lämpösähköinen Peltier generaattori

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Heinä 2014 14:09

Idealamppu syttyi :idea:

Kovasti kiinnostaa saada aikaan hiljainen, toimintavarma, tehokas ja yksinkertainen lämmitys kulkuriin ja sellainen joka toimii kokonaan ilman sähköä. Se on lähellä kabolaa, reflexiä ja muita laivakamiinatyyppisiä ratkaisuja. Mutta niissäkin pitää saada lattialämmityksessä vesi kiertämään eikä onnistune vapaalla kierrolla kuten mm. Housetruck on ansiokkaasti saanut lämmityksen toimimaan.

Heräsin yhtenä aamuna puoli kuudelta. Alitajuinen keksijä oli noussut kylähullua ennemmin ja kirkkaana ajatuksena loisti heti aamusta idea, jossa lämmityslaitteen pakoputkeen tai savuhormiin kiinnitetään ns. TEG tyyppisiä peltier elementtejä jotka alkavat tuottaa pienen määrän sähköä kun pakoputken ja ympäristön lämpötila eroa on syntynyt yli 60 astetta. Elementit pihan puolelle, varustettuna jäähdytyssiileillä, jotka jäähtyvät tuulen avulla. Tällä pienellä sähkövirralla käynnistyy pieni kiertovesipumppu.

Onko jollain enemmän tietoa ja käytännön kokemusta näistä. Ajattelin tilata Kiinasta muutaman elementin ja kokeilla lähtisikö primuksen pumppu pyörimään.

Muoks: tällaisia muutama sarjaan: http://m.aliexpress.com/item/1383172699.html
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3197
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 28 Heinä 2014 17:47

Tee kamiinaan pieni höyrypiiri. Samaan tapaan kuin kahvinkeitin. Takaiskuventtiili tulopuolelle ja laudutin sekä kalvopaisuntasäiliö. 1-piirissä höyrykone ja 2-piirissä patterivesikierto takaiskuilla. Paisari toimii pumppuna.

...nyt lähti Vespa lepikkoon ;)
Life is a beach and then you dive

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 28 Heinä 2014 18:05

Kauheen kasan ku laitat niin pelaa. Hyötysuhde vaan on luokkaa ylisurkea. Joku aurinkokennokin pilvisellä säällä on tehokkaampi. Muropalstalla joku kehui tuikulla ladanneensa kännykkää jos en väärin muista...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Zippo » 28 Heinä 2014 18:25

http://www.suomenbioauto.fi/muut-tuotteet/ 30w irtoo, jossain myytiin tehokkaampiakin..

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 28 Heinä 2014 18:26

Zippo kirjoitti:http://www.suomenbioauto.fi/muut-tuotteet/ 30w irtoo, jossain myytiin tehokkaampiakin..
"Miten lämpölaturi toimii?
Termosähköinen elementti tuottaa lämpötilaerosta sähköä. Sähköntuotanto alkaa parissa minuutissa, kun laite asetetaan esimerkiksi mökin hellalle, jonka lämpötila on noin 220 astetta. Huipputeho saadaan, kun elementin pohja saavuttaa noin 500 asteen lämpötilan. Osa tuotetusta sähköstä käytetään puhaltimeen, joka parantaa merkittävästi laitteen hyötysuhdetta." Toholla lämpöä ku pakoputken hukkalämpö ei riitä :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Zippo » 28 Heinä 2014 18:44

Kotipaikallani 45kw puukattila, 2000 litran varaaja ja kolmekerroksinen talo, aikoinaan pätevä tyyppi teki keskuslämmityksen niin kiertovesipumppuja ei tarvitse ollenkaan, tai on se varalla siel, laitetaan ehkä päälle 30 pakkasilla. Pitäis lämmitin saada alimpaan kohtaan ja riittävän isoa putkea alkuun sopivalla nousulla (toivoen että auto on aina suorassa.. :lol: ), kierron luulisi saavan toimimaan ilman pumppua..

