Sivu 2/2

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 12:20
Kirjoittaja Jule
mikko kirjoitti: 18 Marras 2021 11:19 Vaikea asia kyllä verrata henkilöauton ja linja-auton päästöjä. Riippuu paljon missä se linjuri ajelee, omassa työssäni ei tyhjähköä bussia tarvi juuri ajaa. Päivällä vuorotiheys 8-10 minuuttia ja porukkaa riittää. Aika monta henkilöautoa tarvitsee kuljettamaan moisen väkimäärän ku jostain syystä henkilöautoon ei mahdu useimmiten ku kuljettaja ja ehkä yksi matkustaja.

Raitiovaunun käyttöä puoltaa kapasiteetti. Sama porukka mahtuis kolmeen telibussiin, mut kolme telibussia ei liikkuis yhtä ripeästi ja sujuvasti millään vaikka kuinka olisi oma tie.
On kuitenkin melko harvassa tuollaiset linjat, jonka lisäksi moni ruuhka-aikaan vilkas reitti täytyy ajella myös iltaisin tyhjänä tai lähestyhjänä ihan siksi että osa niistä ruuhamatkustajista jää pois jos sitä iltavuoroa ei kulje. Mä kuitenkin viittasin ensisijasesti päästöihin, kyllähän julkinen liikenne on pakollista tiheästi asutulla alueella, tiekapasiteetti ei vaan riitä siihen että jokaisella olisi oma auto.

Sama pätee tuohon ratikkaan. Perinteisesti se sähköllä toimiva ratikka on ollut pienipäästöisempi kuin dieselbussi, mutta nyt tilanne kääntyy. Ratikka on raskas ja kuluttaa siten suhteellisen paljon energiaa, jonka lisäksi sen infra on myös melko raskas. Kahdella 25m bussillahan kyllä olisi suunnilleen sama kuljetuskapasiteetti.

Sinänsä päästöt ja ihmisten liikkumistarvehan ovat kaksi eri asiaa ja yleensä vielä päinvastaisetkin..

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 17:55
Kirjoittaja mikko
Lueskelin nopee. Oot ihan oikeassa, päästöjen kannalta raitiovaunussa ei ole järkeä jos vertailukohta on sähköbussi.

Vähän jo vanhaa tekstiä, mut pääpiirteittäin mielestäni ajan tasalla. Tarkoitus ennustaa tulevaa, ja varsin hyvin pikasilmäilyllä onnistunutkin.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... CKOS2EsR3l

HSL-alue tietysti poikkeuksellinen koko maan mittakaavassa, muualla asiat kehnommalla tolalla vaikka yritystä onkin.

Edit: Sivulla 19 tossa kerrotaan keskimääräisistä täyttöasteista hsl-liikenteessä, yllätti suorastaan.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 19:36
Kirjoittaja Lahti32
Tähän monimutkaisesti laskette ja ajattelette.

Minä vaan ajattelen että magneetti tuottaa liikettä eikä yhtään mitään muuta. Ja polttamalla jotain saadaan lämpöä ja hyvin vähän mitään muuta.

Siksi kai se junakin kiskoo sataa vaunua sähkömoottorilla. Siinä on enemmän järkeä.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 19:39
Kirjoittaja Zuikkis
Ratikka on siitä kyllä kätevä että siinä ei ole akkuja. Saa paahtaa 24/7 ja varmaan käyttöikäkin bussia pidempi.

Suurkaupunkien metrot muuten työntää moottorijarrutuksessa kertyneen ylijäämäsähkön takaisin verkkoon. Järjestelmässä ei ole akkuja, vaan tarpeeksi monen junan kanssa se toimii niin että hirmu suurella todennäköisyydellä on joku toinen juna kiihdyttämässä just sillä hetkellä kun toinen jarruttaa..

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 20:58
Kirjoittaja eagless
Lahti32 kirjoitti: 18 Marras 2021 19:36 Tähän monimutkaisesti laskette ja ajattelette.

Minä vaan ajattelen että magneetti tuottaa liikettä eikä yhtään mitään muuta. Ja polttamalla jotain saadaan lämpöä ja hyvin vähän mitään muuta.

Siksi kai se junakin kiskoo sataa vaunua sähkömoottorilla. Siinä on enemmän järkeä.
Silti kiinteistöjen lämmityksessä ei sais polttaa mitään vaan painaa vaan sähköä pirttiin että tarkenee.
Vaikka polttamalla tulis nimenomaan sitä lämpöä.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 21:23
Kirjoittaja mikko
eagless kirjoitti: 18 Marras 2021 20:58
Lahti32 kirjoitti: 18 Marras 2021 19:36 Tähän monimutkaisesti laskette ja ajattelette.

