Sivu 1/1
volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 18:08
Kirjoittaja miguli1
Onko kenelläkään kokemuksia tämmöisestä laitteesta.
http://www.nettikone.com/volvo/wiima/1214626.Itse olen jostain syystä ollut aina kaaniamiehiä.Tämä olisi kyllä aika kivan olinen aihio.Tuoko tämä moottorin lepääminen kylkiasennossa jotain erikoista esim.käyttöä ajatellen?Tai huoltoa?Aiemmin en ole törmännyt moiseen.
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 19:08
Kirjoittaja Reddewil
Korjattu linkki:
http://www.nettikone.com/volvo/wiima/1214626
Mahuri Volvo, B58 ja B10M ja mitähän näitä nyt on. Maailman eniten tai ainakin toiseksi eniten tehty linja-auton alustaratkaisu, joten ihan toimiva on =) Hyvää tuossa on että mahdollistaa takatallin/auto-osaston tai muuten vaan tasapainoisemman kyydin.
Pitkä saisonta vähän arveluttas ittee, ku tuppaavat ruostua sillonkin ja tuon ikäseen on ehkä laitettavaa taka-akselin ylityksettä jne. Mutta tutkimallahan se selviää!
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B58
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B10M
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 19:42
Kirjoittaja miguli1
Ai mahuriksiko näitä kutsutaan?Mikähän mahtaa olla kyseisen kulkineen mallimerkintä?Enpä ole koskaan miettinyt tuota moottorin sijoitusta.Ihmetyttää että miten tuo voitelupuoli toimii kun mylly on kyljellään.Tosin ihmetyttää moni muukin asia.Ja taitaahan tuo voidella jos kerran on yleinen käytäntö.Ja hyväksi todettu.On insinööri joskus miettinyt tarkkaan.Eikai taka-akselin ylityksen korjaaminen mahdotonta ole vaikkakin isotöinen varmasti.Onneksi itselläkin pysyy hitsivehkeet käsissä.Kokemustakin on raskaasta kalustosta jonkin verran joten ajan kanssa ei varmaan ylitsepääsemätön homma.
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 20:03
Kirjoittaja leemu
miguli1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla kyseisen kulkineen mallimerkintä?
Volvo B58 on malliltaan tuo
etumoottori=hetku
keskimoottori=mahuri
takamoottori=tuuppari

Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 20:51
Kirjoittaja miguli1
leemu kirjoitti:miguli1 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla kyseisen kulkineen mallimerkintä?
Volvo B58 on malliltaan tuo
etumoottori=hetku
keskimoottori=mahuri
takamoottori=tuuppari

Pläräilin internetin ihmeellistä maailmaa niin sielläkin sanottiin että B58 olisi.Pahus kun myyntikuvassa näy että onko automaatti vai millä askilla.
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 21:10
Kirjoittaja leemu
miguli1 kirjoitti:
Pahus kun myyntikuvassa näy että onko automaatti vai millä askilla.
Eipä näy kuvassa ei, mutta epäilisin olevan "kovalla" askilla. Taitaa harvaemmassa olla tuon ikäiset automaatti Volvot?
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 21:15
Kirjoittaja miguli1
leemu kirjoitti:miguli1 kirjoitti:
Pahus kun myyntikuvassa näy että onko automaatti vai millä askilla.
Eipä näy kuvassa ei, mutta epäilisin olevan "kovalla" askilla. Taitaa harvaemmassa olla tuon ikäiset automaatti Volvot?
Aina vaan paranee.Manuaali kuulostaa hyvältä.Taitaa meikäläisen hulluus vaan syventyä
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 21:20
Kirjoittaja ae70
eikä tarvii tehä jarrusovitusta eikä mitata päästöjä, eli on halpa katsastaa. Ja on se paljon mukavampi ajaa mahurilla, omassa rottosessa ku on etu moottori ni on kiva ajaa pitkää matkaa ku kone huutaa korvan juuressa

Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 22:13
Kirjoittaja miguli1
ae70 kirjoitti:eikä tarvii tehä jarrusovitusta eikä mitata päästöjä, eli on halpa katsastaa. Ja on se paljon mukavampi ajaa mahurilla, omassa rottosessa ku on etu moottori ni on kiva ajaa pitkää matkaa ku kone huutaa korvan juuressa

Jaa ei tarvitse päästöjä eikä sovituksia.Vuosimallista kiinni?Vai?
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 22:23
Kirjoittaja Reddewil
-74 tuli jarrusovitus ja päästöt -78 jälkeen. Päästöt nyt ei oo kummonen, mut jarrusovitus(vittuilu) on täällä 90-125e pelkästään!
Tuossa "rattikuvassa" näkyy vähän vaikeskebaa, eli kovalla lootalla on.
Voitelua varten on kuivasumppu, ihan ku rellipeleissä ja erillinen säiliö mistä mitataan / lisätään öljyt

Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 22:52
Kirjoittaja Lahti32
Taitaa olla ihan patarauta b58. Ei ole ilmajousituksia eikä muita harmeja. Onhan tuollainen vanha vaan niin yksinkertainen kuin vain voi olla. Siitä on kotitarverakentajalle hyötyä. Mutta onko seissyt taivasalla. Kannattaa katsoa kori läpi että onko vuotanut vettä ja päässyt mätimään? Eikös nuo ole puukoreja, en oo ihan varma? Alustasta kannattaa tsekata tikapuurungosta lähtevät sivupalkit. Niissä on kori kiinni. Mun Volvossa piti pari palkkia laittaa taka akselin etupuolelta. Kato myös syyläri ja etukardaani. Täällä palstalla tiedetään vanhoista Volvoista aika paljon, B58 on suosittu kulkurialusta.
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 01 Loka 2013 23:20
Kirjoittaja miguli1
Lahti32 kirjoitti:Taitaa olla ihan patarauta b58. Ei ole ilmajousituksia eikä muita harmeja. Onhan tuollainen vanha vaan niin yksinkertainen kuin vain voi olla. Siitä on kotitarverakentajalle hyötyä. Mutta onko seissyt taivasalla. Kannattaa katsoa kori läpi että onko vuotanut vettä ja päässyt mätimään? Eikös nuo ole puukoreja, en oo ihan varma? Alustasta kannattaa tsekata tikapuurungosta lähtevät sivupalkit. Niissä on kori kiinni. Mun Volvossa piti pari palkkia laittaa taka akselin etupuolelta. Kato myös syyläri ja etukardaani. Täällä palstalla tiedetään vanhoista Volvoista aika paljon, B58 on suosittu kulkurialusta.
Eihän noissa vanhoissa ilmajousia käsittääkseni ole.Rautajousilla kai.Yksinkertaisuus kunniaan tekniikassa,osaa tälläinen tavallinenkin rempparoope tehdä pikku korjauksia.Säilytyksestä en osaa sanoa missä on seissyt.Täytyy varmaankin huomenissa pirautella myyjälle.Ja tosi isoa PLUSSAA nuo päästöt ja sovitukset ettei niitä tarvitse tehdä.Sain jopa mammankin hieman lämpenemään moisen kulkineneen hankinnasta.Tokaisi että on jo niin ruma että kaatuu jo kauniin puolelle.Mitä lie mieltä kun kaiket vapaat vietän sormet rasvassa tallilla?
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 03 Loka 2013 06:47
Kirjoittaja vanha vanaja
Tota samaa kattelin.Toi lattiakuva vaan säikäytti,oisko katto pikkusen vuotanu

Re: volvo viima 69
Lähetetty: 03 Loka 2013 13:21
Kirjoittaja esaheikki
Ei tuossa oo jarrusovituksia vai mitä mitauksia ne onkaan.Mutta onko vielä paineilma ohjatut nestejarrut.Veljenikans keran rakennettii 69 mallin volvo kutterista matkailuauto noin 20 vuotta sitte.Siinä oli nestejarrut ja niijenkans oli pieniä ongelmia.
Esa Ä
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 03 Loka 2013 16:22
Kirjoittaja wiima63
Muutama puhunut noista nestejarruista..hassua kun meidän auto on 6v vanhempi ja vanhemmalla alustatyypillä mutta kuitenkin paineilmoilla eikä mitään tekemistä nestejarrujen kanssa..
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 03 Loka 2013 18:12
Kirjoittaja Lahti32
Oisko jotain pieniä kuorma-autoalustaisia ollut jos nestejarrut. Ei ainakaan raskaassa B58 ole koskaan mehujarruilla vaan aina paineilmajarrut. Näyttäs olevan jopa turbokoneella. Samanlainen pata tuolla mun Volvossakin kurnuttaa
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 03 Loka 2013 19:58
Kirjoittaja jeepster
jotenkin enemmän käsittänyt noita mystisiä alustoja, bedford tms puolella olleen noita nestejuttuja, myymäläauto jne.
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 03 Loka 2013 20:54
Kirjoittaja ae70
jeepster kirjoitti:jotenkin enemmän käsittänyt noita mystisiä alustoja, bedford tms puolella olleen noita nestejuttuja, myymäläauto jne.
on niitä volvon alustoissakin jotka perustuu niihin pienempiin jakelu autoihin esim FL6, mutta b57 ja b58 on ihan "oikeat" ilmajarrut
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 04 Loka 2013 02:19
Kirjoittaja Wonderi
Ei kai se olisi ihme jos kaikkien noiden vuosien aikana jarrut vaihtuu modernimpiin ja moottori turbolliseksi.
Re: volvo viima 69
Lähetetty: 04 Loka 2013 11:20
Kirjoittaja esaheikki
En tunne nuita alusta tyyppejä.Se joka silloin rakennettiin oli joku aikapieni kunsiinä oli td50 konekin mahto olla joku noin 150 hv vai oisko ollut niinkää paljo.Meillä on hiekkapuhallus autoksi tehty kontio sisu oisko 71 vuosimalli ja siinä on nestejarrut.Viimmeksi kun katsastettiin sitä katsastusmies polki tosissaan jarruja ja lopuksi totesi että tasasenheikot kyllä nämä voi hyväksyä.Onhan niitä nestejarruja käytetty pienemmissä autoissa vielä 80 luvullaki.