volvo viima 69

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
miguli1
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
Truck: Scania kutter
Location: kerava

volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja miguli1 »

Onko kenelläkään kokemuksia tämmöisestä laitteesta.http://www.nettikone.com/volvo/wiima/1214626.Itse olen jostain syystä ollut aina kaaniamiehiä.Tämä olisi kyllä aika kivan olinen aihio.Tuoko tämä moottorin lepääminen kylkiasennossa jotain erikoista esim.käyttöä ajatellen?Tai huoltoa?Aiemmin en ole törmännyt moiseen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Korjattu linkki: http://www.nettikone.com/volvo/wiima/1214626
Mahuri Volvo, B58 ja B10M ja mitähän näitä nyt on. Maailman eniten tai ainakin toiseksi eniten tehty linja-auton alustaratkaisu, joten ihan toimiva on =) Hyvää tuossa on että mahdollistaa takatallin/auto-osaston tai muuten vaan tasapainoisemman kyydin.
Pitkä saisonta vähän arveluttas ittee, ku tuppaavat ruostua sillonkin ja tuon ikäseen on ehkä laitettavaa taka-akselin ylityksettä jne. Mutta tutkimallahan se selviää!
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B58
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B10M
-Koska sen voi tehdä myös itse-
miguli1
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
Truck: Scania kutter
Location: kerava

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja miguli1 »

Ai mahuriksiko näitä kutsutaan?Mikähän mahtaa olla kyseisen kulkineen mallimerkintä?Enpä ole koskaan miettinyt tuota moottorin sijoitusta.Ihmetyttää että miten tuo voitelupuoli toimii kun mylly on kyljellään.Tosin ihmetyttää moni muukin asia.Ja taitaahan tuo voidella jos kerran on yleinen käytäntö.Ja hyväksi todettu.On insinööri joskus miettinyt tarkkaan.Eikai taka-akselin ylityksen korjaaminen mahdotonta ole vaikkakin isotöinen varmasti.Onneksi itselläkin pysyy hitsivehkeet käsissä.Kokemustakin on raskaasta kalustosta jonkin verran joten ajan kanssa ei varmaan ylitsepääsemätön homma.
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja leemu »

miguli1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla kyseisen kulkineen mallimerkintä?

Volvo B58 on malliltaan tuo :D

etumoottori=hetku
keskimoottori=mahuri
takamoottori=tuuppari :wink:
Scania BF86S Lahti 10 -78
miguli1
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
Truck: Scania kutter
Location: kerava

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja miguli1 »

leemu kirjoitti:
miguli1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla kyseisen kulkineen mallimerkintä?

Volvo B58 on malliltaan tuo :D

etumoottori=hetku
keskimoottori=mahuri
takamoottori=tuuppari :wink:
Pläräilin internetin ihmeellistä maailmaa niin sielläkin sanottiin että B58 olisi.Pahus kun myyntikuvassa näy että onko automaatti vai millä askilla.
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja leemu »

miguli1 kirjoitti: Pahus kun myyntikuvassa näy että onko automaatti vai millä askilla.
Eipä näy kuvassa ei, mutta epäilisin olevan "kovalla" askilla. Taitaa harvaemmassa olla tuon ikäiset automaatti Volvot?
Scania BF86S Lahti 10 -78
miguli1
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
Truck: Scania kutter
Location: kerava

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja miguli1 »

leemu kirjoitti:
miguli1 kirjoitti: Pahus kun myyntikuvassa näy että onko automaatti vai millä askilla.
Eipä näy kuvassa ei, mutta epäilisin olevan "kovalla" askilla. Taitaa harvaemmassa olla tuon ikäiset automaatti Volvot?
Aina vaan paranee.Manuaali kuulostaa hyvältä.Taitaa meikäläisen hulluus vaan syventyä
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja ae70 »

eikä tarvii tehä jarrusovitusta eikä mitata päästöjä, eli on halpa katsastaa. Ja on se paljon mukavampi ajaa mahurilla, omassa rottosessa ku on etu moottori ni on kiva ajaa pitkää matkaa ku kone huutaa korvan juuressa :?
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
miguli1
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
Truck: Scania kutter
Location: kerava

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja miguli1 »

ae70 kirjoitti:eikä tarvii tehä jarrusovitusta eikä mitata päästöjä, eli on halpa katsastaa. Ja on se paljon mukavampi ajaa mahurilla, omassa rottosessa ku on etu moottori ni on kiva ajaa pitkää matkaa ku kone huutaa korvan juuressa :?
Jaa ei tarvitse päästöjä eikä sovituksia.Vuosimallista kiinni?Vai?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-74 tuli jarrusovitus ja päästöt -78 jälkeen. Päästöt nyt ei oo kummonen, mut jarrusovitus(vittuilu) on täällä 90-125e pelkästään!

Tuossa "rattikuvassa" näkyy vähän vaikeskebaa, eli kovalla lootalla on.

