Sivu 1/1
24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 22 Loka 2008 18:15
Kirjoittaja Jone
Mulla on jäänyt hyvä Mascotin hakkuripoweri jossa säädettävästi 20-30V ja tehoa 270W. Semmonen 200€ hintainen pöytämallin vekotin. Tuumasin tuossa että kun kohta alkaa taas tuon auton laitto niin oiskohan mitään tolkkua kytkeä tuota niin että auton 24V valot sun muut pelaisikin tuon kautta kun auto kytketään maasähköön? Mitä sitä suotta kiduttamaan hupiakkuja kun tuosta saa suoraan sopivaa.
Eli karkeasti maasähkössä > 230V vehkeet tolpasta ja 24V vehkeet tuosta.
Ilman maasähköä > 230V vehkeet hupiakuista invertterillä ja 24V systeemit suoraan hupiakuista.
Tuntus äkkiseltään jotenkin selkeeltä mutta nyt on järki niin jumissa että pikku nokoset tähän väliin..zZZzzzZzzz
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 22 Loka 2008 19:32
Kirjoittaja Reddewil
Kärsiiköhän Mascotti olla kiinni akuissa, sillon ei tarvitsisi "irtikytkeä" auton omaa laturisysteemiä maa/24V käytön ajaksi.
Monillahan täällä on niin että laturi (C-Tec tjms.) on akuissa kiinni ja nehän syöttää 24V systeemejä ja loput virrasta menee akkujen lataukseen maasähkössä ollessa. Tai jos laturissa loppuu 24V tehot, imetään akkuja tyhjäksi.
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 22 Loka 2008 20:01
Kirjoittaja Jone
Mulla on myös se Ctek 24V 14000 malli ja just jotenkin pähkäilin että se sais olla ihan rauhassa ja tehdä omaa duuniinsa. Mutta oliskos se sitten helpoin rakentaa extra 24V systeemit ihan omaan sähköjärjestelmään ja ohjata sille virta naksukykimestä joko:
1. ajoakuista(ajossa)
2. Ctek+hupiakkut
3. Mascot
Lähinnä se valaistus kummittelee mielessä tän osalta. Että niin ku jakaisi sitä sähkön tuloa eri paikoista ja vähän tilanteen mukaan olisi mahdollisuus käyttää.
Tähän valaistukseen pitääkin palata tuonnenpana nimittäin kamu on noiden ledien kanssa sorhannut kovasti ja sillä on jo ihan patenttikin vetämässä aiheen tiimoilta. Hyviä teholedi-ratkaisuja viihdeteollisuuteen mutta melko suoraan sovellettavissa myös meidän hulluiluihin.
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 22 Loka 2008 20:40
Kirjoittaja KajNyy1
C-tec ja tämä toinen laturi on tasaväkisiä kun on kulutuksen kompensoinnista kysymys.
C-tec Suppy asennossa pyrkii kokoajan pitämään akun napajännitteen vakiona 27,6V C-tecin teho on 300W. Teho on siis aika lähellä tuota 270W ja on sama tuotatko tuon jännitteen kummalla tahansa - jos kulutat hetkellisesti enemmän tehoa kuin laturi antaa niin akustahan se erotus otetaan. Riittää kun keskikulutus on pienempi kuin laturin teho,
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 22 Loka 2008 20:48
Kirjoittaja Jone
Niin lähinnä sitä että Ctek:llä ladatessa ei ison akuston lataus käy ihan hetkessä ja jos sitä puuhaa voi edesauttaa poistamalle sen turhaa kuormitusta niin se ois jees. Siis jos oikein tajuan niin kai se on latauskyvystä pois jos sama laite antaa virtaa muuallekin samaan aikaan kun lataa akustoa.
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 23 Loka 2008 08:00
Kirjoittaja KajNyy1
jone-51k kirjoitti:Niin lähinnä sitä että Ctek:llä ladatessa ei ison akuston lataus käy ihan hetkessä ja jos sitä puuhaa voi edesauttaa poistamalle sen turhaa kuormitusta niin se ois jees. Siis jos oikein tajuan niin kai se on latauskyvystä pois jos sama laite antaa virtaa muuallekin samaan aikaan kun lataa akustoa.
Näin se on mutta minulla 24v akku on pääsääntöisesti täynä ja kun laturi lataa viimeistä 10% akkukapasiteetista niin latausvirta on 27,6V jännitteellä vain n. 1 A. Tällöin C-tec pystyy samanaikaisesti antamaan kulutukseen max 9,8A.
Tämä yllä kerrottu koskee C-tecin Supply tilaa.
C-tecin lataus ja jatkuva ylläpitolatausasento lataa vajaan akun nopeasti täyteen. Latausohjelman alkupäässä voidaan samanaikaisesti käyttää kulutuslaitteita, eli vaiheessa jossa akku ladataan täyteen. Ylläpitovaiheessa n. 8-24h latauksen alkamisesta sähkön kuluttaminen samanaikaisesti saattaa sotkea C-tecin latausohjelman jonka seurauksena laite menee vikatilaan ja lopettaa latauksen.
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 23 Loka 2008 23:59
Kirjoittaja Jone
Kerran jo kirjoitin tähän vaan minne lie tupeltanu koko kirjoituksen.
Nopea on tuossa suhteellista kun 225Ah akkuja iso Ctek lataa 80% asti 13 tuntia ja 500Ah 28 tuntia. Eli ei hetkessä käy tuokaan joten saattaisi olla fiksuinta tehdä erillinen systeemi ettei enää tuota mee sotkemaan. Tosin ei niitä akkuja varmaan joka päivä pumpata tyhiin/täyteen.
Re: 24V muuntajalla autoon maasähköä
Lähetetty: 24 Loka 2008 14:55
Kirjoittaja KajNyy1
Ei muuta kuin molemmat laturit rinnan silloin kun sinulla sähkön kulutusta. C-tek supply asennossa. Jotta voisit käyttää C-tekin latausominaisuutta yhtäaikaa niin laita silloin C-tek akun puolelle pääkytkintä ja Mascot toiselle puolelle.