Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noita laskelmia on puolesta ja vastaan.
Lopputulos riippuu niin monesta seikasta.

Minun kohdalla ei kuitenkaan toistaiseksi ole kuin bensa tai diesel ja kilometrejä sen verran vähän että niilläkin tasoihin menee.

Etanolia käytellyt kesäisin kyllä mutta ei silläkään suurta rahallista etua saa.

Aurinko sähköäkin useaan otteeseen laskeskeltu mutta paremman tuoton saa sijoitetulle pääomalla vaikka pörssiosakkeista.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4202
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onhan se usein niinkin että lasketaan niin kauan että lopputulos miellyttää.

Paljon ajavana olen konkreettisesti huomannut että ratkaisuni on toiminut. Kalliit huoltokuukaudet loistavat poissaolollaan, huolto ohjelmaa ei ole ollenkaan.
Kesälomareissu onnistui ilman euronkaan polttoainekuluja. En tule ostamaan enää yhtään polttomoottoriautoa, bussilla ajelen vähäisiä reissuja ja pakettiautolla haen polttopuita kun entiset loppuu.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eilen vähän tutkin internetin ihmeellisestä maailmasta, tarttis olla pienempi perhe ja asua lähempänä mummilaa, jos aikois kaikki ajot ajaa sähköllä. Eli siis tällä hetkellä sähköauto sopii vain pienelle tai keskikokoiselle perheelle keskipitkään ajamiseen?

Nissanin sähköpaku vois olla muuten toimiva, mutta jää kantama auttamatta lyhyeksi ja meidän sirkuksen kans ei kyl kovin pitkiä tankkaustaukoja pidellä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4202
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Meillä on myös iso perhe ja hyvin tai siis just mahdutaan kahteen sähköautoon. 7-9 paikkaisiakin on, Tesla Model X, Opel eSafira, Maxus ja Tesla Model S lisäpenkillä.

Tuo Ooppeli on saatavana myös Sitikkana ja Toyotana, perustuu sähköpakuun.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Aihe kiinnostaa varmasti kaikkia liikkuvia ihmisiä, harrasteena liikkuvista puhumattakaan.
Onhan se hyvä, jos on löytänyt itselleen sopivan ratkaisun liikumiseen ja pystyy vielä kulujakin alentamaan. Ainoa mitä ei voi ennakoida on talous- ja liikennepoliittiset valtiovallan päätökset.

Moottoripyörissä ei ole vielä edes tarjolla realistista vaihtoehtoa polttomoottorille. Zerot ja mitä muita edes onkaan ovat harvassa käytettynä ja kalliita sekä uudet huonosti saatavilla ja erittäin kalliita. Mutta sehän ei ole ongelma jos on rahaa.

Sitten toinen juttu on ne äänet ja se bensan tuoksu. Kaikkihan eivät niistä pidä. Itse en pidä sähkömoottorin ja voimansiirron vinkunasta sähkömoottoripyörissä. MotoE on hyvä ikkuna tulevaisuuteen kurkkaamiseen. Niiden tehot on kuitenkin viritetty niin korkeiksi ettei niillä voi ajaa kuin varttitunnin. No kisavehkeet erikseen mutta kun käytännössä siviilituotanto on sähkömopoluokkaa Kiinasta niin ei kiitos.

Minulla on useita akkulaitteitavpäätynyt SER-konttiin jäteasemalle. Akkujen surkea kesto on ollut syynä. Sähköruohonleikkurin annoin ilmaiseksi uuden tieltä pois ja nyt on alkanut olla kestoa kun on 40V systeemi. Laatulaitteet tulee köyhälle halvimmaksi vaikka kassalla kirpaiseekin.

Täytyy kyllä antaa tunnustusta japanilaiselle laadulle. Lexuksen mittarissa on 408000 ja kunhan saan xenonpolttimot vaihdettua niin ei pitäisi olla mitään vikoja leimalle. Viime vuonna läpi huomautuksitta. Bensaa palaa 8,3 sadalla sekalaisessa ajossa. Ei huono vanhalle malmikasalle :) ja sähköllä pääsee pintakaasulla joskus parikin kilometriä.

