Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Matkaaja84
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Elo 2020 14:17
Location: Pello

Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Matkaaja84 »

Tämän kesän kotimaanmatka sai pipon kireälle kun lemmikkiystävällinen majapaikka tuntui olevan tiukassa. Autosta käytettiin jokainen sentti tavaroiden kuskaukseen joten sardiinit purkissa fiilis sai ajattelemaan tilavaa matkailuautoa. Jotenkin eksyin näille sivuille ja projektikertomuksia on luettu yömyöhään.

Aihioita on jo hiukan katseltu, mutta tietyt kysymykset vielä vailla vastausta. Mikä on se luotettavin ja samalla paras varaosien saatavuudeltaan. Pomppaako ylläpitokustannukset esim. vm. 2000-> busseissa vs 90-luku.

Nyt ajatuksissa 1995-> takamoottorinen volvo ja alle 13m pitkä.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja leemu »

Minen mistään mittään tiiä, mutta näppituntumalta sanoisin että -90 luvun kalustoon löytyy vielä hetken aikaa osia purkaamoilta=edullisempaa ylläpitoa.
Mitä uudempaan mennään niin remonttien ja osien hinnat kohoaa exponentiaalisesti (eiks oo hieno sana :shock: :lol: )

Mää tein patenttiratkaisun: mulla on seitenkasi kaania, osia saa jo huonosti tai ei ollenkaan, mutta monia sellaisia mitä uudemmista hajoo ei ole tässä ollenkaan, ei oo yksikään releventtiili tai abs anturi sohlannu eikä ole tarvinnut vaihtaa ilmapussin lautasia :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Matkaaja84
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Elo 2020 14:17
Location: Pello

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Matkaaja84 »

70 ja 80- luvun bussit tuli kouluajoilta liiankin tutuksi ja niillä oltiin usein tien poskessa. Työkalut pysyy käsissä ja raskaankaluston huolto ja korjaus on tuttua puuhaa. Kuorma-autoissa vedenjakaja on tuossa 2008-2010 paikkeilla jolloin alkoi tulemaan kaikkea mitä ei tarvita, mutta miten lienee linja-autoissa.

Ja kaikki vinkit tervetulleita. Näkyy paljon myynnissä ylipitkiä aihioita johon voisi tietämättä helposti päätyä. Ei sillä etteikö sitä voisi harkita, mutta romuraudan hinnalla. Kuitenkin haluaisi projektin jossa saisi keskittyä varustelemaan. Hitsaukset ja moottorinvaihdot jätän aikataulusyistä nyt välistä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

B10M alle 13m 2,55m leveä happoteräs-Carrus olisi nyt valintani. Kesikiovella ja jatkamattomalla akselivälillä. Mielellään täysmittaisella vaihdekepillä. Mitä vähemmän eletroniikkaa sen parempi. Purkaamot ovat täynnä osia 90-lukulaisiin.

