Ilmalämpöpumppu

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
kippari
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2024 14:57
Location: Helsinki

Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja kippari »

Aika useassa bussikonversiossa näkee, että ilmalämpöpumppu on asennettu tavaratilaan. Kuinka hyvin tämä toimii talvella? Pitääkö tavaratilan luukkujen olla auki käytön aikana?
Kenelläkään kokemusta ilmavesilämpöpumpusta? Lattialämmityksestä?
leemu
Kansleri
Viestit: 1038
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jotain luukkua pitää olla auki, että ilma kiertää.
Lisäksi sulatuksessa syntyvä vesi tulee ulkouksikön alle, joten sieltäkin on oltava vapaa reitti ulos.
Ilmavesilämpöpumput saa unohtaa näissä ympyröissä. Tai miksi ei, kyllä sen toimimaan saa, mutta edellyttää kyllä jatkuvaa melko vahvan sähkön saatavilla oloa joten ei oikein matkailuun sovi kyllä :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1470
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja B9M »

Moro!
Käynnissä ilma pitää kiertää lämmönvaihtolevyjen kautta, eli ilma pitää päästä kiertämään. Kylkiluukku auki ja ulkoyksikkö heti takana, hyvin se siitä puhaltaa kun vaan korvausilmaa saa jostakin. Pakkasella sitten kondessivesi ulkona tuppaa jäätymään ja -10 asteessa jo ongelmaksi asti. :evil:
Jäähdyttäessä sitten kusee sisäyksikkö. Jos kondessivesikerääjässä poisto vaan toisessa reunassa, niinkuin omassa :mrgreen: . Käytössä tarkoittaa sitä, jos auto vähänkin kallellaan "väärään"suntaan niin heti valuu kondenssivesi pitkin seinää. T. @ri
#048
kippari
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2024 14:57
Location: Helsinki

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja kippari »

Kiitos

Ilmavesilämpöpumpussa kiinnostaa se, että sillä saisi lattialämmityksen ja varaajan. 500 L varaaja (70x70x180cm) kapasiteetti on (80->30 asteeseen) 30 kW. Lisäksi moottorin lämmön voisi ottaa talteen. Kiertävä neste on tässä lähinnä se haaste ja virran saatavuus. Kun systeemin veden korvaa jäähdytinnesteellä, niin kapasiteetti pienenee samassa suhteessa kuin pakkasen kestävyys kasvaa. Mutta tällöin ei tarvitse olla jatkuvassa virrassa tuhon välttämiseksi. Käytetyllä sähköauton akulla ilmavesilämpöpumppua pyörittää pari vuorokautta. Lataaminen aggregaatilla maksaa 15€. Melkein yhtä halpaa kuin ABC matkaparkin töpselisähkö.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2576
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Jule »

VILPit ovat myös yleensä kertaluokkaa tehokkaampia kuin perus ilpit, joka voi olla ongelma, mutta ei kai tuo nyt mikään ylenpalttisen hullu idea bussin kokoisessa laitoksessa ole.
leemu
Kansleri
Viestit: 1038
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 31 Maalis 2024 16:53 VILPit ovat myös yleensä kertaluokkaa tehokkaampia kuin perus ilpit, joka voi olla ongelma, mutta ei kai tuo nyt mikään ylenpalttisen hullu idea bussin kokoisessa laitoksessa ole.
Käytännössä 1-vaiheiset mallit vaativat vähintään 16A nallin, jotkut jopa enemmän.
Ihan helppoa sitä ei ole toimimaan saada, ihan perus omakotitalokin aiheuttaa usein haasteita, saati sitten "hiukan" vaativampi ympäristö :lol:

Yksi asia on sulatus. Värkkihän toimii ihan samoin kuin ilppikin, eli sulatusenergia otetaan siitä lämmitetystä vedestä.
Bussin järjestelmä on väkisinkin hiukan pieni :arrow: vähän kapasiteettia mistä ottaa sulatusenegia :arrow: siinäkin vähässä on huonompi ominaislämpökapasiteetti glykolin takia :arrow: melko varmasti ongelmia :lol:

