Sivu 1/3

Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 30 Marras 2014 02:07
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Morjens!

AiWWWan järjetön hinku olisi matkailuautoa ja kunnollista sellaista, siis kunnollista sinä mielessä että kokoa ja näkäöä pitää olla :)

Eli lukiessa koko foorumin läpi heräsi muutamakin idea..

-eikö kuorma-auton alustastalle saa katsastettua matkailuautoa? (oma varmaan tulee olemaan c-kortillinen....)

-Mitä ne oli ne "paremmat" vaihtoehdot? sinkki-alu-rosteri?

-Jousitus? onko se umpirautainen kovasti huonompi kuin ilmapussit?

kiits ja anteek

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 30 Marras 2014 08:27
Kirjoittaja wiima63
Saa kuorma-autonkin leimattua matkailuautoksi mutta pitää huomioida että aika moni kaappiauto on 2.55m tai 2.6m leveitä ja M1 Matkailauto saa olla vain 2.5m leveä. Tämä rajoittaa montaa aihiota.

Kyllä kaikki alumiini ja rosteri korit on tietenkin parempia kun eivät ole niin alttiina ruosteelle.

Jos aihio on edes suht tuore ei tartte haaveilla siitä että siinä olis rautajousitus. omasta mielestä rautajousitus on paljon parempi mutta autot on jo niin vanhoja mitkä tämän alustan suo. Itse en näkis rautajousitusta ollenkaan negatiivisenä asiana. Mutta tähän näkemykseen on monta koulukuntaa.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 30 Marras 2014 10:36
Kirjoittaja Lahti32
Rosteria on Carruksen korit 1991 uudemmat, sinkittyjä koreja Ajokit ainakin Royalit, alumiinikorisia kaikki Lahti korit, Kabusit, Säfflet ja Vest korit. Keskieurooppalaiset korit ovat järkiään mustaa rautaa. Sitten on yhdistelmiä; korikehikko rautaa, pellit alumiinia, tai alaosa korista rosteria ja pellit muuten mustaa. Keulat ja perät on useimmiten lasikuitua, lokasuojien ja niiden pintapeltien materiaali vaihtelee, siellä voi olla alumiinilokari, peltilokari, lasikuitua, tai ei mitään....

Kyllä korimalleista eroja löytyy. Tasalattioita voi tavata Berkhofeissa, Van Hooleissa, Jonkheereissä ja ehkä satunnaisesti muissakin.

Vaikka korikehikko olisi ruostumaton niin alusta ruostuu aina, alustan valmistajan osuus ruostuu koska se on aina mustaa rautaa, ensin ruostuu Setrat, sitten muut keskieurooppalaiset, Scanioita hitsataan aina ja Volvot kestää parhaiten ruostumista vastaan, pitää olla jo tosi vanha Volvo ennenkuin aletaan alustaan hitsaamaan. Herkkiä paikkoja on taka-akselin tienoot, lokasuojien takaa, jousijalat ja tavaratilan pohjat. Kestävin taitaa olla Volvon b12m ja b12b alustat jotka on runkoja myöten tehty rosterista. Mulla on tuossa pihassa 13 vuotta vanha 9700 jonka runko vielä "kiiltää" vaikka on 1,3 miljoonan kilsan suolat sitä yrittänyt nakertaa. Ei ole pystynyt! Toisaalta kaverilla on 37 vuotta vanha Sisu-Lahti jonka runko ja kori on täysin ruosteeton edelleen. Se on muutenkin tosi loistava; yksinkertaisuuden esimerkki jossa ei ole minkäänlaisia väyläpurkkeja eikä releventtiileitä missään. Ei kyllä tasoventtiileitäkään.