Tuossa pihallani lojuvassa hollantilaisen koripajan versiossa ei toteudu kuin tuo vaihdekeppi, keskiovi, pituus, leveys ja akseliväli. Niin ja vuosikymmenkin on 80
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jäsen Rosvolinna kirjoittelee viisaita, noilla minäkin lähtisin jos aihiota hakisin.
Aika harva tuollaista vanhaa miinaa tahtoo, enkä sitä todelliseksi vaihtoehdoksi ajatellutkaan :lol:
Lienee samassa tahdissa sitä ylimääräistä tauhkaa on siunaantunut busseihin kuin kuorma-autoihinkin :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sanoisin että tuosta pitkäkeppisyydesä ei kannata pitää kynsin ja hampain kiinni, rajaa valinnanvaraa aika merkittävästi, eikä EGS systeemi sinänsä mitenkään ylenpalttisen monimutkainen tai vika-altis ole. Robottivaihteet jättäisin mäkin suosiolla pois.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Jos vain ”pystyy ja kykenee” ajamaan viime vuosituhannen kalustolla, niin ehottomasti vanhan hankinta on kannattavampaa, mutta jos tarvittee uuden, nin ei ittiään kannata kiusata varsinkaan vapaa-aikanaan ajoneuvolla, jota häpee.
Mitä mullistavaa ja lomalla olevan elämää helpottavaa löytyy tämän vuosituhannen aihiosta?
Itse en keksimälläkään keksi, tommosessa 113 Scanjassa on jo kaikki tarvittava, matkailuvarustelun joutuu, tai pikemminkin saa sitten ihan itte rakentaa mieleisekseen...
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reissureki kirjoitti: 12 Elo 2020 11:14 Jos vain ”pystyy ja kykenee” ajamaan viime vuosituhannen kalustolla, niin ehottomasti vanhan hankinta on kannattavampaa, mutta jos tarvittee uuden, nin ei ittiään kannata kiusata varsinkaan vapaa-aikanaan ajoneuvolla, jota häpee.
Mitä mullistavaa ja lomalla olevan elämää helpottavaa löytyy tämän vuosituhannen aihiosta?
Itse en keksimälläkään keksi, tommosessa 113 Scanjassa on jo kaikki tarvittava, matkailuvarustelun joutuu, tai pikemminkin saa sitten ihan itte rakentaa mieleisekseen...
Kyllä se näin taitaa olla, että justiin joku -90 lukuinen laite on kokonaistaloudellisesti viisain tällä hetkellä.
Autoja on vielä ajossa ja pikkuhiljaa poistumassa, eli osia löytyy sekä kaupan hyllystä, että purkaamoilta.
Ei ole monimutkaisia saastelaitteistoja ja sähköistäkin selvinnee pitkälti vielä yleismittarilla.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mulla 1979 Volvo. Täytettyään 40 vuotta se halusi uudet ilmapussit. Luotettava auto, 17 vuotta ajettu, vaativiakin reissuja. Oon ollut mukana kuudessa 2001-2011 vuoden projektissa. Asia on kuitenkin niin että kun ollaan lähdössä oikeasti kauas niin silloin lähdetään tällä vanhalla Volvolla. Ei ole koskaan temppuillut reissussa, siinä ei ole minkäänlaista elektroniikkaa ja releitäkin on vain kaksi, vilkut ja pitkät valot.

Tuollainen 90 lukuinen on mun silmissä pommi. Ruostunut, täynnä releitä ja piirilevyjä, hapettunutta ilmapuolen tekniikkaa ja joka puolelta vähän rikki. 2000 lukuisten ylläpitoon ei riitä selkänahka, ei riitä toimintatonni vuodeksi vaan lähinnä päiväksi kun jotain aletaan toisten toimesta tutkimaan.

Tein kuukausi sitten valinnan. Sovin kaupat 2003 mallin bussista ja menin sitä hakemaan. Joku releventtiili jumahti siitä hakupäivänä, bussi jumittui Helsinkiin. Palasin puolimatkasta kotiin, hommasin osia vanhaan volvoon ja kunnostin sen. Nyt kestää taas pitkään, osat löytyy brasilialaisesta verkkokaupasta ja niiden etsiskely on jo harrastuksen suola.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ite ajelen vasta-alkajana tuollaisella 90-luvun alun kotimaisella tuotteella, Volvo B10M jonka päällä Lahti Eagle 451 -kori. Sen mitä minä ymmärrän aiheesta, Carrus ja Lahti ovat koko lailla hyvä idea korien kannalta, Volvo taas alustan kannalta. Ruostuu se Volvokin, mutta ainakaan tuo mulla oleva ei ollut vielä 29 vuoden aikana onnistunut kehittämään lehtevää liiaksi.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Aihioita on jo hiukan katseltu, mutta tietyt kysymykset vielä vailla vastausta. Mikä on se luotettavin ja samalla paras varaosien saatavuudeltaan. Pomppaako ylläpitokustannukset esim. vm. 2000-> busseissa vs 90-luku.