Minä vaan ajattelen että magneetti tuottaa liikettä eikä yhtään mitään muuta. Ja polttamalla jotain saadaan lämpöä ja hyvin vähän mitään muuta.

Siksi kai se junakin kiskoo sataa vaunua sähkömoottorilla. Siinä on enemmän järkeä.
Silti kiinteistöjen lämmityksessä ei sais polttaa mitään vaan painaa vaan sähköä pirttiin että tarkenee.
Vaikka polttamalla tulis nimenomaan sitä lämpöä.
No mulla on ainakin noissa tulisijoissa semmonen jänskä poistoputki johon menemällä se lämpö muuttuu hukkalämmöksi ihan kuin polttomoottorissakin. Hitto sentään. Harkitsin sen tukkimista, mutta en saanut lupia.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 21:27
Kirjoittaja mikko
Yritin myös polttaa tuulta, ja sitten vettä. Ei menestystä.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 21:38
Kirjoittaja eagless
Itseasiassa nykyajan uuneissa niin öljy,puu,turve,kivihiili yms on hukkalämpö joka piipusta tulee yllättävän pieni.

Toki tuo pitää varmaan paikkansa vanhoissa avouuneissa joissa vain suora putki ulos katosta läpi.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 21:45
Kirjoittaja mikko
No mulla on tommonen reilut kaks metriä korkea paikalla muurattu hirviö, joka ihan hyvin kyllä varaa. Hauska yritin olla.

Onneks on tota sahatavaraa ja muuta puusepänteollisuuden hukkapuuta saatavilla niin paljon ku ehtii polttaa. Hyvällä omatunnolla palaa, on uusiutuvaa ja parhaat palat käytetty rakentamiseen. Menis energiajätteeks jollen hakis välillä kuormaa. Ja mukava polttaa ku on paljolti höylättyä, ei tuu tikkuja.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 22:02
Kirjoittaja eagless
Mulla kävi niin että tontilta löytyy 3 tulisijaa joissa pakkaskaudet poltettu pirusti puuta kun periaatteessa ilmaista jos omaa työtä ei polttopuusta lasketa.

No nyt investoitu 4kpl ilmalämpöpumppuja ja pari lisää suunnitteilla mutta niiden jälkeen puiden poltto jäänyt tosi vähälle joten sähkölaskut kyllä periaatteessa nousseet mutta onhan tässä helpommallakin päässyt.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 18 Marras 2021 22:18
Kirjoittaja Lahti32
Minä en kyllä täysin ymmärrä miksi öljyä ei saisi polttaa lämmöksi. Siihen se on hyvää tavaraa ja onnistuu korkealla hyötysuhteella. Hyvässä kattilassa 90% muuttuu lämmöksi.

Öljyn käyttö liikkeen tuottajana on tehotonta ja suurta tuhlausta. Onneksi siihen on nykyisin tullut vaihtoehtoja.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 00:33
Kirjoittaja Jule
Itseasiassa öljyn polttaminen moottorissa jolla pyöritetään generaattoria joka pyörittää sähkömoottoria jakoa pyrittää lämpöpumpun kompressoria tuottaa enemmän lämpöä tupaan kuin mitä öljystä tulee sellaisenaa.

No tuo ei liene kovin yleinen ketju ainakaan suomessa, mutta maakaasusta tai kivihiilestä lähtöisin olevassa energiassa tuo joskus toteutuu osittain.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 12:00
Kirjoittaja Lahti32
Silloinhan mukana on myös maasta tai ilmasta saatu energia.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 12:33
Kirjoittaja motoku
tässä nyt olen 4kk saanut elantoni sähköbussin ajamisesta. autothan ovat uusia. siinä mielessä vertailu 500-800.000km ajettuihin dieseleihin ei ole oikeutettua, mutta eipä mulla muutakaan vertailukohtaa ole.

12m 2-aks. sähköbussilla pääsee maaseutumaisessa vähän pysäkillä käyntejä sisältävässä pääsääntöisesti 50-60km/h nopeudella linja-ajossa +19°C lämpötilassa jopa 650w/km. heti, jos lämpötila muuttuu tai sataa tai kun vaihdettiin talvipintaiset vetopyörät tai koululaislähdöillä tai nopeus nousee, kulutus pomppaa 900w-1100w/km.

