Omavalmiste agregaatti

Oravanpyörä
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
Location: Tampere

Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Oravanpyörä »

Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

ASTech kirjoitti:
Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Bensa-autossahan hukkalämmöksi menee todella paljon, eikä siitä oteta kuin hassu osa sisätilojen lämmitykseen. vrt. nykydiesel, jossa pitää olla webasto tai sähkövastus että saadaan lämpöä myös kabiiniin.
Mistä saa invertteriaggregaatin tuohon hintaan, kierroksista riippumaton kun on, tahtoo heti 3kW mallin. Laitan volvoon, jos vaan vie 4kW konetehoa ja voin sillä pientä kiuasta ruokkia!
Viimeksi muokannut Reddewil, 05 Helmi 2011 10:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
ASTech
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
Truck: MB Kolibri
Location: Uki

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Reddewil kirjoitti:
ASTech kirjoitti:
Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Bensa-autossahan hukkalämmöksi menee todella paljon, eikä siitä oteta kuin hassu osa sisätilojen lämmitykseen. vrt. nykydiesel, jossa pitää olla webasto tai sähkövastus että saadaan lämpöä myös kabiiniin.
Mistä saa invertteriaggregaatin tuohon hintaan, kierroksista riippumaton kun on, tahtoo heti 3kV mallin. Laitan volvoon, jos vaan vie 4kV konetehoa ja voin sillä pientä kiuasta ruokkia!
Tuollainen kiina 1 kW gen. löytyy aika helposti tuohon n. hintaan.

Edit: turhuudet pois.
Viimeksi muokannut ASTech, 05 Helmi 2011 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oravanpyörä
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
Location: Tampere

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Oravanpyörä »

Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).

Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Oravanpyörä kirjoitti:Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).

Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Juuri siitä tuossa puhuttiin, (mitä nyt olin jostain syystä tehon sijasta käyttänyt jännitettä noissa luvuissa ja siitä tuo vittuilu). Eli kuulema löytyy esim. 2000W 230AC:tä tuottava murikka n.180e. Jota pidän varsin kohtuullisena.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Oravanpyörä
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
Location: Tampere

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Oravanpyörä »

Reddewil kirjoitti:
Oravanpyörä kirjoitti:Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).

Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Juuri siitä tuossa puhuttiin, (mitä nyt olin jostain syystä tehon sijasta käyttänyt jännitettä noissa luvuissa ja siitä tuo vittuilu). Eli kuulema löytyy esim. 2000W 230AC:tä tuottava murikka n.180e. Jota pidän varsin kohtuullisena.

Ok, onko mitään linkkejä. Itse löysin vain valmiita aggeraatteja.

Niin ja kaikkeen epäolennaiseen pitää aina puuttua foorumeilla..
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Pohjantähti
Oravanpyörä
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
Location: Tampere

Re: Omavalmiste agregaatti

Viesti Kirjoittaja Oravanpyörä »

Kuinka paljon omavarainen matka linjuri vaatii sähköä(kWh)(olettaen esim. viihdelaitteet, valaistus, lämminvesivaraaja, jääkaappi yms.) ja kuinka tehokas generaattori edellämainitun määrän tuottamiseen tarvitaan)?

Entä kuinka iso polttomoottori vaaditaan edellä mainitun generaattorin pyörittämiseen?

Entä kuinka pakkokaasujen lämmön talteenotto?

Joku rakentanut vastaavaa tai nähnyt projektisivuja?
Vastaa Viestiin