantiputus paikanpäällä on aika epätodennäköstä kun toinen on pyyntihinnalla tullu katsomaan autoa yli tuhannen kilometrin päähän. Ei varmasti paljoa tiputa paikanpäällä. Ihan vaan itse koettua ...toisaalta puhelin tinkaajien kanss en oo kauppaa tehnyt mut ne on olleetkin huomattavasti lähempää tulossa. Parhaalla tinkijällä oli alle 10km matkaa...

Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 31 Elo 2012 19:33
Kirjoittaja motoku
ei niin pientä kulkuria olekkaan ettei sekaan mahdu

kyllä se on se pilke silmäkulmassa-asenne joka kylähullun tekee, ei ruosteen määrä
liekö noissa samanlainen pumppu, mitä 4-pyttysissä? niissä vuoti kaasuvivun akseli ulospäin tai sit se pahempi, joka ei näy mutta tuntuu eli pääakselin hela. siinä vaiheessa kun ko. hela on väljä, kirkkaassa polttoaineputkessa lisääntyy ilmakuplien määrä kunnes polttoainetta ei enää juuri tule ja auto sammuu. melko hurjan määrän ne sieti sitä ilmaa mutta eipä ne pelkällä ilmalla käy...
pääakselin hela on vain kallis korjattava. ainakin minun mielestä. varmaan konerempan jälkeen 2. kallein remontti
näppärän kokoisena ja peltikorisena 1-2 hlölle varmaan ihan mainio reissukaveri.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 02 Syys 2012 00:03
Kirjoittaja 65-14
Janezki88 kirjoitti:Syöttöpumppu kuulemma vuotaa pikkusen mutta kuitenki niin vähän ettei sitä alettu sillon korjaamaan. Ei kuitenkaan pitäis mitään isompaa vikaa olla tässä autossa

Volkkarin syöttöpumppu on yksinkertainen jakajapumppu jonka pystyy kotitarve mekaanikko purkamaan/kasaamaan ihan perustyökaluilla. Nestepään vaihto on helppoa (Kiinalaisia nestepäitä saa hyvin edullisesti) mutta se ei ole edessä vielä pitkään aikaan noilla kilometreillä.
Todennäköisesti pumpun kyljessä oleva o-rengas on tullut tiensä päähän.
Mikäli pumppu pitää iroitaa niin pumpun ajoituskaan ei ole kummoinenkaan juttu jos saa jostain lainaksi "heittokellon" ja adapterin.
LT:n moottorin huolto on siitä mukavaa että se sopii sadepäivälle mainiosti koska toimenpiteet voi pääosin suorittaa "kajuutasta" käsin.
PS. Minulla on ylimääräinen VW LT:n (ei turbo) 2.4D (9000km/3vuotta vanha) pumppu jos on tarvetta, jolle annan 4v toimivuus/vuototakuun meidän jäsenille.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 02 Syys 2012 11:59
Kirjoittaja Wilcox
Yleensä vuotaa kaasuvivun akselista tai nestepään ja pumppurungon välistä. Molempien vaihto onnistuu kotikonstein. Vaihdoin nestepään o-renkaan 2.5tdi audiin pumpun ollessa paikallaan.
Juutuupista löytyy hyviä vinkkejä jotka kannattaa katsoa ennen vaihtotyöhön ryhtymistä.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 02 Syys 2012 22:11
Kirjoittaja Rosvolinna
LT:n jakajapumpun akselintiiviste on helppo vaihtaa. Suurin ongelma oli ottaa pumpun päässä oleva hammasratas irti. Ei mahdu ulos vetäjä kovin hyvin moottoripoteron ja pumpun väliin. Jollain ilvellä sen kitkutin irti. Itse tiiviste lähti irti linkkarilla. ja varaosa maksoi muutaman euron. Uuden tiivisteen naputtelin puukiilalla paikoilleen. Naftavuoto loppui siihen.
Hammasrattaissa sekä vauhtipyörässä on ajoitusmerkit. Muistaakseni merkitsin ajoituksen maalitussilla. Pumpun ratas kannattaa vääntää kohdallen ja lukita pultilla pumpun kannakkeeseen. Tällöin on huomattavasti helpompi houkutella hammashihna oikeaan jakoon.
Savuttaa vietävästi, kun on yhden pielessä. Älkää kysykö mistä tiedän

