On kuitenkin melko harvassa tuollaiset linjat, jonka lisäksi moni ruuhka-aikaan vilkas reitti täytyy ajella myös iltaisin tyhjänä tai lähestyhjänä ihan siksi että osa niistä ruuhamatkustajista jää pois jos sitä iltavuoroa ei kulje. Mä kuitenkin viittasin ensisijasesti päästöihin, kyllähän julkinen liikenne on pakollista tiheästi asutulla alueella, tiekapasiteetti ei vaan riitä siihen että jokaisella olisi oma auto.mikko kirjoitti: ↑18 Marras 2021 11:19 Vaikea asia kyllä verrata henkilöauton ja linja-auton päästöjä. Riippuu paljon missä se linjuri ajelee, omassa työssäni ei tyhjähköä bussia tarvi juuri ajaa. Päivällä vuorotiheys 8-10 minuuttia ja porukkaa riittää. Aika monta henkilöautoa tarvitsee kuljettamaan moisen väkimäärän ku jostain syystä henkilöautoon ei mahdu useimmiten ku kuljettaja ja ehkä yksi matkustaja.
Raitiovaunun käyttöä puoltaa kapasiteetti. Sama porukka mahtuis kolmeen telibussiin, mut kolme telibussia ei liikkuis yhtä ripeästi ja sujuvasti millään vaikka kuinka olisi oma tie.
Sama pätee tuohon ratikkaan. Perinteisesti se sähköllä toimiva ratikka on ollut pienipäästöisempi kuin dieselbussi, mutta nyt tilanne kääntyy. Ratikka on raskas ja kuluttaa siten suhteellisen paljon energiaa, jonka lisäksi sen infra on myös melko raskas. Kahdella 25m bussillahan kyllä olisi suunnilleen sama kuljetuskapasiteetti.
Sinänsä päästöt ja ihmisten liikkumistarvehan ovat kaksi eri asiaa ja yleensä vielä päinvastaisetkin..