Ei silti, kannustan ilman muuta kokeilemaan ja nostan isosti hattua jos tulee toimiva :D
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 300
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro
miulla on tuossa käyttämätön Kabolan 5 kw kamina ei tarvii sähköä lämmittää veden ja vaikka varaajaan veden josta voi jakaa mihin vain.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2576
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllä sen vilpin sulatuksen saa toimimaan, jonkinlaisen puskurivaraajan se vaatii jokatapauksessa. Kyllä tuollaisen vilpin sinne pystyy todennäköisesti värkkäämään ainakin maasähkökäyttöisesti, mutta reissussa polttoaineiden energiasisältö on kyllä ylivoimainen.
kippari
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2024 14:57
Location: Helsinki

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja kippari »

Kiitos hyvistä pointeista!

Vilp pohjainen lämmitysidea perustuu siis 500L hybridivaraajaan, jossa jäähdytinnestettä. Sähkö otetaan sähköauton ajoakusta, jonka kapasiteetti on 64kW. Sähkö puolestaan tehdään 7kW aggregaatilla. Lisänä on moottorin laturi, 40kW aurinkopaneelia ja 2000kW aurinkokeräintä, moottorin lämpöä 30kW sekä 30kW webasto. Lisäksi puulämmitteisestä saunan vesikiukaasta ja vesipiipusta saa 8kW.
Jos saunoo tunnin päivässä, niin aggregaatti kävisi pari kertaa viikossa 4h. Kustannus olisi 45€/vko lämmöstä ja sähköstä. 20€ saunapuista. Tämä siis talvella, Lapissa. Keväästä syksyyn maksaa vaan ne saunapuut 20€ kun aurinko hoitaa muun.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2576
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Noin isolla laitteistolla tuo vilpin sähkö ei ole varsinainen ongelma, tarvii vain riittävän invertterin. Tosin aggregaatti sähköllä vilpin käyttäminen on järkevää vain suhteellisen leudossa kelissä.. Johtuu tietysti pitkälti aggresta, ja siitä missämäärin aggren hukkalämpö saadaan hyödynnettyä.
kippari
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2024 14:57
Location: Helsinki

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja kippari »

Totta. Kaikki hukkalämpö on tarkoitus ottaa talteen. Niin aggregaatista, sen pakoputkesta kuin jäähdytysilmasta. En tiedä kannattaako poistoilma viedä vilpin kautta kun siinä on kosteutta. Ajoakussa on sama jännite kuin aggregaatissa, eli 400V, joten kyllä siinä varmaan jerkkua riittää vilpin pyörittämiseen.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2576
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos kapaa on 64kWh, niin on ihan sama mikä sen akuston jännite on, kyllä sieltä riittävästi tehoa lähtee vilpin pyörittelyyn.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4439
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

kippari kirjoitti: 03 Huhti 2024 01:19 Kiitos hyvistä pointeista!

Vilp pohjainen lämmitysidea perustuu siis 500L hybridivaraajaan, jossa jäähdytinnestettä. Sähkö otetaan sähköauton ajoakusta, jonka kapasiteetti on 64kW. Sähkö puolestaan tehdään 7kW aggregaatilla. Lisänä on moottorin laturi, 40kW aurinkopaneelia ja 2000kW aurinkokeräintä, moottorin lämpöä 30kW sekä 30kW webasto. Lisäksi puulämmitteisestä saunan vesikiukaasta ja vesipiipusta saa 8kW.
Jos saunoo tunnin päivässä, niin aggregaatti kävisi pari kertaa viikossa 4h. Kustannus olisi 45€/vko lämmöstä ja sähköstä. 20€ saunapuista. Tämä siis talvella, Lapissa. Keväästä syksyyn maksaa vaan ne saunapuut 20€ kun aurinko hoitaa muun.
Hetkinen, nyt joku ei täsmää? 40000W aurinkopaneeleja ja 2 miljoonaa wattia aurinkokeräintä, se vaatii pelkästään jo kaksi tuhatta neliöö pinta-alaa. :D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 300
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Ilmalämpöpumppu

Viesti Kirjoittaja setrailija »

nää on just näitä ei oikein kehtaa edes kommentoida. mode vois lokata tuon.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Vastaa Viestiin