Nyt ajatuksissa 1995-> takamoottorinen volvo ja alle 13m pitkä.
[/quote]


Aloittais vaikka
1Autotyyppi bussi 2-3 aks korkeudet ym huomioiden ajokortti

Bussi josta alkaa rakentamaan ns hylsystä> ...vaatii aikaa, talvityötilakin eduksi,ennenkaikkea innostusta ja jonkin
verran moniosaajan taitoja ja ettei aloita projektina liian suurta, ja jää puolitiehen,,, työn ostamalla tuskin onnistuu
kohtuu hintaan teettämään ja ensin riittävän hyvä rakennussuunnitelma ( tältä palstalta saa hyviä ideoita ja ohjeitakin
on tarjolla ..) ehkä materiaali ( sisustus , sähkö,ym) kust liikkuu 3-15 tonnin suurusluokassa/ auto tai ?
Tai jo matkailuautoksi rakennettu sopivia jolla voi matkailla heti tekn kunnossa / toimiva matkailuvarustus
ja parannella/ varustella omat käyttöön sopivaksi,, autoja löytyy varsinkin syksyllä.



Tekn
Vanhemmat 90>
Euro1 90—-n96 vanhaa yksinkertaista tekniikkaa
Euro 2 autot tuli n96 vuonna ( moottorit muuttui sähköisesti ohjatuiksi ym sähköpuoli lisääntyi)
Euro3. 2000 luvulla vaihteen jälkeen moottorit monimutkaistui ja sähkö johdot vähetyi can väylät tekn .
( esim k autiåon kaksois peili 90 luvulla 7 johtia, 2000 luvulla 5 johtoa+piirilevy peilissä)

Euro4,5,6 tekn ongelmat lisääntyy , alustan köytökustannukset yllättävän suuret pajonajetuissa.

Tulevaisuudessa varmaan kiinnostus muuttuu kun sähkö piirilevyt, boxit , can väylät alkaa olla tutumpia
kuin vanha (runkomaadoitus, johto/ kytkin tekn ja muutama sulake = voi nuiret kysytään miten nuo toimii...)




Kun sopuva löytyy kannattaa tutkia korjaushistoriaa ja ennen kaikkea alustan kunto arvioida työmäärä, samat oli hankinta
kriteerit ( volvo mahuri tai neoplan liineri ykkösenä) mutta scania tuli ostettua, tärkein runko tuli tutkittua ennen ja jälkeen
kaupan myös korj/ kats ins silmin, ( tehtiin täyd alustapesu ja öljytty ehkä kesäkäytössä tilanne pysyy nykyisenä.)

Oli edellinen melkoisen raha määrän käyttänyt tekniikan kunnostukseen ( auto vm98, edellinen11-14 vuodet matkailubussina,
14 alkaen muutin M1 ) , vaikka ostanut ns firman liik olevan varaautona olevan, ja joutuu tekemään moottorille, vaihteistolle
ohjauslaitteille ym yli 20 tonnin edestä kunnostusta, kertyy hintaa muun retkivarustelun päälle turhan paljon. (Ei pelottelua mutta tälläinenkin voi osua kohdalle kun rivistä ostaa bussin)
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

No nythän tuli lunta tupaan ja melkein itku pääsi tältä aloittelijalta, kun tätä palstaa luki.
Että tuli täysi paska hommattua, kun 2000-lukulainen on pihassa. :(

Kuvittelin, et kun on lietolainen carrus, volvon alusta ja alle miljoona menty, vois olla tulevaisuutta pyöriä muuallakin kuin takapihalla.
Mutta edellä luettuna, onkin oltava miljoona taskussa ja mikään ei toimi ja minnekkään ei kannata kotoa lähtee. :shock:

