Sivu 1/1
Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 03 Marras 2021 18:11
Kirjoittaja Kuivalihakundi
Terve!
Meillä on tarkoitus lähteä reissaamaan myyntitapahtumia ympäri Keski-Eurooppaa ja olis tarkoitus hommata bussi sitä varten, eli tarvetta on isommalle rahtitilalle, majoittumiseen, sekä oleskeluun. Foorumia olen lueskellut ja kysellyt tutuilta mitä asioita ottaa huomioon.
Isoimpana asiana noussut esiin, että bussin pituus tulisi olla alle 12m.
Jos on rekisteröity kuorma-autoksi, niin ilmeisesti päästään 15m asti myös Saksaan ilman sen ihmeempää ?
Onko jotain muuta lakiteknistä asiaa mitä tulisi ottaa huomioon, jos suuntana on Saksa ja sitä ympäröivät maat?
Paria kulkuria on tullut jo käyty kattomassa, mutta ei vielä olla päästy maaliin asti ja nyt löytyi Ruotsista yksi varteenotettava vaihtoehto,
https://www.truck1.eu/buses/volvo-house ... 67136.html
Mielipiteitä tuommoisesta vekottimesta ja onko jotain haasteita saada Suomen rekisteriin ja lähteä Saksaan?
Ja jos joltain foorumilla pyörivällä sattuisi löytymään tuommoista racebussia tai sen tyyppistä, niin tarjotkaa ihmeessä. Vaatimuksena tosiaan iso kuljetustila, minimissään 3x2,5x2m. Mielellään rosterikorilla ja katsastettu puolen vuoden sisään.
Parhain terveisin,
Timo Lahti / Kuivalihakundi
timo@kuivalihakundi.com
0451272310
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 03 Marras 2021 18:21
Kirjoittaja Rosvolinna
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... ccnl9.html
Ruotsalaisilla on tuollaisia käytössä ja myynnissä. Carruksen tekemiä. On siellä patarautaa rungossa, mutta paksulti. Kori on hitaasti ruostuvaa.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 03 Marras 2021 18:34
Kirjoittaja Geekuality
Kuivalihakundi kirjoitti: ↑03 Marras 2021 18:11
Isoimpana asiana noussut esiin, että bussin pituus tulisi olla alle 12m.
Jos on rekisteröity kuorma-autoksi, niin ilmeisesti päästään 15m asti myös Saksaan ilman sen ihmeempää ?
Onko jotain muuta lakiteknistä asiaa mitä tulisi ottaa huomioon, jos suuntana on Saksa ja sitä ympäröivät maat?
Bussina pitämällä pituutta saa olla enemmän, muiden ajoneuvoluokkien (henkilöauto (eli matkailuauto) ja kuorma-auto) maksimipituus on selkeästi vähemmän, eli niissä se 12 metriä on turvallinen raja ilman niveltä.
Tuossa parin vuoden takaisilla tiedoilla pari taulukkoa joista voi verrata kuorma-auton ja bussin maksimipituuksia (joskin nuokin on osin vähän harhaanjohtavia):
Bussit:
https://www.itf-oecd.org/sites/default/ ... h-2019.pdf
Kuorma-autot:
https://www.itf-oecd.org/sites/default/ ... s-2019.pdf
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 03 Marras 2021 19:17
Kirjoittaja Kuivalihakundi
Geekuality kirjoitti: ↑03 Marras 2021 18:34
Kuivalihakundi kirjoitti: ↑03 Marras 2021 18:11
Isoimpana asiana noussut esiin, että bussin pituus tulisi olla alle 12m.
Jos on rekisteröity kuorma-autoksi, niin ilmeisesti päästään 15m asti myös Saksaan ilman sen ihmeempää ?
Onko jotain muuta lakiteknistä asiaa mitä tulisi ottaa huomioon, jos suuntana on Saksa ja sitä ympäröivät maat?
Bussina pitämällä pituutta saa olla enemmän, muiden ajoneuvoluokkien (henkilöauto (eli matkailuauto) ja kuorma-auto) maksimipituus on selkeästi vähemmän, eli niissä se 12 metriä on turvallinen raja ilman niveltä.
Tuossa parin vuoden takaisilla tiedoilla pari taulukkoa joista voi verrata kuorma-auton ja bussin maksimipituuksia (joskin nuokin on osin vähän harhaanjohtavia):
Bussit:
https://www.itf-oecd.org/sites/default/ ... h-2019.pdf
Kuorma-autot:
https://www.itf-oecd.org/sites/default/ ... s-2019.pdf
No jumalauta, niin sitä oltais menty perse edellä puuhun samantien, kiitos tästä. Näillä tiedoilla unohdetaan tuo Ruotsin vekotin.
