Sivu 1/1

Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 27 Kesä 2016 19:36
Kirjoittaja T1ntura
Hei!
Nyt tarvittaisiin kipeästi neuvoja kokeneemmilta kulkureilta...
Eli bussia olisin ostamassa ja nyt olis tarjolla scania carrus 301. Vuosimalli -93 ja ajokilsoja 800 000. Auto on jo matkailuauto, siinä on valmiina osa keittiötä ja muutama makuupaikka, mutta projekti on vielä kesken, ainakin suihku oli keskeneräinen sekä osa Makuupaikoista.
Ongelma on, että näin aloittelijana en tiedä mitä tuosta ihanuudesta kannattaa maksaa.. 4000 vai 8000 tai jotai aivan muuta?!? :roll:

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 27 Kesä 2016 21:23
Kirjoittaja Timppa
Hintaakin tärkeämpi on rungon ruostetilanne , esm. takaylitykset , 6 kpl jousitusten yläpäitä , edestä ja takaa poikkipalkit .
tehdyt kalusteet/ muutokset pitää arvioida . ym, ym, ym,,,,,,,,,,,,,,,, 90 luvun alun autoissa eritysesti tarkkana .Ei ollut tarkoitus masentaa .

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 27 Kesä 2016 23:13
Kirjoittaja Mikko o
Hyvää iltaa vaan kaikille tasapuolisesti, ensimmäinen viesti tälle saitille.

Timppa sanoi tärkeimmän: Ruostevauriot. Hintaan vaikkuttava tekiä on tietenkin milloin katsastettu? Ajokilometreihin ei ole aina luottaminen. Suosittelen tutkimaan useampia. Vähätöisin alusta ja samalla pitkäikäisin on volvo, B10M, pitkäkeppinen etenkin. Enkä tarkoita et Scania huono on, ei suinkaan, aivan samalla tavalla sekin kilometrejä nielee miljoona tolkulla.
Tuo minun Volvo-Scania näkemys perustuu kohta 35 vuotta kestäneeseen kesätyöpaikkaan linja-auto korjaamolla.

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 27 Kesä 2016 23:34
Kirjoittaja Imasunna
me oltiin omaa ostettaessa suhteellisen sokeita koska ei osattu tiettyjä asioita katsoa ja juuri katsastettu tarkoitti oitis JES,kaikki kunnossa! se tokikaan ei ollut totuus!! auto katsastettu ilmeesemmin tutulla tai sitten konttorillla jossa pääsi asiat läpi sormien. autossa tukivarret poikki ruostuneet ja liikenteessä vaarallinen peli. nyt auto on jotakuinkin hitsaaltu kasaan ja käytännössä koko etupää uusittu niin hintaahan ihan mukavasti tuli autolle. eli kannattaa vaikka maata siellä auton alla yks tovi tutkiskellen rakenteita yms. ja homehan on yks ongelma sinällään sisätiloissa myös,jos kosteus päässyt vahingoittamaan. osaahan ei ees näe ennenkö purkaa .... onnea omiin kauppoihin ... toiv. sopiva peli löytyy :)

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016 08:39
Kirjoittaja Timppa
Tervetuloa Mikko o , hyvä että saatiin kokemusta lisää tänne touhu petterien sivuille antoisaan harrastukseen .

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016 10:07
Kirjoittaja KajNyy1
Kun auto tuntuu ostokypsältä niin paras asiantuntian saat tilaamalla koekatsastuksen ja ilmoittamalla että kyse on ostoaikesta.
Sen lisäksi kun ostin omani olin sopinut että myyjä maksaa ne korjaukset jotka katsastus määrää seuraavassa katsastuksessa.

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016 10:41
Kirjoittaja Mikko o
Imasunna kirjoitti:me oltiin omaa ostettaessa suhteellisen sokeita koska ei osattu tiettyjä asioita katsoa ja juuri katsastettu tarkoitti oitis JES,kaikki kunnossa! se tokikaan ei ollut totuus!! auto katsastettu ilmeesemmin tutulla tai sitten konttorillla jossa pääsi asiat läpi sormien. autossa tukivarret poikki ruostuneet ja liikenteessä vaarallinen peli. nyt auto on jotakuinkin hitsaaltu kasaan ja käytännössä koko etupää uusittu niin hintaahan ihan mukavasti tuli autolle. eli kannattaa vaikka maata siellä auton alla yks tovi tutkiskellen rakenteita yms. ja homehan on yks ongelma sinällään sisätiloissa myös,jos kosteus päässyt vahingoittamaan. osaahan ei ees näe ennenkö purkaa .... onnea omiin kauppoihin ... toiv. sopiva peli löytyy :)
Tuossa teidän tapauksessa olisi kannattanut ottaa yhteyttä konttorille missä tuo oli leimattu, etenkin jos leima oli todella tuore. Vastuu se heilläkin on tekemisistään.

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016 10:44
Kirjoittaja Mikko o
Timppa kirjoitti:Tervetuloa Mikko o , hyvä että saatiin kokemusta lisää tänne touhu petterien sivuille antoisaan harrastukseen .
Kiitos! Viimeviikolla kuulin tälläsistä hulluista, kun tein jarruremontin yhteen matkabussiin ja kyseisen onnikan omistaja tiesi kertoa tästä saitista.

