Invertterin teho

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minkä tehoisella invertterillä lähtee ilmalämpöpumppu käyntiin?

Nakersin Rölliin kiinni 1500W tehoisen laitteen - ei riitä käynnistämään pumppua eikä suurehkoa siirrettavää ilmastoinikonetta. Pienempi Klima-merkkinen lähtee kyllä toimimaan.

Induktioliesi ei myöskään toimi - sirkuttaa ainoastaan, mutta ei kuumene.

Kone on parin sadan hintaluokassa oleva modattu siniaaltomalli.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja kittari »

jospa se ei tykkää tosta keinotekoisesta sähköstä :? jos saat jotenkin mitattua pumpun ottaman virran niin siillähän se selviäis.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei tykkää nuo herkät pelit tuollasesta kantti/modatusta allosta. 3kW siniaaltopelillä pyörii pumppu ja voi induktiolla paistella munia samalla. Toki jääkaappi, tv yms. on päällä samaan aikaan. =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

lähtee 1500w siniaaltolaitteella ilppi käyntiin ja pysyy vaikka laittaa lämmitystoiminnon täysille 2000 watin teholle. Oma aikaisempi intelligent merkkinen oli sellainen surkea sirittäjä jolla ei pelannut juuri mikään. Tiedän useita kulkureita jotka on erehtyneet ko. laitteen ostaan ja heittänyt toimimattomana menemään.

Inverttereissä halvalla saa huonon.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep - halpahan tuo oli.

Ostin sen kolme vuotta sitten tuohon Mersuun telkkaria ja kameran akkujen latausta varten. Tuossa tarkoituksessa toimii mainiosti.

Nyt valikoimasta löytyy kolme "huonoa" 300W, 800W ja 1500W sekä yksi 12v 800W malli, joka räjähti pari vuotta sitten - en ole jaksanut korjata... romukorissa lojuu.

Seuraava vertti saa olla sitten astetta laadukkaampi ja tehokkaampi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Yhden oot ostanu enemmän ku minä ja nyt vasta raskii ostaa hyvän ku rahat on menny neljään huonoon :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

kittari kirjoitti:jospa se ei tykkää tosta keinotekoisesta sähköstä :? jos saat jotenkin mitattua pumpun ottaman virran niin siillähän se selviäis.
Kysymys ei todennäköisesti ole sähkön muodosta eikä laadusta
vaan siitä että ko. laite joka kuormittaa invertteriä, on ns. oikosulkumoottori joka
vaatii sähköä. käynnistyshetkellään
moninkertaisen määrän ns. nimellisvirtaansa verrattuna.
Eli jos kapine kestäisi käynnistys virtapiikin
se todennäköisesti jaksaisi myös sitä vääntää pidempäänkin.
Jonkunverran olisi vielä varaa kehitellä
noilla invertterien rakentajilla
juuri tuon käynnistyspiikin keston suhteen.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tasoissa ollaan "Lahti32" :) kolme olen ostanut tarkoitushakuisesti - pienin 300W-malli tuli Mese-kauppojen kylkiäisenä 24V kahvinkeittimen ja rosterisen karjaraudan kanssa.

En aio ostaa enempää rimpuloita - seuraava vertti saa luvan olla Pro-malli muullakin tavalla kuin pelkässä nimitarran tekstissä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

