Kuorma-autosta matkailuautoa ?
Lähetetty: 23 Helmi 2022 23:03
Terve kaikille,
Olen mielenkiinnolla lukenut palstan rakennusprojekteja ja täytyy hattua nostaa porukan rakennus- ja remontti-innolle. Itseä hirvittää bussien työmäärä, ahtaat rakenteet ja varsinkin pyöreät muodot. Kiinnostus typerään projektiin on kuitenkin noussut pelottavan kovaksi: Pakettiauto eristettynä on hieman liian pieni tai kapea koska haluaisin kiinteän sängyn poikittain menosuuntaan nähden. Jäljelle jää siis kuorma-auto laatikkokorilla. Näistä esimerkkeinä täältä vihreä myynnissä oleva mersu ja iso sininen volvo jossa oli kuormakoriongelmaa. Lähinnä omaa ajatusta on vihreä mersu, mutta hieman liian pieni.
Eli tähtäimessä olisi: kuormakorillinen kuorma-auto n. 6.5m pitkällä kuormatilalla ja vähintään 2.20 sisäkorkeudella mutta mahdollisimman pieni kokonaiskorkeus. Käsittääkseni 5kw pitää minkä tahansa kylmäkorin reilusti lämpimänä, joten sisäpuoli olisi koolaus ja ohut eriste + sisävaneri. Mikäli kori olisi eristämätön tavarakori tulisi eristettä tietenkin olla enemmän, eli paksumpi koolaus. Lattiaan nestekiertoinen diesel lämmitys. Istumapaikkoja 4+. Kuljetustila harrastusvälineille kiinteän sängyn alle takapäähän.
Johdannon jälkeen tulisi itse viesti, tarvitsisin apua seuraavien kysymyksien/väittämien kanssa. Eli kommentteja ja mielipiteitä tulemaan!
- Kuorma-auto vs. Asuntoauto ei ilmeisesti verojen puolesta ole suurta eroa. KA:na pitäminen voi tyssätä huonolla tuurilla katsastukseen jossei kuormakori ole irroitettava (jaloillaan seisova) Tämän johdosta asuntoautoksi katsastaminen olisi järkevää.
- Mitä väliä on auton vuosiluvulla: KA:na lisäpenkkisäännökset muuttuvat ~2007, mutta onko AA:na mitään väliä?
- Onko auton kokonaismassalla tai akseliluvulla muuta väliä kuin verojen määrä. Käsittääkseni ei muuta kuin 7.5t jälkeen C1 -> C.
- Istuisluvusta: Sääntöjen mukaan asunto-autossa pitää olla ohjaamosta kulku asuinosaan jos siellä on istuimia sekä näköyhteys. Riittääkö näköyhteyteen kamera ja voiko kulkuyhteys olla ovella suljettu, entä kahdella ovella ? (eli auton ohjaamon takana ovi + kuormakorissa vastaava ovi). Kumisen harmonikkapalkeenhan voisi asentaa ohjaamon ja asuinosan väliin mutten oikein pidä tästä ajatuksesta. Vihreässä mersussa on 1+8 mutten nähnyt ovea hytin ja asuintilan välissä. Olisiko helpointa etsiä alustaa jossa on useampipaikkainen ohjaamo?
- Ovet ja ikkunat. Voiko tässä olettaa että purkaamoilta löytyy asuntoauton osia tarvittavat määrät? ..uudet vaikuttavat olevan hinnoissaan. Mikä on tyypillisen kylmäkorin seinämäpaksuus?
- Missäköhän hinnoissa kuormakorit liikkuvat ? Ostaessa vanhempaa kalustoa voi hyvinkin käydä huono tuuri ja korin joutuisi vaihtamaan, tai sitten lähtisi liikkeelle etsimällä erillisen kuormakorin ja alustan.. hmm.
- Mikäli sattuu olemaan toimiva jäähdytys niin kannattaakohan purkaa vai jättää kiinni, on kuitenkin turhan tehokas ja äänekäs käytettäväksi. Vai miettii enemmänkin niin että sillä voi jäähdyttää kopin kun ei ole itse sisällä.
- Tuontiauton ongelma lienee ainoastaan moottorilämmittimen puute?