Mitäs vaatimuksia on tämmösellä vekottimella, että sen saisi muutettua takaisin bussiksi? Eli 13m bussilla pääsee säädösten puitteissa liikkumaan hyvinkin Euroopassa?
https://www.tori.fi/uusimaa/Volvo_b10m_ ... ?ca=18&w=3
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 03 Marras 2021 21:23
Kirjoittaja Mikaeli
Bussi siitä tulee, kun tarkastaa piirturin ja rajoittimen, lisää hyväksyttäviä istumapaikkoja niin et on vähintään 1+9 ja sit menee muutoskatsastamaan sen. Ainakin teoriassa. Lisäksi bussissa pitää olla joitain varusteita enemmän kuin matkailuautossa. Raivausvälineitä, ensiapulaukku, sammutin ym. Ulkoa en kaikkea tiedä, mut katsastuskonttorilta kysymällä selviää.
Helpoimmalla pääsee näissä aina, kun menee konttorille ensin kysymään vaatimukset ja sit muutosten jälkeen menee kyseisen katsastajan luokse tekemään katsastuksen. Linja riippuu valitettavan paljon konttorista ja katsastuksen suorittajasta. Pahimmillaan kuulemma vaativat palonkesto ja savunmuodostus lappuja sisustustarvikkeista, tällöin kannattaa suosiolla etsiä toinen paikka. (Tai rakentaa väliseinä matkustamon ja asunnon väliin)
Muista, että bussin maksimi leveys on nykyään 2,55 m, tuo ruotsin laitos oli senkin puolesta nyky sääntöjen vastainen.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 05 Marras 2021 14:33
Kirjoittaja Lahti32
Laitoin sähköpostia, löytyisi hyllystä sopiva auto tähän.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 06 Marras 2021 10:35
Kirjoittaja Hobo
Jos ei Lahti32:n bussi ole sopiva niin suosittelen tilaamaan Ukkosen Hannulta. Hannu hankkii ja tekee varmasti teille sopivan kaluston.
Pääsette senkin ajan hoitamaan omaa bisnestä kun joku hullu laittaa kaluston kuntoon teille.

Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 06 Marras 2021 15:42
Kirjoittaja Jule
Jos kortissa on riittävästi aakkosia, niin bussihan on kaikkein järkevin laitos. Jos pitää pystyä ajamaan C kortilla, niin auto on firman nimissä, niin se kannttaa laittaa kuorma-autoksi, koska verottajalle ei tuota mitään sen suurempia vaikeuksia ymmärtää että firma omistaa kuorma-auton (tai linja-auton). Sen sijaan asuntoauto (tai ylipäätään mikä vaan henkilöauto) on lähtökohtaisesti hyvin epäilyttävä auto firman omistamana, ja verottaja lähtee siitä että jotain verovilppiä sillä yritetään tehdä, ellei se ole jonkin työntekijän työsuhdeauto.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 06 Marras 2021 16:51
Kirjoittaja Paitakauppias
Firman autossa kannattaa sitten muistaa, että autoetu lasketaan uuden auton hinnan mukaan. Jos siis ostat 10000 euron bussin, joka on ollut uutena vaikka 300000 euroa, sen käyttäminen omiin ajoihin synnyttää autoedun ja maksaa sitten äkkiä tonneja kuussa veroina.
Jos pystyt osoittamaan, että käytät pelkästään firman ajoihin, sitten ongelmaa ei tule.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 06 Marras 2021 16:58
Kirjoittaja Jule
Joo, siksipä kuorma-auto (tai linjuri), jonka kanssa ei ole mitään ihmettelemistä.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 08 Marras 2021 11:10
Kirjoittaja seepra
Paitakauppias kirjoitti: ↑06 Marras 2021 16:51
Firman autossa kannattaa sitten muistaa, että autoetu lasketaan uuden auton hinnan mukaan. Jos siis ostat 10000 euron bussin, joka on ollut uutena vaikka 300000 euroa, sen käyttäminen omiin ajoihin synnyttää autoedun ja maksaa sitten äkkiä tonneja kuussa veroina.
Jos pystyt osoittamaan, että käytät pelkästään firman ajoihin, sitten ongelmaa ei tule.
Tarkennuksena tähän, että voi olla, että verotarkastuksen tullessa sun pitää myös pystyä osoittamaan, että sitä autoa ei ole käytetty yksityisiin ajoihin kun ne alkaa katsella ajomääriä ja kuitteja sillä autolla tehdystä tilistä
Jos se auto on linjuri, niin verotarkastaja saattaa kiinnittää huomiota myös ajomääriin ja puuttuviin henkilöliikennelupiin, jos sellaisia ei ole vielä.
Re: Apuja Kuivalihakundille bussin hankintaan!
Lähetetty: 08 Marras 2021 11:20
Kirjoittaja Jule
Jos verotatkastus tehdään, silloin tietysti kiinnostutaan kaikesta, mutta noissa "ammattiajoneuvoissa" ei lähtökohtaisesti kysellä mitään, kun taas henkilöautolle tarvitaan lähtökohtaisesti aina jokin syy.
Kyllähän sen verotuksellisesti oikein saa menemään aina ajopäiväkirjalla, on vain paljon helpompaa kun se ei ole ha.