Aurinkopaneelit
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: Aurinkopaneelit
tuli otettua 6mm2 valmiit kaapelit toivotavasti se riittää jos ei niin vaihdetaan
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
Re: Aurinkopaneelit
Lainaus::
Se riippuu kauanko paistaa ja pitäs tietää kulutus pikkasen tarkemmin. Jos pyöräytät ilppiä, sanotaanko 30min ja sen ottoteho on vaikka 1kW, akuista otetaan tällöin 500Wh. Joka merkkaa sitä että samalla teholla katot sitä telkkua n.20h, jos se ei ole mikään kuvaputki tai plasmahirmu.
Kannattaa laskea akuston teho Wh, jakaa se kahdella joka on käytettävissä oleva. Sitten keskiverto kulutus / päivä. Sitten aurinkokennojen tuotto, sen voi laskea hehtaarille, siis kun välillä paistaa ja välillä ei. Tunnissa nuo optimiolosuhteissa saa akkuun teoriassa 500Wh, eli sen ilpin 30min käytön.[/quote]
________________________
Akut pitäis olla kuten Tesla ssa ,60- 85kwh mutta mikä on tuollaisen lion akuston paino, auton paino
oli yli 2 ton ( käyttövoimavero 250€ luokkaa) akut 500kg yli oletan? hintaluokka ?. Lyijyakkuina yli 1600kg 10t€
Se riippuu kauanko paistaa ja pitäs tietää kulutus pikkasen tarkemmin. Jos pyöräytät ilppiä, sanotaanko 30min ja sen ottoteho on vaikka 1kW, akuista otetaan tällöin 500Wh. Joka merkkaa sitä että samalla teholla katot sitä telkkua n.20h, jos se ei ole mikään kuvaputki tai plasmahirmu.
Kannattaa laskea akuston teho Wh, jakaa se kahdella joka on käytettävissä oleva. Sitten keskiverto kulutus / päivä. Sitten aurinkokennojen tuotto, sen voi laskea hehtaarille, siis kun välillä paistaa ja välillä ei. Tunnissa nuo optimiolosuhteissa saa akkuun teoriassa 500Wh, eli sen ilpin 30min käytön.[/quote]
________________________
Akut pitäis olla kuten Tesla ssa ,60- 85kwh mutta mikä on tuollaisen lion akuston paino, auton paino
oli yli 2 ton ( käyttövoimavero 250€ luokkaa) akut 500kg yli oletan? hintaluokka ?. Lyijyakkuina yli 1600kg 10t€
Re: Aurinkopaneelit
Ei kai sen useamman tonnin painoisen akuston paino mikään merkittävä ongelma linja-auto perustaisessa kulkurissa ole, mutta hintaa sille kertyy.
Teslan akusto painaa pyöreästi tonnin. Lyijyakuilla vastaava kapasisteetti olisi kai karkeasti 4x tuon verran. Se Teslan powerwall systeemi joka on tarkoitettu kotiin, voisi ollla ihan varteenotettava systeemi kulkuriin. Olisi tavallaan valmis paketti, sen kun nostaisi kyytiin. Wikipedian mukaan olemassa 6,4 ja 13,5kWh versiot.
E: Pikainen laskelma.. Motonetin vapaa-ajan akku 100Ah Sznajer (tjsp) niitä 40kpl tekisi 48kWh kapasiteetin paino 1068kg, hinta 5160e. Ehkä tuosta saisi jo alenntusta .
Tutkin vähän tuota tonnin painoista teslan akustoa.. mä en tiedä onko tuo ollut jonkun toimittajan arvio tms, mutta edes jotenkin luotettavan oloinen tieto minkä löysin on että se akusto painaisi reilut 600kg.
Teslan akusto painaa pyöreästi tonnin. Lyijyakuilla vastaava kapasisteetti olisi kai karkeasti 4x tuon verran. Se Teslan powerwall systeemi joka on tarkoitettu kotiin, voisi ollla ihan varteenotettava systeemi kulkuriin. Olisi tavallaan valmis paketti, sen kun nostaisi kyytiin. Wikipedian mukaan olemassa 6,4 ja 13,5kWh versiot.
E: Pikainen laskelma.. Motonetin vapaa-ajan akku 100Ah Sznajer (tjsp) niitä 40kpl tekisi 48kWh kapasiteetin paino 1068kg, hinta 5160e. Ehkä tuosta saisi jo alenntusta .