Noista suoerchargereista: sellaisia taisi olla Pyhtäällä Sirius-elämyskeskuksen yhteydessä, mutta täältä on sinne matkaa noin 70km joten ei kovin kätevää latailla. Tuo latausinfra onkin se mikä ahdistaa tulevaisuudessa sähköautoilua.
Ellei sitten ajele vain kodin ja työpaikan väliä. Muualla saattaa tulla ruuhkaa. Toivottavasti tämäkin ongelma ratkeaa demokraattisesti eikä valtiovallan mahtikäskyllä pakottaen.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ihan mielenkiinnosta lahti32 kun olet vissiin laskeskellut tarkoin ja sulla on tietotaitoakin tehdä realistinen laskelma.

Saitko minkälaista tuottoa laskettua sijoitetulle pääomalle nykypäivän sähköautolle vs polttomoottoriauto?

Samoin mimmonen tuotto sille sun aurinko järjestelmälle vs otettuna se sähkä verkosta?

Töissä monella hinku uusille sähköautoille mutta laitelleet polttomoottoriautoja kun laskeskelleet tarkemmin.

Mulla myös useampi aurinko panelikauppias käynyt mutta kun sähköalan ammattilaisilla lasketuttanut tuottoja niin ei oo päässyt semmosiin lukemiin että oisin investoinut niihin.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Moni ostaa vielä yli 20000€ polttomoottoriauton siinä uskossa että niillä saa ajaa ainakin seuraavat 15-20 vuotta. Muutenhan sellaisen ostossa ei ole järkeä. Autokauppa sakkaa herkästi ja muutenkin jo toimitusvaikeuksia nykyisessä tarjonnassa. Kova rakennemuutos ehkä tulossa autoalalle varsinkin huoltotoimintaan.
Raskasliikenne ja niiden edunvalvonta ei kyllä tykkää tästä sähköhehkutuksesta muiden kustannuksella. Saas nähdä kuinka käy.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Toi raskasliikenne on kai niin hankala kysymys ettei siitä julkisesti juuri uskalleta puhua, työkalu vie polttoainetta noin 1000 litraa viikossa (4 vrk), jos se muutetaan sähköksi, paljonko akkuja autossa pitää olla mukana?

Ja toinen vielä tärkeämpi kysymys, missä ne akut ladataan esim pudasjärven korvessa, helsingin teollisuusalueella tai vaikkapa jonkun tehtaan pihassa. Vaatii melkoisen sähköliittymän vaikkapa hirvaskankaan absille kun kaikki +50 rekkaa pistetään yöksi laturiin. Monivuoroautoissa tämäkään ei onnnistu vaan akut pitäisi ladata 45 min tauon aikana.

600 litraa dieseliä, biodieseliä tai kaasua tankkaa asemasta riippuen 7-15 min aikana🤔
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1283
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Pyöreästi 100 kwh on alle 10 litraa polttoainetta, yhdistelmä 68/76 ton kokop ( nykypainoilla ) kuluttaa dieseliä 50-70 litraa satasella, jos yhdenpäivän energia olis akuissa mukana keskiarvo 500 km/ pv (400-700) yhdellä kuskilla, tarvittais karkeasti 4000 kwh akusto paino latauslaitteineen? kg , vähentääkö se kantavuutta riippuu voimasiirtotekniikan painoerosta ( di polttoaine painaa 500 kg luokassa)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4202
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

eagless kirjoitti: 27 Heinä 2021 11:38 Ihan mielenkiinnosta lahti32 kun olet vissiin laskeskellut tarkoin ja sulla on tietotaitoakin tehdä realistinen laskelma.

Saitko minkälaista tuottoa laskettua sijoitetulle pääomalle nykypäivän sähköautolle vs polttomoottoriauto?

Samoin mimmonen tuotto sille sun aurinko järjestelmälle vs otettuna se sähkä verkosta?

Töissä monella hinku uusille sähköautoille mutta laitelleet polttomoottoriautoja kun laskeskelleet tarkemmin.

Mulla myös useampi aurinko panelikauppias käynyt mutta kun sähköalan ammattilaisilla lasketuttanut tuottoja niin ei oo päässyt semmosiin lukemiin että oisin investoinut niihin.
Sähköautoiluni säästää noin 9000 euroa vuodessa ja aurinkopaneelit maksavat itsensä takaisin 10 vuodessa. Aluksi laskin että 11 vuotta mutta kokemus mitä tulee tuotantoa niin kylläpäs tuottaa suunniteltua tehoa ja homma kannattaa.

