Sivu 1/1

agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 11 Tammi 2010 23:17
Kirjoittaja only4pro
onkos joku virittänyt tuollasita lämmitintä agregaattiin? onkohan jotain sopivaa vastusta jonka vois tökätä öljyntäyttö/mittareijästä sisään? öljyähän noissa ei ole kun jokunen desilitra, mutta -20 asteen pakkasessa ei lähde käyntiin sitten millään... nyt on jotain mobil 3000 öljyä, en ole vielä ehtinyt vaihtaa jos se vähän auttaisi.

eli epäilen että ei lähde käyntiin koska ei saa öljypainetta, ei sähköstartilla eikä narusta.

tuollainen lämmitysvastushan ei tarttis montaa minuuttia olla päällä niin olis tuo 5dl lämmin...

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 11 Tammi 2010 23:30
Kirjoittaja Reddewil
Kokeile ensin nostaa lämpimään ja saada käyntiin, jos olisi vettä kaasarissa tjms. Toki voit startatessa mitata öljyvahdin tai ohittaa sen. Joku 10w40 mineraali tai semisyntti on kai noissa hyvä, en usko että 0w-sarja on hyväksi jos kiinan kone. Onhan siinä ryyppy ja se on päällä?

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 11 Tammi 2010 23:32
Kirjoittaja only4pro
joo, no pitää kokeilla nyt kun ei ole "enää" kun 7 asetetta miinuksen puolella...

tätä on: Mobil Super 3000 5W-40 Täyssynteettinen

mutta sitä ei ole vaihdettu siis vielä...

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 12 Tammi 2010 18:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuo minun Kiina-aggre lähtee kyllä tulille pikku nykimisellä. Butaania tai Start Pilottia olen ilmanottoon laittanut, jos ei meinaa kovalla pakkasella lähteä käyntiin. Samat öljyt on koneessa kuin MB:ssäkin. Ostin sellaisen 20 litran sukukanisterin.

Ihme vekotin on Stigan ikiaikainen ajoleikkuri B&B 10hv koneella. Lähtee käyntiin vaikka olisi mikä pakkanen. Siinä on sähköstartti ja kahvipaketin kokoinen akku. Leikkuri toimii lumiaurana ja on ihan superhauska lelu - kola saa nojata vajan seinään...

Ilmakompuran olen pakkasella saanut toimimaan lämmittämällä lohkoa kuumapuhaltimella. Oikosulkumoottori ei jaksa kylmää kompuraa pyöräyttää käyntiin. Tuo kuumapuhallin voisi toimia aggrekaatinkin kanssa.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 12 Tammi 2010 20:04
Kirjoittaja Falcon
Chevy vanissa 6.2 V8 dieselissä vm.90 tai jotain, on polttoainesuodattimessa sähkölämmitys.
Se lämppäri on lyijykynän paksuinen metallitikku,jonka päässä on muovijenka josta tulee kaksi
johtoo pihalle.Toimii 12V jännitteellä.
Elikkä kävisköhän tuo suoraan öljytikun paikalle,niitä löytyy kaiketi us-partsista.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 12 Tammi 2010 20:24
Kirjoittaja konenikkari
Kiina agreissa, bensakäyttöisissä, on kiinaan suunnitellut suuttimet ja bensanpinnan korkeus.
Paremmin lähtee sähköstartillakin varustettu käymään narusta nykäisemällä,
kunhan ensin on vaihtanut kunnollisen käynnistysnarun. :roll:
Alkuperäiset sytytys tulpat on tosi kehnoja.
Se öljynpintaa tarkkaileva kytkin on tosikehno,
johonkin suuntaan kallistaminen auttaa.
Öljyksi kannattaa pistää talvella yksasteinen kymppi,
ja vaihtaa usein.
Ei noihin moniasteöljyjä voi suositella,
kunhan muistaa vaihtaa kesäksi.
Jos ei yksiasteisia löydä,
kannattaa valita joku 5W30,
tai yleensäkin se öljy jossa tuo,
isompi numero on mahdollisimman pieni,
ja jotka on yleensä halvimpiakin :wink:

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 12 Tammi 2010 23:55
Kirjoittaja only4pro
tässähän metsästetään sitä etäkäyttöä, eli ei tarttisi olla agregaatin viereissä starttaamassa... ryypylle on jo servo hankittu, pitää vielä vaan se ohjain tehdä sille, sekä nuo katkaisimet on piuhan päässä... koneessa on starttilukon tilalla nyt sellainen hätäseis-nappula, katkaisee sähköt panelista sekä sammuttaa koneen...