Jostain kun saisi b12m alustaisen lahtelaisen niin ei olisi ruosteesta tietoakaan. Muuten pitää tottua siihen että busseissa on aina ruostetta jossain.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 30 Marras 2014 13:49
Kirjoittaja B9M
wiima63 kirjoitti:Saa kuorma-autonkin leimattua matkailuautoksi mutta pitää huomioida että aika moni kaappiauto on 2.55m tai 2.6m leveitä ja M1 Matkailauto saa olla vain 2.5m leveä. Tämä rajoittaa montaa aihiota.
-97 menee vielä 260 leveänä :shock: -98 niin poikkeuslupaa kaivataan. Kaapit on todennäköisesti märkiä = arvoton :twisted:. T. Ari

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 01 Joulu 2014 02:22
Kirjoittaja Elämysmatkailija
B9M kirjoitti: -97 menee vielä 260 leveänä :shock: -98 niin poikkeuslupaa kaivataan. Kaapit on todennäköisesti märkiä = arvoton :twisted:. T. Ari
Siis menee matkailuautona? olisihan se helpoin pukata rungon päälle kaappi kuin purkaa sisusta ja hitsata vuosi märäntynyttä linjuria. Kuorkin keinukoppi tietty vähän rajoittaa jos perhe pitäisi sopia samaan tilaan...

Katsellut noita sieltä ja täältä, vaikea luoda mielipidettä mikä olisi potentiaalinen kohde ja kaikkien alla ei jaksaisi ryömiä...

http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Mb_s ... m?ca=6&w=1
jos joku antaa peukun niin tuon voisi käydä tarkistamassa....luin jostain että kantava rakenne???

sitten tietty nettikone:
http://www.nettikone.com/kuljetuskalusto/linja-auto

kaikkea 6ke asti on selailtu......eniten askarruttaa punainen,army vihreä ja musta ja tuo konerikkoinen ja ja ja ja :lol:

Kommentoikaa reilusti omilla mielipiteillä

kiits ja anteek

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 01 Joulu 2014 08:55
Kirjoittaja Bussiton
Minä en kyllä tuota Setraa ottas, muuta hyvää en kyllä muista kuulleeni niistä kun et ovat mukavia ajella ( oon kyllä yhtä pitkää suht uutta ajellut ja ei se huono ollut :D ). Tietty omasta kokemuksesta voin suositella Ajokkia, on jo toinen menossa, eikä tuota koria ole tarvinnut ehjäillä :D

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 01 Joulu 2014 09:44
Kirjoittaja only4pro
Lahti32 kirjoitti: Kestävin taitaa olla Volvon b12m ja b12b alustat jotka on runkoja myöten tehty rosterista. Mulla on tuossa pihassa 13 vuotta vanha 9700 jonka runko vielä "kiiltää" vaikka on 1,3 miljoonan kilsan suolat sitä yrittänyt nakertaa.
Mulla on tuo samanlainen kun Lahti32, tosin jotain mustaa rautaa tai vastaavaa on jossain käytetty, edessä ja takana sivuissa, luukkulistojen päädyissä pientä ruostevalumaa. Myös teippari sanoi että olisi jotain rautaa kun sivupelleistä otti magneetit hyvin kiinni. Mutta toivottavasti ei tarvitse tähän autoon minun aikana hitsaus koneella koskea.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 01 Joulu 2014 18:34
Kirjoittaja Iski
Meille ei ainakaan pinkkiä autoa tulis :wink: Setra yleensä MB tekniikalla ja hitsattavaa luultavasti tulossa.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 01 Joulu 2014 20:15
Kirjoittaja Pilotti
Tuollaista Setraa en kyllä itse ostaisi. Ole joskus 80-luvun lopulla ajanut olikohan S209HD ja S211HD malleilla. Tosi mukavia ajaa, mutta jo silloin alkoivat ruostumaan alustasta. Olivat pari vuotta vanhoja. Firmassa aluksi niitä pidettiin "ruostumattomina", kun ulkopellit olivat alumiinia. Sitten kun n. vuonna 2005 kävin ko. firman korjaamolla oli siellä uudempi Setra purettuna takapäästään varsin pitkälle. Eli lattia auki jne. Totesivat vaan, että on niin sokkeloinen rakenne, ettei kaikkea päästä siltikään korjaamaan. Nyt lienevät kaikki jo poistuneet heiltä, mutta esim. vm 1986 mallinen Scania K112 Wiiman 353 korilla näyttäisi olevan vielä ihan päivittäisessä ajossa. Onhan se kokonaan ruostuvaa rautaa, mutta ilmeisen paljon helpommin korjattavissa.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 01 Joulu 2014 20:29
Kirjoittaja Lahti32
Naapurilla olis Setra myytävänä, siitä on hitsattu koko alusta kertaalleen ja laitettu sitä mukaa rosteria tilalle.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 02 Joulu 2014 20:06
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Täsmentäkääpä lyhyesti:

