Aurinkopaneelit
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Juu liian hyvälle toi tuntuki.
Tonhan pystyy laskeen niin on todellisuudessa 100w paneli!
Tonhan pystyy laskeen niin on todellisuudessa 100w paneli!
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Kattelin niin 18v/100w ei ollut ku 0.5a vähempi????
Eli myyvät 100w paneleita 300wattisina
Eli myyvät 100w paneleita 300wattisina
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Aurinkopaneelit
Kovin omituiselta vaikuttaa, eli väitän kyllä vahvasti että nuo tiedot eivät pidä paikkaansa, eli toisin sanottuna jossain kohtaa on (kauko-idän myyjille tyypillisesti) virheellistä tietoa.
Muutenkin kannattaa suhtautua varauksella - tai vähintään todella hyvällä taustatyöllä - paneelien tilaamiseen EU:n ulkopuolelta. Aurinkopaneeleille on esimerkiksi määrätty tuntuvia polkumyyntitulleja joistain paikoista alkuperästä riippuen ja tuon kokoluokan tuotteet jäävät herkästi tulliin eli niistä joutuu maksamaan päälle vielä ALV:n.
Kannattaa muistaa myös se, että käytössä paneelin lämpötilalla on huomattava vaikutus hyötysuhteeseen - itse ainakin parasta mahdollista tuottoa etsiessä välttäisin noita taipuisia versioita joiden alle ei jää asennettaessa minkäänlaista tuuletusrakoa. Hieman reilulla satasella per paneeli saa tuon koko- ja teholuokan kehyksellisiä paneeleita kaikki verot ja tullit maksettuna ihan Suomestakin.
Muutenkin kannattaa suhtautua varauksella - tai vähintään todella hyvällä taustatyöllä - paneelien tilaamiseen EU:n ulkopuolelta. Aurinkopaneeleille on esimerkiksi määrätty tuntuvia polkumyyntitulleja joistain paikoista alkuperästä riippuen ja tuon kokoluokan tuotteet jäävät herkästi tulliin eli niistä joutuu maksamaan päälle vielä ALV:n.
Kannattaa muistaa myös se, että käytössä paneelin lämpötilalla on huomattava vaikutus hyötysuhteeseen - itse ainakin parasta mahdollista tuottoa etsiessä välttäisin noita taipuisia versioita joiden alle ei jää asennettaessa minkäänlaista tuuletusrakoa. Hieman reilulla satasella per paneeli saa tuon koko- ja teholuokan kehyksellisiä paneeleita kaikki verot ja tullit maksettuna ihan Suomestakin.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Aurinkopaneelit
Hyvinkin mahdollista, tuolla päin ei tuollaisten tietojen oikeellisuus ole ihan niin justiinsa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Aurinkopaneelit
Nyt tulee vähän mutua, mutta mun käsittääkseni aurinkopanelilla on sellainen sweetspotti jossa sopivalla kuormituksella tulee se paras teho, jonka takia se vaatii sen MPPT koneen siihen lataukseenkin, Eli teho alkaa lasea jos paneelia kuormittaa liikaa, josta voidaan ajatella edelleen että tuo ilmoitettu ampeeriluku joka on ainakin tuossa ebayn ilmoituksesa nimenomaan ilmoitettu oikosulkuvirta ei ole yhtä suuri kuin se optimikuormitettu.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Eli kytkentöjä kun laskeskelee niin kannattaa katsoa jännite ja laskea amppeerit ilmoitetuista wateista jakamalla ilmoitetulla jännitteellä.
Re: Aurinkopaneelit
Hyvä helpottaa laskentaa,,,,,,jännite x virta = teho. (V x A = VA= watti)
Edelleen kun huonosti ymmärtää, a panelista yleensä ilmoitettu teho watteina ja suuruusluokka 200W kai yleisin per kpl
Se onko ilmoitettu max, keskiarvo vai joku muu? , tuota ei voi kysyä myyjältä tai edustajalta tod näköisesti kertoo
muun kuin todellisen..
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Tai tilaa läjän mistä kohtuuhintaan saa yksikide paneeleita ja vertaa vaikka vähän ilmoitettuja watteja/panelin pinta alaa.
Kytkee sitten sen mukaan mitä pukkaa jännitettä ja amppeereita.
