220V sähkön jakaminen

Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Mietin miten saisi rakennettua akkujen ja seinäsähkön vaihdon mahdollisimman helpoksi.
Vähän vaikea selitellä aihetta, periaatekuva selventäisi mutta ei ole nyt tähän hätään sopivaa versiota. Yritetään selitellä.

Siis taustaa:
Linjurin kyljessä on nyt 220V sisäänmeno seinäpistoke. Pistokkeelta mennään ryhmäkeskukseen, keskukselta on kaikki tarvittavat sähkövedot(220V) jaettu ympäri linjuria, nämä kaikki ok.

Nyt haluaisin hupiakuilta inventterin kautta 220V sähkön ryhmäkeskukseen. Yritän rakentaa niin että kun seinäpistoke työnnetään linjurin kylkeen, niin laukeaa akuilta/invertteriltä tuleva syöttö pois automaattisesti.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kontaktori hoitaisi tämän vaihdon. Kuitenkin sen verran outo alue mulle että kyselen enemmän tietäviltä.
Siis niin että kontaktori vaihtaa akku/inventterin 220V ja seinäpistokkeen 220V syötöt automaattisesti.

Kysymys kuuluukin tietäjille:
Minkälaisia kontaktoreja olette käyttäneet. Pitäisi saada siis kontaktori kiinnitettyä ryhmäkeskuksen kiinnityksiin/kiskoon?
Onko näissä kontaktoreissa jonkunlainen "viive" ettei kaksi jännitettä kohtaa toisiaan(vaikka onkin samaa 220V, niin eiköhän sulake mene jos nämä ehtii kohtaamaan).

Nyt en välttämättä etsi tietoa oikein/väärin tehdyistä sähköistyksistä tai ratkaisuista, vaan kontaktoreista ja niiden sielunelämästä kun on meikäläiselle melko tuntematon asia.

Autossa nyt asennettu ja hyväksytty ryhmäkeskus:
http://www05.abb.com/global/scot/scot20 ... Keskus.pdf

Kaikki tieto kontaktoreista ja ko. kytkennöistä otetaan nöyrästi vastaan. Talven aikana pitäisi asennella, siihen mennessä pitäisi olla oikea tieto/ratkaisu kaivettuna.


Voi jatkossa vähän kestää vastaukset/kommentit kun on vielä muutakin elämää kun linjurin rakentelu(ikävä kyllä).

Scania K113 CLB vm.93
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Foorumilla on ollut ennenkin juttua maasähkön/invertterisähkön automaattivalinnasta. Etsimällä voisi löytyä.

Mutta varoituksen sana: Saapi olla aika huolellinen tälläisissä kytkennöissä ettei töpseliin työnnettävä pistotulppa ole irtonaisena jännitteellinen, siis se maasahköön laitettava, tai invertterin lähtöön laitettava. Tälläinen tilanne voi oikeasti olla käsinkosketeltavana, jos sähkö kiertää virheellisestä kytkennästä tai vailinaisesti toimivasta kontaktorista johtuen väärään paikkaan, siihen kytkemättömän pistotulpan päähän. :roll: Asian tunteva ammattihenkilö osaa ottaa tälläiset erikoistilanteet huomioon, eli ammattiapu parempi kuin vinkin kyseleminen miten tälläisen voisi itse tehdä.

Tälläisen murheen voi kiertää tietysti invertterillä, joka asian osaa hoitaa itse. Reddevililtä näitä ovat monet foorumilaiset hankkineet. :)
Voi jatkossa vähän kestää vastaukset/kommentit kun on vielä muutakin elämää kun linjurin rakentelu(ikävä kyllä).
Noo, niin kai meillä kaikilla. Mutta niin hauskaa kun rakentelu onkin, täytyyhän siitä muustakin elämästä pitää kiinni. Vallanhan sitä täysinäiseksi (kylä?)hulluksi tulisi jos elämä pelkän bussin ympärillä pyörisi. :lol: Ja tällä rajalla liene meistä foorumilaisista monikin keikkuu, mutta parempi pysytellä tasapainossa. Eihän se hauskaa ois jos joku päivä olisikin kotiovesta lukot vaihdettu tai parempi puolisko kadonnut muksujen kanssa tahi muuta vastaavaa. :?

