Ajaminen päävirta pois päältä
Lähetetty: 12 Huhti 2009 23:51
Kävi tuossa vähän outo tapaus ja tapahtumaketju jota jäin pohtimaan sattuiko mitään ja mitä.
Velipoika oli vahingossa käyttäny ajoakkupuolelta valoja sen verran ahkerasti että ajoakut olivat tyhjentyneet täysin. No eipä se tietenkään inahdakaan joten laturi kiinni ja odottelua. 20A latausvirralla kesti 5 tuntia jolloin mottori lähti vaivoin käyntiin lämpimässä hallissa. Ajolenkki kotiin 12km ja kotona invertterilaturilla lataukseen. Ehkäpä saattoi olla että totutusti painoin päävirran ennen lataukseen laittoa pois päältä.
Tämä invertterilaturi on kytketty päävirta kontaktorin jälkimmäisiin napoihin joten päävirran ollessa katkaistu on myös invertteri erillään akuista. Myös ajopuolen jännitemittari on kytketty päävirran jälkeen. Nyt kun laturin laittaa toimimaan, nousee jännitemittari näyttämään latausjännitettä ja tietysti systeemi saa sitä kautta 5A teholla virtaa. Periaatteessa kun vääntää virta-avaimesta, syttyy laturin voimalla summerit ja varoitusvalot mutta ei jaksa tietystikään startata. Päävirran ollessa katkaistu ei tietenkään akutkaan lataudu. Seuraavana päivänä kävin tarkistaan jännitettä joka ei ollut tietystikään noussut koska päävirta oli kiinni. En sitä huomannut vaan ajattelin että kestäähän se tyhjien akkujen latinki noin pienellä virralla.
Tänään sitten lähdettiin ajelulle ja tyytyväisenä kuskin paikalle starttaamaan että onhan tuo nyt pari päivää latannut, pitäisi pyörähtää käyntiin iloisesti. Laturista johto irti ja starttia. Tässä kohtaa saatoin laittaa päävirran päälle mutta melko varmasti en joten saattoi se ladata ihan oikeinkin. Kuitenkin startin solenoidi vain pärräsi ja muutaman naksuttelun jälkeen pyörähti juuri yhden kierroksen jolla kone tärähti käyntiin. Siinä pientä lähtövoimistelua oli sitten vielä lasten kanssa auton ollessa käynnissä ja sitten sadan kilsan maantieajo perään. Perillä sammutin auton ja hämmästyin että kaikki sammui samalla
Normaalistihan jää puhaltimia yms päälle ennenkuin ne erikseen sammuttaa ja nyt jännitemittarikin putosi nollaan. Pienen ihmettelyn jälkeen keksin että päävirtakatkaisin oli mennyt pois päältä. No heti kyselin pikkupojilta ovatko koskeneet nappuloihin mutta eiväthän ne
Laitoin päävirran takaisin päälle, jännitettä 23V ja kun lähdimme taas liikkeelle, tosi huonosti starttasi. Seuraavaksi tunnin parin ajelu kotiin, varmasti kaikki lataukset ja päävirrat päällä. Kotipihassa kokeileen, sama homma, juuri ja juuri käyntiin. Kumminkin kun kone käynnistyy, nousee jännitteet normaalisti eikä mitään häiriöitä esiinny. Saattoiko olla niin ettei mitään vaurioitunut kun ajovalot söivät laturin tuoton vaikka virta ei akkuihin päässytkään? Laturihan lähtee lataamaan herätettä saatuaan ja jatkaa vaikka yhteys akkuun katoaisi?
Nyt on akut oikein latauksessa. Saattaa olla tietenkin sekin että ne alkaisi olla finaalissa, jonkun verran on taisteltu talven mittaan niiden kanssa. Jokin aika sitten niitä keitettiin oikein kunnolla kun piti saada kylmiltään käyntiin kovasta pakkasesta, työnnettiin 32 voltin latausjännitteellä akut täyteen vaan kylläpä pyöritti hullun lailla vaikka oli kuinka kylmä. Akuilla on ikää 6 vuotta.
Velipoika oli vahingossa käyttäny ajoakkupuolelta valoja sen verran ahkerasti että ajoakut olivat tyhjentyneet täysin. No eipä se tietenkään inahdakaan joten laturi kiinni ja odottelua. 20A latausvirralla kesti 5 tuntia jolloin mottori lähti vaivoin käyntiin lämpimässä hallissa. Ajolenkki kotiin 12km ja kotona invertterilaturilla lataukseen. Ehkäpä saattoi olla että totutusti painoin päävirran ennen lataukseen laittoa pois päältä.
Tämä invertterilaturi on kytketty päävirta kontaktorin jälkimmäisiin napoihin joten päävirran ollessa katkaistu on myös invertteri erillään akuista. Myös ajopuolen jännitemittari on kytketty päävirran jälkeen. Nyt kun laturin laittaa toimimaan, nousee jännitemittari näyttämään latausjännitettä ja tietysti systeemi saa sitä kautta 5A teholla virtaa. Periaatteessa kun vääntää virta-avaimesta, syttyy laturin voimalla summerit ja varoitusvalot mutta ei jaksa tietystikään startata. Päävirran ollessa katkaistu ei tietenkään akutkaan lataudu. Seuraavana päivänä kävin tarkistaan jännitettä joka ei ollut tietystikään noussut koska päävirta oli kiinni. En sitä huomannut vaan ajattelin että kestäähän se tyhjien akkujen latinki noin pienellä virralla.
Tänään sitten lähdettiin ajelulle ja tyytyväisenä kuskin paikalle starttaamaan että onhan tuo nyt pari päivää latannut, pitäisi pyörähtää käyntiin iloisesti. Laturista johto irti ja starttia. Tässä kohtaa saatoin laittaa päävirran päälle mutta melko varmasti en joten saattoi se ladata ihan oikeinkin. Kuitenkin startin solenoidi vain pärräsi ja muutaman naksuttelun jälkeen pyörähti juuri yhden kierroksen jolla kone tärähti käyntiin. Siinä pientä lähtövoimistelua oli sitten vielä lasten kanssa auton ollessa käynnissä ja sitten sadan kilsan maantieajo perään. Perillä sammutin auton ja hämmästyin että kaikki sammui samalla


Nyt on akut oikein latauksessa. Saattaa olla tietenkin sekin että ne alkaisi olla finaalissa, jonkun verran on taisteltu talven mittaan niiden kanssa. Jokin aika sitten niitä keitettiin oikein kunnolla kun piti saada kylmiltään käyntiin kovasta pakkasesta, työnnettiin 32 voltin latausjännitteellä akut täyteen vaan kylläpä pyöritti hullun lailla vaikka oli kuinka kylmä. Akuilla on ikää 6 vuotta.