VDL diesel meni kesällä 19l/100km, josta 30% hyötysuhteella saadaan 570w/km. kovissa olosuhteissa auto vei 20-21/100km. eli ~650w-700w/100km. Volvo (13m, hieman raskaampi) vei 20-22l/100km.

telinä kulutukset nousevat 20-30% käyttömuodosta riippumatta. (900w-1200w/km vrt 22-28l/100km)

sähköbussin lämmitys tai jäähdytys vetää uskomattoman paljon energiaa. sähköbussissa matkustamon lämmitys on nollilla +19-22°. muulloin sää nostaa kulutusta. sähköä kuluu tai webastossa dieseliä, nyt syksyllä 30-60l/vrk.

dieselin "hyötysuhde" nouseekin kylmän sään myötä, kun moottorin hukkalämmön hyödyntäminen matkustamon lämmityksessä ei lisää juurikaan kulutusta ennen kovia pakkasia, jolloin webasto huutaa avuksi niissäkin.


tässä näkyy selkeästi sähköbussin korkea omapaino. massa ei ilmaiseksi siirry. pätkä painaa 5tonnia dieseliä enemmän, teliversio n.6tn.

oma ajotapani on aika tasainen ja rauhallinen. toki silloin mennään, kun latu on auki. kaikissa autoissamme on kulutusmittarit ja -seuranta.

tosiaan, kokemusta talvisäästä ei vielä ole. nyt näyttäisi siltä, että sähköbussien absoluuttinen hyötysuhde häviää dieseleille selkeästi ja ne todellisuudessa saastuttavat webastolämmityksen ja lauhdevoimalasähkön sekä lataus-akku ym häviöiden ansiosta enemmän.

meidän ajossa maapallon kannalta paras tulos saavutettaisiin jos Sisun kuorma-auto tyyppisen kevythybridin energiankeräyksellä käytäisiin ilmaiseksi pysäkillä, ja biodieselin paremman palamistuloksen vuoksi voitaisiin poistaa katalysaattorit/hiukkasloukut ja parhaassa tapauksessa myös SCR. niistä jokainen lisää kulutusta estämällä dieselin optimaalisinta toimintaa.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 14:27
Kirjoittaja mikko
Viime talven oli kokeilussa semmonen lyhyt vdl, ehkä kymmenmetrinen. Kokemuksen perusteella se oli ihan hirveä. Seisoi aika paljon, ja sit jos oli ajossa ni aina jotain pientä. :lol: Jos webasto ei toiminu, ni sehän ei sit lämmenny yhtään. Ikinä ole palellu töissä niin paljon.

Todella toivon että tämä koeajobussi ei kerro tosielämästä paljoa, koska sit on talvell kusessa yks jos toinen bussifirma.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 15:02
Kirjoittaja Jule
Mun henkilökohtainen mielipide on edelleenkin että järkevin ratkaisu olisi ladattava sarjahybridi, joka toteutettaisiin pienellä vakiokierrospolttomoottorilla. Käytännössä vaan tuo on tehty poliittisilla päätöksillä kannattamattomaksi, jonka tehdään sähköavusteisia polttiksia, joissa on kallis ja monimutkainen polttomoottori ja sen voimansuurto tai täyssähköautoja joissa on teknisesti yksinkertainen voimansiirto, mutta tuhlataan älyttömiä määriä rajallista akun tuotantokapasiteettia kuljeteltavaksi tyhjänpanttina ympärimaanteitä pahanpäivän varalta.
Lahti32 kirjoitti: 20 Marras 2021 12:00 Silloinhan mukana on myös maasta tai ilmasta saatu energia.
Tietysti, mutta onko sillä väliä mistä se lämpö tulee?

Tietysti toi on teknisesti hemmetin monimutkainen systeemi, mutta kertoo siitä miksei öljylämmityksessä ole mitään järkeä laajemmassa mittakaavassa, kun lämmityskäytössä ei nykyään 100% hyötysuhde ole enää hyvä hyötysuhde.
Lahti32 kirjoitti: 18 Marras 2021 22:18 Minä en kyllä täysin ymmärrä miksi öljyä ei saisi polttaa lämmöksi. Siihen se on hyvää tavaraa ja onnistuu korkealla hyötysuhteella. Hyvässä kattilassa 90% muuttuu lämmöksi.
Tuo 90% hyötysuhde on noin alhainen tarkoituksella. Jos hyötysuhde öljy(tai kaasu-) lämmittimessä nostetaan 99% luokkaan, niin ongelmaksi tulee vesi. Lämmitin pitää tehdä ruostumattomasta materiaalista ja se pitää viemäröidä, koska sinne tiivistyy hemmetisti vettä. Näissä matalan hyötysuhteen lämmittimissä vesi tuutataan höyrynä pakoputkeen.