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Heinä 2014 23:40

Tämä lämpölaturi on käytännössä ratkaisu sähköttömän, äänettömän ja toiminta varman kamiinan aikaansaamiseksi. 30w laitteella pysynee vähän akkukin ylläpidossa ja voihan noita laittaa kaksi.

http://m.youtube.com/watch?v=iPyJJENox18
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 23 Joulu 2020 19:08

Mites tämä on pelannu? Tuli taas TEG mieleen, että joskos tällä sähköä sais vaikka webastolle sen pakoputkesta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 25 Joulu 2020 21:44

Eipä oo tullut vielä omatekemästä valmista. Kesällä hommasin loput osat.

Laitan 40kpl pieniä elementtejä 10kpl sarjoihin neliön mallisen 40x40 alumiiniputken päälle. Jokaisen elementin päälle liimattava jäähdytyssiili ja koko höskä sitten 100x100 putken sisään.

100 asteen lämpötilaerolla jokainen 10 sarja tuottaa 48V 0,6A. Sarjat kytken rinnakkain aurinkopaneelisäätimeen joka muuttaa jännitteen 28,8V latausjännitteeksi. Oikein kun hyvin onnistuu niin siitä se 100-130W lähtee joka on riittävästi 85W Eberin virrankulutukselle. Mittailin tuota Eberin M10 pakokaasun lämpötilaa, on noin 120 asteista eli hyvin sopivaa tähän käyttöön.

Alumiinihitsarista on pula, sehän olis muuten ollut valmis jo 5 vuotta sitten (riittääkö selitys)
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Mikaeli
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Mikaeli » 26 Joulu 2020 13:22

Mulla on diplomityön johdosta kaavat ja mallit, joilla noita voi laskea. Saunan kiukaan perästä saa muutaman sata wattia piippuvedenlämmittimeen yhdistettynä. Samalla saa pesuvedet. Tällaisen laitteen voin jollekin tehdäkin, jos halua on ostaa ja maksaa... Tai saa hyödyllisyysmallin oikeudetkin ostaa, jos haluaa itse tehdä.

Jos joku kertoo lämmittimen pakokaasun lämpötilan ja määrän (l/s l/min tms) niin vois laskee mitä siitä voisi saada, jos vaan joskus ehtii. N. 2-3% hukkalämmöstä on realistinen, matalilla lämmöillä, alle 150 °C, noin 1 % sähköä ehkä.

Kaasumäärän suuntaa-antavaan mittaukseen on hyvä esim 250l jätesäkki kunhan ei polta siihen reikää.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 26 Joulu 2020 15:59

Mielenkiintoinen ...kiinnostava on sukua peltier tekniikalle kylmä/ lämpölaukku tekn.?

Suuruusluokat ehkä yleisin koko 5-10 kw monessa käytössä riittää talvellakin ja bussien alkuperäiset 20-30 kw niiden poltto ei jatkuvaa (n 3 litraa/ h paloaikana)

10 kw tehoinen ( tuotettu lämpö) vebasto täydellä teholla kuluttaa n0,8 litraa tunnissa, tarvi polttoilmaa vähintään 8
kuutioita ( suuruuluokka reilu 10 kuutioita ilmaa/ yhtä polttoainnelitraa kohti ) pakokaasumäärä
vähintään lämpötilaeron verran suurempi (sisään +20 ja pakokaasu 150-250˚C), joskus mitattiin pakokaasulämpötiloja
saatiin yli 200 asteen max lukemia ,(( webasto oli isompi vesilämmitin ja suutin koko vakio)), käytetty ehjä laite,
viallisesta voi liekittulla ” ulos asti” lämmöt eri luokkaa.
Viimeksi muokannut BussMAN, 27 Joulu 2020 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikaeli
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Mikaeli » 27 Joulu 2020 08:57

0,8 litraa dieseliä sisältää 9,4 kWh energiaa, joten yllä esitetyn mukaan tuotettu lämpö on kyseisellä lämmittimellä ollut maks luokkaa 8,5 kWh (oletus hyötysuhde 90%, liekin lämpötila noin 1000 ja ulostulo 100 °C). 200 asteen pakolämmöillä hyötysuhde vielä alempi pakostakin.

