Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
kaappiTee
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Helmi 2022 22:51
Location: Pirkanmaa

Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Viesti Kirjoittaja kaappiTee »

Terve kaikille,

Olen mielenkiinnolla lukenut palstan rakennusprojekteja ja täytyy hattua nostaa porukan rakennus- ja remontti-innolle. Itseä hirvittää bussien työmäärä, ahtaat rakenteet ja varsinkin pyöreät muodot. Kiinnostus typerään projektiin on kuitenkin noussut pelottavan kovaksi: Pakettiauto eristettynä on hieman liian pieni tai kapea koska haluaisin kiinteän sängyn poikittain menosuuntaan nähden. Jäljelle jää siis kuorma-auto laatikkokorilla. Näistä esimerkkeinä täältä vihreä myynnissä oleva mersu ja iso sininen volvo jossa oli kuormakoriongelmaa. Lähinnä omaa ajatusta on vihreä mersu, mutta hieman liian pieni.

Eli tähtäimessä olisi: kuormakorillinen kuorma-auto n. 6.5m pitkällä kuormatilalla ja vähintään 2.20 sisäkorkeudella mutta mahdollisimman pieni kokonaiskorkeus. Käsittääkseni 5kw pitää minkä tahansa kylmäkorin reilusti lämpimänä, joten sisäpuoli olisi koolaus ja ohut eriste + sisävaneri. Mikäli kori olisi eristämätön tavarakori tulisi eristettä tietenkin olla enemmän, eli paksumpi koolaus. Lattiaan nestekiertoinen diesel lämmitys. Istumapaikkoja 4+. Kuljetustila harrastusvälineille kiinteän sängyn alle takapäähän.

Johdannon jälkeen tulisi itse viesti, tarvitsisin apua seuraavien kysymyksien/väittämien kanssa. Eli kommentteja ja mielipiteitä tulemaan!

- Kuorma-auto vs. Asuntoauto ei ilmeisesti verojen puolesta ole suurta eroa. KA:na pitäminen voi tyssätä huonolla tuurilla katsastukseen jossei kuormakori ole irroitettava (jaloillaan seisova) Tämän johdosta asuntoautoksi katsastaminen olisi järkevää.
- Mitä väliä on auton vuosiluvulla: KA:na lisäpenkkisäännökset muuttuvat ~2007, mutta onko AA:na mitään väliä?
- Onko auton kokonaismassalla tai akseliluvulla muuta väliä kuin verojen määrä. Käsittääkseni ei muuta kuin 7.5t jälkeen C1 -> C.
- Istuisluvusta: Sääntöjen mukaan asunto-autossa pitää olla ohjaamosta kulku asuinosaan jos siellä on istuimia sekä näköyhteys. Riittääkö näköyhteyteen kamera ja voiko kulkuyhteys olla ovella suljettu, entä kahdella ovella ? (eli auton ohjaamon takana ovi + kuormakorissa vastaava ovi). Kumisen harmonikkapalkeenhan voisi asentaa ohjaamon ja asuinosan väliin mutten oikein pidä tästä ajatuksesta. Vihreässä mersussa on 1+8 mutten nähnyt ovea hytin ja asuintilan välissä. Olisiko helpointa etsiä alustaa jossa on useampipaikkainen ohjaamo?
- Ovet ja ikkunat. Voiko tässä olettaa että purkaamoilta löytyy asuntoauton osia tarvittavat määrät? ..uudet vaikuttavat olevan hinnoissaan. Mikä on tyypillisen kylmäkorin seinämäpaksuus?
- Missäköhän hinnoissa kuormakorit liikkuvat ? Ostaessa vanhempaa kalustoa voi hyvinkin käydä huono tuuri ja korin joutuisi vaihtamaan, tai sitten lähtisi liikkeelle etsimällä erillisen kuormakorin ja alustan.. hmm.
- Mikäli sattuu olemaan toimiva jäähdytys niin kannattaakohan purkaa vai jättää kiinni, on kuitenkin turhan tehokas ja äänekäs käytettäväksi. Vai miettii enemmänkin niin että sillä voi jäähdyttää kopin kun ei ole itse sisällä.
- Tuontiauton ongelma lienee ainoastaan moottorilämmittimen puute?

Siinäpä tulikin ensi hätään omat kummastuksen aiheet, mikäli joku jaksaa vastata niin suurkiitos! Omat kyvyt ovat siedettävät, mutta esimerkiksi Teemun -04 Scaniaprojektiin en kyllä lähtisi ... ja vaikka lähtisin niin ei takuuvarmasti valmistuisi. Haukkukaa idea lyttyyn niin pääsen etsimään avosaabbia vahattavaksi :)
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Moro!

