Sivu 2/3

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 21 Syys 2013 01:52
Kirjoittaja kulkuri
Millä kraanalla toi on tonne nostettu .....niska :lol:

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 29 Syys 2013 16:20
Kirjoittaja Jerney
Itsellä myös talvipaikka haussa Turusta... Vinkkejä saa heittää!

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 17 Loka 2013 21:26
Kirjoittaja AtAi
transpot kirjoitti:jos jollain tietoa kaarina/turku tai lähistöllä paikasta jossa voisi esim.marraskuusta huhtikuun loppuun säilytellä niin laittaa yv:tä. Mitään hirmuvuokraa köyhä huonopalkkainen pysty maksamaan kuukaudesta..joku 50-100€ vois olla ok.
Mulla oli julkisella paikalla vaikka oman ikkunan alla niin silti oli vähän jäynäilty.

Nyt talveksi siirtyy maalle(Nousiainen) talteen, kyl sinne varmaan toinenkin bussi mahtuis jonon jatkoks, jossei muuten niin päräyttämällä moottorihasan tulille. Ajosäilytyspaikkana huono, kun tarvii aika tarkkaan styyrata ettei vie talosta kulmaa pihaan peruuttaessa. :lol:

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 17 Loka 2013 23:32
Kirjoittaja kulkuri
Haussa mutta tuo liian pitkällä :cry:

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 28 Loka 2013 07:10
Kirjoittaja jeepster
minkäslaisia kosteudenpoistajia tms yleensä on porukka käyttänyt. saahan niitä valmiinakin, mutta joskus oli että voisi tehdä itse, kun laittaa suolaa siivilään ja ämpäri alle. en muista oliko ohje täältä, en ainakaan nyt nopeasti löytänyt.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 28 Loka 2013 09:09
Kirjoittaja Lahti32
Kissanhiekkaa (valkoisia kiteitä) tai merisuolaa pariin sankoon.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 28 Loka 2013 13:22
Kirjoittaja Rosvolinna
Tiesuolaa laakeaan astiaan. Tuo kalsiumkloridi imee moninkertaisesti kosteutta verrattuna merisuolaan. Kumihanskat käteen - tiesuolalla on myös kyky kuivattaa asentajan kädet ja kunnolla.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 28 Loka 2013 22:55
Kirjoittaja TurboTeVe
Täältä peukku kissanhiekalle,ite käyttäny sitä vuosikaudet (siis autossa) :lol: Rainbow vaaleat rakeet tais olla merkki ja se on siligageeliä. Pariin muoviseen irtokarkkirasiaan oon laittanu tuuman paksuisesti tavaraa , kun kirkas rae menee valkoiseksi niin se on tehtävänsä tehnyt eli imenyt kosteuden. 4kg pussi tais maksaa alle viitosen,eli halpaakin vielä.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 18 Loka 2020 15:21
Kirjoittaja seepra
Tankissa kesälaatua ja mittari näyttää noin puoleen väliin eli siellä lienee se 150 litraa paikalla. Tuin poisajelu olisi jo pidempi lenkki, joten muuta pitänee keksiä.Oliko dieselin sekaan olemassa joku lisäaine jolla tuo kesälaatu saadaan pysymään toimivana? Ajattelin käyttää suojakelillä talvella tuota autoa ja liikutella sen muutaman metrin. Lisäksi nuo uudet akut huolestuttavat. Mulla on niissä kiinni CTek mxt 14. Voiko sillä ylläpitää noita koko talven?

Onko kukaan testannut tuota STPn Diesel Winter Treatmentia?

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 18 Loka 2020 16:03
Kirjoittaja BussMAN
kulkuri kirjoitti: 21 Syys 2013 01:52 Millä kraanalla toi on tonne nostettu .....niska :lol:

Pyöristä nostavalla, vaatii kyllä pukit alustaltaan tukevan alustan
nosto esim
z https://www.finnkone.fi/tuote/akkukaytt ... sirio-srm/

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 18 Loka 2020 18:26
Kirjoittaja Rosvolinna
seepra kirjoitti: 18 Loka 2020 15:21 Oliko dieselin sekaan olemassa joku lisäaine jolla tuo kesälaatu saadaan pysymään toimivana?
Vähän 95E sekaan niin notkistuu parafiinikiteet. Suodattimet niissä tukkeutuu, jos nafta on liian kylmää. Ei siinä sen suurempaa vahinkoa tapahdu. Jää vain tuo metrin matka ajamatta. Pluskelillä taas kehrää.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 18 Loka 2020 18:51
Kirjoittaja Geekuality
Kesädiesel tosiaan kestää yleensä vähintään -10 lämpötilan ihan ongelmitta, esimerkkinä ainakin täällä PK-seudulla Neste Express -asemilla myytävä diesel on kesälläkin -10/-20 (samepiste/suodatettavuus). Eli jos suojakelillä tai edes vain pienellä pakkasella hoitaa säännölliset käynnistelyt niin ei pitäisi olla kesälaadunkaan kanssa mitään ongelmaa.

