Sivu 1/1

Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Lähetetty: 19 Tammi 2017 19:34
Kirjoittaja pelti
Jokos joku on ehtinyt laskea?

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Lähetetty: 19 Tammi 2017 20:04
Kirjoittaja Lahti32
300-800€ lisää vuodessa ottaako mustan laatikon vai ei.

Linja-autoista ei puhuta mitään.

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Lähetetty: 20 Tammi 2017 08:24
Kirjoittaja Jule
No eihän linja-autosta nykyiselläänkään makseta veroja, joten tuskin se muuttuu.

Joku "valtion omaisuuden alihinnalla kavereille myynti" -projektihan tää koko systeemi on oikeasti. Perustelut tän uuden mallin tarpeeseen on ihan järjettömät.

-Maantiet pitää Bernerin mujaan yksityistää että niitä vastaan saa halpaa lainaa. No, yksityinen hyvinkin paljon omaisuutta hallitseva firma ei ikinä saa lainaa yhtä edullisesti kuin valtio, eli paskapuhetta.

-Sähköautojen takia pitää kehittää uusi verotusmuoto. Sähköautoja on nyt autokannasta.. mitä promillen kymmenys? Samaan aikaan kiljutaan että valtion pitäisi tukea sähköautojen hankkimista että niitä saadaan riittävästi liikenteeseen vuokseksi 20xx? No eikö tämä nykyinen malli ole juuri sellainen sähköautojen hankkimista tukeva malli, eikä tarvitsisi tehdä yhtään mitään?

-Yksityinen firma toimii tehokkaammin kuin valtio. Joo no niinhän se tekee, mutta eihän valtion tarvitsisi kuin hallita niitä, ja kilpailuttaa niiden tekeminen ja ylläpitäminen "avaimet käteen" periaatteella. Kaikki "yllättävät ja ylimääräiset" kulut jotka nykyisellään turvottavat julkisia projekteja toimisivat ihan samalla tavalla yksityisellekin tuottajalle.

-Erilaisten ruuhkamaksujen toteuttaminen taas on yleisestikin täysin tarpeetonta, koska varsinaisesti mitään ruuhkia ei ole, muutamaa (kirjaimellisesti jokunen kymmenen) risteystä lukuunottamatta koko maassa. Käytännössä Suomessa ruuhka muodostuu aina onnettomuudesta tai tietyöstä tms poikkeavuudesta. Se että liikenne kuljee jonossa, eikä ole mahdollista ajaa ylinopeutta muun liikenteen takia ei ole ruuhkaa, vaan niitä harvoja hetkiä kun tienkäyttö on tehokasta.

+Yksityiset valtionkin omistamat firmat saavat pitää kaiken toimintansa salaisena, liikesalaisuuksiin vedoten. Eli vaikka koko roskaa ei myisikään halvalla kaverille, niin rahan pumppaaminen itselle ja kavereille on paljon helpompaa kuin suoraan julkisten varojen kanssa. Myöskin ääliömäinen toiminta muutenkin kuin omassa hyötymismielessä on helpompi pitää salassa, eli jos ei muuta niin sille vähälahjaiselle kaverille on helppo järkätä hyväliksainen duuni. No tuo nyt ihan helppoa nykyiselläänkin.

+Kun myydään jotain omaisuutta, jota kuintenkin joudutaan itse käyttämään, ennen pitkää tulee vastaan tilanne jossa on maksanut myyntihinnan ostajalle jo kokonaisuudessaan takaisin. Kvartaalitaloudessa tuolla on helppo tehdä nopeita voittoja ja siksi sitä tehdään, mutta yhteiskunnan ei ole tarkoitus tehdä voittoa, siinä on rakenteellinen vika jos se tekee voittoa. (Esimerkkinä valtiollinen Yleisradio myi infransa, eli lähetysverkkonsa yksityiselle aikanaan. Yle on maksanut digitalle käyttömaksuja jo enemmän mitä se sai koko koko firman myymisesta. Ihan samalla tavalla valtio tarvitsee itsekin teitään.)

+Yksi suurimpia ongelmia nykyisessä veronkannossa on se että EU pykälät pakottavat vähitellen sallimaan suomalaistenkin ajelemaan ulkomaisilla autoilla täällä. Tämä malli ei ole mikään ratkaisu siihenkään, tai ei yhtään sen kummempi kuin monien muidenkaan maiden perimä "moottoritiemaksu" tms ulkomaille rekisteröidyiltä autoilta.

Sinänsä autoverotuksen muuttaminen puhtaaksi käyttöperusteiseksi ei ole mulle mikään varsinainen ongelma. Se tosin on suhteellisen iso askel poispäin perinteisestä Suomalaisesta tasa-arvosta jossa pienituloisten elämää on pyritty helpottamaan. Käytännössähän kaikissa malleissa joissa hakintavero poistetaan, suurin hyötyjä on se ryhmä joka hankkii kalliin harrasteauton. Normaalille duunarille autoilun hinta ei merkittävästi kuitenkaan muutu kokonaisuutena, sen sijaan uuden Ferrarin hankkiminen huvikäyttöön halpenee sen perusduunarin vuosipalkan verran.

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Lähetetty: 20 Tammi 2017 19:06
Kirjoittaja pelti
mulle toi trafin laskuri antoi nepparille 10.000 km ajolle veroiksi rapiat 3.300 euroo vuosi. Ei ne ihan ilmaisia kilsoja ole.

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Lähetetty: 21 Tammi 2017 01:45
Kirjoittaja KajNyy1
Et kai laittanut arvoa autolle? Minä laskin 5000km valtion(Suomen) teillä 15500 kg 23L/100km
antoi 1978€ josta on polttoainevero maksetaan pumpulla 537€.

Re: Paljonkos M1 bussille on maksut uuden esityksen mukaan?

Lähetetty: 21 Tammi 2017 08:40
Kirjoittaja Jule
Ei kai se auton arvo kenttä vaikuta kuin uusissa autoissa