ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Mistähän lähtien linja auton apuvirran antamiseksi on tarvittu 24v kaapeleita 12v kaapelilla ei kuulemma lähe... pomo toi toiset kaapelit hälle toisella autolla
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Mitään 24v apukaapelia ei ole olemassakaan, mutta yleensä raskaalle kalustolle on yleensä tarve pidemmille ja paksummille kaapelille. 10 litrainen diesel vaatii startissa vähän eritavalla tehoa kuin 1600cc bensakone.
Tai niin, jos toi oli joku jenkki ohjelma, niin ne käyttää joskus sitä systeemiä jossa autossa on 12v sähköjärjestelmä 2 akulla, mutta käynnistettäessä ne kytketään hetkeksi sarjaan 24v startille
Tai niin, jos toi oli joku jenkki ohjelma, niin ne käyttää joskus sitä systeemiä jossa autossa on 12v sähköjärjestelmä 2 akulla, mutta käynnistettäessä ne kytketään hetkeksi sarjaan 24v startille
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Esim Mercedes-benz 508
Viimeksi muokannut jomi609, 17 Tammi 2016 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Juu mie hokasi, mutta pomolle soitti että näissä kaapeleissa on 12v. Että tuo ne kaapelit missä on 24v. ja juu jenkkiohjelma. ...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Lähtee 16mm2 kaapeleilla. Jouduin kerran laittamaan pikkukaapelit Röllin omien kaapeleiden jatkoksi, kun annoin apuvirtaa yhdelle jämähtäneelle nupille ja en saanut katiskaani tarpeeksi lähelle. Nuppi oli riviparkissa ja viereiset P-ruudut olivat täynnä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Kyllä kunnon kaapelit kannattaa olla. Puhutaan ihan oikeasti eri asiasta kun yritetään startata puskurit vastakkain jollain https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... yskaapelit jossa johdin tulee leuvan toisen puoliskon peltilärpäkkeeseen ja kahva itsessään on muovia kuten johdon kivikova kuorikin, kun oikeasti annetaan apuvirtaa niin että tilaa jää autojen väliin http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12102/ka ... i-70mm2-7m ja akun navat ei sula ja kipinöi eikä jännite tipu kaapelissa eikä kaapeli kuumene. Paino kertoo jotain siitä onko kaapeli muovia vai kuparia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Aika hyvässä alennuksessa noi tarvikkeet.fin kaapelit. Nykyautoissa, siis jos unohetaan nää hyötyajoneuvot ja puhutaan haitta-ajoneuvoista on vaan se ropleemi, et ei taho saaha akun napoihin kiinni kaapelia. Työkalupakissakin miinusnapaan saa ja plussaan jos edes yrittää niin runkoon ottaa leuka kiinni varmasti. Olis ees kaapeleissa varaa kääntää akku toisin päin, mut ei. Oon ratkassu homman trukinlataus pistokkeella johon on helppo tökätä apuvirtaa tai antaa sitä. Löytyy myös auton persiistä ko aukasee kuskinpuolen takaoven ja samalla piuhalla mikä käy startti-apu pömpeliin(12/24V300A) voin kytkeä hupiakut antamaan lisävirtaa, edellyttäen tietysti et niissä sitä on. Äitmuorin polosessa(polo) on kyl tilaa kahvoille, mut akunkengät on sellaset ihme härpättimet missä ei pysy mikään ylimääränen kiinni.
Rosmo
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Mulla on muuten bussissa vasemman etuvalon takana töpseli josta menee jotkut luokkaa 16mm2 johdot akulle.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
kyllähän muuten oli sen verran hyvä tarjous tuo tarvikkeet.fi että laitoin tilaukseen...
http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/en/-4642825.htm
onko pyöreä armeijan vihreä töpseli, kahdella reijällä?Jule kirjoitti:Mulla on muuten bussissa vasemman etuvalon takana töpseli josta menee jotkut luokkaa 16mm2 johdot akulle.
http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/en/-4642825.htm
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Röllissä on tuommoinen Nato-pistoke akkukotelossa. Kaapeleita ei tullut kaupan mukana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Jos ei tuo sama, niin hyvin lähelle ainakin saman näköinen.only4pro kirjoitti:kyllähän muuten oli sen verran hyvä tarjous tuo tarvikkeet.fi että laitoin tilaukseen...
onko pyöreä armeijan vihreä töpseli, kahdella reijällä?Jule kirjoitti:Mulla on muuten bussissa vasemman etuvalon takana töpseli josta menee jotkut luokkaa 16mm2 johdot akulle.
http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/en/-4642825.htm
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Oletko koskaan tarkistanut mille virralle pääkytkin on speksattu?only4pro kirjoitti:Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Noissa ilmoitetaan yleensä se jatkuvan virran sieto.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Tuollanen siellä monesti naksuu: http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id= kestää sahata käyntiin 2500A (60 000W) edestä. Sitten jatkuvan akuilta otettavan / ladattavan virran pitää asettua 250A:n alle. Eli 6000W minkä B10M:n volvon tarttiki vaan ottaa.Jule kirjoitti:Oletko koskaan tarkistanut mille virralle pääkytkin on speksattu?only4pro kirjoitti:Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Noissa ilmoitetaan yleensä se jatkuvan virran sieto.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat
Joo tota tarkoitin, eli tuokin pääkytkin on 250A, samalla tavalla kuin se töpseli on 200A, kumpikin kestää hetkellistä löylyä paljon enemmän.Reddewil kirjoitti: Tuollanen siellä monesti naksuu: http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id= kestää sahata käyntiin 2500A (60 000W) edestä. Sitten jatkuvan akuilta otettavan / ladattavan virran pitää asettua 250A:n alle. Eli 6000W minkä B10M:n volvon tarttiki vaan ottaa.
Noi "sähköiset pääkytkimet" on muuten aika suolaisen hintaisia verrattuna perinteisiin. Onnin autossa 250A -> 300A välillä hinta loikkaa 300e, 600e pääkytkimestä alkaa jo ahistaa.