On totta että ns kauppiaiden tarjoamissa voimaloissa ei ole useinkaan järkeä. Liian suuria, huonossa paikassa, kovaan hintaan. Ei kaikilla kannata, pitää olla kulutusta mitä kattaa ja sopiva sijoituspaikka että tuotantoa tulee ja järkevä hankintahinta. Meilläkin kävi ukkoja mittaamassa kattoa monesta firmasta ja hintahaarukka oli 8000-18000 euroa samankokoisesta voimalasta.

Autoilua laskiessa vertasin tietysti vastaavia uusia autoja keskenään. Käytetyissä Chevy Volt oli aivan erinomainen ostos, arvon alenema oli 400€ kahdessa vuodessa ja korjauksiin meni 53€. Kulutti bensaa 1,1 litraa sadalle ja 85% ajoista ladatulla sähköllä. Huomautus Lexus ja Prius miehille että niitähän ei ladata vaan kaikki energia on bensasta joka maistuu kuten tavallisille autoille.

Supercharger asemien idea ei ole korvata kotilatausta. Itse lataan yli 90% töissä ja kotona, ja harvat pitkät matkat taitan Supercharger latausasemien tahdissa, latausteho on hirmuinen ja matka joutuu jopa 1000km 10 tunnissa. Jotkut on ajaneet allekin 10 tunnin.

Rohkeutta? Ei minusta sähköautoilu rohkeutta vaadi vaan laskukoneen. Realistisesti laskemaan paljonko ne autot ovat syöneet ja paljonko tulevaisuudessa syövät ja sitten päättelemään mihin suuntaan maailma menee, ollako mukana jo nyt vai sitten kun kaikki on jo kalliimpaa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Nuoremmille tuo järkeily kannattaa mutta itse en edes suunnittele uuden minkäänlaisen auton ostoa. Joten menneillä kulutuksilla ei ole tulevaisuuden kannalta mitään merkitystä.

Itselataavan hybridin etu onkin se ettei tarvi latailla piuhalla. Talvella lämmitys riittää mulle johtojen kanssa pelaamiseen.

Mutta jos asian laskee vaikka kymmenen vuotta eteenpäin niin nykyisellä tekniikalla ja nykyisillä sähkönhinnoilla ja ilmaislatailulla kuluja saa alas.
Pitää toki ottaa huomioon sekin että sähköenergian hinnassa on kovia korotuspaineita kun nämä ns.fossiiliset polttoaineet pyritään valtiovallan toimilla tekemään kannattamattomiksi. Sinänsä täysin poliittinen ratkaisu eikä juuri tekemistä ilmaston kanssa Suomen oloissa. Juu globaali ilmiö, mutta kuitenkin vanhat dieselit ja bensakoneisetkin päätty EU:n ulkopuolelle ”pelastamaan” ilmastoa.
Bensan ja dieselin hinnasta suurin osa on pelkkää veroa eikä tuotantokustannukset ole paljoa nousseet vuosikymmenten aikana.
Venäjän raja kun aukeaa joskus niin alkaa ihan varmasti ennen näkemätön bensaralli :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4202
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sitä minä oon miettinyt että miksi Neste My on niin kallista. Raaka-aine on ilmaista, sitä saa Suomesta mutta silti kun öljyn hinta nousee nousee myös Neste My hinta.

Luin Nesteen vuosikertomusta, siellähän se syy piilee; Nesteen tuloksesta suurin osa syntyy uusiutuvien polttoaineiden myynnistä.

Täytyy olla hyvää hommaa kun ostin tammikuussa 2020 litrahintaan 1,18€ ja 2021 tammikuussa 1,84€ litra.

Neste rosvoaa tällä autoilijaa ja kansa syyttää verotusta.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mikaeli kirjoitti: 27 Heinä 2021 07:58 meidän sirkuksen kans ei kyl kovin pitkiä tankkaustaukoja pidellä.
Mäpä tartun tuohon vielä, vaikka kyllähän tässä topicissa alkaa olla jo kaikki puolet asiasta esillä.

Polttomoottorin kanssa tottuu ajatukseen että tankkaustauko on aina "turha", joutuu vartavasten pysähtymään ja kököttämään auton vieressä tankkauksen ajan. Vielä kun kotona ei yleensä ole tankkausmahdollisuutta, tankkaustauko saattaa yllättää milloin vain, esim 10km kotoa lähdettyä.