Siinäpä tulikin ensi hätään omat kummastuksen aiheet, mikäli joku jaksaa vastata niin suurkiitos! Omat kyvyt ovat siedettävät, mutta esimerkiksi Teemun -04 Scaniaprojektiin en kyllä lähtisi ... ja vaikka lähtisin niin ei takuuvarmasti valmistuisi. Haukkukaa idea lyttyyn niin pääsen etsimään avosaabbia vahattavaksi
Olen mielenkiinnolla lukenut palstan rakennusprojekteja ja täytyy hattua nostaa porukan rakennus- ja remontti-innolle. Itseä hirvittää bussien työmäärä, ahtaat rakenteet ja varsinkin pyöreät muodot. Kiinnostus typerään projektiin on kuitenkin noussut pelottavan kovaksi: Pakettiauto eristettynä on hieman liian pieni tai kapea koska haluaisin kiinteän sängyn poikittain menosuuntaan nähden. Jäljelle jää siis kuorma-auto laatikkokorilla. Näistä esimerkkeinä täältä vihreä myynnissä oleva mersu ja iso sininen volvo jossa oli kuormakoriongelmaa. Lähinnä omaa ajatusta on vihreä mersu, mutta hieman liian pieni.
Eli tähtäimessä olisi: kuormakorillinen kuorma-auto n. 6.5m pitkällä kuormatilalla ja vähintään 2.20 sisäkorkeudella mutta mahdollisimman pieni kokonaiskorkeus. Käsittääkseni 5kw pitää minkä tahansa kylmäkorin reilusti lämpimänä, joten sisäpuoli olisi koolaus ja ohut eriste + sisävaneri. Mikäli kori olisi eristämätön tavarakori tulisi eristettä tietenkin olla enemmän, eli paksumpi koolaus. Lattiaan nestekiertoinen diesel lämmitys. Istumapaikkoja 4+. Kuljetustila harrastusvälineille kiinteän sängyn alle takapäähän.
Johdannon jälkeen tulisi itse viesti, tarvitsisin apua seuraavien kysymyksien/väittämien kanssa. Eli kommentteja ja mielipiteitä tulemaan!
- Kuorma-auto vs. Asuntoauto ei ilmeisesti verojen puolesta ole suurta eroa. KA:na pitäminen voi tyssätä huonolla tuurilla katsastukseen jossei kuormakori ole irroitettava (jaloillaan seisova) Tämän johdosta asuntoautoksi katsastaminen olisi järkevää.
- Mitä väliä on auton vuosiluvulla: KA:na lisäpenkkisäännökset muuttuvat ~2007, mutta onko AA:na mitään väliä?
- Onko auton kokonaismassalla tai akseliluvulla muuta väliä kuin verojen määrä. Käsittääkseni ei muuta kuin 7.5t jälkeen C1 -> C.
- Istuisluvusta: Sääntöjen mukaan asunto-autossa pitää olla ohjaamosta kulku asuinosaan jos siellä on istuimia sekä näköyhteys. Riittääkö näköyhteyteen kamera ja voiko kulkuyhteys olla ovella suljettu, entä kahdella ovella ? (eli auton ohjaamon takana ovi + kuormakorissa vastaava ovi). Kumisen harmonikkapalkeenhan voisi asentaa ohjaamon ja asuinosan väliin mutten oikein pidä tästä ajatuksesta. Vihreässä mersussa on 1+8 mutten nähnyt ovea hytin ja asuintilan välissä. Olisiko helpointa etsiä alustaa jossa on useampipaikkainen ohjaamo?
- Ovet ja ikkunat. Voiko tässä olettaa että purkaamoilta löytyy asuntoauton osia tarvittavat määrät? ..uudet vaikuttavat olevan hinnoissaan. Mikä on tyypillisen kylmäkorin seinämäpaksuus?
- Missäköhän hinnoissa kuormakorit liikkuvat ? Ostaessa vanhempaa kalustoa voi hyvinkin käydä huono tuuri ja korin joutuisi vaihtamaan, tai sitten lähtisi liikkeelle etsimällä erillisen kuormakorin ja alustan.. hmm.
- Mikäli sattuu olemaan toimiva jäähdytys niin kannattaakohan purkaa vai jättää kiinni, on kuitenkin turhan tehokas ja äänekäs käytettäväksi. Vai miettii enemmänkin niin että sillä voi jäähdyttää kopin kun ei ole itse sisällä.
- Tuontiauton ongelma lienee ainoastaan moottorilämmittimen puute?
Siinäpä tulikin ensi hätään omat kummastuksen aiheet, mikäli joku jaksaa vastata niin suurkiitos! Omat kyvyt ovat siedettävät, mutta esimerkiksi Teemun -04 Scaniaprojektiin en kyllä lähtisi ... ja vaikka lähtisin niin ei takuuvarmasti valmistuisi. Haukkukaa idea lyttyyn niin pääsen etsimään avosaabbia vahattavaksi