ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Mistähän lähtien linja auton apuvirran antamiseksi on tarvittu 24v kaapeleita :) 12v kaapelilla ei kuulemma lähe... pomo toi toiset kaapelit hälle toisella autolla :lol:
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mitään 24v apukaapelia ei ole olemassakaan, mutta yleensä raskaalle kalustolle on yleensä tarve pidemmille ja paksummille kaapelille. 10 litrainen diesel vaatii startissa vähän eritavalla tehoa kuin 1600cc bensakone.


Tai niin, jos toi oli joku jenkki ohjelma, niin ne käyttää joskus sitä systeemiä jossa autossa on 12v sähköjärjestelmä 2 akulla, mutta käynnistettäessä ne kytketään hetkeksi sarjaan 24v startille
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Esim Mercedes-benz 508
Viimeksi muokannut jomi609, 17 Tammi 2016 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu mie hokasi, mutta pomolle soitti että näissä kaapeleissa on 12v. Että tuo ne kaapelit missä on 24v. :D ja juu jenkkiohjelma. ...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lähtee 16mm2 kaapeleilla. Jouduin kerran laittamaan pikkukaapelit Röllin omien kaapeleiden jatkoksi, kun annoin apuvirtaa yhdelle jämähtäneelle nupille ja en saanut katiskaani tarpeeksi lähelle. Nuppi oli riviparkissa ja viereiset P-ruudut olivat täynnä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä kunnon kaapelit kannattaa olla. Puhutaan ihan oikeasti eri asiasta kun yritetään startata puskurit vastakkain jollain https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... yskaapelit jossa johdin tulee leuvan toisen puoliskon peltilärpäkkeeseen ja kahva itsessään on muovia kuten johdon kivikova kuorikin, kun oikeasti annetaan apuvirtaa niin että tilaa jää autojen väliin http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12102/ka ... i-70mm2-7m ja akun navat ei sula ja kipinöi eikä jännite tipu kaapelissa eikä kaapeli kuumene. Paino kertoo jotain siitä onko kaapeli muovia vai kuparia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Aika hyvässä alennuksessa noi tarvikkeet.fin kaapelit. Nykyautoissa, siis jos unohetaan nää hyötyajoneuvot ja puhutaan haitta-ajoneuvoista on vaan se ropleemi, et ei taho saaha akun napoihin kiinni kaapelia. Työkalupakissakin miinusnapaan saa ja plussaan jos edes yrittää niin runkoon ottaa leuka kiinni varmasti. Olis ees kaapeleissa varaa kääntää akku toisin päin, mut ei. Oon ratkassu homman trukinlataus pistokkeella johon on helppo tökätä apuvirtaa tai antaa sitä. Löytyy myös auton persiistä ko aukasee kuskinpuolen takaoven ja samalla piuhalla mikä käy startti-apu pömpeliin(12/24V300A) voin kytkeä hupiakut antamaan lisävirtaa, edellyttäen tietysti et niissä sitä on. Äitmuorin polosessa(polo) on kyl tilaa kahvoille, mut akunkengät on sellaset ihme härpättimet missä ei pysy mikään ylimääränen kiinni.
Rosmo
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla on muuten bussissa vasemman etuvalon takana töpseli josta menee jotkut luokkaa 16mm2 johdot akulle.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja only4pro »

kyllähän muuten oli sen verran hyvä tarjous tuo tarvikkeet.fi että laitoin tilaukseen...
Jule kirjoitti:Mulla on muuten bussissa vasemman etuvalon takana töpseli josta menee jotkut luokkaa 16mm2 johdot akulle.
onko pyöreä armeijan vihreä töpseli, kahdella reijällä?

http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/en/-4642825.htm
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllissä on tuommoinen Nato-pistoke akkukotelossa. Kaapeleita ei tullut kaupan mukana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Jule »

only4pro kirjoitti:kyllähän muuten oli sen verran hyvä tarjous tuo tarvikkeet.fi että laitoin tilaukseen...
Jule kirjoitti:Mulla on muuten bussissa vasemman etuvalon takana töpseli josta menee jotkut luokkaa 16mm2 johdot akulle.
onko pyöreä armeijan vihreä töpseli, kahdella reijällä?

http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/en/-4642825.htm
Jos ei tuo sama, niin hyvin lähelle ainakin saman näköinen.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Jule »

only4pro kirjoitti:Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Oletko koskaan tarkistanut mille virralle pääkytkin on speksattu?

Noissa ilmoitetaan yleensä se jatkuvan virran sieto.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jule kirjoitti:
only4pro kirjoitti:Ei varmaan ole käynnistämiseen tarkoitettu kun vain 200A lupaavat... Pitää varmaan itse virittää omaan trukkiliitin ja toiseen päähän hauenleuat
Oletko koskaan tarkistanut mille virralle pääkytkin on speksattu?

Noissa ilmoitetaan yleensä se jatkuvan virran sieto.
Tuollanen siellä monesti naksuu: http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id= kestää sahata käyntiin 2500A (60 000W) edestä. Sitten jatkuvan akuilta otettavan / ladattavan virran pitää asettua 250A:n alle. Eli 6000W minkä B10M:n volvon tarttiki vaan ottaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: ohjelma :vaarallisen tien pelastajat

Viesti Kirjoittaja Jule »

Reddewil kirjoitti: Tuollanen siellä monesti naksuu: http://www.startax.net/?mid=10&pid=113& ... ang=fi&id= kestää sahata käyntiin 2500A (60 000W) edestä. Sitten jatkuvan akuilta otettavan / ladattavan virran pitää asettua 250A:n alle. Eli 6000W minkä B10M:n volvon tarttiki vaan ottaa.
Joo tota tarkoitin, eli tuokin pääkytkin on 250A, samalla tavalla kuin se töpseli on 200A, kumpikin kestää hetkellistä löylyä paljon enemmän.

Noi "sähköiset pääkytkimet" on muuten aika suolaisen hintaisia verrattuna perinteisiin. Onnin autossa 250A -> 300A välillä hinta loikkaa 300e, 600e pääkytkimestä alkaa jo ahistaa.
Vastaa Viestiin