Sähköauton saa kotona täyteen, ja esim meidän Teslalla pääsee sen jälkeen 370km pysähtymättä. Ja hyvin äkkiä oppii reitin suunnittelemaan niin ettei tarvitse ladata motarin varressa vaan käy vaikka jossain ostoskeskuksessa missä riittää puuhaa paremmin .

Ja esim monissa Lidleissä on ilmainen pikalataus. Aika usein on kotiinpäin ajellessa tehty stoppi jossain Lidlissä ja tehty ruokaostokset, ei tarvi sitten kotoa erikseen lähteä ruokakauppaan..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

No se verottaja on valtiolla töissä ja valtio omistaa Nesteestä reilun kolmanneksen.
Ja sellainen kuin Ilmastorahasto Oy? omistaa yli 8% osakkeista.
Ilmasto on hyvä bisnes.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tuo ”turhat pysähdykset” on aika yksilöllinen juttu. Itse en yleensä aja kuin noin 100-150km yhtäsoittoa. Pakko pitää virkistystauko. Siihen ei käytettävä energialähde vaikuta.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Peltsi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 143
Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
Truck: Scania wiima
Location: Päijät-häme
Member id: 404

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Zuikkis kirjoitti: 28 Heinä 2021 09:12
Mikaeli kirjoitti: 27 Heinä 2021 07:58 meidän sirkuksen kans ei kyl kovin pitkiä tankkaustaukoja pidellä.
Sähköauton saa kotona täyteen, ja esim meidän Teslalla pääsee sen jälkeen 370km pysähtymättä. Ja hyvin äkkiä oppii reitin suunnittelemaan niin ettei tarvitse ladata motarin varressa vaan käy vaikka jossain ostoskeskuksessa missä riittää puuhaa paremmin .
Hybridi alkaa olemaan pikkuhiljaa jo vaihtoehto dieselille omille ajokilometreille, mutta sähköauton kantamat on vielä liian lyhyet. Työajoa kun tulee sen 40-50tkm vuodessa, eikä asiakkaat suostu kuitenkaan maksamaan siitä lataus ajasta tienpäällä eikä asiakkaalta kohteessa saa tankkailtua niin dieselillä mennään ainakin muutama vuosi vielä.
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Riittääkö vanhan teslan akku oikeasti 370 km kaikissa olosuhteissa? Vai loppuuko se kuitenkin kesken jonain loskaisena talvi-yönä? Ja mitä toistuva akun tyhjäksi ajaminen tekee akustolle? Näyttäisi osaan myytävistä olevan akku vaihdettu, sekään tuskin on halpaa.Parempia akkuja odotellessa...

Olisi oikeasti mukava keskustella jonkun sähköautolla pidempiäkin matkoja ajavan kanssa tuosta käytännön tankkaus välistä ja muistakin käytännön kokemuksista, sekö tietty kokeilla jotain sähköistettyä perheautoa. Meillä on mummulaan 350 km, usein taitetaan matkaa kun lapset nukkuu (yö) tai sunnuntai iltana myöhällä takaisinpäin. Matkalla ei ole yksikään huolto-asema yms auki tällöin Ylöjärven pohjoispuolella. Jos ajaisi seinäjoen kautta, 30 km pidemmästi, löytyisi sähkön tankkaus sopivasti Jalasjärveltä mutta sielläkin on tekeminen vähissä klo 21-06 välillä...

Pitäisi muuttaa siis matkustusaikoja ja tapoja ja kuluttaa matkalla enemmän aikaa. Ts suunnitella matka osin auton ehdoilla, jolloin autoilun vapaus vähenee? meillä hyväksi on todettu n. 2,5h ajon jälkeen nopea tauko ja lisää kaasua. Tiedän, rekkakuskit on "erikoisia eläimiä", onneks lapsissa ainakin vähän samaa vikaa😁

Toistan aiemminkin toteamani, jos meillä joku kulkisi työmatkoja tms säännöllisesti ja/tai tarvittaisiin 2 käyttöautoa, tilanne olisi luonnollisesti eri. Tällöin bensa ei olisi mitenkään järkevä molempiin autoihin.

Myös kaasuautoa olen välillä harkinnut tosissani, koska sillä voisi tarvittaessa ajaa sit bensalla jos kaasua ei saa. Hybridi ei innosta, tuntuu että siinä on samassa kasassa kahden auton ongelmat, toki tämäkin voi olla vain tunne?