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 13 Tammi 2010 01:37
Kirjoittaja Reddewil
only4pro kirjoitti:tässähän metsästetään sitä etäkäyttöä, eli ei tarttisi olla agregaatin viereissä starttaamassa... ryypylle on jo servo hankittu, pitää vielä vaan se ohjain tehdä sille, sekä nuo katkaisimet on piuhan päässä... koneessa on starttilukon tilalla nyt sellainen hätäseis-nappula, katkaisee sähköt panelista sekä sammuttaa koneen...
Ettei nyt olis se sama ongelma kun virittelit sitä, että se ryyppy tipahtaa pois kun laite "lähtee käyntiin"? Vai voit siis pitää paneelista ryyppyä päällä niin kauan kuin haluat, mites kuorma, onko se päällä startatessa?

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 13 Tammi 2010 09:32
Kirjoittaja only4pro
Sama viritys, ei ole ryyppy vielä säädettävä mutta ei ole tuo agregaatti lopullisessa paikassa vielä...

ja kuorma on 16A releen/kontaktorin takana, eli sekin laitetaan päälle käsin... siihenkin tarkoitus virittää pakoputken lämpötilaa haistavaa anturia, että kun lämpötila on riittävästi niin rele vetää...

tuolta saatu mallia... http://www.j-pk.net/tekniikka/generaattori/

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 13 Tammi 2010 18:21
Kirjoittaja konenikkari
Voiskohan noihin tehdä ryyppyläpän siten että, kun 12V ulosotosta tulee se akun lataamiseen tarkoitettu jännite, solenoidi vetäis ryypyn pois päältä.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 13 Tammi 2010 18:43
Kirjoittaja Reddewil
konenikkari kirjoitti:Voiskohan noihin tehdä ryyppyläpän siten että, kun 12V ulosotosta tulee se akun lataamiseen tarkoitettu jännite, solenoidi vetäis ryypyn pois päältä.
Ei jaksa käyvä ku kylmä kone. Tuo pakoputken termostaatti on kohtuu näppärä, rli kun putki on esim.50c niin solenoidi vetää ja kytkee vaikka kuorman perään.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 13 Tammi 2010 18:50
Kirjoittaja only4pro
konenikkari kirjoitti:Voiskohan noihin tehdä ryyppyläpän siten että, kun 12V ulosotosta tulee se akun lataamiseen tarkoitettu jännite, solenoidi vetäis ryypyn pois päältä.
kokeilin, noin oli tarkoitus mutta ryyppy on päällä -> ei ota kierroksia -> ei tuota 12V... oli paljon alle, olisko ollut 4V?

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 13 Tammi 2010 19:12
Kirjoittaja konenikkari
Juups läpän pitäis varmaankin olla kevyesti jousikuormitteinen jotta aukeaa alipaineella.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 16 Maalis 2010 11:33
Kirjoittaja +Maankio-
Noi pikku nelitahtiset; mitä suurin osa agreisstakin on, lienee ns. roiskevoitelu koneita joissa ei ole öjypumppua. Niihin ei sais laittaa kun mineraaliöljyjä eli ei mitään synteettisiä tai semi synteettisiä. tarkottanee myös sitä että öljyn painetta seuraavia käynnistyksen estolaitteita tuskin on? Öljypumput tulee vasta hiukan isomissa koneissa ja dieseleissä. Tälöinhän niissä on myös suodatin?