....
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 03 Syys 2012 11:02
Kirjoittaja Janezki88
Janezki88 kirjoitti:Soittelin myyjälle. On kuulemma käytetty pajalassa huollossa alkuvuodesta ja siellä vaihdettu jakohihna. Soittelin sitte pajalaan ja kyselin tietoja autosta. Jakohihnan vaihto sieltä vahvistettiin ja pari muuta pikkuhuoltoa. Syöttöpumppu kuulemma vuotaa pikkusen mutta kuitenki niin vähän ettei sitä alettu sillon korjaamaan. Ei kuitenkaan pitäis mitään isompaa vikaa olla tässä autossa

Mentiin junalla Rovaniemelle, sieltä saatiin kaverin kaverin auto lainaan. Sillä sitten ajeltiiin Pelloon, klo 20 perillä. Pellossa odotti 65v pariskunta ja komia volkkari. Siinä kateltiin ekaksi auton sisusta ja pellit läpi; Täysin kuivaa ja kunnossa kaikki. Sitte auto käyntiin ja konehuoneen luukku auki. Itse en edes vilkaissu mutta kaveri aikansa äherrettyään sanoi että kaikki kunnossa. Siinä samalla selvisi että tällä auton myyjällä ja Pajalan ukolla oli riitaa ja se ruotsalainen oli keksiny päästänsä sen jutun että siellä joku vuotaa. Joku tiiviste oli kuulemma vuotanu mutta sen se oli vaihtanu itse. Ei muutaku koeajolle. Tää ukko oli laittanu kaasupolkimen alle jonkulaisen nupin joka sitte rajoittaa nopeuden 90 km/h (säästää polttoainetta). Koeajo meni nappiin, mentiin sitte tupaan kahville. kahvitellessa vierähti sitte muutama tovi ja päästiin lähtemään siinä puolen yön jälkeen ajelemaan kohti rovaniemeä. Sieltä aamupäivällä lähettiin ajamaan etelään päin. Oli tarkoitus käydä Haaparannassa hakemassa tuliaisia mutta jostain syystä kumpikaan meistä ei hoksannu tornion risteystä niin ajettiin ohi. Ajeltiin sitte suoraan ouluun pizzalle (Turtles Tuirassa, voin suositella) ja siitä yhtä kyytiä Tampereen jä Hämeenlinnan kautta Vantaalle.
Tulipa tylsä tarina. Mitään erikoista vaan ei tapahtunu, paitsi että joku siellä ulisee 75-85 vauhdissa, oisko laakeri menossa?
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 03 Syys 2012 11:37
Kirjoittaja happa66
Onnea hankinnan johdosta. Ja sitten peti ynnä muut vermeet sisälle ja perjantaina Tuuriin.
a-p
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 03 Syys 2012 11:39
Kirjoittaja Bussiton
Onnittelut kulkurin johdosta nyt sitten

