talvisäilytyksestä.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Millä kraanalla toi on tonne nostettu .....niska :lol:
Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Jerney »

Itsellä myös talvipaikka haussa Turusta... Vinkkejä saa heittää!
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

transpot kirjoitti:jos jollain tietoa kaarina/turku tai lähistöllä paikasta jossa voisi esim.marraskuusta huhtikuun loppuun säilytellä niin laittaa yv:tä. Mitään hirmuvuokraa köyhä huonopalkkainen pysty maksamaan kuukaudesta..joku 50-100€ vois olla ok.
Mulla oli julkisella paikalla vaikka oman ikkunan alla niin silti oli vähän jäynäilty.

Nyt talveksi siirtyy maalle(Nousiainen) talteen, kyl sinne varmaan toinenkin bussi mahtuis jonon jatkoks, jossei muuten niin päräyttämällä moottorihasan tulille. Ajosäilytyspaikkana huono, kun tarvii aika tarkkaan styyrata ettei vie talosta kulmaa pihaan peruuttaessa. :lol:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Haussa mutta tuo liian pitkällä :cry:
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja jeepster »

minkäslaisia kosteudenpoistajia tms yleensä on porukka käyttänyt. saahan niitä valmiinakin, mutta joskus oli että voisi tehdä itse, kun laittaa suolaa siivilään ja ämpäri alle. en muista oliko ohje täältä, en ainakaan nyt nopeasti löytänyt.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kissanhiekkaa (valkoisia kiteitä) tai merisuolaa pariin sankoon.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tiesuolaa laakeaan astiaan. Tuo kalsiumkloridi imee moninkertaisesti kosteutta verrattuna merisuolaan. Kumihanskat käteen - tiesuolalla on myös kyky kuivattaa asentajan kädet ja kunnolla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
TurboTeVe
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:31
Truck: MB 508/TeVe
Location: Toholampi
Member id: 146

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja TurboTeVe »

Täältä peukku kissanhiekalle,ite käyttäny sitä vuosikaudet (siis autossa) :lol: Rainbow vaaleat rakeet tais olla merkki ja se on siligageeliä. Pariin muoviseen irtokarkkirasiaan oon laittanu tuuman paksuisesti tavaraa , kun kirkas rae menee valkoiseksi niin se on tehtävänsä tehnyt eli imenyt kosteuden. 4kg pussi tais maksaa alle viitosen,eli halpaakin vielä.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tankissa kesälaatua ja mittari näyttää noin puoleen väliin eli siellä lienee se 150 litraa paikalla. Tuin poisajelu olisi jo pidempi lenkki, joten muuta pitänee keksiä.Oliko dieselin sekaan olemassa joku lisäaine jolla tuo kesälaatu saadaan pysymään toimivana? Ajattelin käyttää suojakelillä talvella tuota autoa ja liikutella sen muutaman metrin. Lisäksi nuo uudet akut huolestuttavat. Mulla on niissä kiinni CTek mxt 14. Voiko sillä ylläpitää noita koko talven?

Onko kukaan testannut tuota STPn Diesel Winter Treatmentia?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

kulkuri kirjoitti: 21 Syys 2013 01:52 Millä kraanalla toi on tonne nostettu .....niska :lol:

Pyöristä nostavalla, vaatii kyllä pukit alustaltaan tukevan alustan
nosto esim
z https://www.finnkone.fi/tuote/akkukaytt ... sirio-srm/
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

seepra kirjoitti: 18 Loka 2020 15:21 Oliko dieselin sekaan olemassa joku lisäaine jolla tuo kesälaatu saadaan pysymään toimivana?
Vähän 95E sekaan niin notkistuu parafiinikiteet. Suodattimet niissä tukkeutuu, jos nafta on liian kylmää. Ei siinä sen suurempaa vahinkoa tapahdu. Jää vain tuo metrin matka ajamatta. Pluskelillä taas kehrää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kesädiesel tosiaan kestää yleensä vähintään -10 lämpötilan ihan ongelmitta, esimerkkinä ainakin täällä PK-seudulla Neste Express -asemilla myytävä diesel on kesälläkin -10/-20 (samepiste/suodatettavuus). Eli jos suojakelillä tai edes vain pienellä pakkasella hoitaa säännölliset käynnistelyt niin ei pitäisi olla kesälaadunkaan kanssa mitään ongelmaa.

