Rekkakuskit jäällä

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Se fulleri jolla minä ajelin oli twinsplitter-mallia, eli kolmiasentoinen loikkarivipu eikä aluevaihdetta ollenkaan. 12 vaihdetta yhteensä. Ei tuntunut minkäänlaista synkronointia olevan loikkarissakaan, vaihde vaihtui sitten kun kierrokset oli ehtineet nousta/laskea kohdalleen. Ajelin pääosin käyttäen kytkintä vain liikkeellelähdössä. Aina joskus se meni sisäiseen konfliktiin niin ettei mikään vaihde mennyt päälle millään kaksoispoljennalla eikä välikaasulla, ei auttanut kuin pysähtyä. Hienoa oli ettei kierrosmittari toiminut.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja neppi »

Oliks vielä erillinen paniikkinappula siinä kepissä? Ku meni laatikko / kuski sekasin, siitä napista pystyi siinä liikennevaloissa / pysäkillä / keskellä risteystä pysäyttää kaiken liikkeen laatikossa, ja sit alkaa ikäänkuin puhtaalta pöydältä uudestaan homman.

Jyry-Sisussa oli semmonen Fullerissa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Siinä oli kytkinjarru (jota kai tarkoitat) jo ihan kytkinpolkimen ihan pohjaan painamalla toimiva.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja neppi »

No joo varmaan sama systeemi muuten mut nappi kepissä. Kytkinjarrullistahan ei saa painaa vauhdissa pohjaan. Semmosta rajoitusta ei Jyryssä ollu, sensijaan siihen vaihdekepin nappiin ei ollu vauhdissa koskemista.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Jule »

ONkohan niissä vanhemmissa se kytkinkarru toteutettu jotenkin erillisellä mekanismilla. Ainakin näissä 80-luvulla ja sen jälkeen tehdyissä vehkeissä kytkinjarru toimii tavallaan kytkinhaarukan toisessä ääripäässä. Eli kun kytkin on auki sen jälkeen haarukka lähtee painamaan kytkinjarrua kiinni. Systeemi pitää vaan säätää niin että kytkimen irroitus ja jarrun paino tulevat polkimen liikkeen eripäihin.
Lerssinen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 142
Liittynyt: 18 Maalis 2014 08:46
Truck: MB309
Location: Oulainen

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Huomattavasti jännemmän sarjan saisi aikaan kaukokiito/kiitolinjan täysperäjakokuskit nelinumeroisilla teillä.

Ehtiikö hän ajoissa jakaa ja hakea noudot vai odottaako illalla terminaalilla lopputili....
Saako hän palkkansa tehdystä työstä vai onko vuokrafirman välittäjä jättänyt taas palkan maksamatta....
Onko tämänkertainen sähkökäry loppuunpoljetusta autosta se oikea tulipalo...
Viekö poliisi ratsiassa ajokortin ja perheen elannon kun on ajettu jatkuvasti yli kymppitunnin päivää että sais palkan kasaan...

Joo, olen hieman vittuuntunut aiheeseen rahtikuskina olo suomessa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Pääosa suomalaisista taitaa kuitenkin ajaa tuntipalkalla. Kilometri liksa ei kyl käy kateeks yhtään, kun ajattelee vaikkapa venäläisiä kuskeja jotka saa saman palkan heitti ne hangon keikan päivässä tai viikossa. Sitä en tiedä saako ne liksaa tyhjällä ajamisesta. Aiheen otsikon kuskit ei saa, joka tuntuu ihan järenköyhältä.

Exä jako täysperällä tavaraa mikkeli, pieksämäki, varkaus ja savonlinna reitillä/seudulla ja eniten sitä kyrpi se että piti käydä tarjoomassa tavaraa sai vastaanottajaan yhteyttä tai ei. Pieniä sorateitä talviliukkailla ei oo kivaa. Kärriä ei voinu jättää oikein mihkään ettei tarvinnu ajaa takasin päin. Suurin osa vastaanottajista yksityisiä jotka oli töissä. Tavaraa ei saanu jättää jos ei vastaanottaja paikalla. Puhelut piti soittaa omalla luurilla ja siihen rupes kännisoittoja tulemaan.