konenikkari kirjoitti:
kittari kirjoitti:jospa se ei tykkää tosta keinotekoisesta sähköstä :? jos saat jotenkin mitattua pumpun ottaman virran niin siillähän se selviäis.
Kysymys ei todennäköisesti ole sähkön muodosta eikä laadusta
vaan siitä että ko. laite joka kuormittaa invertteriä, on ns. oikosulkumoottori joka
vaatii sähköä. käynnistyshetkellään
moninkertaisen määrän ns. nimellisvirtaansa verrattuna.
Eli jos kapine kestäisi käynnistys virtapiikin
se todennäköisesti jaksaisi myös sitä vääntää pidempäänkin.
Jonkunverran olisi vielä varaa kehitellä
noilla invertterien rakentajilla
juuri tuon käynnistyspiikin keston suhteen.
No vähänkin kunnollinen laite jaksaa puskea tuplatehon hetken aikaa, jotkut jopa kauemmin. Mutta mites selität em. tapauksen induktiolieden sirinän? Veikkaan kun induktiovehkeessä hakataan korkeataajuutta, niin tuleva virta on vaan niin kuraa ettei sitä vois käyttää kuin hehkulamppuun. Tai sitten laitteen suojaus menee päälle kun huippujännitteet huitelee jossain 350V nurkilla, kuten kunnon kanttiaalto vehkeissä tekee...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Tuplateho ei riitä oikosulkumoottorin käynnistämiseen.
Noista induktioliesistä, ihan kotikäytössäkin
raportoidaan sirinöistä.
Eli saattaa olla laitteissa ominaisuus, ei välttämättä, vika.
Aiemmissa ketjussa oli joskus puhetta, ettei kahta invertterilaitetta
suositella kytkettäväksi peräkkäin.
Induktioliesikin on kait invertterilaite
ja kun se kytketään invertterin perään
ei varmaankaan kukaan tiedä millaista kanttia on lopputulos. :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No joo tuohon oikosulkumoottoriin palatakseni niin käynnistys ilman virran rajoitusta ottaa 5-10 kertaisen virran nimellisvirtaan verrattuna. Tuo invertteri mikä minulla on kestää short circuittia 15sek ennen kuin suojaus paukahtaa, eli tähän asti kaikki on pyörähtäny käyntiin. En nyt isompaa löytäny ku v-lohko kompuran 2,2kW ja se lähti hyvin käyntiin. Sitten ku ilpo oli jäähdyttämässä 1,1kW ja kompuran starttas niin nyykähti akkujännite 21V ja lopetti leikin (täytyy kokeilla auto käynnissä). Mut olen varma että jos akuissa on ruista, niin lähtee sillonkin. Vehkeissä on eroa... Kyllä hakkuripelit siniaaltoinvertterin perässä toimii kuin kotona konsanaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D meillä koulussa sovittiin että oikosulkumoottori käynnistyesään ottaa n. 7 kertaisen virran käynnistyessään.
Tehokkaan ja hyvänkään invertterin teho ei tosiaankaan kyllä riitä jos ei takana ole riittävää määrää kuormaa kestäviä akkuja, joissa riittävän paksu kaapelointi.
Teorian, "jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä käytännön kanssa"
Mukaisesti, 60W oikosulkumoottori, varsinkin kuormallisena
vaatii n. 400W tehon, käynnistyäkseen.
Koska invertterillä on myös hyötysuhde, puhutaan jo 800W:tista
Invertterin etupuolella siis kyse on 800 W/24V
joka on n. 33A täytyy sietää invertterille tuleva jännite, laskematta alle
ko. kapineen _kynnysjännitteen_.
Jännitehäviöitä voi laskea kuparin ominaisuusvastuksen perusteella,
joka on 0.0175.oomia/neliömillimetri/metri.
Vanhemmissa kylähulluautoissa alkuperäiset "hukkasähkö" kaapeloinnit on yleensä tehty
16 neliöisellä kaapelilla.
Se ei välttämättä riitä nykypäivän tarpeisiin :roll:
sillä sähkön kulkee käyttöpisteeseen, ja toivon mukaan myös takaisin :roll:
Eli etäisyys käyttöpisteeseen pitää aina kertoa kahdella :?
Kaikki huonot kontaktit, esim. maadoituksissa ovat myös mahdollisia.
Lopputulemana: ei aina ole kysymys invertterin heikkoudesta.
Kannattaa mittailla, ja mieluummin aidolla ja alkuperäisellä,
viisarilla varustetulla mittarilla, miten paljon laskee _invertterille_ tuleva jännite
maksimi kuormitus tilanteessa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

En ole sähkömies, mutta hämmennän tätä ketjua kuitenkin.

Vaihtosähköisten aggregaattien ja invertterien teho kuuluisi oikeasti aina ilmoittaa VA, joka ei ole sama kuin W. Vaihtosähkö tuo mitoituksiin semmoisen ongelman kuin loisteho. Käytännössä tämä näkyy niin, että 1 kW invertterillä tai aggregaatilla ei 1 kW moottori toimi. Tuo aggren tai invertterin antama VA-arvo pitää kertoa kuorman tyyppikilvestä löytyvällä cos (fii)-arvolla, niin saadaan oikea teho. Ns. induktiivisellä kuormalla (moottorit, loisteputket) tuo cos (fii) on aina ykköstä pienempi, eli tarvitaan aina kuorman nimellistehoa isompi voimakone. Eli noin menee moottorilla kuten Konenikkari on kuvaillut. Induktioliesi on uusi kokemus autokäytössä. En löytänyt paljonko olisi tuo cos (fii) voisi olla induktioliedessä, mutta veikkaan ongelman olevan samaa sukua kuin induktiomoottorissa. Ns. resistiivisessä kuormassa (lämpöpatteri, hehkulamppu) cos (fii) =1, jolloin aggren tai invertterin teho vastaa suoraan kuormaa (VA*1=W). Tuo loistehon kompensointi onkin sitten toinen juttu.

Tämäkin on pitäny oppia kantapään kautta, kun sähkömoottori ei millään käynnistynyt saman tehoisilla voimakoneilla, mutta kahvinkeitin kyllä toimi ja patteri lämpeni.

