Omavalmiste agregaatti
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Omavalmiste agregaatti
Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?
Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?
Kustannukset?
- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).
- pientä automatiikkii ???
- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?
Kustannukset?
- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).
- pientä automatiikkii ???
- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Omavalmiste agregaatti
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?
Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?
Kustannukset?
- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).
- pientä automatiikkii ???
- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Omavalmiste agregaatti
Bensa-autossahan hukkalämmöksi menee todella paljon, eikä siitä oteta kuin hassu osa sisätilojen lämmitykseen. vrt. nykydiesel, jossa pitää olla webasto tai sähkövastus että saadaan lämpöä myös kabiiniin.ASTech kirjoitti:1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?
Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?
Kustannukset?
- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).
- pientä automatiikkii ???
- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Mistä saa invertteriaggregaatin tuohon hintaan, kierroksista riippumaton kun on, tahtoo heti 3kW mallin. Laitan volvoon, jos vaan vie 4kW konetehoa ja voin sillä pientä kiuasta ruokkia!
Viimeksi muokannut Reddewil, 05 Helmi 2011 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Omavalmiste agregaatti
Tuollainen kiina 1 kW gen. löytyy aika helposti tuohon n. hintaan.Reddewil kirjoitti:Bensa-autossahan hukkalämmöksi menee todella paljon, eikä siitä oteta kuin hassu osa sisätilojen lämmitykseen. vrt. nykydiesel, jossa pitää olla webasto tai sähkövastus että saadaan lämpöä myös kabiiniin.ASTech kirjoitti:1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?
Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?
Kustannukset?
- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).
- pientä automatiikkii ???
- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Mistä saa invertteriaggregaatin tuohon hintaan, kierroksista riippumaton kun on, tahtoo heti 3kV mallin. Laitan volvoon, jos vaan vie 4kV konetehoa ja voin sillä pientä kiuasta ruokkia!
Edit: turhuudet pois.
Viimeksi muokannut ASTech, 05 Helmi 2011 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Omavalmiste agregaatti
Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).
Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Omavalmiste agregaatti
Juuri siitä tuossa puhuttiin, (mitä nyt olin jostain syystä tehon sijasta käyttänyt jännitettä noissa luvuissa ja siitä tuo vittuilu). Eli kuulema löytyy esim. 2000W 230AC:tä tuottava murikka n.180e. Jota pidän varsin kohtuullisena.Oravanpyörä kirjoitti:Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).
Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Omavalmiste agregaatti
Reddewil kirjoitti:Juuri siitä tuossa puhuttiin, (mitä nyt olin jostain syystä tehon sijasta käyttänyt jännitettä noissa luvuissa ja siitä tuo vittuilu). Eli kuulema löytyy esim. 2000W 230AC:tä tuottava murikka n.180e. Jota pidän varsin kohtuullisena.Oravanpyörä kirjoitti:Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).
Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Ok, onko mitään linkkejä. Itse löysin vain valmiita aggeraatteja.
Niin ja kaikkeen epäolennaiseen pitää aina puuttua foorumeilla..
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Omavalmiste agregaatti
Kuinka paljon omavarainen matka linjuri vaatii sähköä(kWh)(olettaen esim. viihdelaitteet, valaistus, lämminvesivaraaja, jääkaappi yms.) ja kuinka tehokas generaattori edellämainitun määrän tuottamiseen tarvitaan)?
Entä kuinka iso polttomoottori vaaditaan edellä mainitun generaattorin pyörittämiseen?
Entä kuinka pakkokaasujen lämmön talteenotto?
Joku rakentanut vastaavaa tai nähnyt projektisivuja?
Entä kuinka iso polttomoottori vaaditaan edellä mainitun generaattorin pyörittämiseen?
Entä kuinka pakkokaasujen lämmön talteenotto?
Joku rakentanut vastaavaa tai nähnyt projektisivuja?