Vuokratyöntekijöistä puhuttaessa unohdetaan hyvin herkästi se, että jos työnantajalla ei oo töitä pariin viikkoon, on turha mennä kortistoonkaan kun kerran työsuhde on. Kaikki muut voittaa paitsi se työntekijä. Jos työnantaja ei maksa palkkoja, se ei kuitenkaan oo hyväksyttävä syy irtisanoutumiselle jollon siitä tulee muistaaksein 3kk karenssi. Tää riemu tuli koettua kun exä oli yhen kesän asvalttihommissa. Tiukkaa teki ensin puoltoista kuukautta ilman palkkaa ja siihen karenssi päälle. Tais mennä yli puol vuotta ennen ko kaikki palkat oli maksettu. Asvalttifirma ois ottanu omille palkkalistoilleen, mut vuokraajan kanssa tehdyssä työsopparissa oli ehto ettei voi siirtyä kun vasta vuoden päästä irtisanoutumisesta.
Rosmo
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Minä ajoin aikanaan irtoperiä ihan raa'alla provikkapalkalla. Rahaa tuli kilometreistä, lastaus/purkupaikasta ja kärryn ottamisesta/jättämisestä. Jos asiakkaan syystä purku/lastaus kesti yli 2h niin asiakas maksoi ylimenevän ajan. Jos sattui ettei ollut keikkaa niin ei tullut rahaakaan. Mun mielestä oli ihan paras palkkaustapa siihen hommaan, kun aikaansaaminen on kuitenkin eniten tekijästä kiinni eikä pomot pysty vahtimaan. Tienasin älyttömän hyvin. "Onneksi" liitto on senkin palkkaustavan kieltänyt, ettei vaan reippaasti työtä tekevät voisi tienata enempää kuin laiskottelijat.

Vuokratyötä taas en voi ymmärtää, miten se voi olla laillista. Siinähän työntekijä ei saa mitään etua, olot on kuin yrittäjällä. Paitsi että yrittäjä saattaa tehdä tuntipalkan päälle vähän voittoakin, vuokratyöntekijä ei.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Rekkakuskit jäällä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Irtoperiä kiskoin miekin ja ihan tuntipalkalla ja päivärahoilla. Nykyään kuulemma aika koiran hommaa toi irtoperien vetäminen. Miun aikaan eli 90 luvun taitteessa ei tarvinnu tehä muuta ko ajaa ja aukasta ovet tai kylki. Kuorman tekoon tai purkuun ei saanu puuttua ollenkaan. Joku tapaturma vakuutus juttu oli syy. Olin kyllä ihan tyytyväinen ko meni vaikka karkkitehtaalle ja aukas ovet, niin oli 25kg kaakao säkkejä ladottuna lattiasta kattoon koko kärri täys. Jätkät purki sitä täyden työpäivän. Ikimuistosin oli lastaus vainikkalassa. Venäjältä tullu juna ja sitä vasten peruutin kärrin. Siellä oli junanvaunu täys 10kpl nipuissa puisia viilankahvoja ja ei millään lavoilla vaan naruilla kiinni nippuina ja jätkät mätti niitä miulle kärrin täyteen. Vietin yönkin siinä junan kupeessa.

Hyvin tienasin miekin ko parin viikon keikkaa ajoin. Järetöntä se oli ajaa esim. yhen lavan takia rovaniemelle, mut tulipahan kotimaa edes välttävästi koluttua. Tuli kyllä mersun koppikin tutuks. Autossa oli adapterit kaikille mahdollisille jarruletkutyypeille, mut venäläisiin kärreihin joutu aina vaihtamaan liittimen letkunpäähän. Usein aamulla lastaus ja sit ooteltiin papereita koko päivä ja sit ko ne sai, piti ajaa helvetinmoisella kiireellä toiselle puolelle suomea. Järenköyhää touhua, mut siitä maksettiin :shock: :lol:

Armeijakaveri oli tieinsinööri ja halus lähtee yhelle keikalle mukaan että näkee vähän raskaankaluston kannalta teitä ja katuja mitä suunnittelee. Sanoin et ottaa vaihtokalsarit mukaan. 2 viikkoa se istu kyydissä ja kerettiin ruotsissakin pikasesti käymään.

On se luojan lykky että on nykyään työaikalait. Tais sillonkin jotain pientä olla, mut ei niitä pahemmin valvottu. Jos ei ajanu joutu paskahommiin.
Rosmo
Vastaa Viestiin