Mitä ite mitoin alustavasti niin maximissaan 12-15 saa kohtuudella regalin katolle mahtuun tommosia noin 60x120cm paneleita.
No toisaalta tuo on viimmesiä juttuja rakentelussa mutta häätyy vähä piirtää karttaa jo missä runkopalkit katossa niin sais kunnolla kiinni.
Kytkee sitten sen mukaan mitä pukkaa jännitettä ja amppeereita.
Mitä ite mitoin alustavasti niin maximissaan 12-15 saa kohtuudella regalin katolle mahtuun tommosia noin 60x120cm paneleita.
No toisaalta tuo on viimmesiä juttuja rakentelussa mutta häätyy vähä piirtää karttaa jo missä runkopalkit katossa niin sais kunnolla kiinni.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Eli palataanpa asiaan kesällä kun sähköpuoli ajankohtainen!
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Aurinkopaneelit
Aurinkokennojen nimellis teho on nykyään n. 190W per neliömetri jos ilmotettu teho poikkeaa tuosta paljon kannattaa epäillä tietoa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 393
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Aurinkopaneelit
...Eli koska mä ymmärrän sähköstä yhtäpaljon kuin sika satelliitista, ni kertokaa mulle jotta meneekö mehtään.
Meillä Tyssikässä katolla 4x 140 paneelit ja mppt 30 säädin.
Meinasin tempasta katolle lisää 2x 140 paneelia ja uudet akut 5x 185Ah.
Joko tuo lataussäädin käypi pieneksi
Meillä Tyssikässä katolla 4x 140 paneelit ja mppt 30 säädin.
Meinasin tempasta katolle lisää 2x 140 paneelia ja uudet akut 5x 185Ah.
Joko tuo lataussäädin käypi pieneksi
-Pikavuoro Gibraltarille-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Aurinkopaneelit
Voi jäädä pieneksi, jos tohon 30A-kikkareeseen lisää laitat paneeleita. Nuo voi puskea optimioloissa semmoiset 30v/8A/levy = kerran kesässä auto kenollaan kohti aurinkoa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Aurinkopaneelit
Nyt yhdessä paketissa hupisähköjärjestelmä.
( tuotto ei taida 100%, panelinen sijoitus, parempi olis ” pulpettikatto”
’ https://www.tori.fi/vi/66839749.htm
( tuotto ei taida 100%, panelinen sijoitus, parempi olis ” pulpettikatto”
’ https://www.tori.fi/vi/66839749.htm
-
- Varakuski
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09 Heinä 2020 10:42
- Truck: Carrus 602 Volvo B12
- Location: Lappeenranta
Re: Aurinkopaneelit
Mie laitoin kuusi 285w paneelia Carruksen katolle. Puuilosta löytyi paneelit ja hintaa oli 139 €/kpl. Säädin oli ruumassa edellisen rakentelijan toimesta jo valmiina. Se on MPP Solar -merkkinen yhdistelmälaite, jossa on 4kW invertteri ja 80 A MPPT lataussäädin (2000W).
Kytkentä on kaksi kolmen paneelin sarjaa. Katolta menee yksi parikaapeli ruumaan säätimelle. Kaikki kaapelit 2x6mm aurinkosähkökaapelia.
Paneelit ovat kiinni 40x40x2 alumiinikulmissa niiteillä ja kulmat on liimattu auton kattoon Wurthin Powertackilla.
1030w on parhaimmillaan näyttänyt säädin paneelien tehoksi.
https://www.dropbox.com/s/dn6ylf7pc5yz5 ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/x1cgvt4dtppnc ... 2.ARW?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xbqrf5uir5r8d ... 3.ARW?dl=0
Kytkentä on kaksi kolmen paneelin sarjaa. Katolta menee yksi parikaapeli ruumaan säätimelle. Kaikki kaapelit 2x6mm aurinkosähkökaapelia.
Paneelit ovat kiinni 40x40x2 alumiinikulmissa niiteillä ja kulmat on liimattu auton kattoon Wurthin Powertackilla.
