Sivu 1/1

Sähköbussit

Lähetetty: 14 Tammi 2017 09:14
Kirjoittaja Jule
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsi ... t=ampparit

Ovat noita alkaneet noita kaupunkiliikenteen busseja hankkimaan sähköisinä.

Olen itselleni selvitellyt että Linkkeri tekee noita pikaladattavia sähköbusseja, seisoo 3 minuuttia päättärillä töpselin alla ja lataa 30km edestä mehua pattereihin. Autoissa on lisäksi lämpöpumppu joka pitää pakkasen poissa -10°C lämpöihin asti. Kovemmilla pakkasilla mennään diesel webastolla. Pari protoa tekivät vanhasta diesel bussista muuttamalla, mutta ilmeisesti tekevät nykyään ihan alusta asti noi vehkeet.

Yleistymistä varmasti jarruttaa kuitenkin se että sähköbussi maksaa suunnilleen tuplat siitä mitä normaali diesel bussi, mutta 10 vuodessa loppusumman pitäisi olla suunnilleen sama edullisemman käytön takia.

Tulipa tässä mieleen että eikö voisi olla kannattavampaa, tai ainakin kannattavaa, tehdä sähkökonversioita? Myynnissä on paljon puoli-ilmaisia busseja jotka olisivat teknisesti ihan asiallisia vielä pitkään, mutta niillä ei enää pääse mukaan kilpailutettuihin ajoihin, koska moottori ei täytä päästöluokkaa ja yleensä nykyään vaadittavaa kylmäkonettakaan ei ole. Tuo ilmalämpöpumppu lämmitys taittuu jäähdytykseksi ihan helposti, ja sähkömoottori täyttää kaikki päästönormit.

Tietysti tuollainen retrofittaaminen maksaa jotain, mutta luulisi että se erotus on uuden ja käytetyn korin välillä jättäisi lapaseen sen verran että sillä pääsisi ansioille.

Kuvissa noissa linkkereissä on kyömy katolla, mutta tuskin siellä akkuja on, tuo lataussysteemi sieltä ainakin nousee. Mä sijoittelisin akut ustuimien alle ympäri autoa, jolloin painopiste olisi alhana ja jakautuisi tasaisesti, mutta en ole löytänyt vielä tietoa miten ne noissa Linkkereissä on.

E:
Noniin.. lueskelin vähän lisää ja löysin TM:n artikkelin aiheesta.
Linkkeri tekee myös muunnoksia diesel bussiin, ja akku näyttäisi olevan perässä poikittain tuossa uudessa autossa.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 07 Maalis 2017 17:55
Kirjoittaja Matkamese
Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 07 Maalis 2017 18:37
Kirjoittaja KajNyy1
Niin kävi aikanaan valoperooliautoillekkin.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 07 Maalis 2017 19:04
Kirjoittaja Wonderi
Petroolilla autoilun ainoa hyvä puoli taisi olla se, että saatiin halvempipolttoaineisia Saabeja tehdä, ruotsalaiset kun kielsi dieselmoottorin asentamisen uusikaupunkilaisilta.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 08 Maalis 2017 17:30
Kirjoittaja Lahti32
Matkamese kirjoitti:Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Tuskinpa vain nousee kun sähköautoja lataillaan paljon öisin jolloin voimaloissa on vapaata tehoa. Lataamista varten tuskin tarvitaan rakentaa yhtään voimalaa lisää

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 08 Maalis 2017 20:03
Kirjoittaja Maco81
Matkamese kirjoitti:Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Ei ne uskalla sähkön hintaa nostaa, kun sähkö tarvitaan muuhunkin kuin autoiluun, tämähän siinä gps verotuksessa oli ideana, kun sähköauto ei käytä helposti verotettavaa polttoainetta.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 08 Maalis 2017 21:53
Kirjoittaja KajNyy1
Maco81 kirjoitti:
Matkamese kirjoitti:Sähköenergian hinta nousee varmasti tulevaisuudessa kun sähkökäyttöisten ajoneuvojen kanta kasvaa.
Valtio keksii jonkin uuden veron, jolla tasataan sitä kannattavuutta :D
Ei ne uskalla sähkön hintaa nostaa, kun sähkö tarvitaan muuhunkin kuin autoiluun, tämähän siinä gps verotuksessa oli ideana, kun sähköauto ei käytä helposti verotettavaa polttoainetta.
Toinen jota ei veroteta on häkäpönttöautot . Kun joka halkopinoa ei verottaja pysty valvomaan etteivät tankkaa autoa.

Re: Sähköbussit

Lähetetty: 11 Maalis 2017 13:56
Kirjoittaja Matkamese
Toivottavasti olette oikeassa sähköenergian hinnan suhteen. Vaikka energian hinta ei nousisikaan niin sehän ei estä sähkön verotuksen nousua. Sähkön siirtohinnat ovat sitten toinen tekijä, joka vaikuttaa hintaan. Ladattavien ajoneuvojen latauspisteiden rakentaminenkin maksaa eikä sitä kukaan ole rahoittamassa ilman vastiketta. Aurinkosähkön tai tuulivoiman käyttäminen yksityistalouksissa saattaa myös vaikuttaa sähkön hintaan ainakin alentamalla sitä, ellei valtio siinäkin puutu verotuksella halvemman energian käyttöön.

Tekninen kehitys akkuteknologiassa on toivottavasti nopeaa ja mahdollistaa pidemmän toimintasäteen sähköajoneuvoille, joka parantaisi niiden kilpailukykyä öljypohjaisia polttoaineita käyttäviin ajoneuvoihin verrattuna. Taajamissa sähköajoneuvot ovat jo nyt kilpailukykyisiä, mutta korkeampi hankintahinta rajoittaa niiden määrän kasvua yksityiskäytössä. Julkisessa liikenteessä varmasti käyttö tulee lisääntymään.