Kyllä taitaa enemmän tai vähemmän olla märkiä nämät lämpösäädellyt kopit :roll: . Katsurilla käyt aina sopimassa mitä teet ja samalle henkilölle viet sitten muutoskatsastuksen. :shock:
Meillä ei ole aukkoa hytin takaseinässä kun ei ole tarvetta. Minä ajan ja muija istuu vieressä, eikä tuo vahallakaan autolla "kirjasto" käynyt nukkumassa ajon aikana. Kameran kautta näkee mikä laatikko tai ovi auennut :shock: Hytti ja koppi liikkuu sitten vähän eri tahtiin että aukon tiivistyksen kanssa saa olla tarkkana. Ymmärtääkseni pitää olla kuuloyhteys eli aukko ei tartte olla ryömintäkokoinen :?:

Vaikka "pitkä" hytti niin ei sängyn paikalle saa kahta istumapaikka enempää. Etupenkkien taakse poikittain tai jos ei aukkoa niin justiinsa kaksi nenä menosuuntaan. Etupenkkien väli on vajaa metri. Jos aukon teet niin päivähyttimalli ja muut paikat kopin puolelle. :roll: Omassa tulee sitten nenä menosuuntaan kaksi paikka lisää ja otettu käyttöön 05-97 niin turvavyöt kiinni ei tartte mitään lujuuslaskelmia . :?: Laki muuttu 07-97.
#048taitaa enemmän tai vähemmän olla märkiä nämät lämpösäädellyt kopit :roll: . Katsurilla käyt aina sopimassa mitä teet ja samalle henkilölle viet sitten muutoskatsastuksen. :shock:
Meillä ei ole aukkoa hytin takaseinässä kun ei ole tarvetta. Minä ajan ja muija istuu vieressä, eikä tuo vahallakaan autolla "kirjasto" käynyt nukkumassa ajon aikana. Kameran kautta näkee mikä laatikko tai ovi auennut :shock: Hytti ja koppi liikkuu sitten vähän eri tahtiin että aukon tiivistyksen kanssa saa olla tarkkana. Ymmärtääkseni pitää olla kuuloyhteys eli aukko ei tartte olla ryömintäkokoinen :?:

Vaikka "pitkä" hytti niin ei sängyn paikalle saa kahta istumapaikka enempää. Etupenkkien taakse poikittain tai jos ei aukkoa niin justiinsa kaksi nenä menosuuntaan. Etupenkkien väli on vajaa metri. Jos aukon teet niin päivähyttimalli ja muut paikat kopin puolelle. :roll: Omassa tulee sitten nenä menosuuntaan kaksi paikka lisää ja otettu käyttöön 05-97 niin turvavyöt kiinni ei tartte mitään lujuuslaskelmia . :?: Laki muuttu 07-97.

Voihan sitä pelleillä kuorma-autona asuntokopilla, mutta katsastaa matkailuautona niin vakuutus halvempi mutta vero isompi. Omassa verot 3,43€ päivä, mutta liikennekäytössä vaan viikonlopun kun tarvetta.
Riittää 2 akselia asuntokäyttöön eikä kantavuuden kanssa ongelmia. Onhan se kolmas akseli tukevampi kesällä, mutta kulutus nousee ja talvella saa kumminkin keventää kun ei painoa :roll:.
Tupperien ikkunat ja ovet on tehty ohuemmalle seinälle kun lämpösäätökopit. Jyrsimällä ja "adapterit" filmivanerista niin no problem.
T. @ri
#048
kaappiTee
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Helmi 2022 22:51
Location: Pirkanmaa

Re: Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Viesti Kirjoittaja kaappiTee »

Morjesta,

Kiitoksia. Olen hieman miettinyt ja pöyhinyt niin kyllähän tuo pitkä ohjaamo vaikuttaa parhaalta ratkaisulta. Mobile.de stä löytyy kuljetuskalustoksi pienikoppisia, mutta pitkällä ohjaamolla. Osa on jopa suoraa rekisteröity lisäistuimille. Suomessa valikoima on huomattavasti pienempi.

Noinhan se menee, menot tietää etukäteen niin voi pistää auton seisontaan viikoiksi. Missä näitä on porukka pirkanmaalla käynyt katsastamassa ?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Suomessa on pitkät perinteet lisäistuimien kyyläämisessä, siksi nuo lisäistuimelliset kuorkitkin ovat harvinaisia vaikkei niissä nykyään ongelmaa firmoille olekaan, toisin kuin pakettiautoissa.
Betonipete
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Joulu 2017 18:57
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Viesti Kirjoittaja Betonipete »

https://www.nettikone.com/mercedes-benz ... 18/1960880
Mulla olis tollainen, 7hlön hytillä.Kai noita voisi löytyä myös umpikaapilla.Kahdeksan tonnin kokonaispainolla ei verot ja vakuutusmaksut paljon rassaa.
...Kun sai niin halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulovileen...
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kuorma-autosta matkailuautoa ?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 07 Maalis 2022 10:20 Suomessa on pitkät perinteet lisäistuimien kyyläämisessä, siksi nuo lisäistuimelliset kuorkitkin ovat harvinaisia vaikkei niissä nykyään ongelmaa firmoille olekaan, toisin kuin pakettiautoissa.
Ja rakentamiselle,aina kun löyty ” porsaanreikä” tuli muunnoksia: muistan vuoden 96/97 ( jälkeen kun kats ins ajeli ruumisautolla työmatkat) oli mahdollistammuuttaa farmari auto 5 hlön pakettiautoksi, ostin silloin uuden farmarin C , kovasti houkutti takapenkin muutos ohut toppaus (3 cm) tyypiksi, vaikka ei suurta dieselvero säästöä ollut, ehkä olis kannatanut , olivat myöhemmin käytettynä kovapenkit kalliimpia kuin normi henkilöautot

Juttelin LP kontstaapelin kanssa, oli kyllä selvä kanta matka keskeytyy , ellei ns työmatka tai vastaava , puupenkillä matkustavien osalta.
Vastaa Viestiin