Erotuslaite/laturi temppuilee
Lähetetty: 22 Joulu 2008 09:39
Onkos kenellä kokemusta näistä kirjastoautojen "vakiovaruste" laturi/erotinlaitelaatikoista. Autossani tämmä Jantronicin laatikko pelasi hienosti 2 kk ja joka ilta se latasi akkuja, kerran jopa näytti vihreää valoa, että akut ovat täynnä.
Mutta sitten eräänä iltana huomasin, että erotinlaitteen jännitemittari näyttää akkujen jännitettä, mutta ampeerimittari näyttää nollaa, vaikka keltainen merkkivalo palaa, että lataus on kytketty. Auton oma laturi lataa sekä hupi että käynnistysakkuja, mutta kun hupiakkujen jännite laskee alle 24V erotinlaite kytkee ne irti (+ keltainen varotusvalo syttyy kojelautaan) ja sen jälkeen ne yhä antavat jännitettä korin laitteille, mutta auton omakaan laturi ei enää suostu lataamaan hupiakkuja. Auton laturin pitäisi ohjekirjan mukaan ladata niitä kyllä aina. Nyt hupiakut pitää ladata ulkoisella laturilla niin, että erotinlaite kytkee ne takaisin ja sitten ne taas latautuvat auton laturilla. Tuo erotinlaitteen laturi on yhä mykkä.
Eli jotain on jostain nyt rikki tai irti. Sulakkeita erotinlaitteen sisällä ei niiden kahden etupaneelin automaattisulakkeen (eivät ole lauenneet, voivatko ne hajota muuten?) lisäksi näy, eikä irronneita johtoja. 230V tulee erotinlaitteelle kyllä.
Jantronic-nimistä firmaa ei enää taida olla... Kukahan noita huoltaisi/korjaisi? Onkos kenellä kokemusta tällaisesta pulmasta?
Mutta sitten eräänä iltana huomasin, että erotinlaitteen jännitemittari näyttää akkujen jännitettä, mutta ampeerimittari näyttää nollaa, vaikka keltainen merkkivalo palaa, että lataus on kytketty. Auton oma laturi lataa sekä hupi että käynnistysakkuja, mutta kun hupiakkujen jännite laskee alle 24V erotinlaite kytkee ne irti (+ keltainen varotusvalo syttyy kojelautaan) ja sen jälkeen ne yhä antavat jännitettä korin laitteille, mutta auton omakaan laturi ei enää suostu lataamaan hupiakkuja. Auton laturin pitäisi ohjekirjan mukaan ladata niitä kyllä aina. Nyt hupiakut pitää ladata ulkoisella laturilla niin, että erotinlaite kytkee ne takaisin ja sitten ne taas latautuvat auton laturilla. Tuo erotinlaitteen laturi on yhä mykkä.
Eli jotain on jostain nyt rikki tai irti. Sulakkeita erotinlaitteen sisällä ei niiden kahden etupaneelin automaattisulakkeen (eivät ole lauenneet, voivatko ne hajota muuten?) lisäksi näy, eikä irronneita johtoja. 230V tulee erotinlaitteelle kyllä.
Jantronic-nimistä firmaa ei enää taida olla... Kukahan noita huoltaisi/korjaisi? Onkos kenellä kokemusta tällaisesta pulmasta?