Kortti haussa, vai onko?
Lähetetty: 23 Maalis 2025 21:39
Hei kaikille!
Olen alkanut vakavissani pohtimaan ajoneuvossa ympärivuotista asumista ja reissaamista Pohjoismaissa ja Euroopassa. Tällä hetkellä minulla on vain B- ja A-kortit (henkilöauto ja moottoripyörä), mutta olen täysin valmis ajamaan tarvittaessa vaikka C-, D- tai CE-kortin, jos se on sen arvoista. Tosi hieno homma olisi jos voisi myös "rahallisesti" isomman kortin ja ajoneuvvon hankinnan "oikeuttaa".
Nyt mietin, minkä kokoinen ajoneuvo olisi paras valinta hinta-laatusuhteen ja käytännöllisyyden kannalta. Esimerkiksi:
Isommat ajoneuvot (linja-autot, kuorma-autot?): Kuinka kannattavaa ja käytännöllistä niiden konversio ja käyttö on? Joo, linja-autolla esimerkiksi varmaankin hankala parkkeerata kaupunkien lähelle, mutta onko kuorma-autokaan sen huomaamattomampi tai helpompi käsitellä? Oletteko kokeneet näiden käyttöä sivistyksen parissa rajoittavaksi, vai kenties jopa "yllättävän helpoksi".
Hinnoittelu: Kun budjetti ei ole satojatuhansia, miten eri kokoluokkien ajoneuvot (esim. vanhat linja-autot, rekat tai pakettiautot) hinnoitellaan? Onko isompien ajoneuvojen (C- tai D-kortilla ajettavien) ostajia vähemmän, jolloin niitä ehkä saisi markkinoilta hakea rutiininomaisesti ns. "halvemmalla kuin pitäisi"? Ovatko ne usein hyvässä/huonossa kunnossa, vai pitääkö joukosta metsästää helmiä? Eli tuoko tietyn ajoneuvokortin omistaminen ns. "etua", ja kuinka isojen ajoneuvvojen markkinahinnat vertaavat noihin pienempiin purkkeihin. Onko vaikka jotain lakeja tai säädöksiä joiden seuraksena olisi niin että firmat jostain syystä joutuvat luopumaan kaupallisessa käytössä olevista ajoneuvoista "liian aikaisin", ja nyt pystyisin kuluttajana siitä hyötymään?
Aion tehdä konversion itse alusta loppuun,kunnon eristeillä yms, mutta mekaanista osaamista autojen toiminnasta ei juuri ole, kuinka lähellä räjähtämistä on esim ne ajoneuvot joissa mittarissa miljoona? Miten saan parhaan mahdollisen arvon, ja hyödynnettyä markkinoiden mahdollisia oikkuja, lakeja, ja säädöksiä. Kaikki kokemukset, vinkit ja näkemykset ovat siis tosi tervetulleita!"

Olen alkanut vakavissani pohtimaan ajoneuvossa ympärivuotista asumista ja reissaamista Pohjoismaissa ja Euroopassa. Tällä hetkellä minulla on vain B- ja A-kortit (henkilöauto ja moottoripyörä), mutta olen täysin valmis ajamaan tarvittaessa vaikka C-, D- tai CE-kortin, jos se on sen arvoista. Tosi hieno homma olisi jos voisi myös "rahallisesti" isomman kortin ja ajoneuvvon hankinnan "oikeuttaa".
Nyt mietin, minkä kokoinen ajoneuvo olisi paras valinta hinta-laatusuhteen ja käytännöllisyyden kannalta. Esimerkiksi:
Isommat ajoneuvot (linja-autot, kuorma-autot?): Kuinka kannattavaa ja käytännöllistä niiden konversio ja käyttö on? Joo, linja-autolla esimerkiksi varmaankin hankala parkkeerata kaupunkien lähelle, mutta onko kuorma-autokaan sen huomaamattomampi tai helpompi käsitellä? Oletteko kokeneet näiden käyttöä sivistyksen parissa rajoittavaksi, vai kenties jopa "yllättävän helpoksi".
Hinnoittelu: Kun budjetti ei ole satojatuhansia, miten eri kokoluokkien ajoneuvot (esim. vanhat linja-autot, rekat tai pakettiautot) hinnoitellaan? Onko isompien ajoneuvojen (C- tai D-kortilla ajettavien) ostajia vähemmän, jolloin niitä ehkä saisi markkinoilta hakea rutiininomaisesti ns. "halvemmalla kuin pitäisi"? Ovatko ne usein hyvässä/huonossa kunnossa, vai pitääkö joukosta metsästää helmiä? Eli tuoko tietyn ajoneuvokortin omistaminen ns. "etua", ja kuinka isojen ajoneuvvojen markkinahinnat vertaavat noihin pienempiin purkkeihin. Onko vaikka jotain lakeja tai säädöksiä joiden seuraksena olisi niin että firmat jostain syystä joutuvat luopumaan kaupallisessa käytössä olevista ajoneuvoista "liian aikaisin", ja nyt pystyisin kuluttajana siitä hyötymään?
Aion tehdä konversion itse alusta loppuun,kunnon eristeillä yms, mutta mekaanista osaamista autojen toiminnasta ei juuri ole, kuinka lähellä räjähtämistä on esim ne ajoneuvot joissa mittarissa miljoona? Miten saan parhaan mahdollisen arvon, ja hyödynnettyä markkinoiden mahdollisia oikkuja, lakeja, ja säädöksiä. Kaikki kokemukset, vinkit ja näkemykset ovat siis tosi tervetulleita!"