Tulevaisuus kylähulluna...?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Moi,
Liityin juuri foorumille. Mulla on pari vuotta ollut ajatuksissa hankkia täysikokoinen bussi ja tehdä siitä kunnollinen liikkuva yksiö varakodiksi. Taustalla on autoharrastus ja oman kodin rakentaminen, joten perusasiat pitäisi olla hallinnassa.

Viimeisen puolen vuoden aikana kuume on vain kasvanut, ja monta kertaa viikossa tulee pyörittyä nettikoneen ”kuljetuskalusto - linja-autot” -osiossa. Nyt on sitten jo foorumillekin rekisteröidytty. Pahalta näyttää...

Tähtäimessä on keskimoottorinen alle 13m aihio 2000-luvun puolelta. Ehkä Volvo. Liitteenä esimerkkikuva.

Onko joitain malleja joita kannattaa hankkia, ja joitain mitä pitäisi laadullisesti tai muuten ehdottomasti välttää? Mitenkäs säilytys? Kestääkö bussi paremmin ulkona kuin asuntovaunu? Tonttia on puoli hehtaaria mutta bussihallia en haluaisi rakentaa. Autotalliprojekti on menossa mutta ei sinne bussi millään mahdu.

Ruokitaan nyt tätä kuumetta vielä entisestään.
Liitteet
6677B477-6E90-4F19-BAA6-DFD320D40C34.png
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No Carrushan o hyvä, ku paikkailee kattoläpiviennit ja niitit ikkunoiden päältä. Tuo kuvan kampehan on matalin "turisti" vai jopa paikkuri mun silmään? eli vanhaa 3-sarja. Ota joku 5 tai 7 eli nykysistä 9-tonnisista nyt HD, tuo on S? . Vai miten ne menee? Mä oon ihan kujalla =D Kestää pitää pihalla, joskus toki hyvä liikutella, ainakin jos levyjarrut on, tuntuu ruostuvan nekin =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro
on miulla tuossa 2000 vuosmallin mahuri volvo 12 metrinen jos kiinnostaa.carrus 602
+3580440422887
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Noniin, kohta 2 vuotta harkittu että alkaisinkohan kylähulluksi. Nyt se tapahtuu. Kävin tänään katsomassa aihiota, ja tein tarjouksenkin. Scania Irizar PB. Oikein hyvä bussi silloin kun ei ole ruoste ja sähkövikaa. Tässä siis joku isompi sähkövika, ehkä keskuksessa, ja myöskään kaikki automaatin pykäkät ei mene päälle. Moottori käy nätisti ja mitään sivuääniä ei ole. Koeajokin tehtiin. Pykälät eivät mene päälle, mutta ei kuulu pahoja ääniä. Ehkä sähköivika. PAkoputki on poikki ja pientä hitsattavaakin on.

Ilmastointi, Webasto, ym. ym toimii. Pari rengasta joutunee ostamaan. Öljyvuotoja ei ole ja ilmajouset pelaa.

Mutta. on tuo sen verran hieno ilmestys että jonkin verran voi varata korjauksiinkin aikaa. Itse olen melko kokenut ja uskon että pystyn itse tuon saamaan liikenteeseen. Mitatkin ovat juuri sopivat, 12,95m pituutta ja telin kanssa.

Kertokaas nyt että olenko ihan pöhkö. Pitäisikö vaan keskittyä Volvo 9700:ään. Onko nämä Irizarit ihan toivottomia.
Liitteet
Irizar5.jpg
Irizar5.jpg (65.79 KiB) Katsottu 14424 kertaa
Irizar3.jpg
Irizar3.jpg (66.52 KiB) Katsottu 14424 kertaa
irizar2.jpg
irizar2.jpg (87.3 KiB) Katsottu 14424 kertaa
irizar1.jpg
irizar1.jpg (89.42 KiB) Katsottu 14424 kertaa
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Eikös tuo ole jo väyläohjattu?
Autohan kertoo kysyttäessä, mikä sitä vaivaa, ehkei kannata oletuksien varassa rahalla ostaa...
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Minulla ei ole sopivaa testeriä. Mitenkäs tuosta saisi koodit ulos?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos ei muuten saa vikoja ulos niin korjaamolle testiin? Vanhemmastahan saa koodit itsekin ulos vaihdenäytölle, pitäis kai onnistua uudemmassakin. Taitaa olla testi halpa ja mukava kuitenkin verrattuna siihen, että pitäis uuteen ostokseen alkaa vaihteistoremppaa tms. tekemään heti ensimmäisenä.