Minkäslainen bussi siellä on rakenteilla? Kerrohan vähän projektista enempi. :) Ja missä suunnalla itäsuomea?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Ja yksi lisävaroitus edellisten lisäksi; kontaktorin kohtuullinen ylimitoittaminen ei ole lainkaan huono asia sikäli, että liian lähelle tehonkestoa mitoitetuilla kontaktoreilla - kuten releillä ylipäätään - on ikävä tapa polttaa kärjet yhteen, jos katkaisu tapahtuu lähellä suurinta tehonkestoa olevilla kuormilla. Sinänsä mitään viivettä kontaktoreissä ei ole, vain muutama millisekunti, jonka ottaa kärkien tilan vaihtuminen. Mutta kuten edellä tuli esiin, helpoin tapa on investoida laadukkaaseen invertteriin, jossa tuo syötön automaattivaihto on sisäänrakennettuna.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässä olisi virallisesti hyväksytty ratkaisu sähkökeskukseksi. Vaatimuksiin kuuluu että kaikkikaapelivedot on 3 x 2,5mm2 hienosäikeistä kumikaapelilla tehty. Asentajalla on oikedet suorittaa asennus ja kytkentä.

Tässä releen virkaa hoitaa rele joka on päästäneenä kun virtaa syötetään invertterillä. Maasähkön kytkeyryessä rele vetää. Kun maasähkö katkeaa jää virtapiikki siihen katkokohtaan joka ei ole rele.
Liitteet
autosähkökeskus.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Etsin kyllä täältä tietoja, mutta ei löytynyt justiinsa varsinaiseen kysymykseen.

Sähköalan ammattilainen on kyllä kuvioissa mukana. Mutta kun on toi uteliaisuus sellainen että haluaa itse tietää ja tutkia..
Nyt asennetuista sähköistä on tietysti viralliset pöytäkirjat(2xjakorasia + 14 pistorasiaa suunnitelman mukaisissa paikoissa).

KajNyy1:n laittama kuva on tullut kyllä tutuksi kun sähkösuunnitelmaa tehtiin.

Myös tuleva rele/kontaktori on mietitty, niin että virheellisiä kytkentöjä ei tule. Siksi oikeastaa kyselen että haluaa itse varmistella kaikki mahdolliset ongelmatilanteet.

Varsinaiseen kysymykseen:
Nyt jos saisi tietoa minkälaisia releitä/kontaktoreja olette käyttäneet, jos ei invertteri hoida tehtävää. Näin tulisi meikäläisellekkin aihe tutuksi. Näitä kontaktoreja näyttäisi olevan valtava kirjo toimintatavoista, vaiheista, jännitteistä ym. riippuen. Tämä että ylimitoittaa kontaktorin mahdollisen kärkien palamisen takia on hyvä pointti.
Taitaa olla niin että puhutaan releistä jos virrat "pieniä" ja jos virrat suuria puhutaan kaiketi kontaktoreista?
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Helpoin ja hyvä on riittävän tehokas laturi/ivertteri...
Eli invertterissä itsessään on tuo maasähkö/invertteri rele sisällä valmiina.
Edullisen sellaisen jos haluat niin kysele Reddevililtä.

Jos on paljon rahaa niin sitten voi ostaa Invertekin, niissä saa säätää sitten myös maasähköstä otettavan virran, ettei leirintäalueen sulakkeet pauku.
www.rich-electric.com

Kummassakin on myös se etu että niissä on se akkulaturi valmiina...

Tuollainen kytketään maasähkötöpselin ja auton töpselien väliin sekä tietysti akkuihin.
Auton johdot on järkevää suojata/jakaa lähtöpuolelta muutamalla automaattisiulakkeella.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Ootkos Kulkuriksi saanut selvyyttä kontaktorin tyyppiin? Mulla ois sama systeemi suunnitteilla, vaan kun sitä tarjontaa ko härveleistä onpi kovin paljon niin ei ota selkoa mikä on sopivin. Ja kun sähköistä tiiän sen että ku paimenpoikaan pissii niin tuntuu hetken aikaa hassulta... :)
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

