24V -> 12V lataus

AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Eli joo mitäs vehkeitä ootte hommannu 24V muuttamiseksi 12V lataukseksi ja 12V akkuihin. Vai onko teillä jännitteenalennin vaan joka masiinan perässä? Vai onko kaikki vaan sitten joko 24V tai 230V?

Vähän kiinnostais laittaa pari 12V akkua, niin siihen väliin tars joku muu mokkula ku normi jännitteenalennin.
Pitää tohon taituroida 12V peräkärritöpselikin yms....
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Itsellä invertterin peräs 12v laturi eli 24v => 230v => 12v.. Hyötysuhde varmaan huono mut hyvin pelannut, piuhan päässä olles sama laturi lataa 12v akkui..
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja joope »

Mulla painevesipumppu, valaistus ja vepasto 24V.
Invertterin takaa 230 volttisena jääkaappi, keittotasot, vedenkeitin, mikro, imuri, kämmenpuhelimen lataus ja kärpäs ansa.
12V laitteita ei ole, ja toivottavasti ei tarvi laitella.

Jos peräkärryyn ei voi laittaa 24V polttimoita niin saakohan laittaa tupla valot :?: (toiset 12V ja toiset 24V).
Merkkaapi töpselit kunnolla ettei käy vanhan aikaisesti :?
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Olen käyttänyt invertteri lataussäädintä, jonka toiminta on jokseenkin saman tapainen latauominaisuuksiltaan kuin Ctec laturin.
laitan tässä linkin Waeco.de sivulle koska sieltä löytyy myös tuotteen suositushinta. Hankin omani siten että kävin kysäsemässä caravanliikkeeltä että kiinostaako heitä myydä ao tuote minulle tuolla Saksan hinnalla, olin muuten menossa Saksaan kuukauden sisällä. Myivät siihen hintaan :D
http://www.waeco.com/de/produkte/truck_ ... r/4101.php
Liitteet
Akkujärjestelmät_new.jpg
Akkujärjestelmät_new.jpg (62.95 KiB) Katsottu 9090 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Hupipuolen 12 V180Ah akulle lisäsin 12 V 65A henkilöauton laturin moottorin päälle. Suunnittelin latausta vaikka miten, mut tuo on varmin ja helppo laittaa Volvossa. Kojelaudassa jännitemittari ja latauksen merkkivalo.
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja ansa »

joope kirjoitti:Mulla painevesipumppu, valaistus ja vepasto 24V.
Invertterin takaa 230 volttisena jääkaappi, keittotasot, vedenkeitin, mikro, imuri, kämmenpuhelimen lataus ja kärpäs ansa.
12V laitteita ei ole, ja toivottavasti ei tarvi laitella.

Jos peräkärryyn ei voi laittaa 24V polttimoita niin saakohan laittaa tupla valot :?: (toiset 12V ja toiset 24V).
Merkkaapi töpselit kunnolla ettei käy vanhan aikaisesti :?
eiköhän nuo "12v" valot ole helpointa tänä päivänä hoidella noilla ledivaloilla , jotka ovat jännitealueeltaan 12- 32v.
ei tarvitse sen kummemmin kikkailla mitään autojen ja kärryjen kanssa.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja AtAi »

joope kirjoitti: Jos peräkärryyn ei voi laittaa 24V polttimoita
Ei viiti aina kun ottaa kärrin perään vaihtaa 24V polttimoita sinne, kun kärrit aina lainakärrejä.

Tarkoitus olis laittaa että olis:
2x170ah starttaukseen 24V
2xXXXah mukavuuksiin 24V
sekä 1x 225ah mukavuuksiin. 12V.
Tietty jos sattuu toinen 225 tulee eteen niin vois ne laittaa starttikäyttöön ja 24V mukavuuksiin nuo 170set.
12volttisiin sitten vaikka ihan ostaa pari uutta vähän pienempää oikeesti hupikäyttöön tarkotettua akkua.

Aika suolasia hinnaltaan vaan noi tehowaecot, tosin jos 20A tulis toimeen niin pääsis vielä kohtuu sijoituksella.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Et sä starttiakkuhin mitään megajäreitä akkuja tarvii..
Hupatuksiin järeet ja starttiakuiks varmasti hyvät akut, vaikka noi 170ah.
Varmistat vaan ettei hupakulutus pääse purkamaan starttiakkuja.
12V lataukseen oma laturi koneen kylkeen ja maasähkölatauksessa saa 100 - 200€ 20 - 30A latureita.
Sitten joudut tekemään apureleistyksen peräkärryn töpselin ja auton omien sähköjen väliin, niitä lienee saa valmiinakin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Itse en laittaisi 24v ja 12v järjestelmiä molempia. Mieluummin 4x 225 24voltilla ja jännitteen alentimella 12v laitteet toimimaan. Saa enemmän akkukapasiteettia hupipuolelle eikä tarvi murehtia kaksista latureista.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: 24V -> 12V lataus

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Ehdottoman totta..
12V laitteita on oikeasti varsin vähän..
Huonokin hyötysuhteiset jännitteenalentimet kelpaa peräkärryn valoille..
Romikselta kerää neljä mascotin alenninta ja laittaa auton sähkön ja koukkun sähköjen väliin, kauhea viritys mutta helppo ja halpa :)
Minulle ei tule 12V systeemejä vaan käytän hakkuriperustaisia jännitteen alentimia.
Eipä niitä tarvii kuin autopoppivehkeille.

Mutta jos haluaa ehdottomasti sen 12V niin se lisälaturi on helpoin ja yksinkertaisin :) Ja halpa :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Vastaa Viestiin