Sivu 1/1

Moottorin vesipumpun tuotto

Lähetetty: 29 Touko 2013 23:31
Kirjoittaja Beenari
Eipä oikein sopinut muualle nätisti niin laitetaan tänne.

Kellään mitään tietoa kuinka paljon tuommoisen bussin moottorin vesipumppu siirtää jäähdytinnestettä minuutissa?

Re: Moottorin vesipumpun tuotto

Lähetetty: 30 Touko 2013 01:15
Kirjoittaja Reddewil
Vain luoja tietää, mutta tyhjäjäynnillä (600rpm) vähemmän kuin 2020 webaston vesipumppu... Millä kierroksilla ajattelit?

Re: Moottorin vesipumpun tuotto

Lähetetty: 30 Touko 2013 12:26
Kirjoittaja Beenari
Ajon aikaisia kierroksia. Tallin nurkasta löytyi sinne joskus roskalavalta pelastamani rosterinen 100cmx40cmx50cm säiliö ja ajttelin tehdä siitä itse lämminvesivaraajan/lämmönvaihtimen. Tilavuus siis 200 litraa. Arveluttaa vaan jos moottorin vesipumppu siirtää jäähdytinnestettä 600 litraa minuutissa, tuo säiliöllinen nestettä vaihtuu parissakymmenessä sekunnissa, ei taida ehtiä lämpö paljoa vaihtua.

Ja tuohon säiliiöön siis tulisi metrin rosterinen kierukka hanavedelle (riittänee käsien pesuun), sekä kaasulämmittimelle niin iso kierukka kuin koteloon vain mahtuu.

Ajaessa moottori siis lataisi tuon täyteen kuumaa jäähdytinnestettä. Ja leiriytyessä sitten Primuksella vain pidettäisiin lämpöisenä.

Re: Moottorin vesipumpun tuotto

Lähetetty: 17 Kesä 2013 20:00
Kirjoittaja kauppa-auto_kauppias
ainakin kauppa-auton patterit, samalla nestekierrolla kuin moottori, pysyvät tonne -5 - -10 C käteen lämpöisinä, ilman webaston sähköisen moottorin apua (pysäkillä, tyhjäkäynnillä kyllä jäähtyvät).

eli pitäisikö 200 litran pyttyyn laittaa oma jäähdytinneste ja yhdellä kierukalla lämmittää se moottorin nesteillä ajon aikana, tarkoitttaa tosin että tarttis saaha kolmaskin kierukka sopimaan.

omat kokemukset on 1989 mb 1317 kauppa-autosta jossa voidaan koko kierron nesteet lämmittää moottorilla, webastolla tai paikallaan ollessa (moottori sammuksissa) baron merkkisellä 3 vaihe sähkölämmittimellä.