Akut

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Tammi 2020 14:54

eagless kirjoitti:
09 Tammi 2020 19:20
Ei kait tuo vaikuta että toinen perinteinen korkeilla varustettu lyijyakku ja toinen suljettu lyijyakku?
Ei pitäis.
Jännitteeseen sen ei pitäisi vaikuttaa, mutta jos se suljettu on esim agm, niin se on kokoajan alijännitteinen jos on perinteisen akun kanssa yhdessä.

Mä kyllä epäilen vähän sitä sun mittaria...

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless » 10 Tammi 2020 18:13

Kyllä se loogisesti tuntus toimivan kun lähes päivittäin sitä joutuu käyttään.
Tossa on yhessä laturissa kans jännite/amppeerit/lämpötila näyttö ja suurinpiirtein samoja jännite näytti jos mittas siitä akusta mihin laturin johdot meni ja se jompattu oli aina 1 voltin alempi.

Kokeilen tässä talvenpäälle noilla linjaauton akuilla uudestaan kun otan ne autotalliin säilytykseen että mitä antaa niillä.
Tosin ero on että ovat saman kokoisia.

Tai voi olla että en anna periksi vaan otan mittaukset uudestaan noilla työnalle että mikä ei natsaa.

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless » 10 Tammi 2020 20:59

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3470051082

Tossa olis akuilla hinta kohillaan.
190€ jos suomeen sisältää rahtihinnan,epäilen kyllä että ei.

Perinteisiä lyijyakkuja jossa korkit niin voi tarvittaessa vettäkin lisätä.
Takuukin on mutta mimmonenhan operaatio lie tommosen takasi lähetys espanjaan!

508d
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja 508d » 10 Tammi 2020 22:12

Äkkipäätään näyttäis lähetyskulut olevan tuossa hinnassa, lisärahti per lisätuote(akku) olisi noin 1,7 puntaa eli pari euroa. En kyllä kokeillut koriin laittaa, mutta katselin lisätietoja. Aika halvat patterit.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 10 Tammi 2020 22:31

Kannattaa tarkistaa onko kuiva ( hapotus vastaan ottajan toimesta ja onko happo mukana) yleensä rahti halvempi ja akun elinkaari alkaa kun hapotus tehty, lisäksi voi olla alv 0% , suosittelen paikallista akkuliikettä, 225 Ah varta n265€/ kpl, muiden hintoja en tiedä kun en osta muita merkkejä starttiakuiksi ( 13 v ikäiset varta alkup akut vaihdoin uusiin, toinen on vielä muussa käytössä, ) , kokemus halpamerkki xxx toinen takuuaikana vaihdettiin uuteen, toinen petti 2 v ikäisenä.

Akkuja ei kannata ostaa varastoon vaan heti käyttöön , vaikka käyttämättönä ei nopeasti vanhene ( jos sattuis
takuuseen liityvä rakenne vika , takuu päättyy normaali akuissa 12/18/24 kk kuluttua oli käytössä tai ei)

Matkailu hupiakut ? (melkoista kuormitusta esim 2 kw kuormalla 225Ah / 24 v lähes 100A ) seuraan kommentteja!
on käyttäjiä nkrmi starttiakuista. agm , omassa trukkiakut/ agm, miettinyt star/ stop akkuja
olisko ne invetteri käytössä parhaat, (tai teslan 100 kwh tietenkin paras yli 20 t€)

7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja 7thLegion » 11 Tammi 2020 14:35

Miks ei tommosta? Mulla snjacherit 180ah käynnistysakkuina, maksovat 190€/kpl. Ei ole hinnalla pilattu, ja hyvin on toiminut, niin kait heidän hupiakutkin toimii.
Liitteet
Screenshot_20200111-143249_Samsung Internet.jpg

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2320
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 12 Tammi 2020 09:58

Ei ole terveelnen tapa kytkeä yhteen kaksi eriarvoista akkua koska niilä on erilainin sisäinen vastus. Tämä siis riippumatta siitä onk cccccco kysymys rinnan tai sarjakykentä. Sama koskee erikäisiä tai eri valmistus sarjan akkuja. Rinnan kytkentä voidaan tehdä erotus releellä. Lataus rinnan. Käytty kahtena eri piirinä tai valinta kytkimellä kumpaa käytetään.

Koita saada mittarisi tarkistettua.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless » 12 Tammi 2020 14:37

Tuo mittari on suljettu pois häiriötekijöistä koska laturissa on myös jännite näyttö ja laturin näyttö ja mittarin näyttä natsaa jos latausjohtojen leukoista mittaa tai sen akun navoista joka liitetty eka laturiin.

Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo Ajokki Victor
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa » 18 Tammi 2020 18:37

Moron nääs.
Onko kellään kokemusta, Lahen Puuilo kauppaa 180Ah Energie+ original premium battery 1100A (EN) akkuja käypään hintaan.
159€ kipale.
Unohdanko samointein :?: :?: :shock: :shock:
-Pikavuoro Gibraltarille-

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 18 Tammi 2020 20:29

Hyvin ovat toimineet jo kaksi kautta startti/ hupiakkujen rinnalla meillä

Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo Ajokki Victor
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa » 19 Tammi 2020 13:05

Eli ehkä uskallan tempaista neljä kipaletta hupi akuiksi Tyssikkään :D
-Pikavuoro Gibraltarille-

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 19 Tammi 2020 14:42

https://www.sunwind.fi/product/show/?id ... S-605Ah-6V

Takuu ja kestävyys ( käyttöikä) voi tasoittaa hintaa ?

Noin 2 tonnilla saa 220 kg = 4 kpl= 24 v tuollaiset, 600Ah , en tiedä soveltuko ison invetteri virtalähteksi ,
purkaus 468Ah/ 20 h=
jos oikein ymmärrän tarkoittaako max550 W / h vai hetkellinen voi olla yli?

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Tammi 2020 15:52

BussMAN kirjoitti:
19 Tammi 2020 14:42
jos oikein ymmärrän tarkoittaako max550 W / h vai hetkellinen voi olla yli?
Missä tuollainenn 550W lukee?

Tosin tuo 550W purkuteho on 6V akussa jo melkein 100A virtaa, mutta kyllähän tuolla on jo käppyrätkin piirretty isommilla virroilla.

Kroati
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Truck: Neoplan N116
Location: Kroatia

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Kroati » 20 Tammi 2020 19:06

Juuri tulin akkuostoksilta kun vanhat Duracellit kuukahtivat niin ettei enaan starttaa. Exide Power Pro 235Ah 1300A tulivat mukaan 5vuoden takuulla ! 200€ Alviton hinta kpl .
Liitteet
82519359_472544896955488_3390014933658763264_n.jpg

Kroati
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Truck: Neoplan N116
Location: Kroatia

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Kroati » 20 Tammi 2020 21:03

Niin se Duracell sai vaistya , ei ollut vasymaton vaikka mainostivat .
Liitteet
83214316_1779492598849227_6251368630685007872_n.jpg

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule » 21 Tammi 2020 11:22

Vaikka bussin alkuperäiset omat akut onkin noita isoja, niin ne "perus" 180Ah akut riittää kulkurikäytössä, kun hupiakut on erikseen.

Kroati
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Truck: Neoplan N116
Location: Kroatia

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Kroati » 21 Tammi 2020 18:45

Ma tykkaan etta pieni vara parempi kun tuota webastoa pyorittaa ennen starttia , Hupiakuiksi samanlaiset kun ei ole hinnankiroissa , pitaa kuitenkin pyorittaa monenmoisia koneita invertterilla kuten jaakaappi , tietokoneita , vesiboileria , painevesipumppua , pyykkikonetta jne . Esim. Volvossa mulla on 100Ah akku .

Hobo
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Hobo » 23 Tammi 2020 21:07

Onneksi vanhoista bussin akuista saa romumieheltä n.25e kpl :wink:

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2980
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 23 Tammi 2020 22:34

Lähtee B10M 2 x 100Ah:lla hyvin käyntiin. Ei se starttimoottori pyöri kuin muutaman sekunnin pluskelillä. Muutama kerran on tullut MB609 vanhoilla akuilla käynnisttyä tuo, kun aika on tyhjentänyt bussinakut ja maasähkö on unohtunut kelalle tallinseinälle.

Pitääpä laittaa romu-ukolle viestiä, jos lyijyn hinta on noin korkealla...
A man vs cheese

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 23 Tammi 2020 22:56

https://www.romukioski.fi/ostohinnasto/
-tuolla näyttäis olevan 0,45€/ kg alv0%, hinnasto myös muut metallit ym

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 24 Tammi 2020 10:54

BussMAN kirjoitti:
23 Tammi 2020 22:56
https://www.romukioski.fi/ostohinnasto/
-tuolla näyttäis olevan 0,45€/ kg alv0%, hinnasto myös muut metallit ym
Täällä oulun seudulla hinta pyörii nyt 0,30 tietämillä, yllättävän suuri tuo hintaero?