No, kulkurille vaihtoehto.
Menen takapihalle, astun laivaan, istun ruoriin, rupean pörisee, niinku pikkupoikana romuautossa, ja kuvittelen meneväni jäämerelle :roll: kalaan tai talvehtimaan 8) Portugaliin! :lol:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kyllönen uudetkin pelaa ja jos tietokone pysyy näpeissä tai hankkiutuu tutuksi jonkun kenellä on mahdollisuus päästä käsiksi auton tietokonejärjestelmä, vian haku voi monesti olla helpompaakin kuin vanhassa. Toki uudemmissa tulee välillä myös "turhia vikoja", mutta en ainakaan itse karttaisi niitäkään väkisin. Kulkuri bussissa kuitenkin pääosin asutaan ja välillä ajetaan verrattuna normaaliin linja-auto käyttöön ja kyllä niihinkin purkuosia saa ja paljon pystyy myös "ranettamalla" korjaamaan niinkuin vanhojakin..

Ja onhan uudempi aina uudempi ja silloin ehkä enemmän tulevaisuutta jäljellä ja puhkiruostumiseen pidempi aika jäljellä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
VOYAGER
Rattimajuri
Viestit: 194
Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
Truck: 9700 B12B
Location: Koli
Member id: 438

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja VOYAGER »

Eipä mittään.
Kuhanpahan uhalla nillitin tänne palstalle. :lol:

Kyllä hyviä neuvoja olen saanut täältä ja erityisesti henk kohtaisesti Lahti32:lta, KIITOS!. Ymmärrän hyvin, jos on tosiaan käyny noin köpelösti, et piti puolimatkasta samanlaista ja ikäistä kiitäjää hakiessa kääntyä takas, kuin itellä tää hankinta. Varmasti KYRSII! :? ( tai sitten ei) :lol:

Mulla oli kauhia tuska jo heti 40-vuotta sitten saada tommonen tupperia isompi työn alle. Ei vaan myyty, vaikka kahdesti oli romaaniautosta paras tarjous. Sitten alkoikin velkaa sen verran yrittäjänä kertyä, et ei kerinny ajatellakkaan moisia projekteja. :)

Mutta nyt, jos terveys sallii, ja emäntä suo, ja raha riittää, on aikaa harrastaa ja nakerrella tota hankintaa. Kovasti on saanut vähiä hiuksia päästä harvennella ja nenää kaivella anatomiaan tutustuen jo purkuvaiheessa. Paljon on erilaisia ratkaisuja ja varusteita valittavana. Ja kovasti harmittaa, kun projekti tiaisen tallissa, ja kädet syyhyää pirusti. Mutta syyhy loppuu aika äkkiä, kun menee avokäsin kokeilee vaikka johtovetoja -15 lämpötilaan. :shock:

Jonkun verran kateltu näitä aihioita ja kaverille linjaliikenteeseen käyty saksasta bussia etsimässä. Mutta ei silti ole röntkenkatsetta, millä näkis syvällisimmin kohdetta. Käytetty on käytetty, ja tosi on, et jo henkilöautoissa olen alkanut vihaamaan tota datapuolta. Et siinä olette ihan oikeassa, vaikeeksi on menny tavan mustanäpin korjaukset. Eikä noi testeritkään annna välttämättä kuin suuntia. Pitäis ihan mielenkiinosta laittaa autocom kiinni tohon volvoon, pääseekö sisälle ollenkaan. Pikkupuolella kyllä. :roll:

Et tälleen hulluutta jatkaen, ja hyviä ja vielä parempia hankitoja Hulluille Toivottaen! Nythän on ostajan markkinat! :twisted:


Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! :mrgreen:
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mikaeli kirjoitti: 05 Helmi 2021 07:45 Kyllönen uudetkin pelaa ja jos tietokone pysyy näpeissä tai hankkiutuu tutuksi jonkun kenellä on mahdollisuus päästä käsiksi auton tietokonejärjestelmä, vian haku voi monesti olla helpompaakin kuin vanhassa. Toki uudemmissa tulee välillä myös "turhia vikoja", mutta en ainakaan itse karttaisi niitäkään väkisin. Kulkuri bussissa kuitenkin pääosin asutaan ja välillä ajetaan verrattuna normaaliin linja-auto käyttöön ja kyllä niihinkin purkuosia saa ja paljon pystyy myös "ranettamalla" korjaamaan niinkuin vanhojakin..