Peltier elementti on tarkoitettu pääasiassa kylmentämiseen johtamalla sähköä sen läpi, sähkövirta saa aikaan lämmön siirtymistä elementin kylmältä puolelta kuumalle.
Energiatuotantoon optimoiduista peltier elementistä käytetään yleisesti nimitystä teg-elementti (thermo electric generator), näissä hyödynnetään ilmiötä toiseen suuntaan, eli johtamalla lämpöä elementin läpi saadaan aikaan sähköä.
Systeemin ainut huono puoli on hyötysuhde, muutenhan tekniikka on kiva kun ei tarvita lainkaan kemiallisia reaktioita eikä liikkuvia osia. Esim avaruus ja majakka sovelluksissa on näitä käytetyt, jolloin lämpölähteenä on ydinreaktio. Voyager luotaimet toimii kai edelleen...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:

Mikaeli
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Mikaeli » 27 Joulu 2020 09:09

Tuo hyötysuhde, 2-5% ainakin tällä hetkellä, tarkoittaa vain käytännössä sitä, että systeemi vaikkapa 10 kw lämmittimessä voi maksimissaan tuottaa noin 200-300 W sähkötehon, jos kaikki lämpö vietäisiin teg elementtien läpi. Tämä tarkoittaa, että lämmitin pitäisi alusta asti suunnitella tämän sähköntuotannon kannalta.

Se, onko joku valmis maksamaan muutaman tonnin 10 a 24 v akkulaturista, joku tuottaa 10 kw lämpöä ja kuluttaa litran löpöä tunnissa, on hyvä kysymys.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:

BussMAN
Kansleri
Viestit: 1009
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Joulu 2020 10:56

Ei tuollaisilla hyötysuhteilla käytännön hyötyä sähköntuottaja eikä toimi kylmälaukkunakaan kuin alle 20˚ C ympäröivissä
lämpötiloissa.

((((Joo virheellinen 0,8 litraa/ 10 kw= nuo on laitteen ilmoitettuja lukuja, kiinan lämmittimissä vielä
isommat pyöristykset olis pitänyt laskea 1 litra = n11,x kw))))

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 29 Joulu 2020 00:16

Mutta jos se toimii niin että Webasto ei syö akkua niin hyvähän se on.

Laitetaan me aurinkopaneelejakin joiden hyötysuhde on 11-21% ja ajetaan dieseleillä jossa hyötysuhde on 20-30% eli hukkaan menee hirveät määrät energiaa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Mikaeli
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Mikaeli » 29 Joulu 2020 00:23

Niin se kyllä pitäisi onnistua, että 10kw diesel/kaasulämmitin tuottaisi sen sähkön mitä kuluttaa ja pitäisi riittää vielä kiertovesipumpullekin. Omat resurssit ei vaan millään riitä siihen että alkaisin koko lämmittimen tekemään alusta asti "myyntivalmiiksi" tuotteeksi. Niinpä ainakin toistaseks mennään teorialla ja kyläpajameiningillä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:

Mikaeli
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Mikaeli » 29 Joulu 2020 00:24

Ja tuossa laitteessahan hyötysuhde on noin 95 % jos se tuottaa oman sähkönsä lämmön lisäksi, eli vähintään 3 kertaa parempi kuin aggregaatissa, joka tuottaa vain sähköä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1727
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Jule » 31 Joulu 2020 18:35

Jos oikeasti haluttaisiin yhdistää lämmön ja sähköntuotto, niin se ehkä kannattaisi rakentaa toimimaan kuten suihkuturbiini. Käytännössä tietysti tuo pelkkä lämmöntuotanto on järkevämpi toteuttaa painovoimaisesti toimivaksi, mutta jos nyt olisi erityinen tarve tehdä kompakti paketti josta irtoaa paljon lämpöä ja sähköä, niin tuollainen miniatyyrisuhkuturbiini voisi olla toimiva ratkaisu.

Kuka tekee ekan? 8)

Mikaeli
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Location: Tottijärvi

Re: lämpösähköinen Peltier generaattori

Viesti Kirjoittaja Mikaeli » 31 Joulu 2020 18:43

Kaasuturbiinin joka tuottaa sähköä ja lämpöä voi ostaa valmiina Saksasta, hinta noin 20000€ muistaakseni. Koko noin maalämpö pumpun luokkaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:

Vastaa Viestiin