1030w on parhaimmillaan näyttänyt säädin paneelien tehoksi.
https://www.dropbox.com/s/dn6ylf7pc5yz5 ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/x1cgvt4dtppnc ... 2.ARW?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xbqrf5uir5r8d ... 3.ARW?dl=0
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Aurinkopaneelit
Miula on kolme 285w astrosolarin paneelia kehyksessä poikittain auton suuntaan nähden ja tuotto siellä 500w luokkaa.
Ollaan siis ihan "samoissa" lukemissa kun suhteutetaan paneelien määrään.
Just katoin klo 12 ja ohutta yläpilvee. 450w. Akut tosin täynnä ja kulutusta oli vajaa 400w. En tiijä oisko saanut enempi jos ois pistäny kahvinkeittimen päälle.
Ollaan siis ihan "samoissa" lukemissa kun suhteutetaan paneelien määrään.
Just katoin klo 12 ja ohutta yläpilvee. 450w. Akut tosin täynnä ja kulutusta oli vajaa 400w. En tiijä oisko saanut enempi jos ois pistäny kahvinkeittimen päälle.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Koittanut järkeillä että mites se nyt on noissa paneeleissa kytkentä verttiin nähden oikein.
Lukenut noita virallisia kytkentä sivustoja mutta kysytään nyt täältä varmistus vielä käytännön kannalta.
Eli oliko nyt niin että sarjassa olevien jännite,amppeerit vai teho pitäis olla toisiinsa nähden sama?
Ja rinnan olevat sarjat vertille pitääkö jännite,amppeerit vai teho olla sama?
Sarjaan voidaan kytkeä myös sellaisia paneeleja, joiden jännitearvot (aurinkokennojen lukumäärät) poikkeavat toisistaan, jos paneelien virta-arvot ovat samat. Rinnakkain voidaan kytkeä sellaisiakin paneeleja, joiden virta-arvot poikkeavat toisistaan, jos paneelien jännitearvot ovat samat.
Eli toi suomennettuna!
Lukenut noita virallisia kytkentä sivustoja mutta kysytään nyt täältä varmistus vielä käytännön kannalta.
Eli oliko nyt niin että sarjassa olevien jännite,amppeerit vai teho pitäis olla toisiinsa nähden sama?
Ja rinnan olevat sarjat vertille pitääkö jännite,amppeerit vai teho olla sama?
Sarjaan voidaan kytkeä myös sellaisia paneeleja, joiden jännitearvot (aurinkokennojen lukumäärät) poikkeavat toisistaan, jos paneelien virta-arvot ovat samat. Rinnakkain voidaan kytkeä sellaisiakin paneeleja, joiden virta-arvot poikkeavat toisistaan, jos paneelien jännitearvot ovat samat.
Eli toi suomennettuna!
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Ite epävarmasti käsitin että vertille kaikille syötöille sama jännite.
Sarjassa kaikilla samat amppeerit.
Vai tarkotetaanko virta arvolla watteja?
Sarjassa kaikilla samat amppeerit.
Vai tarkotetaanko virta arvolla watteja?
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Aurinkopaneelit
Erilaiset aurinkokennot on aina vähän riski. Varmin olisi ostella useampi pienitehoinen MPPT-säädin, jotka sitten kytketään rinnan samoja akkuja lataamaan. Tuo voisi olla ihan edullinenkin ratkaisu.
Jos aurinkokennoja on kytketty rinnan, niiden täytyy olla samalla jännitteellä. Kannattaa ajatella että aurinkokenno olisi kuin akku tai patteri.. Jos kytket 1.5V ja 9V patterit rinnan, niin 9V patteri tyhjenee ja 1.5V patteri ylilatautuu.
Sarjaan voi laittaa erilaisia, mutta siinä taas huomioitava että virtapiirissä on sama virta joka kohdassa. Eli siis kennojen maksimivirtojen on oltava samat, muuten isoa virtaa tuottava kenno käräyttää sarjassa olevan pienemmän kennon.
Jos aurinkokennoja on kytketty rinnan, niiden täytyy olla samalla jännitteellä. Kannattaa ajatella että aurinkokenno olisi kuin akku tai patteri.. Jos kytket 1.5V ja 9V patterit rinnan, niin 9V patteri tyhjenee ja 1.5V patteri ylilatautuu.
Sarjaan voi laittaa erilaisia, mutta siinä taas huomioitava että virtapiirissä on sama virta joka kohdassa. Eli siis kennojen maksimivirtojen on oltava samat, muuten isoa virtaa tuottava kenno käräyttää sarjassa olevan pienemmän kennon.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Aurinkopaneelit
Juu eli oikeilla jäljin olin mutta onkos tuo sarjassa sama virta nyt sitten että sama amppeerimäärä vai samat watit?Zuikkis kirjoitti: ↑11 Heinä 2020 18:08 Erilaiset aurinkokennot on aina vähän riski. Varmin olisi ostella useampi pienitehoinen MPPT-säädin, jotka sitten kytketään rinnan samoja akkuja lataamaan. Tuo voisi olla ihan edullinenkin ratkaisu.
Jos aurinkokennoja on kytketty rinnan, niiden täytyy olla samalla jännitteellä. Kannattaa ajatella että aurinkokenno olisi kuin akku tai patteri.. Jos kytket 1.5V ja 9V patterit rinnan, niin 9V patteri tyhjenee ja 1.5V patteri ylilatautuu.
Sarjaan voi laittaa erilaisia, mutta siinä taas huomioitava että virtapiirissä on sama virta joka kohdassa. Eli siis kennojen maksimivirtojen on oltava samat, muuten isoa virtaa tuottava kenno käräyttää sarjassa olevan pienemmän kennon.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Aurinkopaneelit
Jännitteen (U) yksikkö = V, virran (I) = A, ja jännite x virta = teho (P) ja sen yksikkö on W.
Eli siis maksimivirta on ampeereja, maksimiteho watteja.
Eli siis maksimivirta on ampeereja, maksimiteho watteja.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Aurinkopaneelit
Jos on 10 kpl 100W paneeleja, sen systeemin kokonaisteho on 1000W riippumatta siitä miten ne paneelit sinne järjestelee.
Sarjaan kytkettyjen aurinkopanelien huono puoli on se että kokonaisvirta on se minkä heikoin paneli sarjassa antaa. Keskellä peltoa keskenään identtisen panelita antavat saman virran, eli ei ongelmaa, mutta jos ollaan paikassa jossa yksi paneli jää varjoon, niiden muiden tuottama virta rajautuu siihen mitä se yksi varjossa oleva paneeli tuottaa. Jos paneelit ovat kytketty kaikki rinnan, se kokonaisvirta on se penaalin tuottaama virta ynnättynä yhteen, vaikka yksi paneli olisikin varjossa.
Sarjaan kytkettyjen paneelien hyvä puoli on se että se tuottaa korkamman jännitteen, virran pysyessä samana, jolloin kaikki johdotukset voi mitoittaa pienemmän virran mukaan, vaikka teho pysyykin ennallaan. Lisäksi myös sen paneelien lataussäätimen määrittelee niiden tuottama virta, sarjaan kytkettynä paneelien tuottama virta on pienempi, jolloin riittää myös pienempi lataussäädin, joka on edullisempi, vaikka kai niissäkin on myös maksimi jännite määritelty.
Yleensä suurempi määrä paneeleja kytketään sekä sarjaan että rinnan, jolloin saavutetaan jonkinlainen kompromissi noiden hyvien ja huonojen puolien välillä.
24V akustoa pitää tietysti ladata vähintään nimellisjännitteeltään 24V paneeleilla, eli 12V paneeleja on oltava silloin aina vähintään se 2 sarjassa.. Toisaalta isommat korkeamman jännitteen paneelit antavat yleensä käytännössä paremman taala-teho suhteen.
Sarjaan kytkettyjen aurinkopanelien huono puoli on se että kokonaisvirta on se minkä heikoin paneli sarjassa antaa. Keskellä peltoa keskenään identtisen panelita antavat saman virran, eli ei ongelmaa, mutta jos ollaan paikassa jossa yksi paneli jää varjoon, niiden muiden tuottama virta rajautuu siihen mitä se yksi varjossa oleva paneeli tuottaa. Jos paneelit ovat kytketty kaikki rinnan, se kokonaisvirta on se penaalin tuottaama virta ynnättynä yhteen, vaikka yksi paneli olisikin varjossa.