Tutkin vähän tuota tonnin painoista teslan akustoa.. mä en tiedä onko tuo ollut jonkun toimittajan arvio tms, mutta edes jotenkin luotettavan oloinen tieto minkä löysin on että se akusto painaisi reilut 600kg.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: Aurinkopaneelit
Ostin 2 panelia 250w mittailin nyt tallissa yleismittarilla siis ilman säädin panelin johdoista voltteja toisesta tuli 11,2v ja toisesta 2,1v. Siis ei ole säädintä ja mittasin volteina. Onko toinen paneli rikki kun ei tuu kun 2,1v ? kun toisesta tulee samassa valossa 11,2v
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Aurinkopaneelit
Vie takaisin kauppaan. Rikkinäiseltä tuo vaikuttaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: Aurinkopaneelit
Nyt on paneli vaihdettu ja vohan rupes tuleen erilailla voltteja
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: Aurinkopaneelit
Mitenkäs ootte viritetty panelit katolle ettei lähe lentoon ajonaikana ? riittääkö pelkästään kattopeltiin vai tarviiko runkoputkiin niikittää?
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aurinkopaneelit
Sika 221 paneelin reunaan ja läts.
ei varmasti irtoa. Eikä tule lisää reikiä kattoon.
ei varmasti irtoa. Eikä tule lisää reikiä kattoon.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Aurinkopaneelit
Eikö katto ole yleenäs kaareva ja paneeli suora? Vai onko sitä sikaa vaan pari senttiä paksummin reunoilla?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Aurinkopaneelit
Mulla on paneelin reunoilla niitattu + liimattu pellikulma, millä oon nostanu sen verran ilmaan ettei keskikohta osu kattoon, ja paneeli tuulettuu eli jäähtyy.Jule kirjoitti:Eikö katto ole yleenäs kaareva ja paneeli suora? Vai onko sitä sikaa vaan pari senttiä paksummin reunoilla?
Lahtelaisella taitaa olla niitä ohutkalvoja, niin liimaa suoraan kaarevaan pintaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Aurinkopaneelit
Hyvin onnellinen siitä että aurinkokenno 185W lataa startti akkua joten matka ei keskeydy sen takia että latauksen merkki valo palaa eikä auto laturi lataa tuo teho riittää ajamiseen ilman valoja mutta ei kestä parkkivalojakaan. Kulutusta lisäävät jarru ja vilkkuvalot.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Aurinkopaneelit
Ohut kalvoissa on tosiaan valmiiksi ne pellit mistä on hyvä liimata ja jää se tuuletusrako väliin. normipaneeliin pitää tosiaan virittää joku vastaava systeemi jos sen aikoo liimata ei se kyllä muuten reunoista ota kiinni.Reddewil kirjoitti:Mulla on paneelin reunoilla niitattu + liimattu pellikulma, millä oon nostanu sen verran ilmaan ettei keskikohta osu kattoon, ja paneeli tuulettuu eli jäähtyy.Jule kirjoitti:Eikö katto ole yleenäs kaareva ja paneeli suora? Vai onko sitä sikaa vaan pari senttiä paksummin reunoilla?
Lahtelaisella taitaa olla niitä ohutkalvoja, niin liimaa suoraan kaarevaan pintaan.
Re: Aurinkopaneelit
Tuossa kuva carruksen katolta, aurinkopanelit on ”sutrakin ” etupuolella, ei oma toteutus ( tekijä piti
ongelma suoraan kattoon limattavia ei riittäviä pintoja ollut käytettävissä) hyvin on 3 v pysynyt,ei ajoääniä eikä muitakaan ongelmia, voi ajaa ilmansadetakkia, viime talven vietti ulkona, alkoi
ylläpitämään akkuja kun lumet poisti pinnasta viimeviikolla.
Kuvatiedosto täyttynyt sorry , panelit 2 kpl on n5 cm korkeudella katon pinnasta noilla ns kulmapelti
paloilla kiinnitetty
Autaako tuohon tiedosta asiaan kun vanhoja tarpeettomia poistaa.? Mutta millä tekniikalla
Bussin tarpeettomia ikkunoita jos teippais aurinkopaneleilla mahtaisko kestää kulutusen, ong varmaan
hyötysuhde virheellisestä asennosta ja likaantuminen ,toimis varmaan jonkinasteisena lämpö -ja äänieriteenäkin aattelin että takaosan lasit molemminpuolin
ongelma suoraan kattoon limattavia ei riittäviä pintoja ollut käytettävissä) hyvin on 3 v pysynyt,ei ajoääniä eikä muitakaan ongelmia, voi ajaa ilmansadetakkia, viime talven vietti ulkona, alkoi
ylläpitämään akkuja kun lumet poisti pinnasta viimeviikolla.