Monestihan suositellaan että pitkät seisonnat olisi syytä tehdä aina mahdollisimman täydellä tankilla jotta tankkiin kondensoituisi mahdollisimman vähän vettä. Itse tankkasin Tuurista palatessa tankin täyteen sitä mitä ikinä ST1:n pumpusta sattuikaan tulemaan (tässä mielessä Neste on paljon parempi pulju kun kertovat mitä pumpussa on) ja sillä ajattelin ensi talven nyt katsoa. Aiempina talvina stressasin tuosta talvilaadusta, mutta aika vähissä ovat kovat pakkaset viime talvina olleet joten ajattelin tällä tavalla pärjätä ihan hyvin kun bussikaan ei vielä ole talviasuttava.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavasti syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..

https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu

D pisteissä ollut yleensä kahta laatua kausi ja talvi ( ennen oli kesä/ talvi, lisäksi oli tietyillä alueilla arktista)
osa kulj. kalustosta liikkuu kausi aineilla, ennen kun oli laadut kesä tai talvi usein pärjäsi kesälaadullakin ,
webastolämmittimet oireili ensimmäisenä varsinkin pidemmän seisokin aikana.
Hyvin usein tuli seurattua tulevaa säätä ja varoiksi tankattua talvilaatua, kuitenkinn min määrä kun se hiukan kallimpaa ja kulutus jonkin verran suurempi, yhden yhdistelmän / kuskin käyttämä polttoainemäärä on suuruusluokassa 25-50 tuhatta
litraa/ vuosi, retkibussi käytäjälle hinta eroilla/ suurempi kulutus ei isompaa merkitystä ole.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

BussMAN kirjoitti: 18 Loka 2020 19:40 Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavasti syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
Meidän talouden henkilöautot tankataan Nesteellä ja tarkistin nuo useammasta digitaalisesta kuitista ennen viestini kirjoittamista, pelkkää -10/-20:tä on ostettu ihan läpi kesän.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja seepra »

Joka paikassa horistaan niistä parafiinikiteistä dieselissä, jotka tukkivat suodattimen. Liukeneeko ne kiteet taas kelien lämmettyä pois sieltä vai jäävätkö kerran tultuaan tankin pohjalle pyörimään?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Filsun ne kiteet tukkivat. Liukenevat kyllä uudestaan lämmön avulla. Kuumapuhaltimella joskus LT-volkkarin suodatinta sulattelin. Se oli sijoitettu melko pakkasarkaan paikkaan pyöräkoteloon.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja seepra »

Kesän tullen siis sulavat viimeistään. Onko kellään kokemusta tuosta STPn Diesel Winter Treatmenista, auttaako mitään?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Geekuality kirjoitti: 18 Loka 2020 23:06
BussMAN kirjoitti: 18 Loka 2020 19:40 Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavastip syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
Meidän talouden henkilöautot tankataan Nesteellä ja tarkistin nuo useammasta digitaalisesta kuitista ennen viestini kirjoittamista, pelkkää -10/-20:tä on ostettu ihan läpi kesän.
Kyllä pitää paikkansa kesälläkin -10 diesel tarkistin , ei vaan ole koskaan henkilöautoasemilla (Express) tankattua ,
D pisteissä kausi polttoaineet 0 asteesta alkaen (4 laatua/ vuoden aikojen mukaan) ja osassa myös talvilaatu mittari
lisänä.
Kai tuo henkilöautojen diesel hinta eikä kulutus suuria eroja käytännössä ja pakkaskestävät laadut ei ongelmaa moottoritekniikassa nykyään ja pako kaasut puhtaampia etu ainakin ruuhkasuomessa.( start stop joka alkaa olla
joka autossa pitää ehkä hiukkas suod puhtaampana)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis kyllähän sitä dieselin jäänestoa saa kaupasta ostaa? Jotain vanhaa louskua voi tietysti rankaista ihan bensallakin, mutta siinä pullon kyljessä on suoraan sekoitussuhde haluttuun pakkasenkestoon, johonkin 150 litraan sitä saa tietysti jo pari litraa laskea sekaan, ja sen jälkeen pieni ajolenkki että sekottuu tankissa ja kuljeutuu polttoainejärjsetlmän läpi suodattimiinkin.

