Sivu 1/1

Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 05 Elo 2011 23:40
Kirjoittaja Zippo
Korin sähkökaavio löytyy mut mistäköhän sais loput, peräpään huoltoboxin öljynpainemittari ja muutkaan napit ei toimi + starttikin kettuilee..

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 03:14
Kirjoittaja Reddewil
Eli alustan sähköt hukassa? Vaikkaan noin komiaan vikaan, ihan vaan pelkästään maa -ongelmaa! Joten tsekkaappas paneelin/koneen maa(t).

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 03:22
Kirjoittaja Zippo
Maavika tuskin, nappulat ei pelaa mut öljynpainemittari hyppää tappiin heti kun kone käynnistyy..
Käynnistysongelmaan oma villi veikkaus on päävirtarele, Pitäis poistaa muutenkin mokoma turha kapistus ja korvata päävirtakatkaisijal, releen ohi otetaan sähköä piirturille, kellolle, webastolle yms. joten akut muutamas viikos tyhjät..

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 03:33
Kirjoittaja Reddewil
Päävirta"rele" ei ole ihan tavallinen rele, vaan kontaktori joka kestää 200-1000A virtaa. Jos startti pyörii vain tuon kanssa niin kyse on tästä kontaktorista... Akut jos tyhjenee viikossa niin vika on akuissa tai jossain vuotovirroissa. Mutta akut tyhjenee itsestään ennen kuin piirturi ja kello vie ne tyhjäksi.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 03:40
Kirjoittaja Zippo
Kulutus 1A, akusto 200Ah, 1A x 24h x 8d = 192Ah.. ?

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 03:47
Kirjoittaja Reddewil
24W on aivan liikaa lepokulutusta. Kello, piirturi ja öö.. vie jonuk 1W ihan maksimissaan. Eli ei nimeksikään, pikkuautokin pärjää 2-6kk ihan hyvin ja sillonkin tulee lyijyakun omat heikkoudet vastaan. Joku vuotaa sulla maihin siellä...
EDIT: mulla vie tuo pelkkä "päävirta" -kytkin 54W? ihan hirveästi... Eli se kontaktori, mutta päävirtapois autoa voi seisottaa puoli vuotta että jännite ei katoa kun akut lötköttää vain ja ruokkii piirturia, vahvistinta ja kattokelloa. 180Ah uudet akut, muistaakseni.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 03:57
Kirjoittaja Zippo
Pitää varmaan alkaa sulake kerrallaan rapsimaan pois selvittääkseen kuka mun sähköäni syö.. :D

Pääkytkimen asentamisella sais kyl aina mielenrauhan et missään autos ei ois sähköt päällä, vaikka nyt muut karsiskin pois niin silti pääirtareleen(kontaktorin) ohjauskytkimelle pitäis mennä sähkö.. Nykyään tulee otettuu akust kaapeli irti ku ei oo päässyt viel palovakuutuksest yhtrisymmärrykseen vakuutusyhtiön kaa.. (Ei ole olemassa henkilöautoa joka painaa 11 000kg ja on matkailuauto ja verotuksessa pakettiauto.. =D )

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 09:11
Kirjoittaja ansa
Zippo kirjoitti:Pitää varmaan alkaa sulake kerrallaan rapsimaan pois selvittääkseen kuka mun sähköäni syö.. :D

Pääkytkimen asentamisella sais kyl aina mielenrauhan et missään autos ei ois sähköt päällä, vaikka nyt muut karsiskin pois niin silti pääirtareleen(kontaktorin) ohjauskytkimelle pitäis mennä sähkö.. Nykyään tulee otettuu akust kaapeli irti ku ei oo päässyt viel palovakuutuksest yhtrisymmärrykseen vakuutusyhtiön kaa.. (Ei ole olemassa henkilöautoa joka painaa 11 000kg ja on matkailuauto ja verotuksessa pakettiauto.. =D )
siis tuo päävirta on linja-autoissa pystyttävä lakipykälien mukaan katkaisemaan kuljetttajanpaikalta ,viisaat katsastusmiehet joskus jopa kokeilleetkin toiminnan vuosikatsastuksessa.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 10:27
Kirjoittaja Zippo
Akusto on kskin vieres ja tarkoituskin oli tuoda päävirtakatkaisin ohjaamoon.. :)

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 06 Elo 2011 12:07
Kirjoittaja Berkhof
Minä kävin Scan-autolla läppärin ja scannerin kanssa.. Hankin ihan noita kuvia varten A3 koon scannerin.. Helpotti kummasti.
Sain käyttööni lajän mappeja..
Eipä tullut scannailtua kuin vaihteiston ja absin sekä telman kaaviot..
Alustan muut sähköt laitan kaikki uusiks joten mulle ei ollu niillä kuvilla arvoa..