T. J.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Vähän, tai ehkäs enemmänkin taitaa Reino Ratissa olla, :roll:
en tällä kertaa sano, sähkömiehen vikaa, :D vaan sähkömiehen hyviä puolia :D
Ja lisäyksenä, induktio liesi lienee
nimensä mukaisesti, induktiivinen kuorma.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu nostan kädet pystyyn. 3v tekniikkaopistossa, ja on laskettu cosineita ym.(-98?) Mutta tällä hetkellä on pääasia että laitteet pelaa. Kaapelointi on nyt luokaa 70mm2, agv luokitusta kai ei ole tuolle kun 0 loppuu jossain vaiheessa. Akut on vain 180 vai 200Ah, uudet starttiakut. Onneksi talossa on 16A nalli, niin maasähkössä kärsii käyttää melkein mitä vain. 1-vaiheisena kun mennään niin ei voi pyytää kuuta taivaalta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Tuli just ostettuu inventteri ilmalämpöpumppu (18000 btu/h n.4-15A ottoteho). En oo viel omaa inventterii bussis saanut nyykähtämään vaik imuri huus ja kaveri hitsas pienel koneel sen peräs, 4x200Ah akkui, 24v systeemi ja inventteri 2500w jatkuvaa, 5000w hetkellistä. Rupes vaan arveluttamaan ku ei suositella kahta inventteriä peräkkäin joten olisi tarkoitus kokeilla suojaeroitusmuuntajaa tai taajuusmuuttajamallista verkkosuodinta välissä tasoittamaan lähemmä siniaaltoa.. Muuntajan ainekin voisi olettaa tasoittavan modifioitua kanttiaaltoa. Ens viikol ku kokeilee on viisaampi vai onko jollain jo kokemusta? Myöskin kiinnostaa miten muuntaja välissä vaikuttaa virtapiikkeihin, varastoiko energiaa itseensä vai huonontaako tilannetta..

Liian monta vuotta sähkömiehenä ja liian monta sähköiskua.. :D
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Mikä invertteri Zipolla on ?
Kuulostaa hyvältä. :D
Noita muuntajien väliin laittamisia en suosittele.
Siinä tilanteessa pitäisi tietää laitteelle sopivin kuorma,
jonka pitäisi olla vakio, ihanne aaltomuodon ylläpitämiseksi.
ja koska kuorma vaihtelee, vaihtelee myös aaltomuoto.
Oliko se hitsi, perinteinen muuntaja vai nykykevyt hakkurilaite.
Jotkut nykyisistä pikkuhitseistä hyväksyvät kaikki aaltomuodot
ja jännitteitäkin 100-300V, kunhan keskimääräinen "energia" toteutuu :D
Ne on kehitelty jenkkilään, jossa sähkö on, mitä sattuu _syntymään_ :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Se hitsi oli kempin inventterivehje, pientä eroa huomas puikon syttymises verrattuun verkkosähköön.. Kyseinen laite ei kuulemma suostu toimimaan jos on liian pitkä ja ohut jatkojohto..

Inventteri on halvin mikä löytyi, 400€.. Se yleisin malli..
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Zippo kirjoitti:Se hitsi oli kempin inventterivehje, pientä eroa huomas puikon syttymises verrattuun verkkosähköön.. Kyseinen laite ei kuulemma suostu toimimaan jos on liian pitkä ja ohut jatkojohto..

Inventteri on halvin mikä löytyi, 400€.. Se yleisin malli..
:) Nii..nii näillä sivuilla on tietenkin mainostaminen
kielletty :roll:
Sen sijaan voi kait pistää "kaupallisia tiedotteita" :D
Tosta hitsin toimimisesta voi päätellä itsekukin, mitä kemppi osaa.
Ja minkä saisivat osata toisetkin laitevalmistajat.
Ja totuus tuosta jatkojohdosta kait lienee totta.
Mikään halpahallin jatkojohto 10m. (0,75 neliömilliä)
varsinkaan kelalla ollessaan, ei tuota, kuin.... häviöitä. :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Tuli skoopil tutkittuu, inventterist lähtee perus kanttiaaltoa.. :evil: Inventterilämpöpumpun kompura kyl pitää siint enemmän kun verkkosähköstä kun tuli kompuran navoist ja tasasuuntauksen jälkeen katottuu käyrii, paljon vähemmän säröi.. En sit tiedä tykkääkö muu elektronkkiia.. Mut hyvin ilpu pyörii akuil.. :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Invertterin teho

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kemppiläisessä lukee tyyliin syö mitä vaan mikä muistuttaa verkkosähköä, lisäksi hitsaus onnistuu maakunnan pisimmän jatkojohdon päässä. No ei ku tarkistin, niin 3x2,5mm ja max 50m. Generaattori käy myös, väh. 3,5kVA ja suositeltava 6kVA jotta laitetta voi ajaa täysillä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin