Vetoakselien kätisyys
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Vetoakselien kätisyys
Mahtaako se bussi harrastaja olla tältä foorumilta kun lipsahti akselit vääri perin , vasen ja oikea ?
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 172
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Vetoakselien kätisyys
en ollu minä, just saatiin vetoakselit irti ja perää alettiin irrottelee. vänkärin puolella
pitempi akseli jossa toinen poori mahdollista lukkoa varten.
On ne vaan raskaita vehkeitä auton alla ruuvailla. Perä jäi vielä roikkuun pinna pulteista ku
puras jostain syystä kiinni. No jatketaan huomenna ku tuli pimee...
Meillä perän vaihto välityksen parantamiseksi kun joskus oli vaihettu todella tihee perä.
Ostin koko taka akseliston nii ylimääräistä osaa olis vaikka myytäväksi.
pitempi akseli jossa toinen poori mahdollista lukkoa varten.
On ne vaan raskaita vehkeitä auton alla ruuvailla. Perä jäi vielä roikkuun pinna pulteista ku
puras jostain syystä kiinni. No jatketaan huomenna ku tuli pimee...
Meillä perän vaihto välityksen parantamiseksi kun joskus oli vaihettu todella tihee perä.
Ostin koko taka akseliston nii ylimääräistä osaa olis vaikka myytäväksi.
Re: Vetoakselien kätisyys
Tuo oli uusi tieto akselit eripituisia.Eihän sen mukaan niitä vois laittaa väärin! Lukonpuolen akselissa lisäboori, oliko se mahurissa vasemalla ja takatuupparissa oikealla...Autot joissa samanlaiset
vetoakselit ei suositeltavaa vaihtaa eripuolille ainakaan noissa raskaasti kuormitetuissa
autoissa, ennen vanhaan ainakin käytännössä totesivat noissa akseliperäisissä. Katoin ev80
perämurikkaa näyttäis että peräpuolessakin on lukkovalmius, linja autoissa jätetty kytkentä
osat pois ellei tilattu lukollista.
vetoakselit ei suositeltavaa vaihtaa eripuolille ainakaan noissa raskaasti kuormitetuissa
autoissa, ennen vanhaan ainakin käytännössä totesivat noissa akseliperäisissä. Katoin ev80
perämurikkaa näyttäis että peräpuolessakin on lukkovalmius, linja autoissa jätetty kytkentä
osat pois ellei tilattu lukollista.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 515
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Vetoakselien kätisyys
Volvolla tuplapoori oikealla niinkuin jariautio kirjoitti , asennus väärin onnistuu muttereilla kiinni vedättämällä (kestää ajaa 20 km ja sitten käy ikävät )
Scaniassa lukko ja tuplat kuulemma vasemmalla .
Mikä välitys Haapajärvellä työn alla ?
Scaniassa lukko ja tuplat kuulemma vasemmalla .
Mikä välitys Haapajärvellä työn alla ?
Re: Vetoakselien kätisyys
Piti alkaa opiskella ,ja tuli uutena asiana,koska periaate ollut ettei akseleiden puolta vaihdeta. Oli varastossa ev80 perä ja vetoakselit, olihan ne erimittaiset n4-5 cm pituusero, lisäksi yllätys vaikka
vetopyörästössä on lukon vastine oli molemmat ! akselit ilman lukonbooria!
Lukolliseen perään ei kai akseleita voi väärinlaittaakkaan..., tuo lukon sijaintipuoli vaihtelee, scanian
k94 takatuupparin takasillassa oli lukon tila vasemalla.
Kannattaa merkkata ennakkoon akselit maali tai ”kirjainmeistimellä” , hinuri siirrossa se sekaannus
voi tulla eteen yllättäin....
vetopyörästössä on lukon vastine oli molemmat ! akselit ilman lukonbooria!
Lukolliseen perään ei kai akseleita voi väärinlaittaakkaan..., tuo lukon sijaintipuoli vaihtelee, scanian
k94 takatuupparin takasillassa oli lukon tila vasemalla.
Kannattaa merkkata ennakkoon akselit maali tai ”kirjainmeistimellä” , hinuri siirrossa se sekaannus
voi tulla eteen yllättäin....