Ps. Grand voyager 3.3 automaatin käyttö maksaa noin 5000 euroa vuodessa tällä hetkellä, josta polttoaine 2500-3000, loppu on veroja, vakuutuksia katsastusmaksuja, huoltoa, korjausta ja renkaita ja näistä ainakin osa koskee myös sähköautoa. Ei tuolla hinnalla kovin kummoista sähköautoa maksella.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 784
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Paljonko on Teslan liikennevakuutus ja kasko?
Onko suurta eroa vastaavan tehoiseen polttomoottoriautoon?

Mulla Lexus hybridi -06 jolla ajettu nyt 408000km. Akut kunnossa 100%, testattu huollon testerillä.
Toki ei vertailukelpoista nykyiseen akkutekniikkaan ihan suoraan koska 20v vanhaa tekniikkaa :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Matkamese kirjoitti: 28 Heinä 2021 12:30 Paljonko on Teslan liikennevakuutus ja kasko?
Onko suurta eroa vastaavan tehoiseen polttomoottoriautoon?

LähiTapiolassa ainakin selvästi halvemmat vakuutukset Teslassa kuin vastaavassa polttiksessa. Meillä oli ennen Teslaa hetken aikaa Mitsu Outlander phev, siinä oli kalliimpi vakuutus vaikka auton arvo noin puolet Teslasta..
Viimeksi muokannut Zuikkis, 28 Heinä 2021 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 825
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mikaeli kirjoitti: 28 Heinä 2021 10:06 Riittääkö vanhan teslan akku oikeasti 370 km kaikissa olosuhteissa? Vai loppuuko se kuitenkin kesken jonain loskaisena talvi-yönä? Ja mitä toistuva akun tyhjäksi ajaminen tekee akustolle? Näyttäisi osaan myytävistä olevan akku vaihdettu, sekään tuskin on halpaa.Parempia akkuja odotellessa...
Talvella range pienenee, mutta pitkässä matkassa ei kovin paljon. Alkumatkasta virtaa menee kabiinin lämmitykseen, mutta sen kun tekee etukäteen auton ollessa piuhassa niin sekään ei kauheasti vaikuta.

Joka tapauksessa virta ei lopu yllättäen, auto kyllä kertoo tarkasti että minkä verran on virtaa jäljellä kun ollaan perillä kohteessa, ja tarvittaessa laskee reitin jonkun laturin kautta tms.

Akku suositellaan päivittäisessä ajossa pidettävän 10-90% tai mieluummin jopa 20-80% välillä, mutta pitkässä matkassa toki saa käyttää kaiken eikä se haitaksi ole. Jopa suositellaan silloin tällöin että auton elektroniikkaa ymmärtää minkä verran akun kapasiteetti on.

Alkupään Tesloissa oli 8v akkutakuu ilman kilometrirajaa. Yhteen aikaan Tesla vaihtoi niitä aika hövelistikin, jos yhtään akun statistiikoissa epäilyttävyyksiä niin vaihdetaan ettei tulisi myöhemmin kalliimpi remontti.. Akkuja siis ei yleensä ole vaihdettu uuteen, vaan on ne vaan käytetään korjauksessa ja korjattu akku päätyy taas johonkin toiseen autoon.. eli välttämättä ei ole yhtään "parempi" se vaihdettu akku.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Mikaeli
Rattiamiraali
Viestit: 473
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

En epäillytkään että yllättäen loppuu, mutta kun matka on tuossa rajoilla, pitäisi matkat ajella "ihmisten aikaan" ja seinäjoen kautta valtateitä vaikka olisi ruuhka aika.

Sitten kun aikuistun joskus ja lopetan rekanajon ja menen "oikeisiin töihin" ostan jonkun muun kuin bensa auton. Jokainen arvottaa hävitetyn vapaa ajan eri tavalla, mulle se on kallista, kun se on niin harvinaista. Monelle varmasti sopii tuo taktiikka että käy matkalla shoppailemassa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4202
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vapaa-ajasta puheenollen.

Polttomoottoriautoja mulla ehti olla 19 kpl ennen sähköautoilua. Kaikki 19 autoa tarjosivat tekemistä vapaa-aikaani; jos jonkinlaista remonttia piti olla jatkuvasti tekemässä, myös silloin kun siihen olisi ollut vähiten aikaa. Lopusta vapaa-ajan menetyksestä huolehti ansiotyö jota oli tehtävä paisuneiden remonttien maksamiseksi.

Paras kokemus oli peruuntunut Espanjan matka. Se oli vaihdettava vapaa-aikaan Volvon kampiakselin stefan kanssa. Remontista tuli lopulta niin kallis että Espanjaan ei lähdetty.

Mieluummin istun 10 minuuttia 250kW Superchargerilla kuin vietän öitä stefan kanssa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 695
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kattelin mielenkiinnosta nykysiä sähköautoja.

Noin
20000€ oli wv golf range 300km
30000€ olikos kia range 400km
40000€ tesla range 500km

No sitten laskeskelin säästöjä että mikä olisi sijoitetun pääoman tuotto niin tulin tulokseen että kyllä nykyinen asetelma toistaiseksi pysyy että pisimmät ajot ajellaan tolla perheen ainoalla diesen audilla ja loput pensoilla c mese ja 320 bmw.
Mettäreissut sitten kevät-syksy menee honda crv:llä.

Mulla laskelmaan vaikutti että 4 autoa ja tulisko 50th niillä yhteensä sekä kaikkien nykyarvo yhteensä noin 20t€

Jos normihuollot teettäis merkkihuollossa niin tekis jo muutoksen laskelmaan.
Tuo olikin muutes uutta ettei sähköautoissa ole huolto ohjelmaa ollenkaan?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4202
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Teslassa ei ole huolto-ohjelmaa, kyllä muissa on, kahden vuoden välein joku tsekkaus mutta eihän niissä ole juuri mitään huollettavaa. Vanhoilla autonvalmistajilla iso osa bisnestä on jälkimarkkinakoneiston ruokkiminen. Ostin vajaa vuosi sitten Seatin pikkusähkärin uutena. Heti kun auto oli luovutettu niin myyjä kävelytti meidät huollon tiskille. Että jos jotain tulee. Kauppasi huolenpitosopimusta ja kertoi että tulet sitten tänne huoltoon. Kysyin paljonko se huolto maksaa? Huoltoneuvoja pyöritteli päätään ja sanoi että ei tähän ole saatavilla mitään huolto-ohjelmaa. En tiedä. Kai sen satasella saa jos on vaan jotain tarkastuksia. Vähän nolotti myyjää ja huoltoneuvojaa koko asia. Perinteinen kuvio että öljyjä ja hihnoja vaihdellaan, puuttuu kokonaan.

Jotenkin tyylikkäästi pitää uskotella kansalaiselle että ostat juuri laadukkaan perinneauton. Sormet selän takana ristissä kuitenkin valmistajat salaa toivovat että eipä kestäisi kauan ja saataisiin korjata sitä uutta autoa paljon. Tarinat kymppitonnin remonteista liikkuvat. Takuuajat ovat lyhyitä ja korvaavat nihkeästi.

Tesla lähti bisnekseen toista kautta. He eivät halua tienata senttiäkään jälkimarkkinoilla. Paras huolto on tekemätön huolto, sanoi Elon Musk aikoinaan ja poisti koko huolto-ohjelman. Raskas jälkimarkkinakoneisto on kallis ylläpidettävä eikä asiakkaat niistä kokemuksista varsinaisesti ilahdu.

Saapa nähdä kumpi pelaa paremmin, markkinoiden halvin Seat Mii Electric sähköauto vai halvin Tesla Model 3 SR+. Molemmat ostin uutena eikä kummassakaan ole ollut mitään vikaa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Kyllähän sähköauto kiehtoo ja kutittelee. Vielä vain ei ole varaa ostaa...tähän päivään mennessä ei ole vielä tullut otettua lainaa autoa varten ,ja koitan pitää tilanteen niin ettei tarvisi.... Kaveri laittoin "vanhan" Teslan ja on kyllä tyytyväinen. Kävin kokeilemassa ja tykkäsin! Kaasua kokeilisin, mutta kun eivät saa Rovaniemelle tankkausta. Olis kiva laittaa letukkaan ja muihinkin vanhuksiin kaasut kiinni.... 5 sentin päässä ollaan 2€/l polttoaine lapissa. Joskus kauhisteltiin ja uhottiin että kyllä ajaminen loppuu kun bensa maksaa 5mk litra :)
Vastaa Viestiin