Sarjaan kytkettyjen paneelien hyvä puoli on se että se tuottaa korkamman jännitteen, virran pysyessä samana, jolloin kaikki johdotukset voi mitoittaa pienemmän virran mukaan, vaikka teho pysyykin ennallaan. Lisäksi myös sen paneelien lataussäätimen määrittelee niiden tuottama virta, sarjaan kytkettynä paneelien tuottama virta on pienempi, jolloin riittää myös pienempi lataussäädin, joka on edullisempi, vaikka kai niissäkin on myös maksimi jännite määritelty.
Yleensä suurempi määrä paneeleja kytketään sekä sarjaan että rinnan, jolloin saavutetaan jonkinlainen kompromissi noiden hyvien ja huonojen puolien välillä.
24V akustoa pitää tietysti ladata vähintään nimellisjännitteeltään 24V paneeleilla, eli 12V paneeleja on oltava silloin aina vähintään se 2 sarjassa.. Toisaalta isommat korkeamman jännitteen paneelit antavat yleensä käytännössä paremman taala-teho suhteen.
Re: Aurinkopaneelit
Moi
Mpp yhdistelmä purkki olisi autossa ja ajatuksena olis laittaa paneelit katolle. Niiden asennukseen täältä löytyykin hyvin vinkkejä.
Ajatuksena olis saada tuo 2000w huipputehoa eli tuossa kuvan mukaisena esimerkkinä on käytetty 250 W paneleita 8 kpl jolla saa tuon kasaan, miniminä 6 kpl ilmeisesti jännitteen takia jos ymmärrän oikein.
Minkälaiset paneelit tuonne kannattaa tänä päivänä laittaa?
Miten suosittelisitte kytkennän?
Mpp yhdistelmä purkki olisi autossa ja ajatuksena olis laittaa paneelit katolle. Niiden asennukseen täältä löytyykin hyvin vinkkejä.
Ajatuksena olis saada tuo 2000w huipputehoa eli tuossa kuvan mukaisena esimerkkinä on käytetty 250 W paneleita 8 kpl jolla saa tuon kasaan, miniminä 6 kpl ilmeisesti jännitteen takia jos ymmärrän oikein.
Minkälaiset paneelit tuonne kannattaa tänä päivänä laittaa?
Miten suosittelisitte kytkennän?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Aurinkopaneelit
5 kpl esim 420W paneelia voisi antaa melkein 2000W parhaimmillaan, 6 kpl saattaa yltää siihen useamminkin. Täyttä tehoa ei koskaan suomen oloissa saada bussin katolla ilman kallistettavia telineitä. Half cut on ehkä vähän parempi kuin "perinteinen", koska niissä 1 pieni varjo ei tuhoa koko paneelin tuottoa. Mutta oman kokemuksen mukaan varjot on yleensä isompia kuin puoli paneelia, eli tällä ei lopulta ole suurta väliä.
Kytkentähän pitää olla kaikki paneelit sarjaan (vähintään 5) tuon jännitteen takia. 150 v käynnistysjännite tulee 5 paneelilla helposti (n. 40 v/kpl) ja toimintajännite myös (n. 30 v/kpl)
Oman bussin katolla on 315 W paneeleita 5 sarjassa, koska niitä kapeampina sopii kaksi rinnakkain katolle. Eli kannattaa hieman mittailla kattoa ja sen mukaan valita paneeleita, että miten saa asennettua. Kaikki sarjaan kytketyt paneelit pitäisi olla samanlaisia, samalla suuntauksella ja yhtä hyvässä paisteessa, muuten ketjun huonoin yksilö määrittää ketjun virran suuruutta ja rajoittaa aina muiden tehoa...
Kytkentähän pitää olla kaikki paneelit sarjaan (vähintään 5) tuon jännitteen takia. 150 v käynnistysjännite tulee 5 paneelilla helposti (n. 40 v/kpl) ja toimintajännite myös (n. 30 v/kpl)
Oman bussin katolla on 315 W paneeleita 5 sarjassa, koska niitä kapeampina sopii kaksi rinnakkain katolle. Eli kannattaa hieman mittailla kattoa ja sen mukaan valita paneeleita, että miten saa asennettua. Kaikki sarjaan kytketyt paneelit pitäisi olla samanlaisia, samalla suuntauksella ja yhtä hyvässä paisteessa, muuten ketjun huonoin yksilö määrittää ketjun virran suuruutta ja rajoittaa aina muiden tehoa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki