Latauskysymys

Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Latauskysymys

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Jos nyt oletetaan, että meillä on bussissa hupiakkuja 12V vaikkapa 600Ah. Ajaessa ne latautuu autosta DC/DC laiturilla. Parkissa ollessa paneeleilla ja välillä aggregaatin kautta. Kotipihassa on aina ylläpitolaturi kiinni.

Paneelit on vielä kylläkin kaupassa ja ajatuksena on semmoinen salkkumalli, kun sen sais aina sopivaan suuntaan. Kokoluokkaa 200W eli käytännössä ehkä 10A vois tulla virtaa. Aggregaatti antaa papereiden mukaan 8A.

Voinko ladata yhtäaikaa paneelilla ja aggregaatilla? Tuleeko siitä ongelmia ja mikä olisi silloin latausvirtana? Onko se suoraan 18A (noilla oletusarvoilla)?
joensuusta
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Maalis 2022 17:26
Location: Joensuu

Re: Latauskysymys

Viesti Kirjoittaja joensuusta »

Miksi salkkumallin paneeli?
Kuka sitä jaksaa aina käydä asettelemassa? Kun on katolla niin lataa aina.

Samoin ajossa lataa auton laturi ja aurinko paneelit, en ymmärrä miksi paneeli + agrekaatti olisi eri asia.

Miten paljon tarvitset sähköä ja mihin aikaan vuodesta?

Minulla auto 3 vuodenajan auto, eli ei käytössä suomen pakkasissa, ja 300w paneeli tuottaa tarpeeksi sähköä 150ah akuille joiden perässä
invertteti, 230v jääkaappi, leivänpaahdin, hiustenkuivain, elektroniikkalatureita. Jatkossa ehkä mikrokin, induktioliedelle ei enää riitä virta, ja katolle
ei sovi toista paneelia (pieni styrokskoppero). Ja tämä siis vaikka autolla ei aja. Niin ja minulla ei ole edes maasähkömahdollisuutta, otin koko laturin pois
kun ei 10 vuoteen tullut sitä kertaakaan käytettyä.
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Latauskysymys

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Kaipa se kattomallikin olis toimiva. Vähän levällään on se kohta asioissa vielä... Se kyllä avaa siinä samalla, kun pyörii muutenkin auton ympäri parkkiin asettautuessa.

Me liikutaan ympäri vuoden. Talvella toki vähän vähemmän.

Autossa on siis aina päällä jääkaappi-pakastin. Ihan tavallinen korimalli. Ajon aikana sille sähkö tulee ajoakkujen perässä olevalta 3000W invertteriltä.

Parkissa jääkaapin lisäksi olisi tarve saada pelaamaan kahvinkeitin, mikro, ilp ja vähän viihdettä eli käytännössä telkkari. Akuston jatkeena on 4000W invertteri.

Tarvittaessa sähköä tehdään agrella, mutta ei sitä jatkuvasti viitsisi pörisyttää.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Latauskysymys

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se aggregaatin 12v 8A ei ole sellainen millä akkua kannattaisi ladata, vaan laittaa aggren perään ihan akkulaturi, joka lataa vaikka 80A, jos akku ottaa vastaan.

Se 8A lähtö on niissä siksi että se on sama generaattoriosa sähköstartillisessa aggregaatissa, ja tarkoitettu sen oman akun lataamiseen.
Niehku_vanlife
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 02 Loka 2022 10:16
Location: Jaala

Re: Latauskysymys

Viesti Kirjoittaja Niehku_vanlife »

Tuota en tullut edes ajatelleeksi
Vastaa Viestiin