ob_do kyselit kontaktorista.
Löysin sopivan. Suoraan ryhmäkeskukseen kiinni. En muista arvoja mutta tarpeeksi iso tuli hommattua. Kun 220V seinäpistokkeen tökkää auton kylkeen, niin lyö kontaktori automaattisesti akuilta seinävirralle. Huutonetistä laitteen hommasin. Näytti nytkin olevan useita laitteita, esim:
http://www.huuto.net/hakutulos/category ... kontaktori
Kontaktori ABB A63, 115A,kela 230VAC
Riittävän iso laite kun hinnatkaan ei ole pahoja. Käytettyä kontaktoria voi alan ihminen mittailla, jolloin todetaan laitteen kunto(olisko ollut joku ohmi arvo?). Minusta tämä oli oikea ja edullinen ratkaisu helppoon sähkönjakoon.
peter025
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Joulu 2012 14:30
Truck: Muscle
Location: Helsinki
Member id: 3018

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja peter025 »

Olen samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa helpoin ja hyvä on riittävän tehokas laturi/ivertteri... Mielestäni joku oli hankkinut tuolta sivulta akkuja yms sähkötyökaluja..
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Varmasti on hyvä invertterilaturikin mutta ajatellaanpa seuraava tilanne:

olet talviaikaan leiriytynyt ja bussissa on sähkölämmitystä vaikkapa 2500w päällä jolla ei tietenkään missään bussissa tarkene, no laitamme 3000w yöksi. Kas kas laturihan samalla pukkaa akkuihin 400w teholla eli 3400w käytössä. Pari lamppua jää päälle, ollaan 3500w. Tolpassa onkin 10A sulake, et tiedä sitä ja menet nukkumaan. Sulake palaa jostain kopista mihin ei ole pääsyä ja invertterisi vaihtaa akkusähkölle. Sähkölämmittimet syövät akkusi yön aikana ja tulee kylmä. Edes kahvinkeitto ei onnistu.

Tästä syystä pidän erillistä invertteriä ja laturia myös hyvänä ratkaisuna. Muistelen että joku teki manuaalisen verkonvaihtokytkimen. Onkohan sen tyypistä muistikuvaa, jokin 1234 kytkin se on millä vaihdetaan verkkojännitteen syötön osoite.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen pitänyt lämmittimet erossa invertterilaturista. Invertterissä on kiinni jääkaappipakastin, kahvimasiina, induktioliesi ja telkkarit luurien laturit.

Lämpöpumppu ja raksalämppärit saavat sähkönsä irtoroikalla. 3kW voi ottaa hetkellisesti invertteriltä, mutta Vartan-raadot huutaa leipää. Astianpesukoneen pikaohjelma kestää 40min. Ohjelman jälkeen ei tarvitse akuita juurikaan muuta pyytää. Aggregaatin kanssa on tuota tullut käytettyä. Samalla tulee akut ladattua.

Sisävalaisus ja vesipumppu toimii omalla akulla 12v. Tätä akkua lataan älylaturilla invertteripiiristä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
rismo
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Touko 2013 18:45
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja rismo »

Jos käyttää vaihtorelettä välissä niin aika halpa investointi on myös ylijännitesuojat. Kuten tuossa mainittiin niin nuo kärjet jos hitsaa yhteen niin kaikkea ikävää voi seurata. Tuo jännite pistotulpanpäässä on aika huono homma mikä tosiaan voi seurata pienissä kontaktoreissa, eli joissain 10A piikkijalkaisissa joissa on pitkät kupariliuskat. Sellaisen ei hitsaavan mallin tässä käytössä tunnistaa siitä että kytkentä-ääni on jo kunnolla kolahtava eikä pieni naksahdus. Ylijännitesuojan tarkoitus vaikka onkin lähinnä suojata salaman ylijännitteeltä toimii se siinäkin tilanteessa että kontaktori hitsaa toisen vaiheen ja käytännössä kytkee invertterin ja fortumin sähkön sarjaan. Tällöinhän ulostulojännite voi olla jotain nollan ja 460 VACrms (jossa huippujännite 650V) välillä, riippuen missä vaihekulmassa nämä laitteet keskenään sattuu olemaan. Noilla jännitteillä alkaa useat sähkölaitteet jo yskimään toimintasavuja ulos. Ylijännitesuoja, esim sellainen 275 VAC rated reagoi tuohon oikosulkemalla ja ainakin nallit paukkuu tässä vaiheessa. Myöskään sähkövehkeet ei ehkä kerkeä tuhoutumaan. Nuo ylijännitesuojat kannattaa kytkeä auton maan ja molempien vaiheiden välille, yhteensä siis 3 kpl. Näin siksi että autoahan ei voi nollata, eli molempia virtajohtimia on käsiteltävä mahdollisina vaihejohtimina. Myöskään auton rungon ja sähköjärjestelmän välille ei pääse tällä asetelmalla syntymään kohtuuttomia jännite-eroja esimerkiksi ukkosen takia.