Seurasin youtubessa erään omakotitalorakentajan puuhasteluita ja sille tule tavallinen amerikkalainen kaasulämmitin, lämmityskeskus on kellarissa ja kellarista veti sitten pakoputken ylös ja seinästä ulos.. Pakoputki oli 3" PVC muoviputkea. JEtkenaikaa ihmettelin että miten tuo ei muka sula samantein, mutta eihän se tuollaisilla hyösysuhteilla ole oikeastaan juuri sen lämpimämpää se pakokaasu kuin sen laitteen tuottama lämmin ilmakaan.

Käytännössä kulkuneuvoissa lämmön tuottaminen polttamalla öljyä tai kaasua on kuitenkin energiatehokasta, koska varastoidun sähkön energiatiheys on niin huono.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 15:29
Kirjoittaja Lahti32
Ladattava sarjahybridi on ollut jo pitkään olemassa henkilöautopuolella. Chevrolet Volt / Opel Ampera, BMW i3 Rex ovat sellaisia E-REV tyypin jatketun toimintasäteen sähköautoja. Myös uusi Ford Transit ja Nissan Qashqai käyttävät sarjahybriditekniikkaa. Dieselveturikin on sellainen mutta ilman akkuja.

Chevy Voltilla ajoin pari vuotta. Ei se silti tarjonnut mitään etuja täyssähköön verrattuna mutta harjoittelukappaleena se oli hyvä, todistamaan sitä että polttomoottoria ei tarvitse enää mihinkään.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 15:42
Kirjoittaja Jule
Lahti32 kirjoitti: 20 Marras 2021 15:29 Ladattava sarjahybridi on ollut jo pitkään olemassa henkilöautopuolella. Chevrolet Volt / Opel Ampera, BMW i3 Rex ovat sellaisia E-REV tyypin jatketun toimintasäteen sähköautoja. Myös uusi Ford Transit ja Nissan Qashqai käyttävät sarjahybriditekniikkaa. Dieselveturikin on sellainen mutta ilman akkuja.

Chevy Voltilla ajoin pari vuotta. Ei se silti tarjonnut mitään etuja täyssähköön verrattuna mutta harjoittelukappaleena se oli hyvä, todistamaan sitä että polttomoottoria ei tarvitse enää mihinkään.
Juu on ollut, mutta tällähetkellä taitaa ainoa olla enää tuo transit.

Transit menisi mullakin hankintaan jos range olisi 100-150km luokkaa.. Nykyisellään n. puolet ajosta tulisi bensalla, jota tuo laitos imee aika paljon kun sähkö loppuu, joten dieselin poltto jatkuu. Pösö e-expert voisi nipinnapin mennä muuten, mutta kun tuo nykyinen on jo sama kottero dieselinä, enkä toista enää hanki.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 20 Marras 2021 16:49
Kirjoittaja mikko
Fisker Karma olis kova

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 21 Marras 2021 00:35
Kirjoittaja seepra
Ite olen ajatellut, että jos odottelisi akkukehitystä tässä vielä aikansa ja sitten nakkelisi kuikkaan koneen, vaihteiston ja 300 litran tankin tuosta Carruksesta ja sinne taka-akselille tilalle parit sähkömoottorit ja muun polttoaine-voimansiirto-osaston tilalle paljon akkuja, vielä eturuumaankin. Sitten joka kulma katolle täyteen paneeleita ja odottelee sen viikon helteillä, että aurinko on ladannut akustoa riittävästi ja voi ajella muutaman sata kilsaa, olla leirissä viikon ja odotella taas latailua....

Tämähän olisi varsinaista ituhippimatkailua jo.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 21 Marras 2021 09:52
Kirjoittaja Zuikkis
Jule kirjoitti: 20 Marras 2021 15:42
Lahti32 kirjoitti: 20 Marras 2021 15:29 Ladattava sarjahybridi on ollut jo pitkään olemassa henkilöautopuolella. Chevrolet Volt / Opel Ampera, BMW i3 Rex ovat sellaisia E-REV tyypin jatketun toimintasäteen sähköautoja. Myös uusi Ford Transit ja Nissan Qashqai käyttävät sarjahybriditekniikkaa. Dieselveturikin on sellainen mutta ilman akkuja.

Chevy Voltilla ajoin pari vuotta. Ei se silti tarjonnut mitään etuja täyssähköön verrattuna mutta harjoittelukappaleena se oli hyvä, todistamaan sitä että polttomoottoria ei tarvitse enää mihinkään.
Juu on ollut, mutta tällähetkellä taitaa ainoa olla enää tuo transit.