Jule
Kansleri
Viestit: 1385
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule » 26 Tammi 2020 18:12

Rosvolinna kirjoitti:
23 Tammi 2020 22:34
Lähtee B10M 2 x 100Ah:lla hyvin käyntiin. Ei se starttimoottori pyöri kuin muutaman sekunnin pluskelillä. Muutama kerran on tullut MB609 vanhoilla akuilla käynnisttyä tuo, kun aika on tyhjentänyt bussinakut ja maasähkö on unohtunut kelalle tallinseinälle.

Pitääpä laittaa romu-ukolle viestiä, jos lyijyn hinta on noin korkealla...
JOssainkohtaahan noiden pienempien akkujen käynnistysvirta jää liian pieneksi ja se alkaa rajoittamaan sitä käynnistymistä. Ampeeritunteina mitattunahan käynnistäminen ei kummoistakaan lukemaa ota.

Toisaalta jos linjuri seisoo vaikka puoli tuntia laiturissa, ja siinä on kilowatin edestä sähkölaitteita päällä, niin kyllä siinä alkaa tulla jo kysyntää sille isommalle kapasiteetille.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Tammi 2020 19:49

Lisään tähän akkukeskusteluun yhden mietittävän yhditelmän onko toimiva?

Ex busseissa jää laitteita auton akuilta omilta ( webasto,valaistusta radio tv ym) ja toimintojen jako / siirto hupipuolelle melko monimutkainen operaatio.

Jos auton ns omat akut jätetään korilaitteiden käyttöön ja hupiakut inventteri/ matkailu tekn käyttöön ja...
laitetaan pikkuakut ( vaikka usa patterit joita on kokeiltu kuorma autoissakin starttivirtaa hetkellistä löytyy mutta ei Ah)
startin vieren konetilaan joita käytetään vain käynnistykseen ( varalle auton alkup syöttölinja lisävirta käytöön kun jostain syystä sahataan pidempään), en huomaa estettä että startin ohjaus tulee eriakuista,,, lataus on kyllä helppo järjestää , melko pieni A h vajaus lisättäväksi. Yhden jaavion hahmottelin mutta selvinnee textistä idea...

Tämän tyyppinen järj on volvon rekkavetureihin saatavana ns kaks akku järj

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 564
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 27 Tammi 2020 00:35

Helpoin toteutus olisi että vetää stsrttiakut suoraan starttisolenoidin isoon napaan.kiinni. Silloin solenoidin herätevirta tulee normiakuita, mutta isompi käynnistysvirta starttiakulta...

Joku erotusrele toki vielä latauspuoleen.

Mutta en kyllä tiedä, minusta on ihan helppo siirrellä virtasyöpöt suoraan hupiakkuihin.. Mulla on kuskin yläpuoliseen sähkökeskukseen tuotu hupiakuilta paksu kaapeli pienelle sulakerasialle, mistä voi sitten hyppyytellä sähköä eteenpäin. Ihan vaan joku orggis sulake tai rele irti ja latta-abikolla uutta sähköä sulakkeen reikään..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 734
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 30 Tammi 2020 23:33

Zuikkis kirjoitti:
27 Tammi 2020 00:35
Helpoin toteutus olisi että vetää stsrttiakut suoraan starttisolenoidin isoon napaan.kiinni. Silloin solenoidin herätevirta tulee normiakuita, mutta isompi käynnistysvirta starttiakulta...

Joku erotusrele toki vielä latauspuoleen.

Mutta en kyllä tiedä, minusta on ihan helppo siirrellä virtasyöpöt suoraan hupiakkuihin.. Mulla on kuskin yläpuoliseen sähkökeskukseen tuotu hupiakuilta paksu kaapeli pienelle sulakerasialle, mistä voi sitten hyppyytellä sähköä eteenpäin. Ihan vaan joku orggis sulake tai rele irti ja latta-abikolla uutta sähköä sulakkeen reikään..
Eniten epäilyttää tuo sähkökaappi kun siellä on auton tekn ja korilaitteita miten onnistuis omatoimisesti täydellisesti
kytkennät.

Just noin mietin optima patterit konetilaan ehkä virtalukon virralla ohjais relettä starttisolenoidin virran ottais myös optimoita,tietenkin pääkytkin päävirralle ( mekaaninen pitkiin parkkeerauksiin, onnistuis jopa bussin siltä käsikäyttö)
meko varma käynnistys toteutuis ja auton alkup akut + hupiakut vois hyödyntää ( auton oma akkukotelo sopii nyky
250Ah kin ongelmitta) ....



Molemmissa tietenkin ongelma kun autoa käyttää tai korjaa muu kuin rakentaja jonkinverran kipinöi :idea: Kun
sähkö syöttöjä poikkeavasti., Onneksi can väylätön tekniikka ..sähkökynällä selviää toistaiseksi .

Vastaa Viestiin