Kuvatiedosto täyttynyt sorry , panelit 2 kpl on n5 cm korkeudella katon pinnasta noilla ns kulmapelti
paloilla kiinnitetty
Autaako tuohon tiedosta asiaan kun vanhoja tarpeettomia poistaa.? Mutta millä tekniikalla
Bussin tarpeettomia ikkunoita jos teippais aurinkopaneleilla mahtaisko kestää kulutusen, ong varmaan
hyötysuhde virheellisestä asennosta ja likaantuminen ,toimis varmaan jonkinasteisena lämpö -ja äänieriteenäkin aattelin että takaosan lasit molemminpuolin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Aurinkopaneelit
On mulla normaaleja 265w paneeleitakin poikittain peräkkäin kiinni pelkällä liimalla. sivut ovat irti katosta 10cm korkeudella kattopinnasta. Kanttasin valkoisesta pellistä kulmapellin kaarevilla päädyillä paneelien sivulle jotta paneelin reunat eivät tarttuisi puiden oksiin. Puoli metriä Sikaa paneelin reunassa kyllä pitää sen kiinni ihan satavarmasti.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 14 Maalis 2018 11:32
- Truck: MB Sprinter
- Location: Vaasa
- Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Aurinkopaneelit
On se joo
Viimeksi muokannut jiihoo, 04 Huhti 2021 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Aurinkopaneelit
Sulo Vileeni on päässyt vauhtiin ja minulle on kertynyt akkuja, paneeleita ja muuta aurinkosähköhilpettä nurkkiin.
Pitäisi vain keksiä, että mitä näistä järkevästi aikaiseksi.
Akkuja olisi seuraavasti. 3kpl 225ah, 3kpl 180ah ja 2kpl 180ah AGM akkuja
Paneelit 2kpl 270w ja 1kpl 255w ja vielä yksi pienempi paneeli jonka kokoa en tiedä.
Sitten löytyy vielä EASUN MPPT Solar Inverter 3000W 24V 220V 60A ja 1kpl victron 24/800 siniaalto invertteri.
Näistä pitäisi saada järkevä järjestelmä tehtyä mutta miten? Jos nämä olisivat sinulla niin miten tekisit?
Pitäisi vain keksiä, että mitä näistä järkevästi aikaiseksi.
Akkuja olisi seuraavasti. 3kpl 225ah, 3kpl 180ah ja 2kpl 180ah AGM akkuja
Paneelit 2kpl 270w ja 1kpl 255w ja vielä yksi pienempi paneeli jonka kokoa en tiedä.
Sitten löytyy vielä EASUN MPPT Solar Inverter 3000W 24V 220V 60A ja 1kpl victron 24/800 siniaalto invertteri.
Näistä pitäisi saada järkevä järjestelmä tehtyä mutta miten? Jos nämä olisivat sinulla niin miten tekisit?
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Aurinkopaneelit
Akkuja aina kaksi samanlaista sarjaan että tulee 24V. Kahta erilaista ei oikein voi pistää sarjaan, eli noista 3kpl sarjoista jää aina yksi yli.
Paneelien kanssa vähän sama ongelma, erilaisia ei oikein ole hyvä sekoitella.. Pitäisi melkein omalla mppt-säätimellä olla aina erilaisten kennojen ryhmät.
Mutta olisihan tuosta nyt helposti tuo 2*270 käytettävissä ainakin. Ja oikein tarkkaan jos datalehtiä tutkii että olisiko tuo 255W kuitenkin riittävän lähelle samanlainen, laittaisi kaikki kolme rinnan...
Tuota Victronin invertteriähän ei varmaan tarvi mihinkään jos kerran tuossa EASUNissa on invertteri jo itsessään?
Paneelien kanssa vähän sama ongelma, erilaisia ei oikein ole hyvä sekoitella.. Pitäisi melkein omalla mppt-säätimellä olla aina erilaisten kennojen ryhmät.
Mutta olisihan tuosta nyt helposti tuo 2*270 käytettävissä ainakin. Ja oikein tarkkaan jos datalehtiä tutkii että olisiko tuo 255W kuitenkin riittävän lähelle samanlainen, laittaisi kaikki kolme rinnan...
Tuota Victronin invertteriähän ei varmaan tarvi mihinkään jos kerran tuossa EASUNissa on invertteri jo itsessään?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Re: Aurinkopaneelit
Juu ei victronia kannata sotkea tähän systeemiin. Laitoin vain, että sellainenkin on talliin tiensä löytänyt tähän asiaan liittyen.
