Sivu 1/2

Maasähkö bussiin

Lähetetty: 07 Touko 2009 22:19
Kirjoittaja markii
Moro voisko joku kertoa millaisessa hinnassa pyörii kun pistää maasähkön tarkastuksineen bussiin. Noin kymmenen metriä piuhaa pari pistorasiaa. Kertokaa omista kokemuksista.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 07 Touko 2009 22:50
Kirjoittaja only4pro
Jos tarvitset vian pari rasiaa, niin sen voi tehdä myös esim käyttäen Defan autolämmitysjohtoja, pari Y-haaraa ja pari rasiaa

Itse en tiedä mitä sellainen tarkistus kun itse en tarvitse (linja-autossa ei tarvi tarkistaa)

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 07 Touko 2009 23:15
Kirjoittaja manuaudio
hinnoista ei täälläkään ole hajua mutta meidän "matkailuautoon" on tehty vain keskus sulakkeineen ja pistorasia sen viereen. loputhan menee halvalla "jatkoroikka" periaatteella siitä eteenpäin...

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 07 Touko 2009 23:55
Kirjoittaja Reddewil
Riippuu ihan mistä ostaa romut, itse ajattelin selvitä n.150e johon sisältyy ulkokaapelikin. Laitekotelo väh. ip44 vikavirtasuoja 16A sulakkeella, pistotulppa tulolle, kaapeli 10m, 3x1,5mmj:tä n.15m pari 2-os pistorasiaa, ja tähän sit jos lähtee herkuttelee, niin erotin rele invertteriä varten, lattialämmitystä, lämminvesiboileria jne... Niin ja kokemusta ei ole, muuta kuin koulupohjalta ja alan hinnastoista.
Mutta tarkastuksineen en maksaisi 12 metristä ja parista pistorasiasta yli kahta sataa...
Taitaa silti olla vaatimus tuo vikavirtasuoja ja sulake, niin hinta asennettuna pompsahtaa liikkeessä helposti tuonne 3-4saturaa... Mittauspöytäkirja on kovin kallis vaivaan nähden.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 07 Touko 2009 23:58
Kirjoittaja only4pro
Kannattaa ostaa vikavirtasuoja jossa on 10A sulake samassa...

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 08 Touko 2009 00:09
Kirjoittaja Reddewil
only4pro kirjoitti:Kannattaa ostaa vikavirtasuoja jossa on 10A sulake samassa...
Niin no riippuu mitä kaikkea sen yhden vaiheen taakse on kytkemässä, mutta taitaa nuo karavaanaripaikat olla 10A paikkoja hyvin pitkälti. Hitsauskone vaatii 16A jos palkkeja liimailee loman ohessa kasaan :lol:

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 08 Touko 2009 08:44
Kirjoittaja haaveilija
Ihan tarkasti en ole laskenut mutta suurinpiirtein näin;
50m 2,5m2 kumikaapelia + 10kpl 2 napaista pistorasiaa+muuta pikkutavaraa = ~150€
Sähkökeskus+vikavirta sulakkeella+2kpl releitä+pääkytkin+kaapelia = ~170€
Karavan pistokkeet (läpivienti ja pistoke) = ~30€
Tarkastus = 30€ (ei kuittia... :wink: )

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 09 Touko 2009 23:21
Kirjoittaja Lahti32
Noita pistorasioita valitessa kannattaa hommata semmosia joissa johtimet tulevat ruuvikiinnityksellä kiinni. Valaistus on helppo tehdä työtasovalaisimilla joissa on valo, katkaisin ja pistorasia samassa. Tuli uusittua koko keskus ja lisättyä syöttölinja aggrekaatilta ohjaamoon. Valinta virtalähteestä tehdään pistotulpalla ilman mitään releitä. Tökätään töpsöli joko sisätilapistokkeeseen, aggrekaatin pistokkeeseen tai invertteriin, pistokkeet ovat kuljettajan karsinassa niin että kun vaimo hoksaa tilata verkkovirtaa, on sitä aina jostain saatavilla.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 10 Touko 2009 08:59
Kirjoittaja KajNyy1
Tässä esimerkkipiirustukset sähkökeskukselle
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=19
sekä kuva miten se on sijoitettu Ajokin keulamaskin taakse
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Satu ... 0184900210

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 13:44
Kirjoittaja PekuMAN66
KajNyy1: Liittyykö invertterisähkö auton sähkölinjaan vikavirtasuojakytkimen jälkipuolelta? Eikös ole turvallisempi jos se liittyy vikavirtakytkimen etupuolelta, jolloin kaikki sähkönsyöttö kulkeen sen kautta? Vai luinko väärin tuota kuvaa..