Transit menisi mullakin hankintaan jos range olisi 100-150km luokkaa.. Nykyisellään n. puolet ajosta tulisi bensalla, jota tuo laitos imee aika paljon kun sähkö loppuu, joten dieselin poltto jatkuu. Pösö e-expert voisi nipinnapin mennä muuten, mutta kun tuo nykyinen on jo sama kottero dieselinä, enkä toista enää hanki.
Mulla oli Mitsu Outlander PHEV pari vuotta. Siinä on ihan fiksu kompromissi. Alle 70km/h nopeuksilla on sarjahybridi, sitä isommissa nopeuksissa polttomoottori voi vetää etupyöriä suoraankin.

Eli on vain yksi vaihde..

Sarjahybridissä tulee hiukan häviötä kun muutetaan moottorin liike-energia ensin generaattorilla sähköksi ja sitten sähkömoottorilla takaisin liike-energiaksi.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 21 Marras 2021 10:50
Kirjoittaja Lahti32
Toisaalta sarjahybridissä moottori käy optimaallisella kierrosalueella jossa polttoaineesta saadaan parhaiten tehoa. Kuulostihan se välillä hauskalta kun liikennevaloissa kone kävi 3000 rpm ja sama huuto jatkui kunnes sammui taas ja meni seuraavat 20km hiljaisesti. Eniten mietitytti sen moottorin kestävyys, -30 pakkasella se käynnistyi satasen vauhdista kylmiltään, kävi 50 sekuntia ja sammui. Pidemmän päälle siinähän kondensoituu vettä joka paikkaan. Siksi olisikin hyvä että näillä sarjahybrideillä mitoitettaisiin ajot niin ettei polttis pääse käynnistymään liian lyhyeksi ajaksi ja kun käynnistyy niin käy kunnolla lämpimäksi asti. Kulutus pelkällä moottoriajolla oli 4,8 litraa sadalle. Mikä 1700kg bensa-auto pääsee samaan, ei mikään

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 21 Marras 2021 11:15
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep -Tuo Volt/Ampera vaikuttaa toimivalta konseptilta. Ilmakos sen valistus lopetettiin :) Niin ja siihen saa myös vetokoukun, jota ihan joka patteriporassa ei ole.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 21 Marras 2021 15:50
Kirjoittaja Jule
Vetokoukuttomuus sähköautoissa lienee kuitenkin ensisijaisesti ihan tarkoituksella valmistajan tekemä päätös, vetokoukkuvalmiutta ei katsota niin tarpeelliseksi että koriin ja voimansiirtoon tehtäisiin sen edellyttämiä muutoksia.

seepra kirjoitti: 21 Marras 2021 00:35 Ite olen ajatellut, että jos odottelisi akkukehitystä tässä vielä aikansa ja sitten nakkelisi kuikkaan koneen, vaihteiston ja 300 litran tankin tuosta Carruksesta ja sinne taka-akselille tilalle parit sähkömoottorit ja muun polttoaine-voimansiirto-osaston tilalle paljon akkuja, vielä eturuumaankin. Sitten joka kulma katolle täyteen paneeleita ja odottelee sen viikon helteillä, että aurinko on ladannut akustoa riittävästi ja voi ajella muutaman sata kilsaa, olla leirissä viikon ja odotella taas latailua....

Tämähän olisi varsinaista ituhippimatkailua jo.
Ei tuo itseasiassa kokonaisuutena olisi mikään ympäristöteko.

Henkilökohtaisella tasolla ympäristöystävällisin vaihtoehto olisi pitää nykyinen voimala vimpanpäälle kunnossa ja ajaa uusiutuvalla polttoaineella.

Käytännössä tuo uusiutuva polttoai ei tosin muuttaisi kokonaiatilannetta mihkään, koska pykälät on kirjoitettu niin että tuo raakana myyty biodiesel vaan jätetään lisäämättä tavallisen naftan sekaan.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 27 Marras 2021 11:40
Kirjoittaja Lahti32
Minä oon ajanut tuolla meidän 1979 mallin Volvo bussilla uusiutuvalla polttoaineella. Sen kun lyö kylmänä käymään niin siitä on kyllä ympäristöystävällisyys mahdollisimman kaukana.

Kyllä se mieltä lämmittää, kun polttoainepistoolissa lukee "90% pienemmät päästöt" ja tililtä lähtee 2 euroa litra.

Kyllä se parempaa tavaraa on. Ei se aine haise tankatessa ja varsinkin eberi polttaa sitä tarkkaan, ei savua eikä haise läheskään niin paljon kuin normaali diesel. Mutta kaukana on -90% ja hyödyt taitaa jäädä Nesteen parempaan tulokseen.