B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei starttaa avaimesta. Startin ku yhdistää akun plussaan ni avaimesta lähtee. Epäilys on ne akkujen vieressä olevan mörikät mitkä sanoo naks.

Pystyyks ne purkaa ja ehjää tai jotain?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Akkukelkan oikealla puolella on iso automaattisulake. Saattaa olla vika noinkin pieni. Itse opin tuon kantapään kautta...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Siellähän se. Startille tulee virta vain starttauksen ajan. Akkujen vieressä relekotelo, jossa myös pääsulakkeet. Pengo ne ensin. Sitten peltikansi auki, johon akulta tulee pluskaapeli. Testaa starttirele, eli lyökö päälle :) . Jos kaksi relettä, toinen on päävirtarele, se kai toimii?
Jos oot löytäny jo paikallisen paimelan, ni sinne sitte ja äkäseen---------
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo tuo startti on aina kiinni sähköissä mikäli päävirta ja tuo automaattinalli ovat päällä. Nallista voi katkaista startin sähköt mikäli haeskelee sähkövikaa koneen puolelta. Solenoidi toimii, mutta starttimoottori ei saa virtaa. Hyvä näin muuten voi jäädä skaga akselin väliin, kun koneen päällä löhöää...

Varovaisesti kun korjaa voi tämänkin jälkeen jatkaa viulunsoittoa :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei oo mulla automaattisulakkeita tässä autossa yhen yhtä. Kaks on niitä kontaktoreja ja jälkimmäisen kontaktorin jälkeen kaapeli menee suoraan startille. Tähän kaapelinpäähän ku Tarjoo sähköö ni avaimesta lähtee käyntiin. Jos siellä vielä ois välissä automaattinalli poks ni eihän siitä letkusta silloin menis mehu läpi, häh?

Voiks se kontaktorihomma vaikuttaa lataukseen? Ajossa lataa noin 26,5-,8 ku ennen latas 28. Äsken tyhjäkäynnillä huomasin et välillä ei ladannu ollenkaan ja välillä hyppäs 28:aan hetkeks ja sit taas putos pois. Sytynkö kohta tuleen?

Paimeloita välillä Markaryd-Stockholm?

Ja mitä sieltä nyt sit pitää hakee?

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Menee hieman mutun puolelle. Muistaakseni startin virrat menee päävirtakontaktorin kautta - voi olla, että autostasi on poistettu tuo automaattinalli. Kontaktorin vieressä on muutamia sulakkeita, ainakin jokin niistä vaikutti imuilman esilämmityksen päällekykeytymiseen. Kohta kohdalta läpi - eiköhän tuo kipeä komponetti löydy.

Kaavioita löytyy.

http://www.volvodemort.com/technical/vo ... index.html
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja neppi »

Merkkipatriotismin voi minun puolesta itte kukanenki työntää omaan tahi kaverin persiöön. Volvo ja Scania on molemmat tehty jääkiekon maailmanmestarimaassa. Sinne pääsee laivalla. Ite yritän parhaan taitoni mukaan päästä ko. maasta pois ja ihan oon varma, että mahuri-Scanialla oisin jo kotona.

Kiitos kytkentäkaavioista!

Kyllä melkein siihen kontaktoriin nyt kallistuisin. Yhen kerran lähti pikku pieksennällä käyntiin. Pystyyks sen purkaa? Onks siellä mitään mitä voi jotenki kotikonstein huoltaa?

N
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Jeps kukkuu! Vanhemmissa on tuo viritettävä automaattinalli, mutta uuremmis on kaksi relettä. Eka on päävirtarele, joka kytkeytyy, kun päävirta laitetaan päälle. Toinen samanlainen on sitte se starttirele. Se kytkeytyy, kun virta laitetaan avaimesta päälle. Startille tulee nyt vasta virta ja kun auto käynnistyy, startille ei tule virtaa.

Kaupasta 5 euron yleismittari ja eiku mittaamaan. Sieltä akkurelekotelosta on helpompi ohittaa se rele starttauksen ajaksi tilapäisesti, jos siinä vika. On siellä pääsulakkeetkin ihan manuaaliset siä relekotelon sisällä. Ja eiku penkomaan.... : )
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Avaa se kontaktori jos haluat ehjätä. Siellä on sellaset kuparikärjet = palikat jotka yhdistäessä kipinöi ja karstottuu. Hio puhtaaksi ja toimii taan kuin buikki! Sehä on rele, iso selanen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M käynnistysongelma (eri ku viimeks)

Viesti Kirjoittaja neppi »

Noni. Just noin ohittamalla tätä on tässä muutama päivä starttailtukki.

On mulla tuolla Fluke, jolla mm. tota lataustietoa oon selvitelly. Katkaseeko starttirele latauksen starttaamisen ajaksi? Sehän selittäisi latausongelmat, jos siis siellä joku jumii ees ja taas. Jossain vaiheessa sain sen jälkimmäisen releen navoista virta päällä jonku kummallisen 15,3V.

Nyt taas lataa melkein 28V. Tukholma 230km.

N
Vastaa Viestiin