Monestihan suositellaan että pitkät seisonnat olisi syytä tehdä aina mahdollisimman täydellä tankilla jotta tankkiin kondensoituisi mahdollisimman vähän vettä. Itse tankkasin Tuurista palatessa tankin täyteen sitä mitä ikinä ST1:n pumpusta sattuikaan tulemaan (tässä mielessä Neste on paljon parempi pulju kun kertovat mitä pumpussa on) ja sillä ajattelin ensi talven nyt katsoa. Aiempina talvina stressasin tuosta talvilaadusta, mutta aika vähissä ovat kovat pakkaset viime talvina olleet joten ajattelin tällä tavalla pärjätä ihan hyvin kun bussikaan ei vielä ole talviasuttava.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 18 Loka 2020 19:40
Kirjoittaja BussMAN
Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavasti syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..

https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu

D pisteissä ollut yleensä kahta laatua kausi ja talvi ( ennen oli kesä/ talvi, lisäksi oli tietyillä alueilla arktista)
osa kulj. kalustosta liikkuu kausi aineilla, ennen kun oli laadut kesä tai talvi usein pärjäsi kesälaadullakin ,
webastolämmittimet oireili ensimmäisenä varsinkin pidemmän seisokin aikana.
Hyvin usein tuli seurattua tulevaa säätä ja varoiksi tankattua talvilaatua, kuitenkinn min määrä kun se hiukan kallimpaa ja kulutus jonkin verran suurempi, yhden yhdistelmän / kuskin käyttämä polttoainemäärä on suuruusluokassa 25-50 tuhatta
litraa/ vuosi, retkibussi käytäjälle hinta eroilla/ suurempi kulutus ei isompaa merkitystä ole.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 18 Loka 2020 23:06
Kirjoittaja Geekuality
BussMAN kirjoitti: 18 Loka 2020 19:40 Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavasti syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
Meidän talouden henkilöautot tankataan Nesteellä ja tarkistin nuo useammasta digitaalisesta kuitista ennen viestini kirjoittamista, pelkkää -10/-20:tä on ostettu ihan läpi kesän.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 19 Loka 2020 08:45
Kirjoittaja seepra
Joka paikassa horistaan niistä parafiinikiteistä dieselissä, jotka tukkivat suodattimen. Liukeneeko ne kiteet taas kelien lämmettyä pois sieltä vai jäävätkö kerran tultuaan tankin pohjalle pyörimään?

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 19 Loka 2020 12:36
Kirjoittaja Rosvolinna
Filsun ne kiteet tukkivat. Liukenevat kyllä uudestaan lämmön avulla. Kuumapuhaltimella joskus LT-volkkarin suodatinta sulattelin. Se oli sijoitettu melko pakkasarkaan paikkaan pyöräkoteloon.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 19 Loka 2020 14:56
Kirjoittaja seepra
Kesän tullen siis sulavat viimeistään. Onko kellään kokemusta tuosta STPn Diesel Winter Treatmenista, auttaako mitään?

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 21 Loka 2020 16:08
Kirjoittaja BussMAN
Geekuality kirjoitti: 18 Loka 2020 23:06
BussMAN kirjoitti: 18 Loka 2020 19:40 Tarkennetaan nesteen kausipolttoaineet, (-10/-20 on kevät/ syksy laatu)aina ei voi luottaa pienemmillä ( henkilöauto asemat.) että laatu menee on just mitä ilmoitetaan(myös tarratkin jää toisinaan vaihtamatta) johtuen pienestä myynnistä, oletettavastip syksy kuitenkin pyritään huomioimaan riittävän ajoissa, ainakin täällä vaasan korkeudella.
Epäilen että eteläsuomessa kesälaatukausi on pidempi kuin oulun korkedella, ainakin nesteen tiedotteiden mukaan..
Meidän talouden henkilöautot tankataan Nesteellä ja tarkistin nuo useammasta digitaalisesta kuitista ennen viestini kirjoittamista, pelkkää -10/-20:tä on ostettu ihan läpi kesän.
Kyllä pitää paikkansa kesälläkin -10 diesel tarkistin , ei vaan ole koskaan henkilöautoasemilla (Express) tankattua ,
D pisteissä kausi polttoaineet 0 asteesta alkaen (4 laatua/ vuoden aikojen mukaan) ja osassa myös talvilaatu mittari
lisänä.
Kai tuo henkilöautojen diesel hinta eikä kulutus suuria eroja käytännössä ja pakkaskestävät laadut ei ongelmaa moottoritekniikassa nykyään ja pako kaasut puhtaampia etu ainakin ruuhkasuomessa.( start stop joka alkaa olla
joka autossa pitää ehkä hiukkas suod puhtaampana)