Mut pulla / pasteijja pussit mukaan ja vähän scannaustekniikkaa ja mukavalla asenteella korjaamon nokan kanssa juttelee niin se sit on suopea jos on :)

Ja kyllä paikallisilla liikennöitsijöilläkin yleensä kuvat löytyy.. Eli kyselemään.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 07 Elo 2011 02:43
Kirjoittaja motoku
ihan ensiks tarkista siitä takastarttauskaapin alareunasta ne LIITTIMET joita itsekin luulin vain läpivienniksi ja tulipa siinä vaihdettua turhaan päävirtarele ja avattua laturi ja mitä lie muuta. no pitkä päivä poskilihat kireällä meni. sit kaveri oli hoksannut ko. liittimen olevan löysällä..... oireet oli samanlaisia

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 11 Elo 2011 21:22
Kirjoittaja Zippo
motoku kirjoitti:ihan ensiks tarkista siitä takastarttauskaapin alareunasta ne LIITTIMET joita itsekin luulin vain läpivienniksi ja tulipa siinä vaihdettua turhaan päävirtarele ja avattua laturi ja mitä lie muuta. no pitkä päivä poskilihat kireällä meni. sit kaveri oli hoksannut ko. liittimen olevan löysällä..... oireet oli samanlaisia

Mul ei siin laatikon alareunas oo liittimii ollenkaan, pelkät läpivientikumit. Laatikon sisäl olevat liittimet oli kyl "lievästi" löystyneit, tuli käytyy ne läpi ja 5 kertaa taas startannut ongelmitta.. :D Öljynpaine kyl viel hyppää tappiin ja viisari pyöris varmaan monta kierrost jos ei ois rajoitettu, täytyy hakee varmaan uus öljynpaineanturi. Ois kiva seurailla oikeit paineitkin.. :)

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 13 Kesä 2012 00:25
Kirjoittaja kittari
nyt tulis k112 kysymys, eli kutter deca 320 korilla. virta lukko meni pimeäksi ei lähde avain pois eikä starttaa siis aivan kuin akut alisi irti. akuissa kyllä virtaa 24,7. kaavioita ei ole sähköihin eikä sulakkeille/releille. virtalukon kyljessä olevaan releeseen vai magneettiventtiliin mikä lie kun antaa ulkopuolisen herätteen niin saa avaimen pois,käyntiin ja pystyy ajamaan. kiekka kello ei toimi muuten kaikki ok. pitäis nyt vaan löytää se joka ohjaa tuota rykelmää...

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 13 Kesä 2012 20:49
Kirjoittaja VANHOOL
Eihän vain päävirtakatkaisija tullut tiensä päähän, eli tuleeko mihinkään muuhunkaan virtaa, jos ei webastoa ja piirurin kelloa lasketa.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 13 Kesä 2012 20:57
Kirjoittaja ansa
kittari kirjoitti:nyt tulis k112 kysymys, eli kutter deca 320 korilla. virta lukko meni pimeäksi ei lähde avain pois eikä starttaa siis aivan kuin akut alisi irti. akuissa kyllä virtaa 24,7. kaavioita ei ole sähköihin eikä sulakkeille/releille. virtalukon kyljessä olevaan releeseen vai magneettiventtiliin mikä lie kun antaa ulkopuolisen herätteen niin saa avaimen pois,käyntiin ja pystyy ajamaan. kiekka kello ei toimi muuten kaikki ok. pitäis nyt vaan löytää se joka ohjaa tuota rykelmää...
yhtä-äkkiä sanoisin että laturi tai johtoliitokset laturissa vialla ,laturi ohjaa releen kautta (scanian sähkökeskuksessa) tuota virtalikon solenoidia ja lisäksi tuo kierroslukutietokin tulee laturilta!!!!!!!!!!!!!!!! ;-)

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 14 Kesä 2012 12:37
Kirjoittaja motoku
käyppä vain perän käyttöpaneelikaapin alareunan liittimet läpi. Itse en ole vieläkään unohtanu paljonko ne mua juoksutti... Pääreleen voi toki tarkistaa ohittamalla sen..

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 14 Kesä 2012 13:31
Kirjoittaja kittari
joo täytyy vielä tutkia tota taka keskusta. kyllä toi lataa hyvin.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 14 Kesä 2012 13:46
Kirjoittaja kittari
VANHOOL kirjoitti:Eihän vain päävirtakatkaisija tullut tiensä päähän, eli tuleeko mihinkään muuhunkaan virtaa, jos ei webastoa ja piirurin kelloa lasketa.
tulee virrat ja päävirta rele toimii. autolla pystyy ajamaan normaalisti, sammutuken jälkeen pitää antaa heräte sille lukon kyljessä olevalle solenoidille jotta saa virrat pois ja avaimen pois.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 14 Kesä 2012 17:02
Kirjoittaja ansa
virallinen scanian vianhakukaavio

virta-avain ei irtoa

palavatko seisontajarrun ja öljynpaineen merkkivalot?--------ei-----akut purkautuneet
-
-
kyllä
-
-
palaako latauksen merkkivalo?-----------------ei---varoke 64 lauennut,laturissa huonot liitännät
- B-/- tai D+/WL ,katkos laturin johtimessa64 tai D+
- tai niiden liitännöissä
- vika laturissa
kyllä
-
-
irrota releP ja asenna tilalle rele G ,irtoaako avain nyt---kyllä--rele P viallinen
-
-
ei
-
-
poista rele paikasta P ,kytke yhteen 86 ja 87 --------kyllä----katkos johtimessa 64 keskusyksikön alla tai sen liitännöissä
-
-
ei
-
-
varoke 8 lauennut
vika vetomagneetissa
vetomagneetin liitännät vialliset
vetomagneetin johtimet vialliset


jos ylläolevakaan ei selvitä niin koita ottaa laturista D+ johto irti ja maadoita se suoraan runkoon ,latauksen merkkivalo pitäisi nyt palaa ja avain kääntyä ja vika siis laturin sisällä ,on ollut tapauksia että ollut diodi vikaa sen verran että ei ole vielä huomannut latauksessa vikaa.

Re: Scania K113CLB Alustan sähkökaavio

Lähetetty: 15 Kesä 2012 17:15
Kirjoittaja kittari
ok kiitoksia kaikille, täytyy kokeilla noita. huomenna pitäis päästä lähtee vaasaan.