Silti laitteiden hajoaminen onkin täysin toissijaista ihmisten turvallisuuteen verrattuna, joten ehdottomasti tärkein turvallisuuteen vaikuttava tekijä on vikavirtasuoja!!! Se on niin halpa henkivakuutus että on todella huono ratkaisu jättää ostamatta!!! Vikavirtasuojan läpi siis vaihejohtimet ennen kuin sähkö viedään käytettäväksi. Jos sähkö meinaa purkautua muuta tietä kuin tarkoitettuja virtajohtimia myöten katkaisee tuo vikavirtasuoja sähköt pois. Niin kauan kun sähköt on kytketty oikein, laitteet ei ole kastunut tms ja sähkölaitteet ovat ehjiä ei tuo laite käytännössä katko ja laske siten käyttömukavuutta.
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84
Avatar
Beenari
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2012 19:50
Location: Hässlinki

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja Beenari »

jannickz
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Marras 2023 04:41
Location: london

Re: 220V sähkön jakaminen

Viesti Kirjoittaja jannickz »

Tässä kytkennässä on kaksi kontaktoria, yksi joka kytkee akkujen ja invertterin syötön päälle ja pois, ja toinen joka kytkee seinäpistokkeen syötön päälle ja pois.

Kun seinäpistoke työnnetään linjurin kylkeen, se aktivoi seinäpistokkeen kontaktorin, joka kytkee seinäpistokkeen syötön päälle. Tämä sulkee myös akkujen ja invertterin syötön pois, koska molemmat kontaktorit eivät voi olla samanaikaisesti päällä. Vizit https://en.tradebearings.com/bearing.html orz https://www.tradebearings.com/ball-bear ... logue.html

Kun seinäpistoke vedetään pois, seinäpistokkeen kontaktori kytkeytyy pois päältä ja akkujen ja invertterin syöttö kytkeytyy automaattisesti päälle.

Tässä kytkennässä käytettävät kontaktorit voivat olla joko relekontaktorit tai moottorikontaktorit. Relekontaktorit ovat yleensä halvempia ja helpompia asentaa, mutta ne eivät ole yhtä kestäviä kuin moottorikontaktorit. Moottorikontaktorit ovat myös parempia suuria kuormia varten.

Relekontaktorit voidaan kiinnittää ryhmäkeskuksen kiinnityksiin/kiskoon käyttämällä kiinnityslevyä. Moottorikontaktorit on yleensä kiinnitettävä ryhmäkeskuksen runkoon.

Kontaktorien välissä on aina jonkinlainen viive, joka estää kahden jännitteen kohtaamisen. Tämä viive on yleensä noin 10-20 millisekuntia. Tämä on riittävästi aikaa, jotta sulake ei ehdi palaa, jos kaksi jännitettä kohtaavat.

Tämä kytkentä on yksinkertainen ja helppo toteuttaa. Se on myös melko luotettava, jos käytetään oikeita komponentteja.

Seuraavassa on muutamia muita asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon tätä kytkentää suunnitellessa:

Varmista, että käytettävät kontaktorit ovat oikean tyyppisiä ja kokoisia sovelluksesi vaatimusten mukaisesti.
Varmista, että kontaktorit on asennettu oikein ja että niillä on riittävä jäähdytys.
Asenna sulakkeet tai katkaisijat jokaisen kontaktorin kytkentään, jotta voit suojata järjestelmääsi vikatilanteissa.
Toivottavasti tämä auttaa!
Vastaa Viestiin