Sivu 1/1

Kortti haussa, vai onko?

Lähetetty: 23 Maalis 2025 21:39
Kirjoittaja Kortitonperhana
Hei kaikille! :D

Olen alkanut vakavissani pohtimaan ajoneuvossa ympärivuotista asumista ja reissaamista Pohjoismaissa ja Euroopassa. Tällä hetkellä minulla on vain B- ja A-kortit (henkilöauto ja moottoripyörä), mutta olen täysin valmis ajamaan tarvittaessa vaikka C-, D- tai CE-kortin, jos se on sen arvoista. Tosi hieno homma olisi jos voisi myös "rahallisesti" isomman kortin ja ajoneuvvon hankinnan "oikeuttaa".

Nyt mietin, minkä kokoinen ajoneuvo olisi paras valinta hinta-laatusuhteen ja käytännöllisyyden kannalta. Esimerkiksi:

Isommat ajoneuvot (linja-autot, kuorma-autot?): Kuinka kannattavaa ja käytännöllistä niiden konversio ja käyttö on? Joo, linja-autolla esimerkiksi varmaankin hankala parkkeerata kaupunkien lähelle, mutta onko kuorma-autokaan sen huomaamattomampi tai helpompi käsitellä? Oletteko kokeneet näiden käyttöä sivistyksen parissa rajoittavaksi, vai kenties jopa "yllättävän helpoksi".


Hinnoittelu: Kun budjetti ei ole satojatuhansia, miten eri kokoluokkien ajoneuvot (esim. vanhat linja-autot, rekat tai pakettiautot) hinnoitellaan? Onko isompien ajoneuvojen (C- tai D-kortilla ajettavien) ostajia vähemmän, jolloin niitä ehkä saisi markkinoilta hakea rutiininomaisesti ns. "halvemmalla kuin pitäisi"? Ovatko ne usein hyvässä/huonossa kunnossa, vai pitääkö joukosta metsästää helmiä? Eli tuoko tietyn ajoneuvokortin omistaminen ns. "etua", ja kuinka isojen ajoneuvvojen markkinahinnat vertaavat noihin pienempiin purkkeihin. Onko vaikka jotain lakeja tai säädöksiä joiden seuraksena olisi niin että firmat jostain syystä joutuvat luopumaan kaupallisessa käytössä olevista ajoneuvoista "liian aikaisin", ja nyt pystyisin kuluttajana siitä hyötymään?



Aion tehdä konversion itse alusta loppuun,kunnon eristeillä yms, mutta mekaanista osaamista autojen toiminnasta ei juuri ole, kuinka lähellä räjähtämistä on esim ne ajoneuvot joissa mittarissa miljoona? Miten saan parhaan mahdollisen arvon, ja hyödynnettyä markkinoiden mahdollisia oikkuja, lakeja, ja säädöksiä. Kaikki kokemukset, vinkit ja näkemykset ovat siis tosi tervetulleita!"

Re: Kortti haussa, vai onko?

Lähetetty: 24 Maalis 2025 09:09
Kirjoittaja Jule
Ei näillä täysikokoisilla busseilla ainakaan mitään arvoa ole kulkuriksi muutettuna, jos jälleenmyyntiä miettii nuo pakukokoiset ovat järkevämpi vaihtoehto

Miljoonan ajettu täyskokoinen pitkänmatkan bussi on vähän ajettu, jos katsoo esim jotain onnibusseja joilla ajetaan 200-300tkm vuoteen ja kaikilla on ikää jo toistakymmentä vuotta, se varsinainen ajokm määrä on täysin epäolennainen, kyse on siitä miten auto on ylläpidetty.

Re: Kortti haussa, vai onko?

Lähetetty: 24 Maalis 2025 14:38
Kirjoittaja Kortitonperhana
No jälleenmyyntiarvo ei ehkä ole se isoin kysymys itsellä, toki kiva tietää että jos ja kun siitä joskus jos luopuu, niin voisi myymällä kattaa osan kustannuksista.

Enemmän tarkoitin että onko näissä myynnissä olevissa ajoneuvoissa ihan hinta-laatusuhde kohdillaan, erinomainen, hyvä, vai huonohko, jäi tämä vielä vähän auki. Toki varmaan nämä asiat aina hieman tulkinnanvaraisia.