Akkuja on juuri sopivasti hankala määrä. Kestääkö nuita AGM akkuja laittaa samaan nippuun muiden kanssa vai meneekö pilalle?
Akkuja on juuri sopivasti hankala määrä. Kestääkö nuita AGM akkuja laittaa samaan nippuun muiden kanssa vai meneekö pilalle?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Aurinkopaneelit
Jos sen Victronin laittais pelkälle jääkaapille? Easun kyykkää jos on mikro ja imuri ja liesituuletin ja hiustenkuivaaja ja käsisirkkeli ja oikohöylä ja induktiohöyrypora samaan aikaan käynnissä ja sit hörähtää jääkaappi tulille...
Re: Aurinkopaneelit
AGM akun jännite on järestään sen puolisen volttia korkeempi, niin että jos sen normaalin akun kanssa laittaa rinnan se on aina tyhjä.
Mä olen hieman mietiskellyt että jos modaisi laturista sen puolisen volttia enemmän jännitettä, ja rakentaisi jonkun diodiparin pudottamaan jännitettä ennen ajoakkuja.. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa vaan kaikki AGM akkuja.
Isoja hupikäyttöön ajateltuja lyijyakkuja ei oikein tunnu olevan kuin noita AGM malleja.
Mä olen hieman mietiskellyt että jos modaisi laturista sen puolisen volttia enemmän jännitettä, ja rakentaisi jonkun diodiparin pudottamaan jännitettä ennen ajoakkuja.. Tietysti yksi vaihtoehto olisi laittaa vaan kaikki AGM akkuja.
Isoja hupikäyttöön ajateltuja lyijyakkuja ei oikein tunnu olevan kuin noita AGM malleja.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Aurinkopaneelit
AGM akku kuivuu kahdessa - kolmessa vuodessa. Kun aurinkokenno lataa joka päivä 365 päivää vuodessa. Olen siksi siirtynyt tavallisiin korkillisiin akkuihin niin hupi kuin startti akkujen osalta. Vettä lisään kerran vuoteen. Vettä meni nyt vähemmän kun auton oma laturi on ollut poissa tuotannosta jo vuoden. Kolme neljästä akusta uusittu 8 kuukautta sitten. Starttiakut syväpurkaus 0 V asti tuhosi kerralla. Hupiakku yksi kenno oikosulussa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
Re: Aurinkopaneelit
Meillä sisu kulkurin tulossa 3kw hybridi Vertti ja 6 260w paneelia 3sarjaa 2rinnan kytkettynä. Kärsii pitää myös ilppiä päällä vaikka ei auto pyöri kesällä
Eikä kulu laturi ajaessakaan jos pitää ilmastointia päällä ajaessa
Akut 4x 220ah vanhat boshit
Eikä kulu laturi ajaessakaan jos pitää ilmastointia päällä ajaessa
Akut 4x 220ah vanhat boshit
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Mietin noita invertteri latureita kun aurinkopuolen lataus tehot vaihtelee 25-80a välillä.
Jos normi 300w/18v/6a paneleita käyttää niin jos 2laittaa sarjaan niin tulis 600w/36w/6a eli jo tolla pienimmällä pystyis 8 panelia laittaan koska tekis 36v/24a.
Eli turha tän perusteella investoida noihin kalleimpiin/isompiin koska ei ainakaan katolle valtamia määriä mahdu noita paneleita vai laskinko aivan väärin?
Jos normi 300w/18v/6a paneleita käyttää niin jos 2laittaa sarjaan niin tulis 600w/36w/6a eli jo tolla pienimmällä pystyis 8 panelia laittaan koska tekis 36v/24a.
Eli turha tän perusteella investoida noihin kalleimpiin/isompiin koska ei ainakaan katolle valtamia määriä mahdu noita paneleita vai laskinko aivan väärin?
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Aurinkopaneelit
Eihän tuollaista yhdistelmää voi olla – jos 300 watin paneeli tuottaa maksimitehollaan 18 voltin jännitteen niin virta on silloin reilu 16 ampeeria. (watit = voltit * ampeerit, eli watit/voltit = ampeerit, joten 300W / 18V = 16,67A).
Helpottaisi kovasti kun näkisi paneelin tarkat tekniset tiedot, esim. linkki.
Omissa 270W paneeleissa maksimitehon jännite on 28-30 voltin luokkaa ja virta silloin 7-9 ampeeria.
Helpottaisi kovasti kun näkisi paneelin tarkat tekniset tiedot, esim. linkki.
Omissa 270W paneeleissa maksimitehon jännite on 28-30 voltin luokkaa ja virta silloin 7-9 ampeeria.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi