Sivu 1/1
vilkut katosi
Lähetetty: 07 Joulu 2010 14:25
Kirjoittaja hirmu
eli oisko vinkkiä mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? hätävilkut toimii, kaikki vilkut vilkuttaa. mutta kun viiksestä kääntää, mitään ei tapahdu. sulake oli ehjä, mutta paikka, jossa releen pitäisi olla (sulaketaulun kartan mukaan) oli tyhjä. eli sitä en nyt tähän hätään osannut paikallistaa.
jos tuon vilkkuviiksen joutuu avaamaan, niin onkohan miten mahdoton homma itse tehdä? tai siis avaamaan pystyy, mutta se korjaaminen...
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 07 Joulu 2010 15:29
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla oli vilkku ja ajovalot siirretty alustan toiminnoista koritehtaan puolelle. Tämä tyhjä paikka viittaisi että toiminto on siirretty eri paikkaan.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 07 Joulu 2010 15:56
Kirjoittaja Carman
Veikkaisin että vika on viiksessä.
Ainakin henkilöautopuolella mersussa ihan yleinen vika, ja jos osat on samaa sukua niin sieltä lähtisin etsimään vikaa.
Joissakin autoissa ( Esim. vanha BMW) taas hätävilkkukytkimen vika hukkaa vilkut, paitsi ne hätävilkut.
Voi kokeilla painamalla ihan pikkaisen siitä varoitusvilkkukytkimestä samalla kun on kääntänyt viiksestä vilkkua johonkin päin.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 07 Joulu 2010 21:44
Kirjoittaja only4pro
VAG-kulkineissa (VW, skoda, Audi, Seat mm.) on vilkun rele itse hätävilkkukatkaisijassa, ja se on kulutustavaraa...
tässä ei taida olla siitä kiinni tosin...
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 09 Joulu 2010 21:42
Kirjoittaja motoku
ruutaappa sinne viiksen juureen kontakti-sprayta. useimmiten katkaisinvika on "pöly-vaseliini-hapettuma-paskaa" kontaktipinnoissa.
sain kerran linjalle b10m-volvon jossa ei vilkut toiminu ja muuteski valot sekoili. "vaihtoauto tilattu, aja kierros..." varttitunnin kuluttua alkoi vilkkukatkaisijan juuresta tulla savua, aika voimakkaastikin. sivuikkuna auki ja kahtelin milloin liekkejä näkyy. eipä vaan näkynyt, 5min savus ja lopetti, jonka jälkeen vilkut ja valot toimi normaalisti... piti jättää tauon ajaksi lävet levälleen et haju häipyis
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 10 Joulu 2010 00:59
Kirjoittaja Pilotti
motoku kirjoitti:ruutaappa sinne viiksen juureen kontakti-sprayta. useimmiten katkaisinvika on "pöly-vaseliini-hapettuma-paskaa" kontaktipinnoissa.
sain kerran linjalle b10m-volvon jossa ei vilkut toiminu ja muuteski valot sekoili. "vaihtoauto tilattu, aja kierros..." varttitunnin kuluttua alkoi vilkkukatkaisijan juuresta tulla savua, aika voimakkaastikin. sivuikkuna auki ja kahtelin milloin liekkejä näkyy. eipä vaan näkynyt, 5min savus ja lopetti, jonka jälkeen vilkut ja valot toimi normaalisti... piti jättää tauon ajaksi lävet levälleen et haju häipyis
Joo samantyyppisiä kokemuksia volvojen katkaisimista aikoinaan, varmaan jotain kakkoslaatua käyttävät.

Scanioiden kanssa en muista ongelmia kohdanneeni...
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 01 Helmi 2011 17:09
Kirjoittaja hirmu
Taas tartteisi viisaita päitä yhteen ja avuksi. Eli Tuo vilkkuongelma olikin sitten vähän mutkikkaampi. Tarkistin johdot viikseltä liittimelle, ja kaikki näytti olevan ok. Sitten huomasin, että jarruvalotkin ovat hävinneet. Saattaa olla, että ovat hävinneet samaan aikaan kuin vilkutkin.
Kuskin puolelta auton ulkopuolelta löytyi luukku, jossa on toinen sulaketaulu. Siinä on sähkökaavion mukaan sekä vilkkujen että jarruvalojen sulake samassa. Ja sulake oli palanut. Eikun uusi 8a sulake paikalleen, virta päälle, ja samantien kun virta-avaimesta kääntää, niin sulake palaa. Tässä vaiheessa vielä hätävilkut toimivat.
Ihmettelyä, ja sitten kokeilimme vaihtaa releet toisiin (jos vika olisi ollut niissä). Tämän kokeileminen aiheutti sen, että hätävilkut katosivat... ELi nyt ei plinkuta enää ollenkaan. Edes samojen releiden takaisin vaihtaminen ei autttanut asiaa.
ELi oilisiko jollain vinkkiä, mistä vikaa kannattaisi etsiä? Vilkut ei toimi, jarruvalot ei toimi, ja niiden yhteinen sulake palaa, kun virrat laittaa päälle. Ilman että koskee vilkkuviikseen tai jarrupolkimeen. Villkujen rele naksahtaa, kun virrat laittaa päälle, ja on erinäköinen kuin muut releet. Yrittettiin sähkökaaviota lukea, ja vika paikallistettiin tuohon sulakkeeseen (ja ehkä rikkinäisiin releisiin). Mutta että hätärit katosi, ja vika ei korjaantunut, kertonee että vielä olisi vähän laitettavaa.
Vinkkeja otetaan vastaan, kiitos!
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 01 Helmi 2011 17:56
Kirjoittaja ansa
siis jos oot vaihtanu normi releen ja vilkkureleen ,niin todennäköisesti vilkkurele ainakin kyrvähtänyt ,ei tosiaankaa vaihtokelpoinen muiden releiden kanssa.
kestääkö sulake jos nuo releet ovat pois paikoiltaan?
jos ei niin vika ohjauspuolella ,joko vilkkuviiksi tai jarruvalokytkin,tai johdot hinkanneet jossain.
jos sulake palaa vasta kun laitat jommankumman releenpaikalleen niin saat ainakin pienennettyä vikapaikkoja kun tiedät kumpiko piiri polttaa ropun.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 01 Helmi 2011 17:57
Kirjoittaja ansa
Pilotti kirjoitti:motoku kirjoitti:ruutaappa sinne viiksen juureen kontakti-sprayta. useimmiten katkaisinvika on "pöly-vaseliini-hapettuma-paskaa" kontaktipinnoissa.
sain kerran linjalle b10m-volvon jossa ei vilkut toiminu ja muuteski valot sekoili. "vaihtoauto tilattu, aja kierros..." varttitunnin kuluttua alkoi vilkkukatkaisijan juuresta tulla savua, aika voimakkaastikin. sivuikkuna auki ja kahtelin milloin liekkejä näkyy. eipä vaan näkynyt, 5min savus ja lopetti, jonka jälkeen vilkut ja valot toimi normaalisti... piti jättää tauon ajaksi lävet levälleen et haju häipyis
Joo samantyyppisiä kokemuksia volvojen katkaisimista aikoinaan, varmaan jotain kakkoslaatua käyttävät.

Scanioiden kanssa en muista ongelmia kohdanneeni...
no kyllähän noita Scanioidenkin viiksiä tullut vaihdeltua useampia...................
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 01 Helmi 2011 18:04
Kirjoittaja hirmu
ansa kirjoitti:siis jos oot vaihtanu normi releen ja vilkkureleen ,niin todennäköisesti vilkkurele ainakin kyrvähtänyt ,ei tosiaankaa vaihtokelpoinen muiden releiden kanssa.
kestääkö sulake jos nuo releet ovat pois paikoiltaan?
jos ei niin vika ohjauspuolella ,joko vilkkuviiksi tai jarruvalokytkin,tai johdot hinkanneet jossain.
jos sulake palaa vasta kun laitat jommankumman releenpaikalleen niin saat ainakin pienennettyä vikapaikkoja kun tiedät kumpiko piiri polttaa ropun.
Eli tuossa on siis ainakin tullu mokattua, eli ihan samanlaisen releen otin, tosin eri paikasta. kun samanlaiset tekstit oli, niin arveltiin että voisivat käydä päikseen...
lähdenpä kokeilemaan tuota sulake hommaa noin, että releet on pois paikoiltaan. tuota piuha hommaa kanssa mietittiin, mutta koettaisi ensin nämä muut saada pois alta ennekuin alkaa koko autoa läpikäymään.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 01 Helmi 2011 19:50
Kirjoittaja Zyke64
Kaavion mukaan sumuvalot ovat saman sulakkeen takana kuin vilkut. Pelaako sumarit, jos hehku on palanut niin joskus se jää oikkariin ja polttaa sulakkeen. On muutama kerran käynyt näinkin, tosin ajovalojen kanssa. Releen kannasta mittaamalla voi todeta ainakin herätteen tulon. Ja kun virran kytkentä polttaa sulakkeen niin virtaahan sinne tulee, eli lähtevä puoli on jostain maissa, luulisin..
Tutkimpa tuota Deltan kaaviota ajan kuluksi, ja vilkkujen virta tosiaan tulee sumareiden sulakkeen kautta. Sulake 67, piirilevy III. Siitä se näyttää menevän hätävilkkukytkimen läpi vilkkureleen, (81)piirilevy 2, kautta vilkku viikselle, josta suoraan lampuille. Hätävilkut muuten samalla kaavalla, mutta hätävilkkukytkintä käännettäessa se kytkee irti sumareilta tulevan virran ja korvaa sen alustakohtaisen sulakkeen (79) kautta tulevalle virralle, joka antaa virran vilkkureleen kautta molmpien puolien vilkkuihin. Ja aina mennään vilkkuviiksen kautta.

Oliko tarpeeksi monimutkaisesti selitetty...
Eli jos hätävilkut pelasi jossain välissä, viittaisi vika viikseen, jota ei tarvi kääntää hätävilkkua käytettäessä. Toisaalta jos sulake palaa jo virtojen kytkennän jälkeen, jää siihen vielä jotain ihmeellistä, mutta viikseä eniten epäilisin.

Re: vilkut katosi
Lähetetty: 02 Helmi 2011 09:30
Kirjoittaja hirmu
Sumarit on kunnossa, niissä ei mitään. Kokeilin vielä niin, että otin irti vilkkureleen pohjaan tulevan pistokkeen, ja sitten jarruvaloille tulevan releen, ja olisiko vilkkuviikselle/kykimelle olevat kaksi relettä. Jokatapauksessa niin että koetin eliminoida pois rele-vian. Mutta vaikka kaikki olivat irti, niin sulake jatkaa iloista palamistaan heti kun virta-avainta ajatteleekin.
voisikos tuota viikseä jotenkin testata kotikonstein? Ja onkohan nyt niin, että vika on viiksen ja sulaketaulun välissä?
Nyt kun luin ketjua hätäilemättä niin täällähän todetaan että vika on viiksessä tai jarruvalokytkimessä. Tuo jarruvalokytkin sijaitsee tässä painesäiliön yläpuolella, eli todella mahtavassa paikassa pihalla tehtäväksi hommaksi. Illalla sitä lampulla kattelin, mutta päällepäin ei näyttänyt olevan mitään hämärää missään piuhoissa tms. mutta eipä ne taida katsomalla korjaantua muutenkaan. Tänään vielä pitää päivä tuota ihmetellä, ja sitten varata aikaa pajalle.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 03 Helmi 2011 17:26
Kirjoittaja konenikkari

Hätävilkkutoiminto on eri sulakkeen takana kuin normi vilkut
jos sulake palaa heti kun virran pistää päälle
on ensimmäisenä, virtalukon jälkeen rele joka yhdistää
sähkön 30.>15. ja tuon viidentoista takana on
suunnaton määrä erilaisia härpäkkeitä
Suosittelen ammattilaisen puoleen kääntymistä.
Jos ei sinulla jo ole, hanki autosi sähkökaavio
ja toimita se autosi ja kattavan vikaselityksen
kanssa korjaajalle
Jos näkisin ko. auton (varmasti oikean) sähkökaavion
voisin ehkä

luetella vikamahdollisuudet.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 04 Helmi 2011 11:06
Kirjoittaja hirmu
Auto on lähdössä torstaina pajalle. missä saavat ihmetellä asiaa lisää. Oma ymmärrys loppui kyllä jo...
Kokeilimme niin, että irrotimme vilkulta tulevan johtonipun irti pistokkeestaan, ja sulake palaa silti. eli voisi kuvitella että viiksessä ei vika siis olisi.
Autosta löytyy (onneksi) kattavat ja oikeat sähkökaaviot. Molempiin sulaketauluihin. Eli siitä kiitos entisille omistajille. Löytyy myös alkuperäiset ohjekirjat ja muut, ovat säilyneet hyvänä ja hyvässä tallessa. Luulenpa että niiden avulla saattaa vika löytyä.
Kävi myös sellainen ihmeellisyys, että tässä viikolla eräänä aamuna ei mennyt vaihteet päälle. Hikeä pukkasi ja ihmetys, että mikä ihme on robottiin tullut, kun illalla auton pihaan peruutin ja aamulla ei vaihde vaihdu vapaalta minnekään. Etumaskin avaamalla huomasin, että kytkin polkimesta oli pudonnut pieni, muutaman millin paksuinen muovilärpäke maahan. Jonen tullessa paikalle totesimme, että vaihteet vaihtuvat tuon kymmensenttisen muovin paikalleen laittamisella. Eli sen verran vaatii lisää paksuutta, että painaa alapuolellaan olevaa anturia, joka sitten antaa ilmeisesti käskyä eteenpäin että kytkin on pohjassa, saa vaihtaa.
Uskomatonta että moinen muovin/ kumin pala saa kerrostalon kokoisen auton pysymään paikallaan. Mutta hyvä että ei siinä ollut sitten sen enempiä.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 04 Helmi 2011 15:43
Kirjoittaja Bussiton
En tiedä onko liian kaukaa haettu

mutta mulla tuli tohon Royaliin sellainen vika, että poltti oikean puolen sulaketta

syy löyty takarekisterikilven valosta

eli kun valui ostotalvella kotiin tulessa puuta vasten, niin painoi lampun kannan runkoa vasten

uskomatonta mutta lampun kotelo ei mennyt edes rikki

vika löyty sitten kun otin kotelon auki

Re: vilkut katosi
Lähetetty: 07 Helmi 2011 14:06
Kirjoittaja hirmu
ei varmasti ole mikään liian kaukaa haettu. pitää vielä katsella noi läpi, jarruvalot onkin jo tarkastettu, niissä ei pitäisi olla mitään. Lisämausteena tänä aamuna päätti auto sitten hävitää paineet ja jättää ne nostamatta takaisin, oli ilo olla pari tuntia tien tukkona (kun ensin toimi vallan mainiosti, ja pääsi mukavasti liikkeelle) ennekuin sain paikalle ulkoisen kompuran joka jaksoi antaa painetta kytkimelle ja avata jarrut. täytyy sanoa että tuo aggregaatti on pelastanut monesta pulasta, kun on sähköä saatavilla aina silloin kun sitä tarviaa.
Re: vilkut katosi
Lähetetty: 07 Helmi 2011 14:39
Kirjoittaja Reddewil
hirmu kirjoitti:ei varmasti ole mikään liian kaukaa haettu. pitää vielä katsella noi läpi, jarruvalot onkin jo tarkastettu, niissä ei pitäisi olla mitään. Lisämausteena tänä aamuna päätti auto sitten hävitää paineet ja jättää ne nostamatta takaisin, oli ilo olla pari tuntia tien tukkona (kun ensin toimi vallan mainiosti, ja pääsi mukavasti liikkeelle) ennekuin sain paikalle ulkoisen kompuran joka jaksoi antaa painetta kytkimelle ja avata jarrut. täytyy sanoa että tuo aggregaatti on pelastanut monesta pulasta, kun on sähköä saatavilla aina silloin kun sitä tarviaa.
Jäätikö sulla joku paineventtiili, kun paineet katosi?
Tuollanen reilumpi invertterikin on kätevä, peräluukussakin kun on pistorasiat, niin olen hitsaillut ja käyttänyt kompuraa auton akkujen avulla. Ja toki kun auto on käynnissä niin pajahan kulkee pyörillä =D Ei ole sähkökatkotkaan haitannu esim. kelkan rassuuta, kun tuolla auton vieressä touhuaa. Meinasin jos laittas takaluukkuun ilmaliittimen mistä vois tarvittaessa ottaa tai syöttää systeemiin painettaa, liikkeellelähdöt nopeutus ku antas kompuran pauhata paineet valmiiksi.