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016 10:57
Kirjoittaja Mikko o
KajNyy1 kirjoitti:Kun auto tuntuu ostokypsältä niin paras asiantuntian saat tilaamalla koekatsastuksen ja ilmoittamalla että kyse on ostoaikesta.
Sen lisäksi kun ostin omani olin sopinut että myyjä maksaa ne korjaukset jotka katsastus määrää seuraavassa katsastuksessa.
Tuo sinun ohje on hyvä. Liikennöitsiöiden pihoja vaan kiertelemään. Sieltä löytyy tilat missä autoa pääsee tutkimaan joka kantilta.
Ja ketjun aloittajalle, älä tuijota tai ainakaan laske ajokilometreille hirveesti arvoa. Minä ostin Scania alustaisen Golden Eaglen ajokilometrit on tiedossa 2.84 miljoonaa, ei paha rojekti. Sain halvalla :D

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 28 Kesä 2016 21:18
Kirjoittaja T1ntura
Kiitoksia hyvistä neuvoista! :) Kyllä tämä bussin hankinta otti nyt lisää tuumausaikaa, täytyy varmaankin tsekkailla enemmän vaihtoehtoja.. Jotenkin tuntuu siltä että sen tarvis kuitenkin olla volvo. ;)

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016 00:12
Kirjoittaja mikko
Fiilisjuttuja, fiilisjuttuja. Jos tuntuu et olis oltava Volvo, ni kyl mun mielestä kannattais katsella tosiaan Volvoja. En nyt ihan tarkasti osaa sanoa kumpi valtamerkeistä olis viime kädessä parempi, etenkään ku niillä ikävuosilla ja kilometreillä mitä tavan kylähullun kulkurissa on, on kyseessä merkkiin katsomatta kuitenkin ns. yksilö.

Kun perusasiat on katottuna, ettei olis hirveitä ruostevaurioita ja tekniikka olis semmosessa kunnossa että omat kyvyt suunnilleen riittävät ylläpitämiseen, ni tärkein yksittäinen ominaisuus kulkuriautossa on se et se tuntuu omalta. Hanki Volvo.

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016 08:33
Kirjoittaja Rosvolinna
Pari näkökantaa...

Osta linja-auto suoraan liikennöitsijältä. Saat rakentamisen ilon ja vaivan. Menee aikaa ja rahaa, mutta tulee mieleinen ja samalla puusepän taidot kasvavat. Alustan kunnosta ei tämä työmenetelmät kerro mitään.

Ei se alusta siinä pihassa mihinkään kulu. Ajamalla löydettävät viat jäävät pimentoon ja vekotin laukeaa sitten, kun sisustukseen ja varusteisiin on laitteet 20k euroa ja niitä rahoja ei saa takaisin.

Toinen tapa.

Osta valmiiksi rakennettu vaikka joltain palstan hullulta. On ainakin rasvattu ja julkisesti ruodittu. Todennäköisesti toimii ja pääsee heti reissuun. Näkee tykkääkö koko harrastuksesta ollenkaan. Rahoille vastinetta.

Kolmas tapa.

Osta leimattu auto penkit pois, runkopatjat tilalle. Hieman reissua, hieman rassaamista. Vähitellen rakentamista ja alustan laittoa. Tällä tavalla saat luotettavan pelin ja opit korjaamaan kaiken eteentulevan.

Ei tuo hitsauskone välitä on auto Scania vai Volvo. Rungollinen tietenkin antaa enemmän anteeksi ajan hammasta, mutta ilmajousiremppa ja tavaratilan lattian uusiminen on universaalia

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016 09:25
Kirjoittaja Lahti32
Tietysti katsot renkaat, akut, lasit, maalaustarpeen, voimansiirron ja jousilautaset. Siinä yleisimmät ja näihin palaa aina aikaa ja rahaa. Nämä vaikuttanevat myös hintaan. Älä kuitenkaan oleta että 50 000€ bussi olisi näiltä osin automaattisesti kunnossa. Katto vuotaa kaikissa ja vähintään kattoluukut vuotaa. Scaniat kärsii matalista öljynpaineista, ruosteesta ja ruostuvista kytkin ja tehostimenputkista, jousijalat menee usein uusiksi ja tietysti yhtä ja toista voi olla. Volvoissa näkee öljyisiä koneita, niistäkin laitetaan jousijalkaa muun muassa. Mannit, Mersut, Dafit, ja muut saksanpojan laitteet on harvinaisempia joista niistäkin jotain tiedetään mutta oma mielipiteeni rajaisi nuo pois. Vanhemmista busseista myös Sisu on jäsäkkä vehje. Siinä on kunnon runko ja hyvät jarrut, karujahan ne vähän ovat mutta pitkäikäisiä kunhan niihin on vaihdettu Volvon kone, valmetit ja aec sekä leyland oli Sisun konevalikoima jotka mikään näistä ei ollut erityisen hyvä.

Ja vinkkivinkki, osta automaattivaihteinen. Ei mene kytkin rikki ja kyllä kestää kulkuriajoa iät ja ajat. Onhan täällä puolenkymmentä hullua jotka hoksasi tämän vasta myöhemmin ja asensi automaatin jälkeenpäin

Re: Mitä kannattaa bussista maksaa?

Lähetetty: 29 Kesä 2016 10:02
Kirjoittaja Iski
Tervetuloa porukoihin, jääkö linja-autoksi vai M1 matkailu/henkilöauto, tässähän sitten kannattaa ottaa huomioon pituus ja leveys, poikkeuslupa umpeutuu ehkä muutaman vuoden kuluttua, eikä niillä ole asiaa ulkomaille.