Yksiaste öljyt lienee kesällä ihan hyvät mutta 10w30 ehkä talveks sanoi pien kone korjaaja.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 16 Maalis 2010 13:09
Kirjoittaja Reddewil
+Maankio- kirjoitti:Noi pikku nelitahtiset; mitä suurin osa agreisstakin on, lienee ns. roiskevoitelu koneita joissa ei ole öjypumppua. Niihin ei sais laittaa kun mineraaliöljyjä eli ei mitään synteettisiä tai semi synteettisiä. tarkottanee myös sitä että öljyn painetta seuraavia käynnistyksen estolaitteita tuskin on? Öljypumput tulee vasta hiukan isomissa koneissa ja dieseleissä. Tälöinhän niissä on myös suodatin?

Yksiaste öljyt lienee kesällä ihan hyvät mutta 10w30 ehkä talveks sanoi pien kone korjaaja.
No sellaisissa maamoottoreissa joita agreissa 6,5hv 9hv tai 13hv on, on öljyvahti joka estää käytön öljyittä. Liekko sitten tasovahti? Moottori on ohv, ja voitelu yltää kanteen asti keinuille, joten joku pumppu siellä kai on silti oltava?
Oisko kellään kokemusta hong kongissa myynnissä olevasta 2kW invertteriagresta, ois suht pieni ja äänikin on ilmeisesti pienempi? Olisko ollu markan alle 300e.

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 16 Maalis 2010 13:48
Kirjoittaja niki-racing
Meillä olis sellainen 2kw invertteriaggri aivan uusi, jos joku on kiinnostunut. Sen verran on käytetty, kun testasin että toimii. On todella hiljainen "turisija"... Se tuli jonkun kaupan yhteydessä, eikä olla tarvittu. Siihen kuulemma voi tietsikat ja kaikki kytkeä pelkäämättä "piikkejä"....

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 16 Maalis 2010 17:28
Kirjoittaja +Maankio-
Reddewil kirjoitti:
+Maankio- kirjoitti:Noi pikku nelitahtiset; mitä suurin osa agreisstakin on, lienee ns. roiskevoitelu koneita joissa ei ole öjypumppua. Niihin ei sais laittaa kun mineraaliöljyjä eli ei mitään synteettisiä tai semi synteettisiä. tarkottanee myös sitä että öljyn painetta seuraavia käynnistyksen estolaitteita tuskin on? Öljypumput tulee vasta hiukan isomissa koneissa ja dieseleissä. Tälöinhän niissä on myös suodatin?

Yksiaste öljyt lienee kesällä ihan hyvät mutta 10w30 ehkä talveks sanoi pien kone korjaaja.
No sellaisissa maamoottoreissa joita agreissa 6,5hv 9hv tai 13hv on, on öljyvahti joka estää käytön öljyittä. Liekko sitten tasovahti? Moottori on ohv, ja voitelu yltää kanteen asti keinuille, joten joku pumppu siellä kai on silti oltava?
Oisko kellään kokemusta hong kongissa myynnissä olevasta 2kW invertteriagresta, ois suht pieni ja äänikin on ilmeisesti pienempi? Olisko ollu markan alle 300e.
no juu nimen omaan taso vahti niissä vain on.Voitelu toimii niin että siellä kiertokangen alapäässä on sellanen pieni "kauha" joka aina liipasee pohjalla olevan öljyn läpi ja siitä lähtee kanavat joka paikkaan, että kyllä se kiertää mutta painetta ei välttämättä ole niin paljon kun pumpullisessa.Joku pien kone mies vois osata selittää ymmärettävämmin? Ihan hyvin toimii tuokin koska mulla on tuolla työ vermeissä sellanen 8 hp honda jolla tunteja takana arviolta yli 13 000 ja vielä talvella revitään käyntiin tarvittaessa yli -30 pakkasesta. 5 nykäsyä on maksimi sillonkin.jos voitelu ei pelais niin eiköhän tuo olis jat sitte levinny?

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/puuta ... /vpk11.htm

Re: agregaatin "lohko" öljynlämmitin

Lähetetty: 16 Maalis 2010 17:45
Kirjoittaja +Maankio-
No eipä se kaksine linkki ollukkaan tuo edellinen mutta hakemalla löytyy varmasti parempia tiedonjanosille....