Esim gr801 vaihteiston pelkän uuden asentoanturin hinta on 1750 +alv, tai tietty joku/jostain voi saada halvemmallakin, purkuosia saa halvemmalla, kun sattuu löytymään, mut siksi ois kiva tietää mikä laatikkoa ahistaa... Voi olla myös esim joku magneettiventtiili rikki tai virraton tms, niin toimii vaan osa vaihteista, jos oletus sähköviasta on oikea. Tai siirtäjä laatikosta mennyt, aika paljon on vaihtoehtoja. Omassa irrottaa kytkin huonosti, niin pykälät sopii huonosti kohdalleen...

Eikös tuo oo sähkökeppi manuaali kuitenkin, kun kytkinpoljin näkyy kuvassa? Paha arvata paremmin vikoja, kun ei tiedä mikä vaihteisto ja mitkä vaihteet ei toimi? Ja toimiiko loput hyvin, huonosti vai vaihtelevasti..
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Scanialla on kyllä niitä opticruise vaihteistoja joissa on liikkeellelähtö kytkimellä. Tosin ne joilla mä oon ajanut on ollut "vilkkuviiksi vaihdekepillä" kuorkkeja
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Scanialta voi kysyä paljonko ylimääräsiä käyntejä , lähinnä vaihteisto .
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Tämä taitaa olla GR801 vaihteisto, eli eikös se ole robotisoitu manuaali. Muut vaihteet toimivat hyvin ja äänettömästi, mutta 4-5 vaihto ei onnistu, eikä pakki mene päälle. Mitään rutinoita tms. ei kuulu. Epäilen sähkö tai hydrauliikkavikaa ohjausjärjestelmässä.

Hinta tällä kuitenkin on semmoinen, että nyt ehkä täytyy ottaa riskiä. Vaikka koko vaihteisto olisi selvä, kannattanee ehkä kuitenkin.
sahuri
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja sahuri »

^Samaa mieltä, hinta jos on kohallaan (vika huomiotu), niin riski kannattaa ottaa. Ehjätkin voi porsia yllättävistä paikoista.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Iski »

Irizarissa on Espanjalaisten omat sähköt eikä niistä aina ota selvää Scanian asentajatkaan, kosteus ongelmia myös yleensä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Pussikuski kirjoitti: 26 Elo 2021 15:26 Tämä taitaa olla GR801 vaihteisto, eli eikös se ole robotisoitu manuaali. Muut vaihteet toimivat hyvin ja äänettömästi, mutta 4-5 vaihto ei onnistu, eikä pakki mene päälle. Mitään rutinoita tms. ei kuulu. Epäilen sähkö tai hydrauliikkavikaa ohjausjärjestelmässä.

Hinta tällä kuitenkin on semmoinen, että nyt ehkä täytyy ottaa riskiä. Vaikka koko vaihteisto olisi selvä, kannattanee ehkä kuitenkin.
Ja jos sä olet tarjoukses jättäny ehdoitta ja myyjä se hyväksyy, ei siinä enää auta empiä, jos ei hamekangasta halua 8)
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Joo, ei ole tapana asioista perääntyä jos on jotain sanottu.
Mielestäni 9000€ vuoden 2004 12,95m pitkästä korkeasta turistibussista ei ole hirveästi. Jos laatikko on pahasti rikki, vaihdan uuden. En minä ole ehjiä autoja ole enää pitkään aikaan ostanut. Kun ostaa rehellisesti rikkinäisen niin se näkyy hinnassa. Muut ovat yleensä täysihintaisia ja piilorikkinäisiä.