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 13:58
Kirjoittaja Lahti32
PekuMAN66 kirjoitti:KajNyy1: Liittyykö invertterisähkö auton sähkölinjaan vikavirtasuojakytkimen jälkipuolelta? Eikös ole turvallisempi jos se liittyy vikavirtakytkimen etupuolelta, jolloin kaikki sähkönsyöttö kulkeen sen kautta? Vai luinko väärin tuota kuvaa..
Kyllä siltä vaikuttaa. Onkohan invertterissä sitten vikavirtasuoja itsessään?

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 14:50
Kirjoittaja KajNyy1
Oikein tulkittu. Vikavirtasuoja on käytössä vain maasähkölle. Silloin kun invertteri syöttää, syötää se vain yhtä sulakeryhmää jolle olisi vaadittu erillinen vikavirtasuoja. Alussa minullaei ollut invertteri lainkaan maadoitettu auton runkoon mutta pistorasioiden suojamaa oli. Tämä on vähän niinkuin toimimista "erotusmuuntajan" kanssa

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 15:53
Kirjoittaja haaveilija
Itse muutin kytkennän niin että kaikki virta menee vikavirran kautta, myös invertterin syöttö. Kun ei ole kuvaa niin kytkentäjärjestys on seuraava;
1. vaihtokytkin (maasähkö/invertteri)
2. pääkytkin
3. vikavirta

Näistä pääkytkinkin on turha koska vikavirralla voi katkaista syötön. Myös sulakkeet on jätetty pois koska vikavirta ajaa saman asian (ainakin sähköasentajan näin väitti, kun ei ole kuin yksi ryhmä). Minimeter taas oli niin kallis että siinä iski nuukuus :oops:
Latausvirta akkulatureille otetaan ennen keskusta pistorasiasta joka on keskuksen ja ulkopistokkeen välissä. Tällöin lataaminen tapahtuu aina kun roikka on seinässä jos ei erikseen käännä laturia pois päältä.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 19:15
Kirjoittaja only4pro
Hene kirjoitti:Sulake ja vikavirtasuojakytkin olisi hyvä olla molemmat kun vikavirtasuojakytkimen tehtävänä ei ole rajoittaa suurta virtaa. Se katkoo erittäin pienissä vuotovirroissa (30 mA). Sulake syöttöpuolella ennen VVSK.

Inverttereissä on 'over-load' suoja, joka katkaisee syötön liian suurella virralla. Toisaalta, se ei korvaa sulaketta.

Omassa kaikki johdot on tarpeen mukaan järjestetty jatkojohdoilla mutta tähän on tulossa muutos lähiaikoina kun autoon asennetaan kiinteästi matkailuun liittyviä varusteita. Itsellä ei ole valtuuksia kirjoittaa sähkötarkastuspöytäkirjoja, joten pitää hommata ammattilainen paikalle.
Minä kävin tänään hakemassa sulake-vikavirtasuoja yhdistelmän, löytyy sekä 10A että 16A, minä otin 16A koska invertteri on 3000w

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 19:26
Kirjoittaja KajNyy1
only4pro kirjoitti:
Hene kirjoitti:Sulake ja vikavirtasuojakytkin olisi hyvä olla molemmat kun vikavirtasuojakytkimen tehtävänä ei ole rajoittaa suurta virtaa. Se katkoo erittäin pienissä vuotovirroissa (30 mA). Sulake syöttöpuolella ennen VVSK.

Inverttereissä on 'over-load' suoja, joka katkaisee syötön liian suurella virralla. Toisaalta, se ei korvaa sulaketta.

Omassa kaikki johdot on tarpeen mukaan järjestetty jatkojohdoilla mutta tähän on tulossa muutos lähiaikoina kun autoon asennetaan kiinteästi matkailuun liittyviä varusteita. Itsellä ei ole valtuuksia kirjoittaa sähkötarkastuspöytäkirjoja, joten pitää hommata ammattilainen paikalle.
Minä kävin tänään hakemassa sulake-vikavirtasuoja yhdistelmän, löytyy sekä 10A että 16A, minä otin 16A koska invertteri on 3000w
löysitkö mallin joka katkaisee sekä vaiheen ja nollan? Ei ole pakollinen kuulema riittää että katkaisee jommankumman - - - jota taasen minä en ymmärrä :(

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 19:40
Kirjoittaja only4pro
Tällainen?