Jotenkin olettaisin että kun noita isompia ajokoneita on uutena ostettu varmaan ovat aika hintavia olleet, ja nyt näyttäisi näin asiasta ymmärtämättömänä markkinoilta löytyvän 10- 20- 60- tuhannen välistä esimerkiksi jo vaikka ja mitä. Ovatko nämä nyt sitten "alennuksessa" kun kukaan näitä ei osta, eikö niillä firmat saa ajaa enää, vai mistä johtuu?

Toki pakettiautojakin ns. "edullisesti" löytyy mutta ei vaikuta olevan yhtä isoja nämä erot uuden ja vanhan kaluston välillä kun esim näissä busseissa yms.

"Miljoonan ajettu täyskokoinen pitkänmatkan bussi on vähän ajettu" Hassulta kuullostaa mutta kyllä kun lueskelee näitä netistä niin uskon kyllä täysin että ovat tehty kestämään. Eli kiinnitetään huomiota siihen mitä se tuote on eikä siihen mikä kilometrinumero siihen on kirjoitettu, 👍 Kiitoksia.

Re: Kortti haussa, vai onko?

Lähetetty: 25 Maalis 2025 07:53
Kirjoittaja setrailija
Moro
Ei noilla isommilla autoilla ole sen hankalampaa liikkua kuin autolla ja asuntovaunulla, jopa helpompaa. Monestihan kaupungit ja ely on asettanut rajoitteita päästöihin. siitä kaiketi johtuu tuo hintojen vaihtelu. Miten sitten tuo että saako paremman hinnan niin aina on hyvä jos saa edes hankintahinnanpois. Oikein vanhalla jos lähtee matkaa taittamaan niin kyllä täytyy tuntea laite hyvin. Suomen ulkopuolella kun ulkoilee niin kyllä vanhuksen miksei uudemmankin korjaus on aika arvokasta. Pienikin vika niin korjaamon oven avaus on tonni ja ulospääsy yleensä toine, näin olen huomannut. On miulla ollut noita pitkiä ja nyt pienenpieni sprintteri kyllä kaipuu isompaan on kova. Nykyisin vaan tahtoo tulla hirmuvähällä työllä toimeen niin pienessä autossa menee alla maaten vähemmänaikaa. Tuo kortin korotus on juttu toinen jos miulla ei olisi abcde.tä niin tuskin pitäisin linja-autoa vaan olisin retkeily/matkailu autolla matkoilla. Ei muuta kuin lisää innostusta asiaan. Veikko Lavin laulun sanoin "päivääkää en vaihtaisi pois" Kyllä mie kuitenkin jokatoisenvaihtaisin.
j-p

Re: Kortti haussa, vai onko?

Lähetetty: 28 Maalis 2025 16:36
Kirjoittaja Kortitonperhana
No mitenkä suosittelette, suomen markkinoilta isoa vai pientä, ulkomailta hakemalla isoa vai pientä? Onko hyötyä lähtee Suomesta kauemmaksi? Ei taida nämä Suomen markkinoidenkaan purkit olla millään tavalla eristettyjä. Vähän pelottaa noissa isommissa ajoneuvoissa se lasin määrä, lämpöhukka vaikuttaa isolta.

Re: Kortti haussa, vai onko?

Lähetetty: 29 Maalis 2025 20:32
Kirjoittaja Mikaeli
Jos lasit ja kilometrit tuntuu hankalalta, vanha kirjastoauto voisi olla yksi vaihtoehto? Yleensä suunnilleen tasainen lattia valmiiksi, säilytetty katon alla ja ajettu todella vähän. Toki istumapaikkoja vain pari, niiden lisääminen jälkikäteen voi olla haasteellista. (riippuu katsastajan tulkinnoista jne.)

Ikkunathan katoaa kätevästi kun pistää finnfoamia tai muuta eristettä sisäpuolelle ja vanerin pintaan. Meillä n. 2/3 ikkuna-alasta eristetty umpeen ex turistibussissa. Kilometrejä 850 tkm mittarissa, asiakirjojen mukaan saattaisi tuurilla pitää paikkaansakin, ehkä.