Eri asia sitten jos ostaa oikeasti hyvää. Siitä saa sitten jo maksaa, ja minä olen päätynyt siihen että vielä paremman saa ja halvemmalla kun tekee itse.

Lauantaina tuo sitten olisi tulossa.
Liitteet
43023b3b2463fa96-large.jpg
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Gr801 toimii sähköllä ja ilmalla. Netistä löytyy englannin kielisiä manuaaleja hakusanalla "Scania comfort sift", sieltä sit vikakoodien luku ja testiohjelmien läpikäynti niin vika löytyy melko varmasti, jos on ohjauspuolella. Jos on siirtäjä, synkroja tai rattaita hajalla (tai pitkittäisliikkeen vaimennin), sitä se ei luonnollisesti osaa suoraan kertoa, mut pitäs kyl pystyä päättelemään vikakoodeista nekin.

Uusia osia saa ja käytettyjä, laatikon voi korjatakin, jos vika löytyy ja se muuten on kunnossa. Pikku vinkkinä vaihteiston päällä olevan asentoanturin alla majaileva magneetti kannattaa painaa takaisin perille asti alumiiniklöntin sisään ja lukita jollain ei magneettisella paikalleen, tippuu monesti hiljalleen alemmas ja silloin loota ei tiedä välttämättä onko vaihde kytkeytynyt. Tämä näkyy kyllä vikakoodeissa, "pyydetty vaihdetta x mutta kytkeytymistä ei havaittu" tms...

PS. kaikki kertomani perustuu oletukseen että vm 94 ja 04 ohjaus on edelleen samanlainen🤔 ja sitä magneettia tai sen kiinnitys ruuveja ei ole syytä tiputtaa vaihteistoon, eikä muutakaan, arvaapa mistä tiedän että niin saattaa käydä? Mut tuurilla jäi ruuvi niin että sain sen uloskin...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Pussikuski kirjoitti: 26 Elo 2021 21:42 Joo, ei ole tapana asioista perääntyä jos on jotain sanottu.
Mielestäni 9000€ vuoden 2004 12,95m pitkästä korkeasta turistibussista ei ole hirveästi. Jos laatikko on pahasti rikki, vaihdan uuden. En minä ole ehjiä autoja ole enää pitkään aikaan ostanut. Kun ostaa rehellisesti rikkinäisen niin se näkyy hinnassa. Muut ovat yleensä täysihintaisia ja piilorikkinäisiä.

Eri asia sitten jos ostaa oikeasti hyvää. Siitä saa sitten jo maksaa, ja minä olen päätynyt siihen että vielä paremman saa ja halvemmalla kun tekee itse.

Lauantaina tuo sitten olisi tulossa.
Toivotaan, ettei remontin korjuu maksa maltaita, eikös tuossa ollut muutakin, kuin tuo vaihteisto-ongelma?
Mutta onhan Irizar linjakas peli ja tuo PB malli erityisen nätti!
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Sähkövikaa on jonkin verran myös. Ja vähän ruostetta alustassa. Tosin vuodelta 2020 on kymppitonnilla remomttikuittejakin. Toivottavasti ei tule tavaksi… ensimmäinen hankinta on uusi pakoputki. Äänenvaimennin ei näyttäisi olevan pahan hintainen.

Minulla on henkilöautopuolella reilusti kokemusta näistä järjestelmistä ja automaatioinsinööri on koulutus. Se ei tietenkään yksistään sano mitään.

Eli riskiä tässä jonkin verran on, mutta ajattelin että kuitenkin sopivasti. Tykkään myös tämän muotoilusta, ja sillä on aika iso (rahallinenkin) merkitys että kauanko sitä sitten jaksaa katsella.

