Sivu 1/1

Bussin valinta

Lähetetty: 05 Marras 2020 06:40
Kirjoittaja Roma_Kou
Terve!

Olen nyt etsimässä bussi projektiin ja tulis kysyttävä..

D1 löytyy eli auton pituus ja uudet määräykset ei vissi koskee minua. Mutta. Onko muita "ongelmia" silloin kun rekisteröity linja-autoksi? Esim Eu;ssa? digi-piirturi käyttö pakollinen? Jokaisessa penkeissä pitää olla oma remmi tai sit jotain sellaista mitä vois olla mauton? Saanko kattoa kaikki bussit vai onko jotain merkkiä Suomessa tehty esim erikokoiset kuin saa ajaa Euroopassa ? Kiitos!

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 05 Marras 2020 08:35
Kirjoittaja Rosvolinna
Siellä on paljon 2,6m leveitä D-autoja myynnissä. Ne voi kiertää hieman kauempaa. Niitä ei linja-autona voi pitää ilman poikkeuslupaa. Luvan varmaakin saa, mutta minä en ainakaan saksalaisen poliisin kanssa jaksaisi vänkätä saako tuolla ajaa vai ei.

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 05 Marras 2020 10:33
Kirjoittaja setrailija
Moro

Alle 16 paikkaisessa (ei kaupallinen) yksityiskäytössä olevassa linja-autossa ei ole ajopiirturin käyttö pakkoa.

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 05 Marras 2020 19:15
Kirjoittaja Jule
Mitenköhän tuo D1 pykälä menee eu-tasolla? Onko tämä painorajoitus peräisin direktiivistä, vai suomalaisen virkamieskoneiston oma keksintö? Jos se on direktiivissä, niin todennäköisesti sillä D1:llä ei ajeta yli 7,5 tonnista, tai mikä se raja nyt olikaan.
setrailija kirjoitti: 05 Marras 2020 10:33 Moro

Alle 16 paikkaisessa (ei kaupallinen) yksityiskäytössä olevassa linja-autossa ei ole ajopiirturin käyttö pakkoa.
Koko Euroopassa, vai vaan Suomessa?

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 05 Marras 2020 22:27
Kirjoittaja Lahti32
Ruotsissa myös vapautettu mutta Norjassa ei.

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 06 Marras 2020 10:56
Kirjoittaja Geekuality
Jule kirjoitti: 05 Marras 2020 19:15 Mitenköhän tuo D1 pykälä menee eu-tasolla? Onko tämä painorajoitus peräisin direktiivistä, vai suomalaisen virkamieskoneiston oma keksintö? Jos se on direktiivissä, niin todennäköisesti sillä D1:llä ei ajeta yli 7,5 tonnista, tai mikä se raja nyt olikaan.
Se rajoitus on vain pituudesta, 8 metriä, ja on lähtöisin direktiivistä. (Se 7500kg painoraja on kuorma-autopuolella.)

Direktiivi mainitsee kyllä että:

" Ennen 19. tammikuuta 2013 myönnettyä oikeutta ajamiseen ei voida mitätöidä tai millään tavalla muuttaa tämän direktiivin säännösten nojalla."

Eli siis jos on saanut D1-ajo-oikeuden viimeistään 18. tammikuuta 2013, sillä saa ymmärtääkseni tuon perusteella ajaa yli 8-metristä, korkeintaan 16 matkustajalle rekisteröityä linja-autoa muuallakin EU-alueella.

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 08 Marras 2020 09:17
Kirjoittaja seepra
Onko se edelleen niin, että D-vehkeissä saa olla kyydissä rajoitetusti väkeä muusta kuin omasta ruokakunnasta, jos ei sitten ole ammattipätevyyksiä voimassa?

Ite rekisteröin auton M1 useastakin syystä:

- Mulla ei ole korttia linjuriin
- M1 saa ajeluttaa ilmeisesti ketä huvittaa kunhan on korkeintaan 1+8
- Liikennevakuutus on suht edullinen (80 e vuodessa täysilä bonareilla)
- IF myönsi täyskaskon tuulilasivakuutuksella
- Kuskin paikan ei tartte olla takaa suojattu matkailuautossa, voi rakennella vapaammin
- Jos on ABS:t, niskatuet ja lannevyöt kaikille, saa ajaa satasta
- Jos ottaa auton pois liikennekäytöstä kun ei aja sillä, ei dieselverotkaan näyttele isoa roolia

Re: Bussin valinta

Lähetetty: 08 Marras 2020 13:37
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 08 Marras 2020 09:17 Onko se edelleen niin, että D-vehkeissä saa olla kyydissä rajoitetusti väkeä muusta kuin omasta ruokakunnasta, jos ei sitten ole ammattipätevyyksiä voimassa?
D1 autossa saa olla muistaakseni 4 kaveria mukana.. Mielestäni se pykälä oli kirjoitettu jotenkin niin että D1 ajokortilla ajettavaa ajoneuvoa tjsp, eli juuri sopivan tulkinnanvaraisesti kirjoitettu.