olihan siinä koeajoa kerrakseen

Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 03 Syys 2012 12:57
Kirjoittaja Rosvolinna
Onnittelut LT:stä. Ovat niin söpöjä. Rivikutosen hurina on mukavaa kuunneltavaa. Jotkut väittävät LT-auton meteliä kovaksi, mutta pitäähän se kuulla onko moottori käynnissä vai ei?
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 04 Syys 2012 10:59
Kirjoittaja Janezki88
Onko kellän tietoa edullisesta korjaamosta pk-seudulla? Kaivokselan A-Laatutarvikkeessa oon käyttäny henkilöautoa mutta tuota ne ei korjaa ku ei mahdu sisään. Bussikorjaamoon tuota ei tarvi viedä vaan ihan peruspaja riittää. Pyörän laakerit pitäis vaihtaa eteen, varmaan kannattaa joka nurkkaan laittaa samalla niin kulkee kevyemmin.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 04 Syys 2012 11:19
Kirjoittaja Rosvolinna
http://tmipunger.nettisivu.org/
Tuolla on ollut B10M autoni jarrurempassa. Punker korjaa myös pienempiä autoja. Paja on Itä-Hakkilassa
Jos kukkaro on keveä kannattaa kysyä Omnian autopajasta Espoosta (
http://www.omnia.fi/Resource.phx/osio/o ... topaja.htx )- tekevät oppilastöitä.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 04 Syys 2012 16:50
Kirjoittaja Janezki88
Tattarinsuolla Laukkanen laittaa laakerit. Soitin useampaan kouluun mutta eivät mielellään ala tekemään noin vanhaa? ja isoa? autoa.
Nyt pitäis hankkia invertteri, mutta sanokaas että tekeekö tuollaisella 1500W Modified Sine Wave - invertterillä mitään vai pitääkö se olla pelkkä siniaalto?
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 04 Syys 2012 21:53
Kirjoittaja Iski
Onnittelut myös hankinnan johdosta. Klaukkalan diesel huoltaa ja korjaa myös VW hyvin ja kohtuuhinnalla.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 04 Syys 2012 22:53
Kirjoittaja Reddewil
Ulina viittais perään (tuskin vakavaa, muuttuuko ääni vedättäessä moottorijarrutuksessa?)... Kannattaa ravistella niitä pyöriä ennen ku laakerijumppaan lähtee... Laakerit jurisee useemmin ja väljän löytää.
Mutta hienoa että löyty kelpo kulkine, kai sitä Tuurissa pääsee ihailee?
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 05 Syys 2012 10:49
Kirjoittaja Janezki88
Tuuriin en pääse tällä kertaa. Ulina jatkuu kun painaa kytkimen pohjaan, niin eikö se tarkota että se ei vika olis siellä perässä? Ja ääni kuuluu selvästi edestä niin tultiin siihen tulokseen että sen täytyy olla ne laakerit. Huomenna selviää sekin asia ku käytän tuota siellä Laukkasella.
Miten teillä muilla on noille kulkureille nimi muodostunut? Tällä hetkellä se on vaan volokkari mutta kai tuollakin pitäis joku kiva kutsumanimi olla

Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 06 Syys 2012 18:05
Kirjoittaja Janezki88
Kävin katsastuskonttorilla laittamassa auton omiiin nimiin. Virkailija sanoi että vaikka tuo on rekisteröity erikoisautoksi niin se ei enää päde. Nykyään kuulemma semmoista ajoneuvoluokkaa ei ole vaan tuokin auto on nykyään M1-matkailuauto. Minkälainen homma on lisätä pari tuumaa isommat renkaat otteeseen? Voinko hoitaa asian loppuvuodesta katsastuksen yhteydessä ja tuleeko jotain lisäkustannuksia siitä?
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 06 Syys 2012 19:41
Kirjoittaja TeuSkin
Kiinnitti huomiota muutos M1-autoksi. Onko auto ollut poissa rekisteristä eli kilvet palautettu kuten "vanhan" systeemin aikaan piti tehdä? Jos auto on ollut koko ajan kilvissä, se säilyy edelleen erikoisautona niin kauan kunnes sille tehdään jokin muutoskatsastus.
Älä anna poistaa erikoisauto-ominaisuutta. M1-autoon tulee käyttömaksu jota erikoisautoissa ei ole.
Re: Juniorikulkuri
Lähetetty: 07 Syys 2012 14:55
Kirjoittaja Janezki88
Olin käsittäny virkailijan puheet väärin, eli no panic sen asian suhteen. Mitä veroa erikoisautossa ei tarvi maksaa? Soitin trafille niin sieltä sanottiin että vero on 400e ja risat. Ei se hirveän paljon edullisemmalta kuulosta ku normaalisti :O