Suuri kiitos Mikaelille vaihteistovinkeistä. Hyvä tietää että on joku keneltä kysyä kun alan tuota korjaamaan. Muutaman henkilöauton automaattilaatikon ja manuaalilaatikon olen korjannut onnistuneesti. Osien paino ja siirtely tässä vähän hirvittää. Onneksi on traktori etukuormaajalla ja moottorinostin.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja leemu »

Pussikuski kirjoitti: 26 Elo 2021 23:53 Tosin vuodelta 2020 on kymppitonnilla remomttikuittejakin. Toivottavasti ei tule tavaksi…
Se on kulkurihomma melkoisesti kevyempää, kuin linjalla ajelu. Vähän puolikuntoinenkin auto menee monesti vielä vuosia tässä touhussa jos ihan joka risahdukseen ei reagoi kauhealla paniikilla :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja motoku »

onnittelut vaan bussihankinnasta.

aloita se vaihteistoremontti tarkastamalla pitkittäissiirtäjän öljy. se jos on vähissä niin varsinkin 5-4 vaihto kiroiluttaa tosissaan. muutenkin saattaa laatikko tuntua ihan huonolta.

laatikon päällä kuljettajan puolella "klo 2" tienoilla pitkulainen laatikko. Atf:ää pitää olla täyttöropun alalaitaan asti.

tee tuo "korjaus" ihan ensin.

toki koko lootikon öljyt kannattaa vaihtaa. vanha vettynyt kura ei kelpaa edes hampaiden pesuun. muista jälkilisätä se 0.5l mikä menee uuteen suodattimeen.

eli täytä uudet öljyt. käytä autoa minuutti-pari yli 1000r/min. lisää öljyä se puolisen litraa, mikä menee suodattimeen. muistaakseni koko loota imee 12.5 litraa liukastetta. tarkat tiedot löytyy manuaalista. mulla on jos sulla ei oo.

tarkasta varuiksi myös suodattimelle tulevat öljykanavat. itse vedin kanavasta pienen pesismailan kokoisen silikonimakkaran....
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Noniin, nyt on saatu korin sähkö"viat" korjattua. Webasto, ovi, ilmasotinti, valaistus jne eivät toimineet. Syynä oli jumittanut ovimoottori, jota korjatetessa joku oli saanut poltettua takaosassa olevasta virranjakokeskuksesta yhden liuskamuotoisen pääsulakkeen. Sen tarkoitus oli syöttää jatkuvan virran ohi päävirtakatkaisimen. Herkistin moottorit ja vaihdoin sulakeliuskan. Kaikki toimii!. Samalla tuli käytyä kaikki liittimet ym. läpi ja voideltua liittimet.

Sitten vaihteiston kimppuun. Antaa vikakoodit 043, 069, 050, 071, 054. Löysin netistä Scania Opticruisen shop manuaalin josta löytyi selitykset. Uskon että sähkövika. Jatkoa seuraa.
Avatar
Pussikuski
Rattiamiraali
Viestit: 298
Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
Truck: Sca K124 Irizar PB
Location: Mäntsälä

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Pussikuski »

Nyt alan tekemään tästä projektiosioon kattavampaa tarinaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pussikuski kirjoitti: 08 Syys 2021 09:33 Uskon että sähkövika. Jatkoa seuraa.
Eiks kaikki viat oo sähkövikoja kunnes toisin todistetaan?
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Tämä aihe kiinnostaa itseänikin kun viime syksynä tarttui Victor korinen ajokkimersu matkaan vaikka taas piti käydä vaan katsomassa. Vähän tuossa talven alla oli masista kun ei meinannut hommat oikein edistyä eikä päässy mihinkään ajelee. No kevään ekat reissut tuuriin ja halsualle osoitti kumminkin sen faktan todeksi että ei se hulluus ihmisestä lähde jos jonkun näin älyttömän idean on saanut. Bussi tuli ihan yhteisymmärryksessä koko muun perheen kanssa hankittua ja ainoa hankaluus on töiden ja reissujen sovittaminen. Mieli tekis joka viikonloppu lähteä johonkin mutta mennään nyt hiljaiselolla viel. Kesäkuussa on sit kaks reisua ja heinäkuussa ainakin yksi. Tietty kun tulee kolmen viikon loma niin saattaahan sitä johonkin lähteä Rautarouvaa ulkoiluttaa.
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tulevaisuus kylähulluna...?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Työt ja jaksaminen ne mullakin eniten harrastuksia rajoittaa
Vastaa Viestiin