Voitelua varten on kuivasumppu, ihan ku rellipeleissä ja erillinen säiliö mistä mitataan / lisätään öljyt ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Taitaa olla ihan patarauta b58. Ei ole ilmajousituksia eikä muita harmeja. Onhan tuollainen vanha vaan niin yksinkertainen kuin vain voi olla. Siitä on kotitarverakentajalle hyötyä. Mutta onko seissyt taivasalla. Kannattaa katsoa kori läpi että onko vuotanut vettä ja päässyt mätimään? Eikös nuo ole puukoreja, en oo ihan varma? Alustasta kannattaa tsekata tikapuurungosta lähtevät sivupalkit. Niissä on kori kiinni. Mun Volvossa piti pari palkkia laittaa taka akselin etupuolelta. Kato myös syyläri ja etukardaani. Täällä palstalla tiedetään vanhoista Volvoista aika paljon, B58 on suosittu kulkurialusta.
Tulevaisuus on sähköinen
miguli1
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
Truck: Scania kutter
Location: kerava

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja miguli1 »

Lahti32 kirjoitti:Taitaa olla ihan patarauta b58. Ei ole ilmajousituksia eikä muita harmeja. Onhan tuollainen vanha vaan niin yksinkertainen kuin vain voi olla. Siitä on kotitarverakentajalle hyötyä. Mutta onko seissyt taivasalla. Kannattaa katsoa kori läpi että onko vuotanut vettä ja päässyt mätimään? Eikös nuo ole puukoreja, en oo ihan varma? Alustasta kannattaa tsekata tikapuurungosta lähtevät sivupalkit. Niissä on kori kiinni. Mun Volvossa piti pari palkkia laittaa taka akselin etupuolelta. Kato myös syyläri ja etukardaani. Täällä palstalla tiedetään vanhoista Volvoista aika paljon, B58 on suosittu kulkurialusta.
Eihän noissa vanhoissa ilmajousia käsittääkseni ole.Rautajousilla kai.Yksinkertaisuus kunniaan tekniikassa,osaa tälläinen tavallinenkin rempparoope tehdä pikku korjauksia.Säilytyksestä en osaa sanoa missä on seissyt.Täytyy varmaankin huomenissa pirautella myyjälle.Ja tosi isoa PLUSSAA nuo päästöt ja sovitukset ettei niitä tarvitse tehdä.Sain jopa mammankin hieman lämpenemään moisen kulkineneen hankinnasta.Tokaisi että on jo niin ruma että kaatuu jo kauniin puolelle.Mitä lie mieltä kun kaiket vapaat vietän sormet rasvassa tallilla?
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Tota samaa kattelin.Toi lattiakuva vaan säikäytti,oisko katto pikkusen vuotanu :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Ei tuossa oo jarrusovituksia vai mitä mitauksia ne onkaan.Mutta onko vielä paineilma ohjatut nestejarrut.Veljenikans keran rakennettii 69 mallin volvo kutterista matkailuauto noin 20 vuotta sitte.Siinä oli nestejarrut ja niijenkans oli pieniä ongelmia.
Esa Ä
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Muutama puhunut noista nestejarruista..hassua kun meidän auto on 6v vanhempi ja vanhemmalla alustatyypillä mutta kuitenkin paineilmoilla eikä mitään tekemistä nestejarrujen kanssa..
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oisko jotain pieniä kuorma-autoalustaisia ollut jos nestejarrut. Ei ainakaan raskaassa B58 ole koskaan mehujarruilla vaan aina paineilmajarrut. Näyttäs olevan jopa turbokoneella. Samanlainen pata tuolla mun Volvossakin kurnuttaa
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja jeepster »

jotenkin enemmän käsittänyt noita mystisiä alustoja, bedford tms puolella olleen noita nestejuttuja, myymäläauto jne.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja ae70 »

jeepster kirjoitti:jotenkin enemmän käsittänyt noita mystisiä alustoja, bedford tms puolella olleen noita nestejuttuja, myymäläauto jne.
on niitä volvon alustoissakin jotka perustuu niihin pienempiin jakelu autoihin esim FL6, mutta b57 ja b58 on ihan "oikeat" ilmajarrut
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ei kai se olisi ihme jos kaikkien noiden vuosien aikana jarrut vaihtuu modernimpiin ja moottori turbolliseksi.
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: volvo viima 69

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

En tunne nuita alusta tyyppejä.Se joka silloin rakennettiin oli joku aikapieni kunsiinä oli td50 konekin mahto olla joku noin 150 hv vai oisko ollut niinkää paljo.Meillä on hiekkapuhallus autoksi tehty kontio sisu oisko 71 vuosimalli ja siinä on nestejarrut.Viimmeksi kun katsastettiin sitä katsastusmies polki tosissaan jarruja ja lopuksi totesi että tasasenheikot kyllä nämä voi hyväksyä.Onhan niitä nestejarruja käytetty pienemmissä autoissa vielä 80 luvullaki.
Vastaa Viestiin