Eka viikonloppu autossa. Tarkoitus oli perjantaina mennä Rymättylään. Itsevarmuutta uhkuen aamulla auton pakkaus ja kohti katsastusta (edellisestä oli lipsahtanut jo 2 vuotta). Leima tuli kehujen kera...miksi ei...itsehän mä sen oon laittanut . Perillä oltiin pari yötä. Tänä aamuna bongattiin auton vierestä kyy ja piisami (oltiin ihan meren rannassa. Mutta kaiken kaikkiaan onnistunut ja mukava reissu taas. Nääsvillen keikkaa odotellaan. Oli siinä perjantaiaamussa vähän muutakin kuin pakkaaminen... ...polttoaineletkunpätkä laski läpi...no eihän skaniakaan enää silloin käy. Uusi letku ja menoksi. Katsastusaseman pihalla taas merkkasi paikkansa.... ...paisarin letku irti...äkkiä takaisin kiinni ja halliin sisään.
Suomen kausi avattiin perjantaina matkalla Espoo --> Hartola jossa oli Rutu-sakin kevättapaaminen.
Matka ei vaan lähtenyt hyvin käyntiin jo ennen Järvenpäätä jouduin pysähtymään levähdyspaikalle koska kone kuumeni tuonne punaisen rajalle. Jäähdyttäjään meni n. 20 litraa vettä sitä oli onneksi mukana n. 100 litraa. Kun käynistin uudelleen koneen kurkkasin alle niin sieltä lorisi iloisesti moottorin etupuolelta. Tarvittiin viellä kaksi vesitankkausta ennen Lahtea. Mäntsälän kohdalta soitin Raskone Lahden korjaamolle josta ilmoittivat että sopii tulla suoraan korjaamolle. Moottorin päässä on jakotukki josta vedetty 8mm putki paisuntasäiliön yläreunaan. Putki oli murtunut poikki kuin keittämätön makarooni, putki oli kivettynyt 33 vuoden aikana.
Tuo vika tyhjensi jäähdyttäjän mutta ei vienyt kaikkea nestettä pois. Sitä riitti vielä sisätilan kierrossa joten alle 80 km nopeudella pystyi ajamaan melko pitkään. Oisiko tuo putki jo aiemmin aiheuttanut nuo lämpöongelmat Portugalin matkalla?
Tätä kirjoitan palattuamme takaisin Espooseen läppäri rattiin nojaten.
Hetkinen, mikä tukki missä, kuvaa? Mulla on korkeimman putken välissä letkulähtö kyllä, mutta muistaakseni ei mene paisarille, joku silikoniletku siitä lähtee kyllä. On tehdyn näköinen, kuparia, T-haara isossa letkussa.
Moottorilta lähtee patterikiertoon semmoinen paksu kupariputki jonka välissä on pönttö josta veden virtaus jatkaa alempaa kohti pattereita. Tämä pönttö muodostaa ilmapussin ja sen kannesta lähtee nailonputki joka vie ilmat paisuntasäiliöön. Kätevä systeemi joka helpottaa ilmausta paljon.
Jaa olisko tämä systeemi sitten mulla jalometallista tehty pönikkä akkukotelossa, sieltä meinaa lähtee nylokkiputki paisariin, on patterikierron alussa.
ja vuoto saattaa aiheutta 10 km pitkässä nousussa ongelmia? Epäilys on että termarit eivät enään aukea kunnolla eikä myöskään sulje kunnolla, saas nähdä.