Mä en ole tietenkään kaikilla D pisteillä tankannut, mutta pääsääntöisesti niissä on keskellä kesää sitä täyttä kesälaatua (onko se nyt +5/0°C) ja muun kauden aina kahta "vierekkäistä". Keskellä talvea ei saa varsinaisen talvilaadun lisäksi kuin sitä -15/-25°C, varsinaista kesälaatua ei saa.

Tietysti pieni D asema jossa ei ole kuin yksi pistooli ei ole kuin yhtä laatua, en sitten tiedä isoista asemista, olisiko niillä sitten talvellakin ihan kesälaatu.. Se kyllä edellyttäisi lämmitettyä mittariaja letkua että sen saisi pumpattua tankkiin. Muovikanisterillinen kesälaatua on -30 pakkasessa kyllä aivan kivikova.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kaksoispistooli D asemilla on kausi ja lisäksi talvilaatu, tuo kausi vuodenaikojen mukaan vaihtaa pakkaskestävyyttä,
Nesteen linkin mukaan . Etelässä ei tarvetta aidolle talvilaadulle -38 (-40) ja kausiaine pitäis seurata alueen lämpötiloja ja
olla toimiva ympäri vuoden, tässä ’vaasan korkeudella”, muutamana talvena tarve talvimittariainetta ( webasto
viikolopun jälkeen toimi varmemmin) https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä vien 30.12. bussin Portugaliin talvisäilytykseen. Siellä on sopiva ilmasto Volvolle sielä lähtee käyntiin kuin palmunalta. Siksi mä jätän myös itseni sinne talvisäilytykseen. Toukokuuksi takaisin Suomeen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Kova juttu, KajNyy1. Siis ajelet bussimatkiksella talvehtimaan portugaliin. Onko jokatalvinen tapa viedä talvisäilytykseen sinne. Mielenkiintoista. Onko stooria jossain luettavaksi muille hulluille käytännöistä? :)
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Matkakertomuksista löytyikin portugalin seikkailuja! :)
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jule kirjoitti: 21 Loka 2020 20:31 Siis kyllähän sitä dieselin jäänestoa saa kaupasta ostaa? Jotain vanhaa louskua voi tietysti rankaista ihan bensallakin, mutta siinä pullon kyljessä on suoraan sekoitussuhde haluttuun pakkasenkestoon, johonkin 150 litraan sitä saa tietysti jo pari litraa laskea sekaan, ja sen jälkeen pieni ajolenkki että sekottuu tankissa ja kuljeutuu polttoainejärjsetlmän läpi suodattimiinkin.
Itse itselleni vastaten.

Se kaupassa myytävä dieselin jäänesto on vaan polttoaineen seassa olevan veden jäätymisen estoon/poistoon.. Varsinaisen naftan same- tai suodatettavuuspisteeseen sillä ei ole vaikutusta..

Kaikkea sitä kuulee kun viisaaksi elää...
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: talvisäilytyksestä.

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ite mietiskellyt että eikös noi dieselin ja bensiinin jään estot oo etanolia yleensä.
Eli sillonhan ois sama vaikka tankilla käydessä ottas asemalta pikkusen tankkiin E85:sta?
Vastaa Viestiin