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 21 Loka 2020 20:31
Kirjoittaja Jule
Siis kyllähän sitä dieselin jäänestoa saa kaupasta ostaa? Jotain vanhaa louskua voi tietysti rankaista ihan bensallakin, mutta siinä pullon kyljessä on suoraan sekoitussuhde haluttuun pakkasenkestoon, johonkin 150 litraan sitä saa tietysti jo pari litraa laskea sekaan, ja sen jälkeen pieni ajolenkki että sekottuu tankissa ja kuljeutuu polttoainejärjsetlmän läpi suodattimiinkin.

Mä en ole tietenkään kaikilla D pisteillä tankannut, mutta pääsääntöisesti niissä on keskellä kesää sitä täyttä kesälaatua (onko se nyt +5/0°C) ja muun kauden aina kahta "vierekkäistä". Keskellä talvea ei saa varsinaisen talvilaadun lisäksi kuin sitä -15/-25°C, varsinaista kesälaatua ei saa.

Tietysti pieni D asema jossa ei ole kuin yksi pistooli ei ole kuin yhtä laatua, en sitten tiedä isoista asemista, olisiko niillä sitten talvellakin ihan kesälaatu.. Se kyllä edellyttäisi lämmitettyä mittariaja letkua että sen saisi pumpattua tankkiin. Muovikanisterillinen kesälaatua on -30 pakkasessa kyllä aivan kivikova.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 21 Loka 2020 20:49
Kirjoittaja BussMAN
Kaksoispistooli D asemilla on kausi ja lisäksi talvilaatu, tuo kausi vuodenaikojen mukaan vaihtaa pakkaskestävyyttä,
Nesteen linkin mukaan . Etelässä ei tarvetta aidolle talvilaadulle -38 (-40) ja kausiaine pitäis seurata alueen lämpötiloja ja
olla toimiva ympäri vuoden, tässä ’vaasan korkeudella”, muutamana talvena tarve talvimittariainetta ( webasto
viikolopun jälkeen toimi varmemmin) https://www.neste.fi/tuote/neste-futura ... -kesalaatu

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 06 Joulu 2020 18:58
Kirjoittaja KajNyy1
Minä vien 30.12. bussin Portugaliin talvisäilytykseen. Siellä on sopiva ilmasto Volvolle sielä lähtee käyntiin kuin palmunalta. Siksi mä jätän myös itseni sinne talvisäilytykseen. Toukokuuksi takaisin Suomeen.

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 30 Tammi 2021 21:25
Kirjoittaja VOYAGER
Kova juttu, KajNyy1. Siis ajelet bussimatkiksella talvehtimaan portugaliin. Onko jokatalvinen tapa viedä talvisäilytykseen sinne. Mielenkiintoista. Onko stooria jossain luettavaksi muille hulluille käytännöistä? :)

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 31 Tammi 2021 10:05
Kirjoittaja VOYAGER
Matkakertomuksista löytyikin portugalin seikkailuja! :)

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 31 Tammi 2021 13:09
Kirjoittaja Jule
Jule kirjoitti: 21 Loka 2020 20:31 Siis kyllähän sitä dieselin jäänestoa saa kaupasta ostaa? Jotain vanhaa louskua voi tietysti rankaista ihan bensallakin, mutta siinä pullon kyljessä on suoraan sekoitussuhde haluttuun pakkasenkestoon, johonkin 150 litraan sitä saa tietysti jo pari litraa laskea sekaan, ja sen jälkeen pieni ajolenkki että sekottuu tankissa ja kuljeutuu polttoainejärjsetlmän läpi suodattimiinkin.
Itse itselleni vastaten.

Se kaupassa myytävä dieselin jäänesto on vaan polttoaineen seassa olevan veden jäätymisen estoon/poistoon.. Varsinaisen naftan same- tai suodatettavuuspisteeseen sillä ei ole vaikutusta..

Kaikkea sitä kuulee kun viisaaksi elää...

Re: talvisäilytyksestä.

Lähetetty: 31 Tammi 2021 14:04
Kirjoittaja eagless
Ite mietiskellyt että eikös noi dieselin ja bensiinin jään estot oo etanolia yleensä.
Eli sillonhan ois sama vaikka tankilla käydessä ottas asemalta pikkusen tankkiin E85:sta?