Bussin valinta

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Roma_Kou
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Marras 2020 03:16
Location: Kouvola

Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja Roma_Kou » 05 Marras 2020 06:40

Terve!

Olen nyt etsimässä bussi projektiin ja tulis kysyttävä..

D1 löytyy eli auton pituus ja uudet määräykset ei vissi koskee minua. Mutta. Onko muita "ongelmia" silloin kun rekisteröity linja-autoksi? Esim Eu;ssa? digi-piirturi käyttö pakollinen? Jokaisessa penkeissä pitää olla oma remmi tai sit jotain sellaista mitä vois olla mauton? Saanko kattoa kaikki bussit vai onko jotain merkkiä Suomessa tehty esim erikokoiset kuin saa ajaa Euroopassa ? Kiitos!

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3197
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Marras 2020 08:35

Siellä on paljon 2,6m leveitä D-autoja myynnissä. Ne voi kiertää hieman kauempaa. Niitä ei linja-autona voi pitää ilman poikkeuslupaa. Luvan varmaakin saa, mutta minä en ainakaan saksalaisen poliisin kanssa jaksaisi vänkätä saako tuolla ajaa vai ei.
Life is a beach and then you dive

Avatar
setrailija
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
Viesti:

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja setrailija » 05 Marras 2020 10:33

Moro

Alle 16 paikkaisessa (ei kaupallinen) yksityiskäytössä olevassa linja-autossa ei ole ajopiirturin käyttö pakkoa.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1727
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja Jule » 05 Marras 2020 19:15

Mitenköhän tuo D1 pykälä menee eu-tasolla? Onko tämä painorajoitus peräisin direktiivistä, vai suomalaisen virkamieskoneiston oma keksintö? Jos se on direktiivissä, niin todennäköisesti sillä D1:llä ei ajeta yli 7,5 tonnista, tai mikä se raja nyt olikaan.
setrailija kirjoitti:
05 Marras 2020 10:33
Moro

Alle 16 paikkaisessa (ei kaupallinen) yksityiskäytössä olevassa linja-autossa ei ole ajopiirturin käyttö pakkoa.
Koko Euroopassa, vai vaan Suomessa?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 05 Marras 2020 22:27

Ruotsissa myös vapautettu mutta Norjassa ei.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 349
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 06 Marras 2020 10:56

Jule kirjoitti:
05 Marras 2020 19:15
Mitenköhän tuo D1 pykälä menee eu-tasolla? Onko tämä painorajoitus peräisin direktiivistä, vai suomalaisen virkamieskoneiston oma keksintö? Jos se on direktiivissä, niin todennäköisesti sillä D1:llä ei ajeta yli 7,5 tonnista, tai mikä se raja nyt olikaan.
Se rajoitus on vain pituudesta, 8 metriä, ja on lähtöisin direktiivistä. (Se 7500kg painoraja on kuorma-autopuolella.)

Direktiivi mainitsee kyllä että:

" Ennen 19. tammikuuta 2013 myönnettyä oikeutta ajamiseen ei voida mitätöidä tai millään tavalla muuttaa tämän direktiivin säännösten nojalla."

Eli siis jos on saanut D1-ajo-oikeuden viimeistään 18. tammikuuta 2013, sillä saa ymmärtääkseni tuon perusteella ajaa yli 8-metristä, korkeintaan 16 matkustajalle rekisteröityä linja-autoa muuallakin EU-alueella.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
seepra
Rattimajuri
Viestit: 204
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Tupos Express / 451
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja seepra » 08 Marras 2020 09:17

Onko se edelleen niin, että D-vehkeissä saa olla kyydissä rajoitetusti väkeä muusta kuin omasta ruokakunnasta, jos ei sitten ole ammattipätevyyksiä voimassa?

Ite rekisteröin auton M1 useastakin syystä:

- Mulla ei ole korttia linjuriin
- M1 saa ajeluttaa ilmeisesti ketä huvittaa kunhan on korkeintaan 1+8
- Liikennevakuutus on suht edullinen (80 e vuodessa täysilä bonareilla)
- IF myönsi täyskaskon tuulilasivakuutuksella
- Kuskin paikan ei tartte olla takaa suojattu matkailuautossa, voi rakennella vapaammin
- Jos on ABS:t, niskatuet ja lannevyöt kaikille, saa ajaa satasta
- Jos ottaa auton pois liikennekäytöstä kun ei aja sillä, ei dieselverotkaan näyttele isoa roolia
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1727
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussin valinta

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Marras 2020 13:37

seepra kirjoitti:
08 Marras 2020 09:17
Onko se edelleen niin, että D-vehkeissä saa olla kyydissä rajoitetusti väkeä muusta kuin omasta ruokakunnasta, jos ei sitten ole ammattipätevyyksiä voimassa?
D1 autossa saa olla muistaakseni 4 kaveria mukana.. Mielestäni se pykälä oli kirjoitettu jotenkin niin että D1 ajokortilla ajettavaa ajoneuvoa tjsp, eli juuri sopivan tulkinnanvaraisesti kirjoitettu.

Vastaa Viestiin