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 22:03
Kirjoittaja haaveilija
Mulla on sellainen joka katkaisee sekä nollan että vaiheen ja siinä samassa on 16a automaattisulake. Voin katsoa tyypin jossain vaiheessa ja kirjoittaa sen tänne. Sähköliikkeessä osaavat kyllä sellaisen myydä kun vain kertoo mitä haluaa.
Itsekkin menin kajnyy1:sen kytkentäkaavion kanssa Hammarin sähköön ja pojat kuvaa vähän aikaa pyöritteli ja kertoivat että tällaiset vermeet sinä tarvitset :lol:

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 11 Touko 2009 22:07
Kirjoittaja only4pro
haaveilija kirjoitti:Mulla on sellainen joka katkaisee sekä nollan että vaiheen ja siinä samassa on 16a automaattisulake. Voin katsoa tyypin jossain vaiheessa ja kirjoittaa sen tänne. Sähköliikkeessä osaavat kyllä sellaisen myydä kun vain kertoo mitä haluaa.
Itsekkin menin kajnyy1:sen kytkentäkaavion kanssa Hammarin sähköön ja pojat kuvaa vähän aikaa pyöritteli ja kertoivat että tällaiset vermeet sinä tarvitset :lol:
Sehän on juuri sellainen kun tuossa ylläolevassa kuvassa... Se on sulake ja vikavirta samassa

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 12 Touko 2009 08:44
Kirjoittaja haaveilija
only4pro kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:Mulla on sellainen joka katkaisee sekä nollan että vaiheen ja siinä samassa on 16a automaattisulake. Voin katsoa tyypin jossain vaiheessa ja kirjoittaa sen tänne. Sähköliikkeessä osaavat kyllä sellaisen myydä kun vain kertoo mitä haluaa.
Itsekkin menin kajnyy1:sen kytkentäkaavion kanssa Hammarin sähköön ja pojat kuvaa vähän aikaa pyöritteli ja kertoivat että tällaiset vermeet sinä tarvitset :lol:
Sehän on juuri sellainen kun tuossa ylläolevassa kuvassa... Se on sulake ja vikavirta samassa
Eri valmistajan vain... päältä päin ihan eri näköinen.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 12 Touko 2009 09:47
Kirjoittaja only4pro
haaveilija kirjoitti: Eri valmistajan vain... päältä päin ihan eri näköinen.
Esim tällinenkö?

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 12 Touko 2009 10:34
Kirjoittaja haaveilija
only4pro kirjoitti:
haaveilija kirjoitti: Eri valmistajan vain... päältä päin ihan eri näköinen.
Esim tällinenkö?
Joo, tuollainen se taitaa suurinpiirtein olla :)

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 12 Touko 2009 12:23
Kirjoittaja only4pro
Tässä minun "suunnitelma", käytetty Kajn piirrustusta pohjana.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 18 Touko 2009 20:46
Kirjoittaja markii
joo kiitos kaikille vastanneille nyt tietää vähän taas enemmän.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 01 Kesä 2009 00:13
Kirjoittaja Joe Cool
Itse kun fixasin oman autoni maasähköt (ei kun tarkemmin ajateltuna sähköasentajahan ne kävinkin muistaakseni tekemässä :mrgreen: ) heti pistokkeen jälkeen tuli uusi boksi, jossa ensimmäisenä pääkytkin ja heti vieressä vikavirtasuoja/sulake (molemmat tarpeellisia, kuten tuossa oikaistiinkin jo).

Sitten varsinaisessa keskuksessa auton sisällä on vaihtokytkin, joka syöttää auton sisälle maasähköä/invertterisähköä tilanteen mukaan ja siinä samassa rasiassa ja linjassa toinen vikavirtasuoja/sulake. Eivät ne montaa kymppiä maksa ja molemmista menee kaksi johtoa läpi, sekä vaihe että nolla.

Re: Maasähkö bussiin

Lähetetty: 10 Heinä 2014 23:12
Kirjoittaja wiima63
Nostellaas vähän vanhaa aihetta. Pitäs virittää maasähköt ja tosiaan en oo sähkömies.

harjotella en oikeen viitsi koska on vähän riski aihe...

Vaihtoehtoja on oikeestaan kaksi. numero 1 sähkömiehellä teettää kylkeen sisääntulevan virran ja keskuksen ja muutaman töpselin sisälle.

vaihtoehto 2 maksaa 449e ja siinä on kaapeli,keskus, pari rasiaa ja kasataan ite lego periaatteella. tän varmasti tyhmempikin saa toimimaan mutta kelpaako se leimalla kun ei oo tarkastuspapereita..Veneeseen ei ainakaan tartte tolla sarjalla vaan saa ite laittaa.

Tuleekö sähkärin hommat halvemmaksi kun tuo omatoimisarja ? omatoimisarjan ainakin pitäs olla täysin vesitiivis mikä ois sinällään hyvä asia.