Ja onhan uudempi aina uudempi ja silloin ehkä enemmän tulevaisuutta jäljellä ja puhkiruostumiseen pidempi aika jäljellä.
Onko tuo ”Kyllönen” tottijärvisten murretta, vai näppäilyvirhe :?:
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Joo, eiköhän se oo puhelimen automaattikorjauksen näkemys sanasta "kyllähän" :evil:
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mikaeli kirjoitti: 05 Helmi 2021 21:44 Joo, eiköhän se oo puhelimen automaattikorjauksen näkemys sanasta "kyllähän" :evil:
Juu, sattui vain sopivasti silmään tuttuna sukunimenä :lol:
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Timppa »

On sitten alottelija tai kokeneempi , kannattaa kiinnittää Volvon taka-akselien " banaaneihin " Carus 2006 mallisessa meni vaihtoon

katsastuksessa katsurin kommentti ei saa hitsata . Oli kuulemma hyvässä maalissa mutta ei kestäny koputella , sisältä ruostunu !
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mikä on taka-akselin banaani?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

neppi kirjoitti: 06 Helmi 2021 13:16 Mikä on taka-akselin banaani?
Banjo , takasilta, vetävän akseli,, yleisiä ongelmia maalin allaruosteetenee, norjan busseissa vakiohäiriö ,,,
pesuja jos tehtäis hidastuis tai koputeltais irto maali riittävän ajoissa pois, muutta tuohanon helppo vaihtaa
ja taitaa käytetyjä löytyä ( sama ? kuin kuorma autoissa/ aks perä type?)
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Ei banjo, vaan banaani. Toki ne banjotkin ruostuu välillä puhki.
Mut Timppa varmaan tarkoitti tätä "air spring memberiä".
Banaani.pdf
(92.13 KiB) Tiedosto ladattu 328 kertaa
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

just näin
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

jomi609 kirjoitti: 06 Helmi 2021 15:13just näin
Ok luki häiriö ihmettelin kun banjoja hitsattu,”,kyllä noita jousitukia ennen hitsattiin”; ehkä nykyään kielletty molemmat, tai voihan ne olla niin pehmeitä ettei paikkaus auttaisi.

Onko saatavana muuta kuin alkup mikä on hinta nykyrahalla?
Viimeksi muokannut BussMAN, 07 Helmi 2021 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos hitsaa ennen katsastusta ja kunnolla, se kelpaa yleensä, vaikka periaatteessa ei saisi "irtonaisia" rungon, akseleita ym. osia hitsata mitkä voidaan vaihtaa. Mutta jos hylätään katsastuksessa ja ohjeeksi tulee että vaihdettava, sitä pitäisi noudattaa. Ja korjausta hitsaamalla ei hyväksytä (pitäisi hyväksyä), koska oikea sitova korjausohje on annettu. Ja toki sitä.myös silloin valvotaan tarkemmin.

Esim jousen yläpuolen palkki Scanian veto-akselilla saadaan lähtökohtaisesti korjata hitsaamalla, jos se on alunperin tai myöhemmin hitsattu kiinni auton korirakenteisiin, eli "ei voida vaihtaa uuteen". Rungossahan se on pulteilla. Toki valmistajan ohjeita tulee noudattaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
MikaJZ
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Helmi 2021 13:46
Truck: B10M Carrus VEGA
Location: Nurmijärvi, Klaukkala

Re: Aloittelijalle neuvot bussin hankintaan

Viesti Kirjoittaja MikaJZ »

Moi,
olisi tarjolla edulllisesti hyväkuntoinen Volvo B10M Carrus Vega110, minkälainen olisi tämä verme aihiona? Onko kokemuksia, vai kannattaako unohtaa.
Testiajot suoritettu, ei ole paikkuri kuitenkaan välitysten osalta.
Vastaa Viestiin