Matkailuauto c-kortilla 12mx2,5m ?
Kuorma-auto c-kortilla , tuleekos se sitten kun on jokunmoinen kuljetustila perällä? mitä vaatimuksia sille on?

vai käsitinkö foorumia lukiessa jotain väärin?

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 02 Joulu 2014 22:18
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä näin ja ilman c-korttiakin nuo mitat on m1 henkilöauto / matkailuajoneuvolle (vaikka 22000t bussi toki sillon C-Kortti) Kuorma-auto on kuormankuljetukseen tarkoitettu auto. Tavaratilalle ei käytännössä ole minimitilaa, mutta kuormatilassa kolmekohan kiinnityspistettä piti olla per puoli ja joku etäisyys niille edestä ja takaa, jos ei avolava ole. Ja kuorma-autossa samat mitat. Se että näitä tehdään kuorkiksi on vähän kikkailua, kun käyttötarkoitus sanelee ajoneuvoluokan ja harva näillä oikeasti mitään töikseen kuljettaa.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 02 Joulu 2014 22:44
Kirjoittaja wiima63
kyllä kuorma-auto saa olla 2,6m leveä ja 12m pitkä.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 04 Joulu 2014 00:54
Kirjoittaja Elämysmatkailija
B10M -96 mitat 13800X2550 , matkailuautoksi mites tää lyhennetään? ja pitääkö kaventaakkin?
akseliväli on sen 6500 eli taka-akselin jälkeen on ylitystä..

Haaveena olis käydä ulkomaillakin joskus eli se 12 metrinenhän oli ainoa vaihtoehto(ko)(hä)?

:/

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 04 Joulu 2014 09:44
Kirjoittaja Lahti32
Ei tule tuosta matkailuautoa, liian leveä ja pitkä.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 04 Joulu 2014 17:56
Kirjoittaja Iski
Elämysmatkailija kirjoitti:Täsmentäkääpä lyhyesti:

Matkailuauto c-kortilla 12mx2,5m ?
Kuorma-auto c-kortilla , tuleekos se sitten kun on jokunmoinen kuljetustila perällä? mitä vaatimuksia sille on?

vai käsitinkö foorumia lukiessa jotain väärin?
Kyllä noi on maximi mitat, poikkeuslupa ei päde kuin Suomessa eli niillä ei ole asiaa ulkomaille ja aihioitahan löytyy noilla mitoilla kyllä, jos lyhentää meinnaat pidemmästä niin on aika savotta, pitäisi melkeen olla halli, kunnon työkalut ja pari hyvää joutilasta kaveria, itse en moiseen ryhtyisi vaikka olis katto päällä :roll:

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 04 Joulu 2014 22:22
Kirjoittaja Wonderi
-96 mallinen mainittu, sehän kelpaa matkailuautoksi 2550mm leveänäkin. -98 alkaen sitten pitää olla kapeampi. Tuossa ikäluokassa on tasan 12-metrisiäkin paljon kaupan, en keksi yhtään syytä miksi pitäisi ostaa pidempi että saa sen lyhentää. Jos rälläkkä ja hitsi pysyy kädessä ja kikkailla haluaa niin voisin valita jonkun 11-metrisen keskimoottorisen ja jatkaa sitä perästä että saisi paremman takatallin.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 06 Joulu 2014 13:31
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Lähden tuohon hetkeen matkaan huomenissa katsomaan B58 -76 :Sta jossa jotain remppaa tehty ja sisustassa "valmis" matkailuauto....
mitä mää kattelen? (ymmärrän siis teknisten laitteiden päälle mutta linkkarit rajoittuu siihen että istuin viimeksi yläasteella kyydiss...)
Miten nuo rautajouset? onko paha, jotenkin tuntuu että olis ehkäpä....taijotain...

paljolla mää ostan sen...eiku....katsotaan

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 06 Joulu 2014 20:05
Kirjoittaja Lahti32
Rautajousethan on vaivattomat niin kauan kun bussi on ryhdissään eikä lötkötä jouset kallellaan eikä nurinpäin. Ilmavuotoja ei ole mutta eipä ole yhtä hyvä kyytikään varsinkaan jos jouset on ruostuneet nippuun jumiin.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 07 Joulu 2014 17:46
Kirjoittaja Elämysmatkailija
:cry: ei kyllä nyt täytyy sanoa että jos viralline taso on tämä niin ei kyllä 5ke:llä saa "mitään" näissä markkinoissa....eli täyssusipaskaromukasa se oli...


:?

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 07 Joulu 2014 22:10
Kirjoittaja Lahti32
Semmosta se on.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 07 Joulu 2014 23:21
Kirjoittaja Elämysmatkailija
Kertokaappas ostelijat että onko homma oikeasti niin että about kunnollinen aihio maksaa tosiaan omaa mielikuvaa enemmän (kuvittelin 5 mutta onko se 10?)
Norjaanko tässä pitää lähteä taskulampun kanssa konttaamaan, siis auton alle ei Norjaan matkalle kontaten...

Kuvittelin että paskimmat myydään yleensä netissä ilmoittelemalla ja noi "paremmat" sitten näin tutun-tutun-tutun-huhupuheena....pah..

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 08 Joulu 2014 02:34
Kirjoittaja Lahti32
Mikä on kunnollinen aihio. Siinäpä kysymys. Mun projektivolvo maksoi aivan mansikoita ja virheetön sekään ei ole. Kyllä sun pitää useampi auto käydä katsomassa. Ja jonkin verran sietää jotain jota voi sitten itse muutella. Ihan penkkiautosta liikkeelle on kyllä iso savotta.

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 08 Joulu 2014 16:25
Kirjoittaja neppi
Ja mikä nyt sit on se oma "hyvä aihio". Korihimmelin hitsaaminen on takatavaratilassa mukavaa, apurungon hitsaaminen ei (tämä perustuu tän foorumin välittämään kuvaan. Mullahan ei apurunkoa ole, sensijaan korihimmeliä on hitsattu kilometri.).

Joku tykkää rassata hitsausvehkeitten kans, toinen hylsysarjan, ja yhellä pysyy parhaiten naulapyssy ja tapettiliisteri käsissä. Sit on näitä jotka tekee rosterista mitä haluaa.

Joka tapauksessa rassaamaan joudut, se on varma! Kandee siis valita se "hyvä aihio" edellämainittu mielessä.

N

Re: Aihio ja pari idea-kysymystä....

Lähetetty: 08 Joulu 2014 18:39
Kirjoittaja Iski
https://www.huutokaupat.com/fi/v/112712 tuolla olis tarjolla Scania ja välillä muitakin, muu ei auta kuin kyttää myynti ilmoja nettikone/karavaani tai soittele bussiyrittäjille jos olis myytäviä, halvalla ei saa hyvää, pitää yleensä paikkansa ja kalliitkaan ei tosiaan ole aina parempia ja kaikki rahat menee kuitenkin, mutta on tää vaan niin kivaa ja voihan rahansa pistää vaikka lottoon jos ei saa niitä kaikkia muuten tuhlattua :wink: